Montere veggfeste på TV-benk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montere veggfeste på TV-benk

Jeg har tenkt å montere veggfeste til min nåværende TV-benk, jeg vil bygge ny benk i løpet av sommeren når jeg får tid som skal bruke den samme løsningen for veggfestet. Hva må veggfestet være montert i, og hvordan må det festes for å møte følgende krav:

En 38kg TV skal henge trygt, 60cm ut fra veggfestet.
    Bunnen av TVen må være 25cm over benken, regner med at veggfestet må være montert ca. 70cm over benken.
    Dette er TVen som skal opp i lufta: Panasonic TX-65ST50Y
    Dette er veggfestet jeg skal bruke: HQ - Veggfeste for plasmaskjermer

Hva slags materialer og festemidler burde jeg bruke? Planke, metallplater/-rør, planke forsterket med metallrør? Har tilgang til verksted og mye materiale gjennom dama, så jeg burde kunne få tak i det meste.

Hvordan burde det festes til benken? Å bare skru planken inn i hyllene av spon virker risky.

Hvorfor ikke bare henge på veggen? Veggen her er pinglete, og jeg har nok uenigheter med utleier som det allerede er. Og jeg slipper å sparkle og male hele veggen når jeg flytter ut. Jeg finner ingen TV-benker med intergrert feste til salgs innenfor budsjett som er aktuelle. Fra utlandet synes jeg Walker Edison Regal og Z-Line benker ser veldig bra ut. JSP Serenade er særdeles lekker, men se på prisen...

Panasonic 65" ST50 specs

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump, TVen kommer neste uke og jeg har ikke fått noe mer peiling på Newtons lov!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsto ikke helt hvilken type tv-benk du skulle skru tv'n fast til ?!?

Slik informasjon er jo vesentlig.

Om den er laget av træ o.l, så vil det nok bli enklest med en MDF-plate, som du fester til benken, og monterer veggfeste på.

Har du en tv-benk av stål/alu, så vil det jo være lettest å benytte dette videre også.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 10 år siden hadde vel ikke dette vært oppsiktsvekkende, men har du seriøst en 45kg TV....?

Jeg ville iallefall sett om det var mulig å gjøre noe med noe løpemeter med litt voksent vinkeljern. Legge de (i mangel av bedre forklaringsevne) rygg mot rygg. To slike vertikale søyler skulle man tro kunne holde noen kilo.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    38 kg uten foten...

Selv har jeg festet min tv i 2x 20x20 firkantprofil. Fungerer yppelig.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    38 kg uten foten...
    Oi, beklager! Sjekket ikke linken før jeg uttalte meg. Når jeg ser hvilken TV det er snakk om så er jeg ikke så overrasket likevel Men tror likevel litt vinkeljern vil være godt nok for å holde den.

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, nå kom det mange svar! Så bra :-D

Små vinkeljern for å feste, god ide! Jeg tenkte på noe lignende, men da store hylleknekter med samme design som vinkeljern. Litt upraktisk og plasskrevende

Er to 20x20 profiler i aluminium nok? Jeg synes det virker lite, ikke glem at TVen skal kunne henge helt ut. Det virker spinkelt synes jeg. Hva med MDF/kryssfiner-planke forsterket med aluprofiler på baksiden? Jeg vet ikke om jeg er mest bekymret for: at planken skal knekke, aluprofil bøye seg eller at festeløsningen skal løsne fra benken og sende TVen i bakken.

Akkurat nå har jeg en gammel sponbenk fra IKEA, den tåler en del vekt på toppen siden den har skillevegg i midten og glassdører foran, men tror ikke selve platene er det sikreste å skru i.

Ny TV benk blir laget i en av alternativene under, jeg har ikke bestemt meg enda. Kom gjerne forslag om hva som er best egnet til stereo/tv benk.

Kryssfiner
    Finerte MDF plater
    Heltre
    MDF

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være på den sikre siden kan du jo ta noe større dimmensjoner på jernet. Om du har en slik avstand mellom de to vertikale søylene at du kan forankre opphenget i vinkelkernet i de, så ser jeg ikke noe behov for ekstra materialer.

Det blir kanskje fint om du har noe treverk av noe slag foran vinkeljernet mot seeren som skjuler jernet og kabler.

Jeg ville bygget i heltre. Se hva Ikea har av benkeplater. Jeg har bygget mine Tempus i den billigste bøkplaten, og det er et godt materiale og jobbe med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •