Basselement til hybrid konstruksjon - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 269
    Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et knippe 18" i 250L@18Hz. I simmbilde tre er de tilført 100watt.

Vedlegg 98462 Vedlegg 98463 Vedlegg 98464

Vil vel anbefale og følge litt med på Josh Ricci @ Data-Bass.com, en kar som tester elementene til bristepunktet. Her er det harde målte fakta og ikke noe "hokuspokus" som gjelder. Data-Bass

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Siden er ganske bra.

Men kanskje du burde sett litt på horn? 250L begynner å nærme seg hornstørrelse.

Data-Bass
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Det er ikke noen direkte sammenheng mellom et virkelig godt element og hvordan det simulerer. Og en lukket kasse vil alltid måtte kompenseres for å brukes til sub. Hva er den egentlige ideen til spørsmålet ditt?
    Nå som jeg vurderer å bygge horn til hjemmekinoen og undersøker det litt, så ser jeg at foldet frontladet horn kan strekke seg helt opp imot 200 Hz med jevn respons. Da begynner en slik løsning også å bli veldig interessant til tokanals anlegget hvor fleksibilitet i forhold til deling vil være en fordel. Ufordelen med frontladet horn vs tapped er at man får litt mindre dypbass. Men tar man med roomgain og bruker to stykker, så begynner det å bli bra. Så har man selvsagt EQ.

For å sammenligne, så kunne jeg tenke meg å se på både båndbredde og respons med et stort element og flere mindre i kasse. Forvrengning hadde også vært greit å vite. Jeg tror forvrengning i bass ned til i alle fall 60 Hz begynner å bli hørbart når man fjerner nok romrelaterte problemer. Akustikeren Chip Davies har sammen med en professor fra et amerikansk universitet visstnok gjort litt interessante funn på det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Et knippe 18" i 250L@18Hz. I simmbilde tre er de tilført 100watt.

Vedlegg 98462 Vedlegg 98463 Vedlegg 98464

Vil vel anbefale og følge litt med på Josh Ricci @ Data-Bass.com, en kar som tester elementene til bristepunktet. Her er det harde målte fakta og ikke noe "hokuspokus" som gjelder. Data-Bass
    Takker. Endrer dette seg mye hvis man tilfører f.eks 400w i 8 ohm (dobles i 4 ohm)?
    Her må man vel bruke mye EQ for å komme ned med flat respons til 20-25 Hz?
    250 liter er jo solid størrelse.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nå som jeg vurderer å bygge horn til hjemmekinoen og undersøker det litt, så ser jeg at foldet frontladet horn kan strekke seg helt opp imot 200 Hz med jevn respons. Da begynner en slik løsning også å bli veldig interessant til tokanals anlegget hvor fleksibilitet i forhold til deling vil være en fordel. Ufordelen med frontladet horn vs tapped er at man får litt mindre dypbass. Men tar man med roomgain og bruker to stykker, så begynner det å bli bra. Så har man selvsagt EQ.
    Noen spesielle konstruksjoner/kasser du ser på? En del hornkasser låter veldig "honky" (i mangel på et norsk dekkende ord) når de deles for høyt. Mange FLH med hornlende rundt 1,6M som låter veldig bra opp til 150-160hz, for så å begynne å honke mer når de blir delt høyere, eller spiller høyere i frekvens. På papiret/frekvenskurven ser de gode ut, men i praksis låter det ikke bra.

Subhorn er horn som ikke er laget for å spille høyere enn ca 80hz, for så å bli møtt av en mellomtone horn/kickbin etc fra 80hz og opp til kanskje 150-200hz. Se vedlagt bilde. Litt større skala, men poenget er at det er et subhorn opp til ca 80hz og et som spiller videre opp til toppkassene. Tuba og Labhorn er eksempler på slike kasser.

Er det 1veis bass du kommer til å gå for? eller er du åpen for en 2veis bassløsning (Subhorn + Front ladet horn)?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det en ser ved og undertune 18" PA elementer kraftig @18Hz er at en egentlig ofrer all punch som bor i slike elementer. Man må/kan da gjøre som BEF, kompensere for dette med flere elementer, skal en ha "litt" SPL i bunn.

To 18" PA elementer tunet optimalt dvs. ca +/-180L@35/40Hz og litt Watt vil spille musikk i en hjemmeskino/stue panikkaktig/grusomt høyt. :shock: :twisted:

Tviler på at noen vil føle at de savner noe, med tanke på dypbass ved musikk.

Som Ostemannen er inne på, så er en todelt Sub løsning/horn antagelig veien og gå.
    Men antagelig veldig vanskelig å få til i praksis: fase/timealigment/bla-bla-bla/....., men med målinger/eq/tidskomp og rom tiltak så er vel alt mulig.

Er vel av den oppfattning av at "lyd" under 25Hz er mer en fysisk opplevelse en netto decibel. Og derigjennom at elementer bygd dedikert for sub@20Hz med forholdsvis tunge membraner/lang Xmax tar mer tak i rommet en PA, selv om de simmulerer samme SPL.

Som da sikkert en del her inne har fått med seg, så er vel jeg noe mer opptatt av "bang@buck" en mange :wink:, så mitt forslag blir vel et par av denne: http://avforum.no/forum/1875780-post60.html lastet med STEREO INTEGRITY HT18D2 Data-Bass

Basselement til hybrid konstruksjon-1-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TH kan være aktuelt til hjemmekinoen. Da må jeg i så fall sy det sammen med bandbass subene som tar seg av bassen fra 120-45 Hz. Peakene som TH har kan jeg da unngå ved lav deling.

Til tokanals anlegg går nok TH ut bl.a. p.g.a begrenset båndbredde. Her må det bli FLH dersom det skal bli horn. Og det er ikke aktuelt med noe annet enn basser som tar over fra toveis høyttalerne mine. Altså kun en overgang fra høyttalerne.
    I utgangspunktet ser det ut som om FLH kan deles høyt. Grafen under er fire FLH med 18" JBL elementer. Men honky sound kan vi ikke ha noe av, så dette må undersøkes grundigere. Og fire slike beist er i meste laget. To er nok det meste jeg er villig til å strekke meg til med dagens rom. Størrelsen er: (HxDxW) 1196 x 936 x 494mm.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonansene fra Gjallerhorn over 50 Hz er ikke pene. SVS 13 Ultra til sammenligning. SVSen er forøvrig en imponerende sub til prisen. Forvrengningen er også noe av det beste jeg har sett.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS 13 Ultra er en meget imponerende Sub, rett og slett helt utrolig vad den yter i forhold til størrelse. 8-)

Pris... nja.. to Ultra'r klokker vel inn på ca 36000,- :shock:

SVS PB13-Ultra DSP Piano Gloss Black - Høyttalere

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker en hybrid konstruksjon som kan fungere både som dipol og lukket kasse (bakplate som kan fjernes).
    Hvorfor ikke gjøre det enkelt? 2-4-6 stk av denne: Data-Bass

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er erfaringene med å dele høyt til basser/suber i forhold til integrering? I forrige rom hadde jeg bra respons ned til ca. 100 Hz, men i nåværende rom begynner kurven å falle ved 150-200 Hz. Ser ikke ut som at jeg klarer å flytte meg ut av det.
    Er det mulig å integrere suber som deles så høyt 100%?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.
    Jeg deler hjemmekinoen ved 200 Hz, låter helt sømløst.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Ja.
    Jeg deler hjemmekinoen ved 200 Hz, låter helt sømløst.
    Noe spesielt man må ta hensyn til for å få det til?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler ved 120hz til 2 10" subber som står i hvert hjørne fremme. Er for å få litt mer punch enn hva mine stakkars høyttalere klarer
    Men har skrudd ned delefilteret til hornsubben som står bak meg, til en 70ish hz.
    Egentlig ville jeg dele ved 150hz, men har noe uregelemssigheter i rommet (må gjøre litt akustiske tilltak) så det ble kompromiss mellom 100 og 150.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler på 150hz.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Noe spesielt man må ta hensyn til for å få det til?
    En svært viktig ting er å ha kontroll på frekvensresponsen... men det gjelder vel alltid.

Men når bølgelengden blir så kort som ved 200 Hz, så bør nok sub'ene ha ca samme avstand til lytteposisjon som hovedhøyttalerne.

Sub'ene mine er forresten 8 stk 10", distribuert som to liggende arrayer med 4 stk 10" i front av rommet, ett ved gulvet og ett oppe under taket.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    En svært viktig ting er å ha kontroll på frekvensresponsen... men det gjelder vel alltid.

Men når bølgelengden blir så kort som ved 200 Hz, så bør nok sub'ene ha ca samme avstand til lytteposisjon som hovedhøyttalerne.

Sub'ene mine er forresten 8 stk 10", distribuert som to liggende arrayer med 4 stk 10" i front av rommet, ett ved gulvet og ett oppe under taket.
    Ja. Eller måle hvor mye wooferen ligger etter og bruke forsinkelse? Mener man bruke ETC til det, men har ingen erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man kan bruke delay på frontene hvis man har en surround receiver som støtter det, noe de fleste jo gjør i dag (dvs man setter avstand til hver høyttaler i meter). Men i et klassisk stereo/hifi-oppsett har man normalt ikke slike muligheter dessverre.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har delay muligheter i miniDSPen. Har lagt forsinkelse inn der på diskantene. Regner med Hypex sin DLCP som jeg muligens kommer til å kjøpe har det samme.
    Synes PC basert opplegg i aktivt system, som du har, blir litt knotete for min del.

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •