Dynabel PA1550 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    y
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    I første avsnitt bygger du jo egentlig opp om min påstand om kvantitet VS kvalitet. Det er en grunn til at det er PD i Turbosound, og ikke Dynabel. 8)

Kunne du puttet inn dynabel i InMilesene dine i stedet for de Beyma du har inni de nå? Gitt du kunne brukt same deling.

Hvor går grensen på antall på kvantitet i forhold til kvalitet da? Husk du må ha kasser å sette de i. I følge simuleringen så gir 3 dynabler mindre output enn 1 pd1550. Dersom du skal ha noen lunde outpud fra dynablene, så må du opp i 50hz eller 50hz tuning. Det er 600Liter mot 200 liter.

Dersom du ser videre på regnestykket så ser du at du får ca 2 Dynabler for samme pris. Da en kasse raskt koster noen tusen. 8) Roughly overslag. Hvor mye du "sparer" på å kjøpe billige elementer.

Dynabel:
    2x Dynabler = 1000
    2x Kasser = 2000
    Totalt: 3000kr

PD eller tilsvarende for 2 høvdinger:
    1x PD1550 = 2000kr
    1x Kasse = 1000
    Totalt: 3000.

Jeg og liker bassen når det er lite vandring. PD1550 har ingen vandring når det er vanlig musikk. Dersom du ser på den nederste grafen så har dynablene mer vandring ved en gitt watt. Så flere PDer vil ha mindre vandring enn flere Dynabler.

Dynabel elementene tåler jo ingenting før de når Xmax, og låter derfor ikke så veldig bra når de ligger på max hele tiden. 1000kr ekstra på et høyttalerelement er jo heller ikke all verden. Når du ser ytelsen du får i forhold så er valget i mitt hode veldig lett.

Ja, det kan være en fordel med flere. Men det er også grenser for hvor mange du kan ha.. Dersom vi fortsetter eksempelet over, så vil det være kosten for kassene som er flaskehalsen for de billige dynabelkassene. Dersom du ser utifra å bruke minst mulig penger. Jeg hadde tatt halvparten antall kvalitets-elementer over dobbelt så mange low-price, low-fi elementer, any day.
    jeg er ute etter lydkvalitet i bassen først og fremst, er ikke ute etter og presse ett element max og lytte til det da.

hvis man ser på simuleringen med 25 watt så ligger jo dynabel best ann..

nei for dynabel er ikke noe mellomtone element.. hadde miles hatt en tilhørende bassløsning med 2 15" kunne jeg bytta ut denne med 4 dynabel og dratt fordel av en jevnere respons og bedere kontroll i rommet.

akustikken er det som ødelegger mest, og fordelen med jevnere respons og bedere bass veier jeg langt over og spille høyt

feks ett oppsett med 8 lukkede kasser, mener du pd vill gi bedere lyd om man bruker 4 av de og sammenligner?

110 db er mer enn høyt nok.

1000 kr for mdf da betaler du mye. 500 er vell mer riktig.

Dessuten får jeg mdf for nesten ingenting
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    y

jeg er ute etter lydkvalitet i bassen først og fremst, er ikke ute etter og presse ett element max og lytte til det da.

Jeg og er ute etter lydkvaliteten, derfor jeg velger PD eller betaler mer enn det en dynabel koster. PDene har en veldig tight og rask respons, så er veldig gode i området 50-150hz. Var også derfor jeg tok sammenlikningen med CV og InMiles.

Problemet er jo det at du presser Dynabel elementet mot xmax ved 25w. Mens ved et PD element eller annet kvalitetselement så ligger du langt under xmax ved 25w.

hvis man ser på simuleringen med 25 watt så ligger jo dynabel best ann..

Det var høyeste watt Dynablene klarte før de nådde xmax. Ved 50w kan du jo se hva som skjer.

nei for dynabel er ikke noe mellomtone element.. hadde miles hatt en tilhørende bassløsning med 2 15" kunne jeg bytta ut denne med 4 dynabel og dratt fordel av en jevnere respons og bedere kontroll i rommet.

akustikken er det som ødelegger mest, og fordelen med jevnere respons og bedere bass veier jeg langt over og spille høyt

Akustiken er halve lyden mener jeg. Men jeg ser også på det som akustikken en konstant i de fleste rom. Da rommet du putter inn i er det samme. Det du kan gjøre endringer på er verdien på konstanten. Ved å ha ulike plasseringer av subber eller høyttalere. Så konstanten kan bli endret. 8 kasser på 200L hver tar opp mye plass. Dette er også veldig avhengig av plassering av høyttalerne, og er forskjellig i alle rom i hele tellus.

Jeg stiller meg også veldig tvilene på om bassen og lydkvaliteten på Dynabel er bedre enn PD eller tilsvarende elemnter. Du har jo mest sannsynlig firt på kvaliteten ved å gå ned 1000kr på et basselement i utgangspunktet.

Jeg vil også tro at 4 PD1550 kasser (eller tilsvarende) vil kunne gi god og jevn respons i de fleste rom. Et annet problem du lager deg ved å ha mange forskjellige plasseringer i samme rom er jo det at du nesten er avhengig av DSP. Da ryker jo budsjettet ganske raskt. 'Jeg brukte f.eks lang tid på å integrere 2x svs tuber (1 i hvert hjørne ved sitteposisjon) + 2x CV i stack. Da det var så store tidsforskjeller i signalveien. Når den ene er 50cm unna sweetspot, den andre er 2m, og CV stacket er nesten 4m borte. I tilegg skal alt være tidsriktig med frontene.

Men igjen, ALT er avhengig av rommet du setter det inn i. Du kan jo sette 8 dynabler inn på badet med fliser og se hvor bra lyd du kan få. :wink:

feks ett oppsett med 8 lukkede kasser, mener du pd vill gi bedere lyd om man bruker 4 av de og sammenligner?

Gitt at du bruker 2 eller 4 hjørne-plasseringer på subbene så vil jeg tro at Pdene vil låte bedre. Da de har mer headroom, mest sannsynlig bedre lydkvalitet, og låter mest sannsynlig tightere på bass. Jeg har som nevnt under, bestilt inn 1 dynabel for å teste hvordan det er i forhold. :wink:

Hvilken plassering tenkte du da? 2 i hvert hjørne? i totalt 4 hjørner? Jeg vil tro at du har en god respons i de fleste rom med 4x PD1550er. I lukket kasse vil PD suge. Da er det bedre å bruke noen andre elementer.

PD sine element er ikke laget for lukkede kasser, hovedsaklig horn og bassrefleks.

110 db er mer enn høyt nok.

Alt er relativt. Jeg liker å ha headroom, det tror jeg det mange som gjør også. Det at jeg kan bruke noen grunker ekstra på et element som gir meg mange ganger ytelsen, og ikke når xmax før 500-600w foretrekker jeg over et som bare tåler 25w. I og med at det er et PA element så bør det jo i grunn tåle en del. Da bruken der er mye hardere. Og da er ikke 110db så veldig mye akkurat.

1000 kr for mdf da betaler du mye. 500 er vell mer riktig.
    Dessuten får jeg mdf for nesten ingenting

Ikke alle som får rabatter 8) Regnestykket var for en kasse, ikke bare MDFen. Maling, islagsmuttere, terminaler, pussepapir, sparkel, maskinskruer, lim, skruer. Oppkutting dersom du trenger det. Det blir fort mer enn 500kr for det. Tar man da med 500 for MDF er man oppe i 1000kr ganske raskt.
    Smaken er vel som baken. Har bestilt et PA1550 element nå, så får se hvordan det yter. :-D
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper for dynabel sin del at simmene med 25w er feil.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går ann og vri og vende dette fram og tilbake til fordel for begge sider, så det må prøves i praksis for dette blir bare synsing uansett,

jeg tenker i allefall slik,
    8 lukkede kasser bak lerretet, kun limt i sammen. ingen terminaler nødvendig eller finish.
    burde gi ca -10 til -15 in room respons til 20 hertz.
    blir ganske sikkert ingen synlig vandring under normalt bruk heller.

nå som dynabel var på tilbud virket dette som den billigste og beste veien til bassere i hele høyden bak lerretet.
    dette gir en veldig god respons i praksis etter det jeg har sett.

må legge til att dette ikke skal parres med miles...
    men ett allround system som kan brukes på alt
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg fått 8 stykker av disse i hus,
    tror det blir og lage 4 subber isobarik.

kjøpte projector med litt mindre zoom en tiltenkt så da har jeg ikke plass bak lerretet.
    så blir framme og bak
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Earl Geddes sverger jo til flere subber plassert rundtomkring i lytterommet og han bruker meget skjeldent eq på dem ettersom hele poenget med det han gjør er å jevne ut frekvens responsen.
    Jeg ser heller ikke problemet med at du kun trenger 25w for å makse dem ut, blir jo bare billigere når det kommer til forsterkeri.
    Og når man har 8 av dem så blir det uansett bra mye lyd ut av det

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått og testet Dynabel PA1550 opp mot PD1550. OG det er store forskjeller. De tusen kr er vel verd det.. Lydkvalitet, trøkk og bass var langt uner PD1550. Jeg er skuffet.

Jeg ser heller ikke problemet med at du kun trenger 25w for å makse dem ut, blir jo bare billigere når det kommer til forsterkeri.
    Og når man har 8 av dem så blir det uansett bra mye lyd ut av det
    Du kan bruke liten forsterker på PD også. Da de har 99db i følsomhet i det meste av frekvensområdet (gitt du tuner over FS). Eneste jeg har oppdaget med PDene er at de pleier å ha en liten dip ca 10 over delefrekvens og ned mot tuning frekvens. Dynabel må deles 15hz (over 50hz) for å få noe utav de. Forsterkere er jo ganske billig for tiden, så jeg ser ikke problemet med å ha noen lunde forsterker. Crown XTI, Behringer EP etc.. Jeg er ikke så veldig fan av å måtte makse subbene for å få noe lyd utav de.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du lar begge spille på nøyaktig 100 db og sammenligner da, er det fortsatt så stor forskjell?

Du må koble opp begge subbene samtidig vedsidna værandre og justere de på samme nivå og bytte i mellom skal du sammenligne.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du lar begge spille på nøyaktig 100 db og sammenligner da, er det fortsatt så stor forskjell?

Du må koble opp begge subbene samtidig vedsidna værandre og justere de på samme nivå og bytte i mellom skal du sammenligne.
    Er det jeg har gjort. Har to identiske kasser, som er tunet likt, og har samme størrelse. Så har sammenliknet direkte.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve dem i en isobarik konstruksjon, dette eliminerer kravet til stor kasse. Blir spennende og se hvordan det funker.

Blir tusenlappen for subben ca
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Er det jeg har gjort. Har to identiske kasser, som er tunet likt, og har samme størrelse. Så har sammenliknet direkte.
    Er samme kassa optimal for begge elementene?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for 4800 kr så fikk jeg 8 stykk pa 1550
    og etter og ha simulert litt mer så tviler jeg sterkt på att du får noe bedere for pengene..

for samme pris så får man ca 2 stykk pd1550, 2000kr per stykk+ frakt.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du har plass vel og merke. Og med så mange så vil du jo kunne plassere dem rundtom i rommet og få en meget jevn frekvensrespons

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for 4800 kr så fikk jeg 8 stykk pa 1550
    og etter og ha simulert litt mer så tviler jeg sterkt på att du får noe bedere for pengene..

for samme pris så får man ca 2 stykk pd1550, 2000kr per stykk+ frakt.
    Er enig med deg der. Er god pris for 600 pr stk. så er ikke det jeg ikke liker med de. Det er det at de ikke holder kvaliteten jeg ønsker. 8) Du tenker jo i dedikert rom, og jeg tenker i normal stue. Så da er det forskjellige prioriteringer og estetiske utfordringer man har. Dog er ikke PD1550 kassene noe jeg har på rommet. Der har jeg 24"erene. Så jeg er vel ikke første mann som kan prate om WAF. De PDene ble laget for en forum guide i DIY.

eXa:
    Kassen er nok ikke optimal. Den er ganske liten. Utvendig: 50x50x50, tunet til 35 eller 37 hz. Er litt liten for Dynablene. Den er ganske god til PDene, da det er akkurat der man har stor nok kasse til å få mye utav de. Hadde den vært litt mindre, hadde det blitt for lite. Hadde den blitt større så hadde det blitt noe bedre, men ikke så alt for mye forskjell. Så i mitt hode optimal størrelse/ytelse forhold.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har man plass så er flere billige elementer bedere enn en eller to gode.

ved 20 hertz klarer 8 stykk dynabel 113 db ved 20 hertz 1m i 400l lukket kasse uten hjelp fra rommet, det ved 500 watt.
    3mm slaglengde, om det er 1.5mm +- så er det 50% av xmax til elementet

man har som regel 6db gain per oct etter 100 hertz i ett vanlig rom, så da kan vi legge på 12 db.

Trekker man i fra kompresjon og litt eq tror jeg 110 db skal være fult mulig med ett absolutt akseptabelt resultat for 4800kr
    Kan ingenting, gjør alt!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •