kvalitet på delefilter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jordraatt
    se der ja, skal ta en titt innom siden.

jeg har hatt dem liggende i noen år, så husker ikke helt navnet på dem.. mener å huske at det var peerless mellomtone, scan-speak diskant og en 12" sammi bass.. kommer tilbake til det senere. kan sikkert bli en utfordring å få alt helt riktig oppsatt, og ikke sikkert de matcher hverandre.. men som sagt, er ikke en perfeksjonist :-)
    Tror ikke det finnes noen oppsett med den kombinasjonen der, iallefall ikke av de mest kjente konstruktørene. At du ikke er en perfeksjonist er greit, men med slike elementer så får du mye igjen om du yter de litt rettferdighet. Så for din egen del bør du gjøre det ordentlig.

Har selv et par høyttalere som er basert på gode elementer, men til å begynne med stod det er ferdig-filter i dem. Jeg synes det låt helt ok, men ikke noe wow-faktor. Så byttet jeg ut filteret med et ordentlig et. Jantzen og mundorf ble bl.a brukt i det nye filteret, og jeg skal love deg at det var som natt og dag. Det var to forskjellige høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk "andsor", jeg blir klokere på erfaring fra folk som er drevne i faget. når du sier det på den måten så er det ingen tvil om at jeg kommer til gjøre et grundig delefilter.

en mulighet blir å få Dynabel til å konstruere et for meg og sende meg tegningen, for så å bestille komponenter fra dem og lage et selv.. kommer til å se på de beste økonomiske løsningene her.

men til dere som har bredere erfaring enn meg. hva er egentlig det viktigste komponentet i et stereo-oppsett?? lydkilden? forsterker? høyttaler?

jeg kjører rør-preamp, og en god gammel NAD effektforsterker med mye krefter.. er det logisk av meg å koste på en dyr hi-end cd-spiller, eller et Abrahamsen lydkort til pc'n?? eller holder det massevis med f.eks en gammel og rimelig NAD cd-spiller??

jeg er redd for å "strupe" lydkvaliteten på et eller annet punkt.. er jo bortkastet med dyre høyttalere og dyre forsterke om f.eks lydkilden ikke leverer i forhold til resten

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha blitt korrigert her i går, har det blitt mange timer på nett med lesing om beregning av filtere. Skjønner jeg har mye å lære..

Men et spørsmål - om man vil bruke så lite filtrering som mulig, kan 6db/okt filter tabellene brukes så lenge man kjenner impendansen for elementet ved delingsfrekvensen?
    Har selv brukt slik tabell ved flere anledninger for å lage høypass, men nå er jeg ikke sikker på om jeg burde ta den veien lenger.. :roll:

@jordraatt- Lydkilde, forsterker og høyttaler er vel de viktigste komponentene etter min mening.. så får de lærde får strides om i hvilken rekkefølge
    Ellers er et godt lydkort er viktig. Hører stor forskjell på det intregrerte lydkortet og mitt ettermonterte realtek HD kort (type-billig)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AggroMagnet
    Men et spørsmål - om man vil bruke så lite filtrering som mulig, kan 6db/okt filter tabellene brukes så lenge man kjenner impendansen for elementet ved delingsfrekvensen?
    Har selv brukt slik tabell ved flere anledninger for å lage høypass, men nå er jeg ikke sikker på om jeg burde ta den veien lenger.. :roll:
    Et enkelt høypass elle lavpass-filter er omtrent det avgrensede bruksområdet en slik tabell har (en passiv sub, en supertweeter for en fulltone osv). Når vi snakker om 2veis der det hele skal henge sammen og vi vil ha glatte overganger så må vi begynne å se en hel rekke ting. Feks vil vi kanskje korrigere impedansen til et element som skyter i været rundt Fs, kanskje vi må dempe den ene i forhold til den andre og mye mer.

For et subsonic filter (highpass filter som tar dypbass bort for å lette arbeidsforhold) kan man gjerne bruke et 12/24db highpass ut fra en slik tabell, da den bare påvirker bassen, men om man går ut fra en tabell i øvre deling i bassen vil man se at det påvirker total respons fra høyttaleren fordi bass og diskant samarbeider i delingsområdet.

Konklusjon: Kan brukes til lowpass til basser, og kanskje highpass til supertweetere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men til dere som har bredere erfaring enn meg. hva er egentlig det viktigste komponentet i et stereo-oppsett?? lydkilden? forsterker? høyttaler?
    Se litt logisk på det hele. Dersom du har et dårlig utgangspunkt (kilde), hvordan skal du få et godt resultat? En forsterker legger ikke på magisk vis til ekstra informasjon som skulle kommet fra kilden. På samme måte er det viktig at forsterkeren ikke tar bort informasjon fra kilden, eller legger til informasjon som ikke skal være der. Støy, forvrenging osv er sentrale ord her. Til slutt må vi ha noe som kan formidle informasjonen på en korrekt måte, uten så er jo alt forgjeves. Det er med andre ord et samspill mellom alle sammen.

Til slutt er det matching av de forskjellige komponentene. Ingen er perfekte og alle har sine sterke og svake sider. Det er her alle de ville superlativene kommer inn i bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja riktig, det er vel det å få alt til å matche som kan være utfordringen her. uansett da, så kjører jeg på med signalkabler og høyttalerkabler av høy kvalitet, så det ikke blir noe tap der. og så får jeg oppgradert delefilteret nå.

det eneste som gjenstår blir å finne en bra signal-kilde, og da står det mellom cd-spiller og et heftig lydkort. vinylspiller har jeg allerede. om det blir cd-spiller, hvilken klasse bør jeg oppe i for å matche f.eks min NAD 214??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AggroMagnet
    Slike filtertabeller funker på høyttalere med flat impedans og flat frekvensrespons både on- og off-axis, og som dessuten ikke har noe tids- eller fase-krøll. Med andre ord: elementer som ikke finnes i praksis......

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Har en annen tråd hvor jeg lurer litt på de samme tingene. Har skjønt at dette med delefilter er komplisert og nærmest en kunst. Er visst ikke bare slenge på en delefrekvens :P

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I disse digitale tider så vil jeg anbefale digitale kilder. En DAC og pc, squeezbox, sonos osv er gode alternativer. Jeg for min del gikk nettopp til innkjøp av en DAC og bruker PC til lagring. Fungerer meget bra.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en heller dyrere DAC og en billig CD-spiller og bruk den optiske output'en. Er DAC du betaler for i CD-spilleren(Til en viss grad). Den billigste Cambridgen ellerså vil fungere bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for gode tips folkens!

du mener altså at Cambridge cd-spillere er high-end til en god pris??

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for gode tips folkens!

du mener altså at Cambridge cd-spillere er high-end til en god pris??
    Den er slettes ingen high-end CD-spiller. Men med en DAC er den nesten det, men i DAC'en kan du koble inn både PC, CD-spiller, Xbox og alt annet med digitalt ut og få det beste ut av kildemateriale. Altså en mye mere allsidig løsning som gir deg mere for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey, jeg skjønner.. valget mitt faller nok på en god cd-spiller, og det står mellom Nav, Yaqin, Shanglin og Teac

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gå for nav, det blir det bare trøbbel og frustrasjon av

Yaqin derimot har jeg mer troen på.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at cd-spillerne til Nad er litt tvilsomme når det kommer til pålitelighet ja, så er litt skeptisk..

enig med deg, har tro på Yaqin sine spillere. har god erfaring med Yaqin, og har lest mye bra om dem.. Shangling likedan. disse kina hi-fi produsentene gir mye bra lyd for pengene om man treffer på rett :-)

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre om hva du legger i en hi-end CD-spiller?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Ikke gå for nav, det blir det bare trøbbel og frustrasjon av
    Det er vel sant om den litt større nav også. haha
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veeeldig sant:-D
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er vel sant om den litt større nav også. haha

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High end? Korrekt gjengivelse og valgmuligheter. Med mange Yaqin for du iallefall valgmuligheter. De har coax ut, rør ut i linjenivå og "vanlig". Det gir iallefall valgmuligheter. Da spørs det vel bare på gjengivelsen. CD-spillere har jeg ikke noe forhold til, så skal ikke uttale meg så mye. Men de har jo fått et greit renome etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor