Beyma elementer, delefilter og inconcert? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Nå var det kanskje vårt pågangsmot som har gjort at vi en gang begynte å prøve oss på egne ting - så vi må ikke ta det motet fra ham. Men generelt er jeg helt enig med deg.
    Hvis trådstarter velger å bygge en ferdig konstruksjon så kan det være greit å prøve og sette seg inn i hvorfor konstruktøren har valgt akkurat slik han har gjort. Da kan det være spire til helhetlig forståelse slik at naiviteten overtar i neste omgang og man er klar for noe eget :-D

Forresten - mens du er på tråden. Har du prøvd Miles med en 15". Det kunne kanskje også vært en kjekk "liten" sak. Jeg har ikke studert filteret i detalj, men antar det skal relativt enkle endringer til.
    Har såklart lyst til å utvikle meg innen høyttalerkonstruksjon. Egentlig burde vel denne tråden het hvordan lære seg delefilter, da jeg skjønner nå at det er nesten et lite kunststykke få alt til å klikke. (Finnes det bøker på emne?)

Var dermed inne på inconcert da dette er noe som har blitt gjort før og noe som funker, så om jeg kunne "kopiere" litt og gjøre andre tweaks eventuelt som en start på hobbyen.

Kommer nok til å starte med et 2veis system (muligens en stativ versjon av miles med bare en bass?) ,og bruke minidps for deretter eventuelt få noen til å konstruere et delefilter som kan funke. (Eller om jeg klarer lære det selv).

Grunnen til at jeg ikke vil ha mini dps permanent er fordi det trengs så mange forsterkertrinn etterhvert. Spesielt på 3veis konstruksjoner så vil da hele sulamitten bli veldig dyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil så absolutt anbefale å bruke DSP og flere effektforsterkere, selv om det kanskje kan virke komplisert og dyrt. Fordelene med DSP og aktiv deling er så store at det vil være helt umulig å lage noe like bra med et passivt filter, uansett hvor mye penger man kaster bort på passive delefilterkomponenter.

Gode effektforsterkere trenger ikke å være så dyrt heller forresten.

inConcert Miles ble utviklet med aktiv deling og DSP først for å teste delefrekvenser osv. I etterkant ble et passivt filter laget. Den aktive versjonen låt mange ganger bedre for å si det sånn.....

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg vil så absolutt anbefale å bruke DSP og flere effektforsterkere, selv om det kanskje kan virke komplisert og dyrt. Fordelene med DSP og aktiv deling er så store at det vil være helt umulig å lage noe like bra med et passivt filter, uansett hvor mye penger man kaster bort på passive delefilterkomponenter.

Gode effektforsterkere trenger ikke å være så dyrt heller forresten.

inConcert Miles ble utviklet med aktiv deling og DSP først for å teste delefrekvenser osv. I etterkant ble et passivt filter laget. Den aktive versjonen låt mange ganger bedre for å si det sånn.....
    aha, såpass ja

Jaja, da er det kanskje en vei gå da

Newcomer MMartinS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Forresten - mens du er på tråden. Har du prøvd Miles med en 15". Det kunne kanskje også vært en kjekk "liten" sak. Jeg har ikke studert filteret i detalj, men antar det skal relativt enkle endringer til.
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Kommer nok til å starte med et 2veis system (muligens en stativ versjon av miles med bare en bass?) ,og bruke minidps for deretter eventuelt få noen til å konstruere et delefilter som kan funke. (Eller om jeg klarer lære det selv).
    BEF har laget en værson av Miles med bare én 15 tommer. Disse bruker han som bakhøyttaler og er vel på ca. 120 liter. De vil nokk passe kjempebra med til steder der man har dårlig plass men fortsatt vil ha de samme elementene :-D

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120 liter blir vel litt mye for en stativht. Men nå tenker jeg bruke 12" elementer så blir vel mindre volum enn det :

PS! Der fikk jeg 3000 poster gitt

Newcomer MMartinS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120 liter blir vel litt mye for en stativht. Men nå tenker jeg bruke 12" elementer så blir vel mindre volum enn det :

PS! Der fikk jeg 3000 poster gitt
    Hmm ja blir litt mindre med 12 tommer

Grattis med 3000 poster 8-)

Ps: DIY stativhøyttaler = DIY staiv :wink:

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, ja lett.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dog et lite spørsmål til disse minidsp'ene.

Denne kobles mellom pre out på receiver og inn på effektforsterker og det er kun for en ht? AVshop.no / minidsp DSP Kit Intern

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har såklart lyst til å utvikle meg innen høyttalerkonstruksjon. Egentlig burde vel denne tråden het hvordan lære seg delefilter, da jeg skjønner nå at det er nesten et lite kunststykke få alt til å klikke. (Finnes det bøker på emne?)
    Ja! Begynn med dynabel's høyttalerbok. Det står en hel del om de forskjellige type filtrene og hvordan beregne et filter. Mange eksempler og godt forklart synes jeg.

Så har man Loudspeaker design cookbook, som har endel mer informasjon. Jeg vil påstå at det er greiest å lese dynabels bok først for å komme inn i det.

Har dog et lite spørsmål til disse minidsp'ene.

Denne kobles mellom pre out på receiver og inn på effektforsterker og det er kun for en ht? AVshop.no / minidsp DSP Kit Intern
    Nei, den der er for to kanaler.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da skal jeg skaffe meg den boken

Altså den er for to stykker 2veis konstruksjoner?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da skal jeg skaffe meg den boken

Altså den er for to stykker 2veis konstruksjoner?
    Det stemmer. Du kan jo bypasse filteret også, og bare bruke EQ-funksjoner.
    Jeg for eksempel bruker minidsp til subkonfigurasjon. Splitter signalet og kjører forskjellig EQ for at begge skal spille likt, og til slutt fase. Da kan man plutselig ha fire optimalt konfigurerte suber i stedet for èn.

Dynabel-boka ligger på dynabel sine sider (selvsagt), og LDC bestiller fra utlandet eller lastes ned, pirat-stil.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Andsor sa.

Og, ikke kjøp fra AVshop, måtte kanselere min ordre siden jeg aldri fikk den. Bestill heller fra miniDSP sine hjemmesider.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min hos AvShop, og det gikk helt greit egentlig. Det som var litt trøbbel med var plug-in softwaren. Her måtte jeg kontakte AvShop som skulle sende en forspørsel til minidsp, hvor jeg skulle lage en bruker, så skulle minidsp aktivere den plug-inen som jeg hadde forespurt, som Avshop skulle sende en forespørsel om.

Det hadde vært litt mer profesjonelt av AvShop om de hadde hatt kodene til å laste ned software, istedet for så mye frem og tilbake.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inconcert Duke

Jeg har også tenkt å bygge meg høyttaler med utgangspunkt i duke og miles, jeg venter 2stk tpl-150 (uten horn) og 2stk 12p80nd i posten. Planen min var i første omgang å bygge kasse etter duke oppskriften men med utvendige mål på ca 120cm høy X 45cm brei og 60cm dyp. Jeg vil i første omgang bruke bare 1stk 12 tommer å plassere denne nederst i kassen, muligens bygge på med 1stk 12er til i hver kasse... Om dette blir "success" tenker jeg å bruke disse som bakhøyttalere å bygge nye fronter med 12p80nd i toppen av kassen tpl-150 under så 2stk 18" beyma elemter i bunn, tenker også å bygge diskant og mellomtone i separat kasse som jeg setter oppå basskassene og avskiller med spikes og spikeplater. Ser for meg aktiv deling på heile sulamitten men er også veldig nysgjerrig på hvordan tpl-150 + 12p80nd låter uten delefilter? Vil jeg ødelegge elementene/forsterkerne mine om jeg ikke har delefilter? Trenger litt rettledning ang planene mine om det vil blir noe bra i det heletatt?
    Har trådstarter fullført prosjektet sitt? Ev hvordan ble resultatet?

Takker for alle svar

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Jeg har også tenkt å bygge meg høyttaler med utgangspunkt i duke og miles, jeg venter 2stk tpl-150 (uten horn) og 2stk 12p80nd i posten. Planen min var i første omgang å bygge kasse etter duke oppskriften men med utvendige mål på ca 120cm høy X 45cm brei og 60cm dyp. Jeg vil i første omgang bruke bare 1stk 12 tommer å plassere denne nederst i kassen, muligens bygge på med 1stk 12er til i hver kasse... Om dette blir "success" tenker jeg å bruke disse som bakhøyttalere å bygge nye fronter med 12p80nd i toppen av kassen tpl-150 under så 2stk 18" beyma elemter i bunn, tenker også å bygge diskant og mellomtone i separat kasse som jeg setter oppå basskassene og avskiller med spikes og spikeplater. Ser for meg aktiv deling på heile sulamitten men er også veldig nysgjerrig på hvordan tpl-150 + 12p80nd låter uten delefilter? Vil jeg ødelegge elementene/forsterkerne mine om jeg ikke har delefilter? Trenger litt rettledning ang planene mine om det vil blir noe bra i det heletatt?
    Har trådstarter fullført prosjektet sitt? Ev hvordan ble resultatet?

Takker for alle svar
    Jeg fikk aldri fullført prosjektet, har rett og slett ikke hat tid

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk aldri fullført prosjektet, har rett og slett ikke hat tid
    Det var jo kjedelig.

Hva syns du om mitt prosjekt da? Luftslott?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke uttale meg om så mye av det andre, men jeg syns inConcert Miles er høye. Med to 18" i bunn så kan TPL-150 havne litt vel høyt..?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Skal ikke uttale meg om så mye av det andre, men jeg syns inConcert Miles er høye. Med to 18" i bunn så kan TPL-150 havne litt vel høyt..?
    Etter mine beregninger blir de ca 140-160 høy men det prosjektet blir ikke sveivet igang med mindre duke prosjektet blir en kjempesuccess
    Kan jeg ødelegge elementer/forsterker ved å droppe delefilteret? Har lyst å høre hvordan det høres ut å la dem rulle av på sine naturlige frekvenser?

Tpl-150 vil stå ca 110cm fra bakken, 12p80nd vil stå over dette igjen i monsterkonstruksjonen, alternativ vil være å sette diskant/mellomtone kassene på stativer eller å bygge fullverdig duke høyttaler å la basskassene stå alene

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Etter mine beregninger blir de ca 140-160 høy men det prosjektet blir ikke sveivet igang med mindre duke prosjektet blir en kjempesuccess
    Kan jeg ødelegge elementer/forsterker ved å droppe delefilteret? Har lyst å høre hvordan det høres ut å la dem rulle av på sine naturlige frekvenser?

Tpl-150 vil stå ca 110cm fra bakken, 12p80nd vil stå over dette igjen i monsterkonstruksjonen, alternativ vil være å sette diskant/mellomtone kassene på stativer eller å bygge fullverdig duke høyttaler å la basskassene stå alene
    ¨
    12" bass/mellomtoner kan fint brukes uten delefilter uten å ødelegge noe, om det spiller bra er helt avhengig av egenskapene til elementet.
    12p80nd drar på ca 10dB ved 2-3 Khz og vil nok ikke spille særlig bra uten EQ, hvis du ikke har LP filter.
    Men de dyre diskantene du har kjøpt, må du ikke finne på å koble til en forsterker uten delefilter det vil "ringe" å spille jævlig(forvrenge) og de vil raskt bli ødelakt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    ¨
    12" bass/mellomtoner kan fint brukes uten delefilter uten å ødelegge noe, om det spiller bra er helt avhengig av egenskapene til elementet.
    12p80nd drar på ca 10dB ved 2-3 Khz og vil nok ikke spille særlig bra uten EQ, hvis du ikke har LP filter.
    Men de dyre diskantene du har kjøpt, må du ikke finne på å koble til en forsterker uten delefilter det vil "ringe" å spille jævlig(forvrenge) og de vil raskt bli ødelakt.
    Takker for svar
    Tror det blir et par hypex psc2.700 som er løsningen, disse har innebygget dsp

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •