Kompakt subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kompakt subwoofer

Har noen forslag til en 15" eller 18" subwoofer som krever et lite kabinett for å fungere bra. Vil gjerne ha en sub med stort membranareal men med et lite kabinett da jeg ikke har ubegrenset med plass i stuen, og kabinetter store som kjøleskap ikke er spesiellt fint i stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale Definitive Technology SuperCube serien, de er på tilbud hos L-Sound AS
    Meget bra saker, spesielt SuperCube Reference

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel sunfire True subwoofer EQ 12 er ganske kompakt, ikke 15" men jeg kan garantere deg det banker lett de fleste 15 tommere subber. Men det er kanskje en litt høyere prisklasse en du tenker på..
    Leste en test at EQ 10 forflyttet mye mer luft (2-3 ganger mer) enn en vanlig god 15" sub. Jeg har selv hatt en EQ 10 og det ristet veggene hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, men skrev dette innlegget i DIY for jeg evt. vil bygge en sub selv og ikke kjøpe en ferdig he he, ønsker også 15" eller 18" sub, men tar imot alle svar :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes et utall varianter. For å gi en brukbar anbefaling så trenger vi vite hvilken kapasitet du jakter, hva den skal brukes til og hvilket budsjett du snakker om. En definisjon på "liten kasse" hadde også vært greit.

Videre så vil jeg absolutt anbefale to mindre fremfor en større. Kan du leve med tre små så er det å foretrekke fremfor to litt større, etc. Rommoder er roten til det meste vondt i bassbransjen og flere (to +) subber er betydelig enklere å plassere enn bare én når du er på jakt etter golyden.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i liten kasse? 50x50x50? 70x70x70? 10x10x10?
    Hvilket frekvensområde tenker du deg? 50-150hz?
    Noen bestemt følsomhet du ønsker?

Det går fint ann å integrere store subber i rommet. Bare se på mine kjøleskap. De er helt usynlige.

Tytte71 sitt forslag støttes. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte størrelseorden på 50x50x50, har sett på Beyma 15G40 som "HFS" subben, men kassen er jo ca 60x60x60 og det blir litt for dypt for meg. Hvis jeg ikke snur stuen på hodet, er plassen der tv og anlegg står litt begrenset slik at jeg helst ikke vil ha mere en 50 cm dybde på kassen, men kan sikkert ha opp til 70 cm høyt. Men må ha et element som passer i liten kasse, hjelper ikke med et bra element som krever 280 liter for å spille fint. Skal bruke subben(e) til musikk og film, og kan godt leve med en sub som ikke spiller flat ned til 15Hz, kan fint ha en høyere tuning evt. litt mere kick i mellomgulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    også en ting til, pris. Jeg vil jo heller bruke 2 elementer til 3000,- hvis de er bra enn å bruke et element som er litt bedre til 5000,-, vil jo gjerne at sluttproduktet skal kunne sammenlignes med ferdige subber på pris.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogero
    Vil anbefale Definitive Technology SuperCube serien, de er på tilbud hos L-Sound AS
    Meget bra saker, spesielt SuperCube Reference
    Enig, utrolig fornøyd med min... frister å handle enda en... Men.... fornuften spiller meg et puss :P. hehe.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Tenkte størrelseorden på 50x50x50, har sett på Beyma 15G40 som "HFS" subben, men kassen er jo ca 60x60x60 og det blir litt for dypt for meg. Hvis jeg ikke snur stuen på hodet, er plassen der tv og anlegg står litt begrenset slik at jeg helst ikke vil ha mere en 50 cm dybde på kassen, men kan sikkert ha opp til 70 cm høyt. Men må ha et element som passer i liten kasse, hjelper ikke med et bra element som krever 280 liter for å spille fint. Skal bruke subben(e) til musikk og film, og kan godt leve med en sub som ikke spiller flat ned til 15Hz, kan fint ha en høyere tuning evt. litt mere kick i mellomgulvet.
    Seas D1001-04 L26ROY (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Fungerer i kasser på 25L
    4 stykk skal gi en kapasitet på rundt 100 db ved 20 hertz.

Ellers så har du beyma 1240G som gir nesten samme kapasitet ved 20 hertz, men betydlig mer ved 100 hertz.

begge krever en god eq for og kompansere for avrullingen ned mot 20
    Kan ingenting, gjør alt!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elemental Designs har lukkede kasser.

Se på Midgard Audio for Norsk levrandør.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

garantert god lyd med kompakt kabinett (med liten skrift: krever dog lodding)

Hei franka, om du fortsatt står ved valget..
    Skal selv bygge basskasse i sommer. Kabinettet skal være kompakt og gi et realistisk signal ned til ca 20Hz (-3dB 18Hz). For meg har det ikke vært vanskelig å velge lukket kabinett fordi jeg opplever å ha bedre kontroll på at byggeprosjektet vil stå seg i forhold til forventninger. Jeg spiller for det meste klassisk musikk og søker en gjengivelse som yter akustiske instrumenter mest mulig rettferdighet.
    Valget av lukket kabinett krever assistanse av en elektronisk krets som kompenserer for redusert kassevolum (til forskjell for en ventilert løsning).
    Kjenner ikke dine krav til musikkgjengivelse, men ønsker likevel å gi en kort beskrivelse.
    Kravet til elementets egenskaper er strenge, og bestå i:
    -lav egenresonans (Fs)
    -god Qts (Q indikerer kvalitet og Qts forholdet mellom mekanisk og elektrisk Q)
    -lav Vas (optimalt kabinettvolum i forhold til elementets oppgitte yteevne)
    -følsomhet ikke mindre enn 89dB
    -ett stk 15 tommers element er et heldig (stue)valg. To 12 tommers vil gi for høy Vas-verdi (og dermed større innvendig volum)

THIELE-SMALL verdiene tilmitt innkjøpte Dayton RSS390HO-4 15” er:
    Fs: 24.2 Hz
    Qts: 0,39
    Vas: 3,87 cu.ft (109.5 L)
    Følsomhet: 90 dB 2,83V/1m

I mitt prosjekt med en kasse på 36 liter innvendig volum, gir uten kompensasjon et -3dB punkt på 44Hz. Signalet ved 18Hz er redusert med 17dB. For å kompensere dette brukes en elektronisk krets ”The Linkwitz Transform Circuit” som er meget godt beskrevet på siden Elliott Sound Products :
    http://sound.westhost.com/project71.htm
    Avrunder her fordi jeg ikke vet dine musikkpreferanser. Vil dog formidle hva som for meg over flere år har vært en kilde til interessant spekulasjon, nemlig ESP, Elliott Sound Products:
    http://sound.westhost.com/index2.html
    anbefaler her:
    http://sound.westhost.com/subcon.htm (Subwoofer Conundrum)
    http://sound.westhost.com/project48.htm(Active Sub-Woofer and Controller, som et alternativ til prosjekt 71, og krever ikke like strenge krav til elementet)
    http://sound.westhost.com/project84.htm (Eight Band Sub-Woofer Graphic Equaliser, for å justere lytterommets resonanser ), og til slutt en interessant blogg basert på teknologi formidlet med ESP, og som er brakt ut til live:
    http://ianamillar.com/blog/active-speakers/

Geir

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra alternativ, skal sjekke linkwitz dingsen og hva det innebærer av lodding

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Loddingen i kontrollerte former

Du vil se at det er snakk om lite lodding. Og, kjøp av kretskort fra ESP vil du bli guidet fra A til Å. Om du ikke kjøper en ferdig bassforsterker med delefilter, vil du måtte måtte avslutte med et filter for øvre avskjæring. Husk at plassering av sub’en har betydning her. Plasserer du kassen ved siden av den ene hovedhøyttaleren, må helst avstanden til den andre hovedhøyttaler ikke være for stor. Halv bølgelengde ved 100Hz er 2,87m og vil da på denne avstand kansellere sidehøyttalerens tilsvarende 100Hz signal. Ved 80Hz er halv bølgelende økt til 3,23m. Jo nærmere en avstand tilsvarende ¼ b-lengde jo bedre; kvart bølgelende ved 60Hz er 1,43m. Spiller dine sidehøyttalere ned til 60 ville jeg ha avskjært bassen her.
    Jeg lette etter basselement i to uker, Fant Dayton Reference i USA. Slo fra meg kjøp herfra da frakt kostet nesten like mye som elementet. Fortsatte letingen uten hell. Meldte meg inn i Avforumet for å se om dette kunne hjelpe. Vips! rett foran nesen min, i Avshop, lå Dayton! Poenget mitt er at valget av element bestemmes av produsentens datablad og dets Thiele-Small parametre. Putt disse parametre inn i ”The Linkwitz Transform spreadsheet” som er å finne som link i prosjektets artikkel. Her vil du kunne se om du har med et potensielt kjøp og gjøre (du er i alle tilfelle avhengig av excel filen for å beregne komponentene som skal loddes)
    geir

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ett annent alternativ som er mer fleksibelt og lettere til og få til og låte bra er en reciver med tilkobling for sub, da har du delefilter der.

så kjøper du en elektronisk eq som du kobler i mellom, da kan du justere akkuratt som du vill og du kan også kompansere for rommet, som jeg mener er utrolig viktig for en god bassgjengivelse
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geir.s
    Dayton RSS390HO-4 15”

Dette er et fint element. Det finnes også i en annen utgave som er mer ment for musikk. Benevnelsene 'HF' og 'HO' står hhv for 'High Fidelity' og 'High Output'.
    Jeg skal selv bruke 10" av det til å bygge noen svært små subber i et anlegg i ferieboligen.

Selv har jeg tidligere handlet Dayton-produkter fra parts-express og brukt jetcarrier dersom vekten og/eller størrelsen ble stor. Sjøfrakt siden jeg er en tålmodig og kostnadsbevisst kar

Elementet skal forøvrig passe fint i ca 0,085 kubikkmeters kasse. Så du skal kunne få kassen innenfor/mindre enn 50*50*50. Selv 45*45*45 blir 0,091 kubikkmeter.

To slike blir jo kr 2100 for begge + sjøfrakt og utkjøring ca 400-600kr og moms ca 550 kr.Du sparer fort en 2000kr om du har mulighet for å vente noen uker på båten.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Elementet skal forøvrig passe fint i ca 0,85 kubikkmeters kasse. Så du skal kunne få kassen innenfor/mindre enn 50*50*50. Selv 45*45*45 blir 0,91 kubikkmeter
    0.091m^3. Altså 91 liter. Det var vel det, og ikke 910&850 liter du mente?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser jeg glemte å ta med nullene

Jeg korrigerer opprinnelig innlegg

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale TC Sounds LMS Ultra 5400 18". Den er designet for å kunne brukes i små lukkede kabinett, motoren tåler ekstremt mye effekt. Ikke bare leverer denne driveren mye SPL, men med lav forvrengning.

Om man vil ha enda større utbytte kan man bruke passive radiatorer, man vil da beholde kompakt design og man trenger ikke uroe seg for portstøy.

Det finnes flere godt dokumenterte tester på denne driveren, så det er bare å søke i vei. Her er en god begynnelse: Index to Subwoofer Tests

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hentet Dayton fra AVshop i dag

Foruten mange tilbakemeldinger om elementets generelle gode kvalitet, valgte jeg Dayton Reference HO fordi dennes Vas-verdi er 3.87 cu.ft. mot HF som har 9.95 cu.ft.

Fs, Qts og Vas sammen med ønsket kabinettvolum settes inn i Linkwists kalkulator:

og gir følgende resultat:
    http://sound.westhost.com/project71.htm
    Kalkulatoren beregner også komponentens verdier

Blide av kretsen, hentet fra ESP:

Med eget valgt -3dB pungt på 18Hz og Qts 0,80 vil en kasse med innvendig volum på 30 liter gi 90dB ved 20Hz med DC gain på 18,4 dB.

Elementet har en følsomhet på 90. For hver 3dB økning kreves det dobbelt effekt. Samme lydnivå ved 20Hz krever derfor gain på 64 watt. Et signalnivå på 99dB krever 512 watt, 102dB 1024 Watt. Ønsker man enda kraftigere SPL må man øke kassevolumet: med 46 liter oppnås det 105 dB med 1024 Watt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •