kvalitet på delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kvalitet på delefilter

Hei folkens!

Jeg skal til å bygge et par høyttalere satt sammen av forskjellige komponenter, alle i 8 ohm selvfølgelig.. De skal ifølge min erfaring passe sånn nogenlunde godt sammen. Jeg bruker blant annet Peerless og Scan-Speak elementer, for å si litt om kvaliteten.

Men så har jeg et spørsmål.. Hvor stor betydning har egentlig kvaliteten på delefilteret?? Jeg har nemlig liggende 3-veis delefilter som kommer fra et par Cerwin Vega E312. De tåler effekten, men vil de i dette tilfellet "strupe" lydkvaliteten??

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. At et element er oppgitt til 8ohm nominell impedanse betyr ikke at elementet er en 8ohm motstand gjennom hele frekvensregisteret.

2. Delefilteret har mer eller mindre like stor betydning på lyden som selve elementene. Du kan ikke bruke et delefilter tilpasset en høyttaler og bruke det i en annen høyttaler. Du kan gjøre det, men ikke forvent noe kremlyd. Så ja, det vil "strupe" lyden i svært stor grad.

Dersom du har elementer og ønsker å lage noe utav dem så prøv å finn noe som andre har konstruert med de aktuelle elementene, og se til at det finnes målinger eller andre habile referanser til systemet.

Dette er ikke for å være pessimistisk, men det er ikke mulig å ha forventinger til et slikt oppsett.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare finn et bygg med Scanpeak elementer på Troelsgraven eller Parts-Express. Da vil du få mye bedre resultater.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg ville tatt kontakt med Dynabel og fått de til å beregne ett delefilter for deg. De har mye kompetanse på området da de har forhandlet peerless/vifa/Scanspeak i mange år.. De laget et supert delefilter til mine forrige høyttalere og de ble helt supre Unngå billige komponenter i delefilteret.. Peerless og Scanspeak er elementer som blir brukt i utrolig mange dyre høyttalere og de fortjener gode komponenter.. Ikke bruk Elektrolytter i sammband med mellomtone / Diskant. Der er det mye å hente på ved bruk av folie kondensatorer. Spander noen ekstra kroner på delefilteret, spesielt i de kritiske "kretsene" men det kan folk som Dynabel hjelpe deg med Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey, takk folkens. da ble jeg straks klokere

jeg kommer definitivt til å spandere på et bedre delefilter.. sannsynligvis så kommer jeg til å ta kontakt med Dynabel og oppgi hvilke elementer jeg bruker i mitt oppsett og få dem til å skreddersy et delefilter for meg (takk til "kondis")

forresten, hvor mye kostet det for deg??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig det vettu

Vel jeg tror de tok ca en hundrings for å beregne selve filteret og lage skjemaet. Med alle delene inkludert mener jeg å tro at jeg betalte 5-600 kr pr filter.. Men dette var ca 14 år siden, så pr dagens satser, må du nok på regne +- en tusen lapp pr filter, men da får du topp komponenter og et filter som du må rimelig høyt opp i pris for å matche med en ferdig bygd høyttaler..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja nettopp, i og med at det er et såpass viktig komponent så tror jeg nok at jeg kommer til å investere :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Feilinformasjon!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AggroMagnet
    Hva med å bygge selv? link til 12db tabell:
    12 db Crossover Table
    slike tabeller er totalt verdiløse og missvisende.
    bygg av delefilter er det absolutt vanskeligste delen av et høytalerbygg.
    det første du skal tenke på, er at du skal beregne etter den motstanden ellementet har ved den gitte frekvensen du skal dele. også har du baffelstep, dempeledd, kanskje må en ha impedanse korreksjon.
    +++++++++

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dynabel har jo (iallefall tidligere) brukt en tilsvarende tabell, så da kan han like gjerne gjøre det selv gratis tenkte jeg.
    Forøvrig høres jo det du sier meget fornuftig ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dynabel har jo (iallefall tidligere) brukt en tilsvarende tabell, så da kan han like gjerne gjøre det selv gratis tenkte jeg.
    Forøvrig høres jo det du sier meget fornuftig ut.
    det er nok ikke noe dynabel har brukt til beregning på kit og prosjekter nei. men det ligger sikkert en slik tabell på hjemmesiden.
    de kan til nød brukes på en passiv sub eller lignende. men der stopper bruksområde

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husket jeg fikk det med i et blad engang. Regner ikke med de bruker dem på kittene nei, men muligens om en kunde tar kontakt og skal ha delefilter til to elementer som de ikke har konstruert kit til - uansett hva vet jeg, fjernet linken nå

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ser at noen bedrifter selger ferdige, universale delefiltre.. kan tenke meg at de fungerer, men at man ikke får drømmelyden??

for å spare noen kroner så kom jeg over disse, og de passer bra i forhold til delingsfrekvensene: Delefilter QLM 400/5000 Hz - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

men hvordan lyden blir da, det har jeg jo ingen anelse om.. til opplysning så er jeg ingen perfeksjonist/audiofil når det kommer til lyd.. jeg er mer opptatt av musikken, og en varm og god klang i lyden :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husket jeg fikk det med i et blad engang. Regner ikke med de bruker dem på kittene nei, men muligens om en kunde tar kontakt og skal ha delefilter til to elementer som de ikke har konstruert kit til - uansett hva vet jeg, fjernet linken nå
    nei de simulerer nok skikkelig filter for kunder ja

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jordraatt
    jeg ser at noen bedrifter selger ferdige, universale delefiltre.. kan tenke meg at de fungerer, men at man ikke får drømmelyden??

for å spare noen kroner så kom jeg over disse, og de passer bra i forhold til delingsfrekvensene: Delefilter QLM 400/5000 Hz - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

men hvordan lyden blir da, det har jeg jo ingen anelse om.. til opplysning så er jeg ingen perfeksjonist/audiofil når det kommer til lyd.. jeg er mer opptatt av musikken, og en varm og god klang i lyden :-)
    slike filter er like verdigløse som en tabell de er bygget etter slike tabeller. så big wast of money

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey, jeg merker at du er dreven på faget.. så du er sikkert enig i meg i at det beste og billigste jeg kan gjøre er å kontakte Dynabel, oppgi mine elementer og få dem til å skreddesy et delefilter?? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja enten det, eller se her DIY Loudspeaker Projects Troels Gravesen om du finner en konstruksjon med nøyaktig dine ellementer. da finner du et godt egnet delefilter og kabinett.
    hvilke ellementer er det du har?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se der ja, skal ta en titt innom siden.

jeg har hatt dem liggende i noen år, så husker ikke helt navnet på dem.. mener å huske at det var peerless mellomtone, scan-speak diskant og en 12" sammi bass.. kommer tilbake til det senere. kan sikkert bli en utfordring å få alt helt riktig oppsatt, og ikke sikkert de matcher hverandre.. men som sagt, er ikke en perfeksjonist :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville ha droppet den sammi bassen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, jeg var skeptisk til den selv husker jeg.. men dynabel anbefalte den som masse hi-fi for pengene.. og desstuen så har jeg hørt den i en bassreflekskasse.. og etter min smak så var den ikke så aller verst. bassen er også det minst viktige komponentet i et 3veis - oppsett, i og med at øret ikke oppfatter detaljer i et så lavt frekvensområde.

uansett så var den fyldig og presis. ingen tendenser til "boom boom bass", og den gikk dypt og var stram

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •