Basselement til hybrid konstruksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 269
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Basselement til hybrid konstruksjon

Jeg ønsker å få bygget to basstårn. Skal i utgangspunktet deles fra ca. 80 Hz. Aktivt system med mulighet for EQ. Rent hifi oppsett hvor kvalitetsbass betyr mest.

Ønsker en hybrid konstruksjon som kan fungere både som dipol og lukket kasse (bakplate som kan fjernes).
    Men hvilke element kan fungere bra til begge deler og hva skal jeg se etter? Jeg er nesten helt blank på dette. Kommer ikke til å bygge selv, men vil gjøre litt research selv på hva som kan fungere.
    I utgangspunktet vil jeg foretrekke elementer som er mindre enn 15". Budsjettet er ganske fleksiblelt og det trenger ikke å være budsjett elementer. Tenker fire eller flere elementer i hvert tårn. Forsterker tar jeg etterpå, men har jo sansen på klasse D og spesielt Hypex.

Har sett på disse, men usikker på hva som er viktig i forhold til Fs, Qts og annet. I need help!
    http://www.daytonaudio.com/media/res...ions-46174.pdf

http://creativesound.ca/pdf/CSS-Trio12-data-051009.pdf

http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-...ata-140408.pdf

http://www.seas.no/images/stories/de...roy-d0001_.pdf

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, du ser altså etter elementer som både liker seg i lukket kasse og til dipolbruk? Forskjellene er vel ikke så store; lang slaglengde, bra power handling, lavest mulig induktans for minst mulig forvrengning.

Er 12" det største du kan ha i bredden? Om de skal kjøres i dipol er det mest mulig membranareal som gjelder.....

Jeg ville snakket med Snickers og siktet mot en hybrid løsning alla den man finner i gaia, hvor du har to motstående elementer i lukket kasse som du kan kjøre som dipol i de høyere frekvensområdene og lukket i de lavere styrt av en DSP.
    Mener UOB sine subber også har denne muligheten. Da får du mye mer dypbass ut av membranarealet du har tigjengelig og du får også noe av fordelene med dipoler. Samt at du kan justere dette slik du selv foretrekker.

Stacking i høyden er sikkert lurt for best mulig fordeling av romnoder, virker også som du tjener litt følsomhet på det siden taket og gulvet hjelper til med å "lade".

Det finnes mange elementer som kan matche kriteriene, men skal elementene kjøres i ren dipol (det vil si uten bakplate) anbefaler ihvertfal Tangen f.eks høyere FS enn hva som er typisk for langslagselementer beregnet på lukket kasse.

Et element jeg har sett litt på er JBL W15 Gti. Et element med svært lang slaglengde, bra kjøling, ikke så høy induktanse og parametere som bør kunne fungere til det meste. Det kreves riktignok en del effekt for å hente ut potensialet i dem.

Syntes du skal si litt mer om begrensningene i forhold til plass og pris. Bass handler om å flytte MASSE luft, så presist så mulig. Det koster penger.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye akustikktiltak kan du gjøre og hvor stort er rommet totalt?

Høyttaler og rommet er et samlet system i disse frekvensen så det gjelder å tenke helhet, like mye som enkeltkomponenter.

For meg så virker det som 8x12tom har fått til meget bra bass, uten å svi av vanvittige summer. Men det kjenner du jo til.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slår meg er xxls eller l26 (akkurat hvilken vet jeg ikke, det er vel flere utgaver).

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du deler aktivt trenger du ikke å bekymre deg så mye for Qts, det vil si hvor slakt/bratt elementer ruller av.

Hva med f.eks 12 stk AE Speakers Online Store

Tåler du litt større/bredere kasser er det bare å kjøre på med større drivere.
    F.eks AE Speakers Online Store
    Du vil rett og slett kunne flytte mer luft og også flytte mer luft med mindre effekt. Kostnaden i dette tilfellet øker bare med 20$ pr driver.

AE sine drivere har jeg personlig veldig tro på. Men det finnes en drøss med alternativer, Jeg tror faktisk pris/ytelsen på disse er meget bra.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "AE TD15H" elementene virker helt ville da! Fs på 21hz og 94db følsomhet!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hmm, du ser altså etter elementer som både liker seg i lukket kasse og til dipolbruk? Forskjellene er vel ikke så store; lang slaglengde, bra power handling, lavest mulig induktans for minst mulig forvrengning.

Er 12" det største du kan ha i bredden? Om de skal kjøres i dipol er det mest mulig membranareal som gjelder.....

Jeg ville snakket med Snickers og siktet mot en hybrid løsning alla den man finner i gaia, hvor du har to motstående elementer i lukket kasse som du kan kjøre som dipol i de høyere frekvensområdene og lukket i de lavere styrt av en DSP.
    Mener UOB sine subber også har denne muligheten. Da får du mye mer dypbass ut av membranarealet du har tigjengelig og du får også noe av fordelene med dipoler. Samt at du kan justere dette slik du selv foretrekker.

Stacking i høyden er sikkert lurt for best mulig fordeling av romnoder, virker også som du tjener litt følsomhet på det siden taket og gulvet hjelper til med å "lade".

Det finnes mange elementer som kan matche kriteriene, men skal elementene kjøres i ren dipol (det vil si uten bakplate) anbefaler ihvertfal Tangen f.eks høyere FS enn hva som er typisk for langslagselementer beregnet på lukket kasse.

Et element jeg har sett litt på er JBL W15 Gti. Et element med svært lang slaglengde, bra kjøling, ikke så høy induktanse og parametere som bør kunne fungere til det meste. Det kreves riktignok en del effekt for å hente ut potensialet i dem.

Syntes du skal si litt mer om begrensningene i forhold til plass og pris. Bass handler om å flytte MASSE luft, så presist så mulig. Det koster penger.
    Ja. Dipol og lukket kasse. Så sant det er mulig å finne elementer som fungerer til begge deler uten for store kompromiss.

Dipol krever membran ja, men ser ikke for meg at jeg trenger mer enn bra output ned til 30 Hz i dipolkonfigurasjon. Nå har jeg levd en stund med Gradient Revolution med totalt fire Perless 12" og selv om det ble litt tamt så var det ikke ille. Tenker da at åtte elementer med større slaglengde, aktiv deling og deling betydelig lavere burde i alle fall gi brukbart trykk.

Det er flere grunner til jeg ønsker en hybrid. Ene er at jeg er usikker på hva jeg vil foretrekke. Må enkelt og greit prøve det selv. Andre er at det blir en løsning som kan fungere i ulike rom og størrelser. Jeg kommer til å flytte. Erfaringen min tilsier at dipol er enklere å få til i små rom.
    Akustiske tiltak blir det mye av, men uansett bør basstårnene passe med ulike romstørrelser. Får jeg veldig stort rom i fremtiden, så kan tårnene entes bygges mer i høyden eller tilføre flere.

Har såvidt kommunisert med snickers. Han nevnte Dayton sin reference 15" og at lavest mulig Fs var bra. Andre mener at Fs ikke børe være for lav. Så jeg blir ikke helt klok på dette.
    Dayton Audio RSS390HF-4 15" Reference HF Subwoofer 4 Ohm 295-468

De skal forøvrig brukes sammen med CBT36 høyttalere. Utseendemessig hadde det da passet med litt mindre elementer og eventuelt bygge flere i høyden. Det tar også mindre gulvplass noe jeg på som en fordel, men jeg er åpen for elementer i 15" størrelse hvis det er klare fordeler med det. Form bør jo følge funksjon.
    Jeg kan strekke med en del i forhold til pris hvis det er argumenter for det. Men det er vel ikke noe poeng å bare pøse på heller. Men la si en ca. øvre grense på 20k på elementer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Siden du deler aktivt trenger du ikke å bekymre deg så mye for Qts, det vil si hvor slakt/bratt elementer ruller av.

Hva med f.eks 12 stk AE Speakers Online Store

Tåler du litt større/bredere kasser er det bare å kjøre på med større drivere.
    F.eks AE Speakers Online Store
    Du vil rett og slett kunne flytte mer luft og også flytte mer luft med mindre effekt. Kostnaden i dette tilfellet øker bare med 20$ pr driver.

AE sine drivere har jeg personlig veldig tro på. Men det finnes en drøss med alternativer, Jeg tror faktisk pris/ytelsen på disse er meget bra.
    Da vet jeg det angående Qts. Takker.

Ja, fryktelig mye å velge mellom.
    Fant denne tilbakemelding fra enn agående det AE elementet og et fra Dayton.
    I did some measurements of the Dayton RSS265HF versus the AE TD12H. The AE TD12H wins hands down in terms of linear frequency response. It is very extended with no obvious inductive hump and extends up to a kHz flat. The harmonic distortion story is more mixed. For straightforward harmonic distortion, the drivers are roughly comparable, with the TD12H slightly higher at 20Hz and comparable up to 100Hz. The TD12H wins in terms of inter-modular distortion for two tone excitation signals below 100Hz. Ultimately, it is nearly impossible to beat the value of the Dayton products. Subjectively, when equalized to a similar low frequency response these integrate a little better probably because the flat frequency response at high frequencies ( I may not have adequately accounted for the inductive rolloff of the daytons's in their crossover). They also sound quite clean, but the phase plug does have some air noise at high excursions (somewhat comparable to the air noise many drivers have at high excursions).
    Mye tyder på at det er lite som slår Dayton i forhold til pris vs ytelse. Men nå har jeg et fleksibelt budsjett og er ikke nødvendigvis ute etter mest for pengene.

Likte ikke hvordan den pluggen på AE TD12H så ut, men det er ikke det viktigste.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er papir specs, men grunnen til at jeg tror AE er bra er at fokuset er på det de fleste ikke måler eller oppgir i specs. Det vil si hvor linær induktansen og motorstyrken er gjennom hele slaglengden. TD motorene skal være ekstremt linjære hele veien.

Det får de til fordi de brukker masse kobber som en "hette" langs hele polstykket og ikke bare kobber ringer enkelte plasser (som er det vanlige). Strategisk plasserte kobberringer hjelper også selvsagt mye, men induktansen vil fortsatt variere en del fordi man vil få varierende grad av lederevne på forskjellige plasser på voice coilen.

Man finner selvsagt liknende løsninger hos alle de store produsentene av gode drivere også de ganske rimelige Dayton driverne som Orso har nevnt, bruker slike kortslutningsringer i motoren for å senke forvrengningen, men AE er blant de som tar det lengst og til en fornuftig pris.

Vil man ta den enda lenger tilbyr de også en oppgradert versjon med 2 ekstra aluminiumsringer som ytterligere forbedrer disse egenskapene.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dayton elementene virker veldig forseggjorte og bra til prisen. Målingene du quoter til nå har jeg ikke sett før.

Hva slags SPL nivå er det gjort? Vil tro forskjellene øker jo mer du presser driverne ut av komfortsonen.

Seas driveren har jo også fått veldig bra tilbakemeldinger av f.eks Tangen, som har ganske greie referanser. Men du trenger fler av dem for å flytte like mye luft.

Pris/Ytelse tror jeg Dayton er killer. Er ikke pris et tema finnes det sikkert noe som kan overgå dem, men er det verdt det? Det kan jeg ikke uttale meg om.... Arasound NS-12 f.eks er jo et lovpriset element, men koster over 500$ stk...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tenkt eksempel som kanskje noen som kan mer om dette enn meg kan svare på?

Hva vis du utfører en måling på 85db (vanlig referansenivå) og EQ'er responsen flat.

Så når du drar på skikkelig slik at driveren skal levere 105db, da forandrer plutselig frekvensresponsen seg fordi induktansen og motorstyrken forandrer seg. Er det ikke da du vil se forskjellen på gode og dårlige drivere? Den gode driveren vil da ha omtrentelig lik respons og en dårligere driver vil i stadig større grad oppføre seg ulinjært?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ScanSpeaks Discovery-subwoofere er muligens et bra alternativ til Dayton RSS-HF elementene. Koster ikke skjorta heller - ca.2kkr/stk vil jeg tro.
    http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvalitet i bassområdet dreier seg mer om nok membranareal enn om forvrengningsmåling med småsignaler.
    Når man kompenserer med å utnytte lange slaglengder, høy effekttålighet og eq så øker også temperaturen i talespolen og ingen av målingene er lenger relevante.
    De beste ER best når de BRUKES, ikke alle (billigere) elementer som måler godt og ser bra ut på papiret følger opp når de blir utsatt for hauger av effekt.
    Alle som har hørt et godt bassystem med et par tusen kvadratcentimeter membran eller mer vet hva god bass er - og at det ikke skal lange slaglengden til før det kan trykke godt og morsomt også :-D

Jo mindre av slaglengden man benytter jo større er muligheten for forvrengningsfri og god lyd, og jo mer av slaglengden som må utnyttes jo bedre (og oftest dyrere) elementer trenger man. IMO.

For de som ikke har sett de før, så er målingen til Ilkka en god pekepinn på hva som skjer når man drar på litt:

Subwoofer Tests - Archived at Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig at mye membranareal løser mange problemer.

Men om man har lyst på dipol eller for den saks skyld lukkede subber, skal man ha mye plass før man kan ignorere parametere som slaglengde og best mulig linjæritet i motorsystemet. Man kan jo se hvor mye membranareal tangen måtte ha før han ble fornøyd, og han er vell ikke den som spiller høyest.

Syntes 8x12 tom sin løsning virker veldig fornuftig med tanke på pris / ytelse og absolutt ytelse, men det krever mye tiltak i rommet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 LAb horn ? 8)

Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere elementer gir jo membranarealet. Åtte ti/tolv tommere er da litt?

Har tidligere sett på tapped horn (Danley), men slo det litt fra meg.
    Data-Bass

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver å kikker på en løsning som heter PPSL eller push pull slot loaded. Det finnes en tråd på sentralen om det.

Det kan ha mye for seg enten konfigurasjonen er dipol, lukket eller bassrefleks.

A Thread for those interested in PPSL enclosures - Page 6 - diyAudio

Prinsippet bør kunne senke både mengnden vibrasjoner i kassen og harmonisk forvrengning.

Tre stk oppå hverandre med 2x12 i hver og så bakplate du kan fjerne tror jeg hadde blitt helt rått. Sjekk det ut, prinsippet er nytt for meg, men virker logisk og spennende.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset.
    Dersom jeg får det til, så synes jeg også hybrid dipol prinsippet alá snickers er spennende. Da kan jeg få spesifikt spredningsmønster ved en gitt frekvens. Håper DSPen til Hypex har nok justeringsmuligheter til noe slikt.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulig morsom løsning kunne være noe slik:

Midtstreken markerer avtagbar bakplate slik at du fort kan ha to stk. U-frame dipoler. Andre fordeler:
    - Back2back i lukket konfig/hybrid-dipol eller kardiodid utligner kassevibrasjon + at man har mulighet til å jevne ut bakveggkanselleringen p.g.a. forskjellig løpetid.

Ved å ha løs bakplate kan kassene enkelt deles opp og omkonfigureres. PP-løsningen beholdes, og man trenger muligens ikke slot'en hvis man ikke skal høyt i frekvens.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Flere elementer gir jo membranarealet. Åtte ti/tolv tommere er da litt?

Har tidligere sett på tapped horn (Danley), men slo det litt fra meg.
    Data-Bass
    Som FredrikC skrev så er 8x12TOM sitt oppsett en god løsning å strekke seg etter.

Og som jeg nevnte i forrige post; når du kommer over 2000 cm2 membranflate så begynner det å ligne. Dvs mer enn 4 stk 12".

Det er ikke bare forvrengning som er "problemet" men når temperaturen i talespolen øker, så endres Qtc deretter. Det er derfor man kan oppleve at lukkede kasser med Q=0,7 allikevel blir "boomy" når man drar på litt.
    Kanskje er dette også årsaken til at flere liker kasser med Q=0,5.

Alltid er det kompromisser forbundet med høyttalerkonstruksjoner, men har man muligheten så er membranareal verdt mer enn slaglengde.

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •