DIY vegghengt mediebenk, løsningsforslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Tackli sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY vegghengt mediebenk, løsningsforslag?

Hei,

har et spørsmål i forbindelse med et lite DIY prosjekt jeg har satt i gang med. Her er en rask skisse jeg lagde med sketchup:

Som dere ser så er det en ganske bred og dyp benk, men ikke høy, med bare én rad. I tillegg skal det være skapdører på hver av de ytterste "rommene" som slår ned, slik at kun rommet i midten vil være åpent. Denne mediebenken lages av furu hobbyplater og veier jo litt, har dessverre ikke nøyaktig vekt.

Så til spørsmålet: ønsket er å få denne vegghengt, og hva vil beste løsningen for å få til det være? Skal ha en receiver i midten på ca. 14-15 kg, en PS3 i ene rommet og litt div. småtteri i det andre rommet. Eller blir tyngdepunktet for langt ut slik at dette ikke lar seg gjøre?

Forslag mottas med stor takknemlighet.

På forhånd takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du.

Starter med å stille spørsmålet om hva slags vegg du skal henge dette på?

På gips vil jeg jo tro att du må bruke slike gips skruer og gips ankere. belage deg på en del hull i veggen men heller ikke nødvendighvis med mere enn toppen 8 stykker... altså ett i hvert hjørnene på de ytterse rommene dine slik jeg ville gjort det.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn ut hvor stolpene i veggen er i forhold til benken. Merk opp på benken og skru fast noen lange flattjern på undersiden av topplaten. Flattjernene må ha et 90 graders bend mot vegg slik at du kan skru inn i stolpene med kraftige skruer, f.eks 10x100mm franske skruer. Dette sitter som fjell:-)

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Haymaker, finn stendere i veggen og lange franske skruer som skrur et vinkeljern fast. Hadde ikke satset på at enkel gips og tett i tett med plugger/ankere holder enkel gips er temmelig tynt. En kombinasjon er ålreit.
    En kollega av meg skrudde opp en pokalhylle for et idrettslag i enkel gips og gipsanker. Holdt greit første døgnene før alt raste og gikk i knas, han hadde overdrevet litt og veggen gikk i oppløsning.

Stenderne finner du ved å banke deg fram

Newcomer Tackli sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brille2K
    Hei du.

Starter med å stille spørsmålet om hva slags vegg du skal henge dette på?

På gips vil jeg jo tro att du må bruke slike gips skruer og gips ankere. belage deg på en del hull i veggen men heller ikke nødvendighvis med mere enn toppen 8 stykker... altså ett i hvert hjørnene på de ytterse rommene dine slik jeg ville gjort det.
    Hei,

Denne skal skrus fast i betong/mur, så da blir spørsmålet om det blir samme fremgangsmåte?

Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Finn ut hvor stolpene i veggen er i forhold til benken. Merk opp på benken og skru fast noen lange flattjern på undersiden av topplaten. Flattjernene må ha et 90 graders bend mot vegg slik at du kan skru inn i stolpene med kraftige skruer, f.eks 10x100mm franske skruer. Dette sitter som fjell
    Se over. Denne skal skrus i betong, er det nødvendig med samme fremgangsmåte? Og mener du at jeg skal skru fast flattjerna inni TV-benken? Og så skru gjennom jerna og inn i betongplugger med solide skruer evt.? Holder det med et par jern?

Mvh.

Anders

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er solid og armert betong ville jeg ha brukt ekspansjonsbolter eller blå/grønne Thorsman plugger sammen med franske treskruer. Ta en titt på Wurth og hør hva de vil anbefale, de har mengder med slikt.

På Leca hadde jeg gått for plugger, har skrudd opp relativt store hyller her hjemme rett i leca med røde plugger (TP2) og lange parkerskruer Sitter som bare det, det viktige ved bruk av plugger er lange nok skruer.

Ja jeg hadde skrudd på vinkeljern åkke som

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville skrudd fast fire jern, ett for hver vertikale vegg i benken. Bruk f.eks 8mm ekspansjonsbolt i vegg. Sørg også for at benken toucher borti veggen i underkant av benken. Da får du trykk mot vegg i bunn og strekk i boltene, så slipper boltene å ta noe moment.:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •