Tang Band w2-803sm (2" Gulvstående Fulltone)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tang Band w2-803sm (2" Gulvstående Fulltone)

Heihei allesammen!

Første post her på forumet etter å ha lusket i buskene en stund..

Har ikke sett så mange andre skrive noe særlig om disse, så kan i det minste dele de erfaringer jeg har gjort med dem.
    Anyways - Jeg hadde lyst på et uhøytidelig og billig moroprosjekt, og etter å ha lest nesten utelukkende positive ting om w3-871s så bestilte meg et par av de vesentlig mindre w2-803sm og noen gram dempemateriale for å ha noe å leke med. Kalibrerte kasse tåpelig dypt i WinISD og satte i gang.

Materialer var gratis; 22mm sponrester fra byggevare og 18mm mdf (front og bakside) fra et gammelt kjøkkenskap. Kun 12mm spon i bunn, dette er i tynneste laget så blir nok dobbel bunn etter hvert.

Før montering - dette er seriøst små knøtt:

Jeg har ikke peiling på transmisjonslinjer, men lengen på kassene gjør nok at grafen fra WinISD kanskje ikke er heeelt til å stole på.

Kjøkken = Snikkarboden

Silikonposer = Skrutvinger

Testkjøring avslørte fort behov for mer demping. Her ved siden av alles High-End favoritt Dantax P-2500

Det ble så lagt demping langs med hele bakveggen, og stappet godt i toppen av kabinettet (ned til rett under elementet)
    Kassa står her opp ned.

Endelig ferdiglimt

Og i dag var det nydelig sparkle/malevær

Frontplate for å flukte elementet, litt pussing og å velge farge gjenstår enda (kun grunning på kassene så langt)

..og hvordan det låter?
    Over all forventning. Tynn midbass er det jo. Forsåvidt ikke var noen overraskelse. Men de går forbausende dypt! Og overraskende høyt lydtrykk også med tanke på at det er bittesmå elementer uten noen form for filter.
    Så ved moderate lydnivå blir det riktig så hyggelig.
    Hadde tenkt å lage 2 x 3" subber til å bruke dem sammen med, men det tror jeg nesten ikke jeg trenger (Bruker dem for øyeblikket på et soverom rundt 16-18kvadrat)
    Sist endret av AggroMagnet; 12-28-2015 kl 22:21

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å se at noen har gjort noe utav 2" og.
    Dersom jeg skulle bygget noe med dette elementet ville jeg lagt den opp som en to-veis med bass fra feks 150-200hz for å avlaste elementet her. Da slipper du så stor kasse for å få LITT bass fra dette elementet, og du kan spille mye høyere. Eventuelt lage et par små monitorer, som "den lille røde" med W3-781 på hfs.

Kom gjerne med noen målinger om du har muligheten til det.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt. Leste posten litt fort og trodde først det var line array det var snakk om. Plutselig var den ferdig og det var ett element i hver. Jeg har bygget TABAQ med nevnte 3" element, og det er noe spesielt med fulltoner. Fint du ble fornøyd.

Edit: Neste prosjekt..?

Parts Express DIY Project
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stilig!

har hatt lysten på og prøve noe sånn selv, men ble aldri noe..
    bra resultat hvertfall!:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Andsor:
    Dele på 150 hz?.. Her i gården kjøres de hardt på gammel sansui med den djevelske loudnesknappen inne og +4db på bassrattet :twisted:
    Men seriøst - 150hz var faktisk opprinnelig planen med -6db/okt sammen med 3" subber.
    Har blitt fortalt på dyiaudio at disse elementene visstnok bryter opp en del under 500hz, men kan ikke si å ha lagt merke til det.

Hadde vært artig å få dem målt ja, men har dessverre ikke utstyr. Det mest vitenskapelige jeg har er tonegenerator, som brukes sammen med øret..
    Holder til i Kristiansand, så om noen skulle ha utstyr kan jeg alltids hive dem i bilen en tur

@teddytusen:
    Tabaq var faktisk stor inspirasjonskilde til disse. Har vært i kontakt med Bjorn og han holder på eksperimentere med disse elementene i tabaq nå :-D Kommer sikkert mer om det på diyaudio når han får tid.

Neste prosjekt blir å bytte ut Dantax-kjøleskapene med noen andre fulltonebygg (har sett lyset) men det blir vesentlig større saker.

Edit: sjekka ut prisen på riggen du linka til.. Order Subtotal: $1,312.31 pluss frakt og moms. Man får mye snacks i den prisklassen

@joakimpatos:
    Gracias! Og kjør på, du bygger slikt på en ettermiddag

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, den sagnomsuste djevelske LOUDNESS knappen Heftige saker! Har selv hatt en heftig sansui med loudness knapp! Good times

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo øret som er det viktigeste verktøyet. En høyttaler kan måles og se perfekt ut, men om det ikke er slik du vil ha det så har det jo lite for seg! Men kombinert med en bass i bunn vil du få mer av det gode

Ser du har bygget i 22mm spon, men om du ser på byggebeskrivelsene til Tabaq så er det oppgitt 12mm MDF. Her er det jo ikke så mye masse i bevegelse..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jauda, tenker ikke i forbindelse med vibrasjoner men fordi foten knekker lett når den er så tynn..
    Kassene virker stein døde selv når elementene logrer som værst.

Har en magnat 8" aktiv subwoofer stående som jeg kunne brukt - men bass fra en 2" har en viss underholdningsverdi i seg selv, så der blir den jammen stående i boden inntil videre (har andre planer for den på sikt)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde et forsøk på å filme med fotoapparatet.. plenty med støy, og virker som om lydnivået var i meste laget for mikrofonen.
    Om ikke annet får man iallefall et visst intrykk av at det finnes antydning til bass.
    (Beklager rot, rommet pusses opp)

Here you go:
    Video

Edit: liveopptak av Ingenting - Goe Tid

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bygde omtrent samme kabinett som deg (i større skala) for noen år siden med fe103, fostex sin 4". låt ikke så gærnt, hadde littegrann bass og

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøkte å filme med annet kamera. Ikke fullt så mye støy i denne :P

Tangband 2 inch fullrange speakers - YouTube

Snubla over en svenske som har montert dem i 2" PA horn
    Lyst å prøve dette selv, bare med noe høyere deling
    2" madness hornloading the TB-W2-803SM - diyAudio

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    kult! Tenkte at å gå mindre enn 3" ikke var aktuellt, men der ser man, selv 2" kan gi godlyd

(slutt på å gi bort 3 og 4" til familie og venner, nå blir det 2"! De hører jo ikke forskjell uansett, haha)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4" er ok for et enkelt lite bygg, om man ikke skal legge til en superdiskant

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •