Kompakt subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Geir, vil du vise bilde av kretsen etter du har bygget den og med hvilkne deler du brukte, spennende å følge dette bygget.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kompakt, javel

franka,
    Jeg håper å kunne bestemme meg for kassens design i helgen, hvorpå jeg kan få bestilt kretskort og forsterkermoduler neste uke. Jeg skal bygge elektronikken først. Tenker det vil være i slutten juni, med fullført bygg juli-august. Følger gjerne opp med bilder og beskrivelse.
    Om du vil før dette se ferdigbygd elektronikk anbefaler jeg deg til å lese den siste linken jeg har i mitt første innlegg, som omhandler et byggeprosjekt av Ian Miller. Han stod også bak en interessant tråd på ESP forumet med diskusjon om blant annet denne kretsen, med mange beskrivende bilder:
    P71 Calculations and Logical Approach
    http://sound.westhost.com/phpBB2/viewtopic.php?f=6&t=3072
    Ian Miller bruker Hypex forsterkning; jeg velger meg ColdAmp modulene:
    https://www.coldamp.com/store/sonora-s750.html
    med dedikert strømforsyning:
    https://www.coldamp.com/store/sps80hv.html
    Med dette oppnår jeg en mer fleksibel løsning i forhold til både muligheter til equalizing og delefilterløsning uten faseproblemer
    (og til en mye rimeligere pris)
    Vil avslutte mitt resonnement fra siste innlegg; med å leke litt med Linkwitz-kalkulatoren vil man se at det er mange muligheter. Ønskes det meget høye lydtrykk kan man justere opp kassevolum og nedre frekvens. Med 56 liter og -3dB punkt på 22Hz vil man med 1024 Watt få et lydtrykk på 111dB (ved 25 Hz).
    Slike høye lydtrykk er ikke aktuelt for meg; som til vanlig ville høre telefonen ringe under lytting. Om jeg fikk en trompet på 90 dB midt i ansiktet ville jeg skrudd ned volumet på ren refleks! Et signal over et bredt frekvensspekter, som f eks fra en kicktromme, vil dennes 75Hz være mye mer fremtredende enn (tromme)kassens resonans rundt 60 Hz. Av dette forstår jeg at det er systemets lydtrykk i sin helhet som styrer. Fra 90 til 100dB?? Vi mennesker opplever en økning av et lydtrykk på 10 dB som en dobling av styrken
    (og, arbeidsmiljøloven har en grense på 85dB over 8 timer som lovlig støy).
    Ja, det kan virke paradoksalt at jeg for mitt prosjekt velger 18Hz -3dB, hvis tone jeg ikke kan høre. Jeg tenker at det er vel blitt et prinsipp for meg at jeg bare skal ha det, at etter så mange år ikke ha kunnet høre kontrabassens 42Hz eller å fornemme Bachs orgel på 16Hz.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •