Basselement til hybrid konstruksjon - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 269
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kommer nok å vurdere Hypex DLCP jeg også, hvis den noen gang kommer i salg.... Det vil forenkle hardware-biten i hovedanlegget mitt noe veldig - 1 boks mot 4 bokser nå.

Til hjemmekino er jeg strålende fornøyd med min Yamaha RX-V671 receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til det Tangen skriver, så er en forutsetning for at høy delefrekvens skal bli vellykket at du velger en bassløsning som legger resonanser (feks. kvartbølge pipe/horn resonans) godt utenfor delefrekvensen. Alternativt bør du sørge for at evt. resonanser er tilstrekkelig undertrykket/dempet... altså løsninger som ikke introduserer høy forvrengning eller betydelige avvik i tidssdomenet i passbandet (ref enkelte hornløsninger).

Et "ekstremtilfelle" av bassintegrasjon er Lyngdorf sitt DP-1/BW-1 system som er basert på at bassene (lukkede kasser med en 10"-er i hver) deles rundt 400Hz. Ideen er at BW-1 (bassene) plasseres inntil vegg eller i hjørnene for å redusere effekten av rommoder. Jeg hadde dette systemet en kort periode og integreringen av bass/dipol gikk overraskende bra, selv om det kapasitetsmessig ikke holdt mål til mitt rom og bruk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg kommer nok å vurdere Hypex DLCP jeg også, hvis den noen gang kommer i salg.... Det vil forenkle hardware-biten i hovedanlegget mitt noe veldig - 1 boks mot 4 bokser nå.

Til hjemmekino er jeg strålende fornøyd med min Yamaha RX-V671 receiver.
    Hypex DLCP ser ut til å komme før jul. Blir spennende. Det er software biten jeg er spørrende til. Det lydmessige har de nok god kontroll på.
    Regner med du følger tråden på DIYforumet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ja. Eller måle hvor mye wooferen ligger etter og bruke forsinkelse? Mener man bruke ETC til det, men har ingen erfaring.
    Jeg bruker Berry Ultradrive. Bruker jeg en kanal til venstre front, og en til høyre front. Og en til hver sub. Da stiller du delay på fronten eller det som står nærmest.

Så måler du og gjør justeringer ettehvert.

ATM har jeg bare sub på ene siden, så da har jeg stilt frontene nøyaktig like langt fra sittestilling, og lagt til samme delay på de. Når jeg får en subb per side så kommer jeg til å bruke venstre front til venstre sub etc. Og mate signal fra pre-out fronter til både sub og front kanal på DSP.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    I tillegg til det Tangen skriver, så er en forutsetning for at høy delefrekvens skal bli vellykket at du velger en bassløsning som legger resonanser (feks. kvartbølge pipe/horn resonans) godt utenfor delefrekvensen. Alternativt bør du sørge for at evt. resonanser er tilstrekkelig undertrykket/dempet... altså løsninger som ikke introduserer høy forvrengning eller betydelige avvik i tidssdomenet i passbandet (ref enkelte hornløsninger).
    Ja det er et godt poeng, nesten så åpenbart at jeg glemte å nevne det.

Det er til dels derfor jeg har brukt små lukkede kasser til hjemmekinoen. De er vel på 25 liter ca, og da kommer interne resonanser høyt i frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det noen beslutning på hva du går for Orso?

Det er jo så mange løsninger å velge i at det er ikke lett å vite hva man skal. Hvis jeg får anbefale en enkel vei til mål så er det følgende:

Flere (gjerne 8-10 stk) små lukkede sub'er med distribuert plassering
    DSP for EQ, deling og time-alignment
    Masse billig class-D effekt

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det noen beslutning på hva du går for Orso?

Det er jo så mange løsninger å velge i at det er ikke lett å vite hva man skal. Hvis jeg får anbefale en enkel vei til mål så er det følgende:

Flere (gjerne 8-10 stk) små lukkede sub'er med distribuert plassering
    DSP for EQ, deling og time-alignment
    Masse billig class-D effekt
    Neppe på denne siden av året til tokanals anlegget.
    Vi kan vel snart kalle denne tråden for tidenes mest ambivalente.
    Kanskje det ender opp med IB after all.

Jeg har fårsåvidt ingen hastverk heller. Bruker en lukket eD 18" sub i dag og den spiller i grunnen bra.
    Data-Bass
    Dessuten er jeg ferd med å bruke en allsidig sum på akustiske tiltak, og da kan det være greit med noen måneders sparing.

Kommer til å forsette å lese og grave en del. Det jeg ser er at horn trolig blir for digert med stor båndbredde og god respons. Multiple sub løsningen vil jeg erfare først. Det er det prøver i første omgang til surround anlegget, men den Behringeren lar vente på seg. Å bygge tårn i høyden er jeg usikker på om har så mye for seg. Ifølge en kilde så gir det horisontal polar lobing. Og foreløpig målinger jeg har sett av dette, har ikke overbevist meg. Primært mer gain er ikke interessant. Dessuten har jeg et litt annet utgangspunktet enn mange. Jeg kommer til å behandle stående bølger så godt jeg kan først.

Det som er ganske sikkert er at jeg bygger en horn sub til surround oppsettet. Her har jeg flere kanditater på blokken. Snekkeren kan uansett ikke begynne på det før nyåret, men da skal jeg ha en tegning klar.

Klasse D må det jo bli.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord: følg med i neste episode! 8)

Linjer/tårn i høyden vil ikke føre vil lobing horisontalt, men vertikalt... ja det vil det, men da ved frekvenser høyere enn bassområdet.
    Å bygge i høyden/bredden øker effektiviteten ganske mye. Jeg fikk 16 dB mer ved 20 Hz ved å doble høyden på mine dipol tårn.

Jeg har "landet" på to ganske forskjellige løsninger hos meg, helt avhengig av behov.

Hifi:
    Distribuerte stående dipol arrayer og masse akustikktiltak.
    Stikkord: definisjon, dynamikk, renhet og oppløsning

Hjemmekino:
    Lukkede kasser, to liggende arrayer, ingen akustikktiltak
    Stikkord: fysisk "skyv" og høy "morro-faktor".

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vertikal stacking gir horisontal lobing og horisontal plassering gir vertikal lobing ifølge det jeg kjenner til. Også i bassen. Om lobingen blir et problem eller ikke, kommer ann på plassering.
    Men det er jo akkurat grunnen til at jeg bruker litt tid på det. Det er ulike meninger. Og alle kan ikke ha rett.

Jeg burde vel kunne dekke 20-200 Hz greit med to 15" bassrefleks suber? Så lenge man ikke får noen hørbare portlyder, så er jeg er ikke bekymret for bassrefleks.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg du blander Orso.

Tenk på dine CBT36. Disse er også en linjekilde og lobing unngås ved å bruke små og tett plaserte drivere i forhold til bølgelengden.

I bassområdet er ikke dette et tema. Bølgelengdene er enorme. Skal man ha linjekilde i bassen krever det en flere ti-tals meter høy array.

Det er egentlig bortkastet å tenke på en basshøyttaler som en point-source eller line source i et rom. Bølgelengdene er så enorme at lydbølgene vil koble til rommet med en gang. Det handler bare å få den koblingen til å oppføre seg best mulig. Det gjelder horn, di-pol, kardoid, og monopol.
    Forsterkningen Tangen snakker om handler ikke om linke-kilde effekt, men boundery - reinforcement (kan ikke noe norsk ord for dette). Den samme effekten ser du når du setter en sub i et hjørne.

Portet og høy outpoot krever store kasser og store porter bare så det er sagt. Men det er mest bang for the buck og derfor er bassreflex desidert mest utbredt.

Skal du ha kun to-subber hadde jeg valgt to av de beste 18" med 2stk 18" slaver pr kasse. Du slipper portstøy, du kan tune mye lavere (ved en gitt kassestørrelse), du får group delay fra 30hz og opp som er tilnærmet en lukket kasse. Det koster deg fort 1000-2000kr mer pr sub. Men det har bare fordeler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja. Det er jo akkurat designet til CBTene som unngår polar lobing. En vanlig linjekilde har store problemer med lobing. Det er grunnen til at linjekilder har blitt forkastet til studiobruk hvor man har en del kunnskap om dette.

Lobingen skaper romnoder.

Slaver for å unngå portstøy kan sevfølgelig være aktuelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva du mener med en "vanlig" linjekilde jeg....men jeg mistenker at du mener line arrays (som er vanlig i PA), som aboslutt ikke er det samme som en line source.

Men uansett er det teknisk sett feil å omtale basstårn som linjekilder. Fordi de ikke er det.

I det området en linje oppfører seg som linjekilde så er det ingen lobing over hodet - kun en planbølge. Men litt av problemet er at en linje må være lang for å være en linje ved lave frekvenser.

F.eks en 2 meter høy linje utstråler en planbølge ned til ca 6-700 Hz, hvor det starter en gradvis overgang til å være point-source. Store problemer med lobing er det i hverfall ikke. Langt mindre enn en normal fler-veis høyttaler i hvertfall. Men litt lobing er det (ja, jeg har målt), omenn moderat. En stående (vertikal) linje vil ha lober i vertikalplanet, og kun der.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Forsterkningen Tangen snakker om handler ikke om linke-kilde effekt, men boundery - reinforcement (kan ikke noe norsk ord for dette). Den samme effekten ser du når du setter en sub i et hjørne.
    Nei, det stemmer ikke helt når det gjelder dipoler, for en høy søyle vil sørge for at man får mindre dipol-kansellering.

Faktisk stemmer det du sier ikke i det hele tatt, for dipoler får ingen boundary reinforcement.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det stemmer ikke helt når det gjelder dipoler, for en høy søyle vil sørge for at man får mindre dipol-kansellering.

Faktisk stemmer det du sier ikke i det hele tatt, for dipoler får ingen boundary reinforcement.
    Aha, høres logisk ut. Bra du rettet meg på den.

Poenget mitt var egentlig at man ikke får line-source effekt av å stacke subber og at eventuell gain kom fra bedre kobling til rommet (half-space vs 1/4 space osv) og utjevning av rom kansellering. Men ser at dette blir annereldes for en di-pol selvsagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en viss "kobling" mellom elementene i en stack med høyttalere, så litt effekt får man av det også, omenn ikke mer en et par dB.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått til en ganske fin respons nå i surround anlegget som kan sees under. To bandpass suber og fullrange på frontene uten noe EQ. Utifra frekvensresponsen, så er det strengt ikke behov for flere suber. Men det vil nok bli et solid løft med en subløsning som flytter mer luft under 50 Hz. Har flere hornkandiater nå. En TH med høyde på 2.2 m. Tror det blir i største laget....

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fin respons. Låter det bra?

Kan tenke meg det trengs mer guffe under 50hz til filmbruk. 10db opp ved 20hz er ofte morro til film.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan tenke meg det trengs mer guffe under 50hz til filmbruk. 10db opp ved 20hz er ofte morro til film.
    Har lyttet litt. Låter ganske bra, men synes det mangler litt på stramhet i bassen. Må se litt mer på hva det kan være. Vannfallet ser ved første øyekast bra ut. Ser ikke helt vekk ifra at elektronikken spiller en rolle her. Bruker Crown XTI-2000 til subene. Noen som har sammenlignet PA forsterkere mot noe annet til subbruk?

Det var litt mer punsj også før da jeg delte subene ved 120 Hz og økte nivået derifra. Synes mellombass området er viktigere enn dypbassen. Kanskje også til film. 10d ekstra nivå så langt nede vil trolig øke resonanser kraftig i de fleste rom.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er responsen i magehøyde?

Viktig og få til bass responsen i flere høyder da man lytter med hele kroppen opp til rundt 400

Også må du kanskje ha litt mer membran over 100 hertz..
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vil anbefale +10 dB @ 20 Hz til musikk, da relativ til nivået ved 1 kHz.

Til film så synes jeg +15 dB er artig .... 8)

Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •