Beyma elementer, delefilter og inconcert?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beyma elementer, delefilter og inconcert?

Tenkte på en konstruksjon ala inconcert duke. Med samme basser men med miles sitt diskant element.

Beyma anbefalte dette delefilteret: FD212 som du finner på denne siden: http://profesional.beyma.com/ingles/...xls=08_FILTERS

Ser at denne deles på 1,2khz 12db/pr octav mens inconcert miles deles på 800hz.

Tenkte på en konstruksjon med ca samme kasse som duke, med samme bass elementer: http://profesional.beyma.com/pdf/12P1000NdE.pdf men med miles diskanten: http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/TPL150H.pdf

Er dette filteret noe som hadde fungert bra eller bare sier beyma ja for å få et salg. Ser også hvor mange watt delefilteret takler kontra watt på det disse elementene er mye mindre.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke like greit å bare bygge inMiles? Eneste forskjellen på diskantene er jo bare hornet. Så noe veldig til lydforskjell blir det jo ikke.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle liksom tenke litt utenom boksen :P

Saken er om det delefilteret i det hele tatt vil fungere, og hvordan vil det elementet høres ut med x-over 400hz lenger opp :P

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    to andre faktorer er jo at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal lage et delefilter, i tillegg så er litt stor

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ideen er bra. Det vil gi deg bedre spredningskontroll og spesielt i horisontalplanet. En deling rundt 1200 vil nok sikkert stemme bra med spredningen til 12"-eren. Men her må du nok måle og eksperimentere litt for å finne optimal deling.
    Det passivfilteret til Beyma kan du antakelig bare glemme. Å lage passive filtre som syr sammen mellomtone og diskant krever som mer enn bare å hive inn noe ferdiggreier... one size fits nobody. Sikkert laget for et oppsett en gang, men det vil være bingo å tro det passer ditt design.

Hvis du skal tenke "ut av boksen", hvorfor ikke ta hele runden og vurdere en annen 12"-er også? Noe jeg personlig ville gjort.
    Tangen, kan du fylle på om bakgrunnen for dine valg?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bakgrunnen er rett og slett at miles låt utrolig tøft, mye takket være diskanten. Horn diskanten har enda mer følsomhet i tillegg til at horn er fetere på alt :P

Titte litt på de andre 12" og vurderte p80nd i samme størrelse, dette er det samme elementet som er brukt i miles dog bare i 12". Men er vel en grunn til at tangen havnet på det elementet han gjorde.

Kan nevne også her at jeg tenkte ha begge 12" på filteret hvor duke har et som tar hele frekvensen altså rent 2veis ikke noe 2,5veis. Tenkte enten på å løse det med paralelle for 4 ohms. Blir dippende da ned i 3,5 på minste i bassen. Eller rett og slett bruke et nytt delefilter for den ene bassen.

Blir nok gambling på det delefilteret ja. Men har jo ikke peiling på hvordan jeg skal lage filter :P Hva med et 2veis filter fra ljudia? ser de har mange til forksjellige frekvener. Går det ann å eksperimentere med de?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Tangen, kan du fylle på om bakgrunnen for dine valg?
    Duke, for å ta den først, startet med at jeg hadde noen TPL150 og 12P1000ND liggende og slenge, og ville se hva jeg kunne få til med de.

Delefrekvensen ble til ved at jeg ville prøve å kjøre en av bassene uten filter, det var liksom litt kult å gjøre ..... 8)

Miles er noe mer gjennomtenkt, og også etter min mening en mye bedre høyttaler.

Det jeg ser som den optimale løsningen nå, er å bygge en 3-veis versjon av Miles med en 10" eller 12" mellomtone i tillegg. Dette burde gitt noe bedre kvalitet i området 500-1000 Hz. Tror jeg.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våger du deg på et tips til et slikt element..?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å tippe er lett. Hehe

Aktuelle elementer må uansett prøves først, men en kandidat kunne vært Beyma 12MI100 som en ren mellomtone.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at din gjetning er mer kvalifisert enn endel av oss andre sin.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Å tippe er lett. Hehe

Aktuelle elementer må uansett prøves først, men en kandidat kunne vært Beyma 12MI100 som en ren mellomtone.
    Det må bli en vanvittig svære kasse, hvis man fortsatt skal ha to 15" :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krever ikke mye ekstra volum for en 12" mellomtone, men kassa må jo bli en del høyere selvsagt. Bassene i bunn, så diskant og mellomtone øverst.

De fleste hjem har kjøleskap som er større enn dette, så hvorfor klage ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bygge en liten kasse til 12" på toppen av Miles da.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krever ikke mye ekstra volum for en 12" mellomtone, men kassa må jo bli en del høyere selvsagt. Bassene i bunn, så diskant og mellomtone øverst.

De fleste hjem har kjøleskap som er større enn dette, så hvorfor klage ?
    Klager ikke jeg :P

For min del er Miles, min sikle høyttaler nr 1!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Tangen har bevist at Beyma AMT-en fungerer veldig bra godt under 1000Hz så ville jeg gått for en 12" mellomtone, heller enn en 10". Delingen ville normalt ligge i området 1000-1200Hz.

Et par mellomtoneforslag som jeg ville vurdert som alternativer til Beyma 12MI100 (Beymaen har ord på seg for å være veldig bra):
    - CIARE ITALIAN SPEAKERS - PRO AUDIO B2B: NDH 12-3 WOOFER (iht USSpeaker, deres beste mellomtone)
    - AE Speakers --- Superb Quality, Unforgettable Performance, Definitely.
    - FaitalPRO - Professional Loudspeakers Made in Italy
    - Precision Devices International Limited

Så det er sagt, ingen av disse har jeg prøvd og de er plukket ut fra vurdering av datablad og andres tilbakemeldinger.

Det spørs jo også om trådstarter er interessert i å strekke strikken ekstra langt

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det hadde blitt meget heavy om jeg skulle laget et 3veis system, hvertfall når jeg ikke har peiling på delefilter.

Kunne kanskje vært lurt å begynne med en mindre versjon av noe. Finne et annet bass element som kunne passe i en løsning med bare en bass og dette diskant elementet. Syns det låt så utrolig tøft det diskant elementet i tillegg så er det effektivt, men har tangen noe svar på hvorfor han delte det på 800hz? Prøvde du flere alternativer, eller er det en sammenheng med simulasjon, og rett og slett mye kunnskap

En annen løsning kan jo være å bruke en minidsp for å drive eksperimentere litt med x-over og deretter finne seg et delefilter.

Ser ljudia selger en del delefilter, er disse bare jalla?

2-veis Delefilter - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du da først har minidsp så hvorfor ikke dele aktivt som en permanent løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være lurt å starte med noe enkelt som en ren toveis konstruksjon hvis høyttalerkontruksjon er noe du ønsker å utvikle deg i. Hvis interessen "kun" er bygging så vil jeg heller anbefale å bygge en ferdig uttested oppsett, ala Miles og Duke.

Ferdige filtre, uavhengig hvem som har laget de, passer ikke dine høyttalere med mindre de spesifikt er laget for akkurat de. Du er nødt til å gjøre både akustiske og elektriske målinger av elementene i den aktuelle kassen. I tillegg må/bør du ha tilgang på software hvor du kan importere målingene og simulere resultatet. Til slutt er det dine ører som som må fintune det endelige filteret.

Å bruke DSP for å teste gir deg stor fleksibilitet ift. å finne frem til noe som fungerer bra. Men du har ikke dermed funnet en ekvivalent for et passivt filter. Lærekurven derimot vil kunne bli vesentlig brattere med dsp, siden endringene kan gjøres uten komponentbytting. Det finnes også høyttalerkonstruksjonsprogram som har støtte for noen dsp-er (bla. mini dsp) og da er man veldig nærme plug and play.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting som er både bra og samtidig veldig dumt med å bygge høyttalere: man får alltids lyd. Det skal godt gjøres å ikke klare å få lyd i det hele tatt. Å ta et hvilket som helst delefilter og slenge på noen vilkårlige elementer i en vilkårlig kasse vil så og si alltid føre til lyd, men om det blir bra er langt mindre sansynlig....

Å lage en virkelig god høyttaler krever veldig mye kunnskap, erfaring, testing, måling og lytting. Man blir ikke en god høyttalerkonstruktør over natta for å si det sånn.

Derfor: kopier det som andre har gjort før deg. Sjangsen for suksess er langt større. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor: kopier det som andre har gjort før deg. Sjangsen for suksess er langt større. :wink:
    Nå var det kanskje vårt pågangsmot som har gjort at vi en gang begynte å prøve oss på egne ting - så vi må ikke ta det motet fra ham. Men generelt er jeg helt enig med deg.
    Hvis trådstarter velger å bygge en ferdig konstruksjon så kan det være greit å prøve og sette seg inn i hvorfor konstruktøren har valgt akkurat slik han har gjort. Da kan det være spire til helhetlig forståelse slik at naiviteten overtar i neste omgang og man er klar for noe eget :-D

Forresten - mens du er på tråden. Har du prøvd Miles med en 15". Det kunne kanskje også vært en kjekk "liten" sak. Jeg har ikke studert filteret i detalj, men antar det skal relativt enkle endringer til.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •