Basselement til hybrid konstruksjon - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 269
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er et eksempel hos meg. Første med to bandpass suber, andre med en bandpass sub og en lukket og siste (blå) med alle tre. Bandpass subene begynner å rulle av ved ca. 40 Hz.
    Men da har jeg riktig nok plassert de noenlunde der hvor de har målt best hver for seg. I eksemplet med to suber, er en plassert i fronthjørnet og andre bak lytter (omtrent midten). Tredje sub er plassert i front i andre hjørnet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Annet eksempel.
    Nr 1: To bandpass suber stacket i høyre hjørnet bak fronter. Er forøvrig eneste gangen jeg har sett stacket gav litt bedre respons hos meg.

Nr. 2: Alle tre hvor lukket sub er plassert i vensre hjørnet

Nr 3: Samme som nr. 2, men her er fase på lukket sub endret til 180 grader

Her kan det diskuteres hvorvidt nr. 3 er bedre enn 1. I utgangspunktet er kurven noe mer ujevn, men det er mer dypbass. Det låt best med to i mine ører.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vanskelig å si hva som gjør hva.

De første tre målingene så har jeg en innvending. Det måler dårligere med tre (da er den plassert galt). Og sub nr tre bidrar alt for mye i det øvre frekvensområde, samt har for høyt volum. Subbene skal få lavere og lavere volum i geddes metoden. Og de skal typisk deles lavere også.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og sett først to subber i front, så setter du to over der oppunder taket.

Så når det funker kan du prøve med to bak.

Teorien min er att man skal ha en subb i hver ende i alle aksene i rommet.

Får du værre respons med flere subber gjør du noe feil.

Subbene burde være like også
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Prøv og sett først to subber i front, så setter du to over der oppunder taket.

Så når det funker kan du prøve med to bak.

Teorien min er att man skal ha en subb i hver ende i alle aksene i rommet.

Får du værre respons med flere subber gjør du noe feil.

Subbene burde være like også
    Jeg har gjort dette i hjemmekinoen min. Hadde først en rekke med fire 10" sub'er i front på gulvet. Så satte jeg en tilsvarende rekke i front under taket. Det skjedde ikke veldig mye med responsen. Det ble noe jevnere over 100 Hz, det var alt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg skal få bygget meg en hornsub til å begynne med. Tanken er å bruke den i surround oppsettet hvor jeg kunne tenke meg mer dypbass. Når bruker jeg en god del EQ for å komme ned til 20-25 Hz. Men en hornsub, så skulle jeg få torden nivå ned til 18 Hz eller lavere Hz uten EQ.

I tillegg får jeg da erfaring med hornsub til musikkbruk og jeg har totalt fire suber som jeg kan eksperimentere med.

Da må jeg finne meg en tegning på en god hornsub. Simulering er ikke noe for denne karen enda. Ferdig tegning som kan sendes videre til snekker er tanken. Tar imot tips, gjerne med lignende båndbredde som Danley DTS 20 tapped horn. Målingene er i free field.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg tror jeg skal få bygget meg en hornsub til å begynne med. Tanken er å bruke den i surround oppsettet hvor jeg kunne tenke meg mer dypbass. Når bruker jeg en god del EQ for å komme ned til 20-25 Hz. Men en hornsub, så skulle jeg få torden nivå ned til 18 Hz eller lavere Hz uten EQ.

I tillegg får jeg da erfaring med hornsub til musikkbruk og jeg har totalt fire suber som jeg kan eksperimentere med.

Da må jeg finne meg en tegning på en god hornsub. Simulering er ikke noe for denne karen enda. Ferdig tegning som kan sendes videre til snekker er tanken. Tar imot tips, gjerne med lignende båndbredde som Danley DTS 20 tapped horn. Målingene er i free field.
    Lab horn kan du sjekke ut. Store greier. Går ikke helt til 20hz

Tapped Horn Experiments er tapped horn.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Du får som regel ikke så veldig mye mer enn ca 2 oktaver ut av hornsubber, så med sub 20hz tuning så kan det være greit å kutte dem på 80hz ish.
    Når det er sagt, om du har lyst til å teste ut en billig men bra løsning så kan jeg anbefale Kraken 112/212. 112, er svær, men 212 er gigantisk.
    Fordelen er at den bruker relativt billige(men faktisk ganske gode) JBL GTO1214 bilsubb elementer, som er lett å få tak i her i norge. koster vel rundt 1000-1200 per stykk.
    tror jeg brukte rundt 5-600kr i materiale (brukte gulvspon, men mdf hadde kostet meg det samme, gadd bare ikke å vente.)

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg har gjort dette i hjemmekinoen min. Hadde først en rekke med fire 10" sub'er i front på gulvet. Så satte jeg en tilsvarende rekke i front under taket. Det skjedde ikke veldig mye med responsen. Det ble noe jevnere over 100 Hz, det var alt.

Det er oppover i frekvens det hjelper, det er jo oppover i middbassen det blir problemer.

Rizla har jo prøvd mye, han endte opp med to middbass tårn.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Du får som regel ikke så veldig mye mer enn ca 2 oktaver ut av hornsubber, så med sub 20hz tuning så kan det være greit å kutte dem på 80hz ish.
    Når det er sagt, om du har lyst til å teste ut en billig men bra løsning så kan jeg anbefale Kraken 112/212. 112, er svær, men 212 er gigantisk.
    Fordelen er at den bruker relativt billige(men faktisk ganske gode) JBL GTO1214 bilsubb elementer, som er lett å få tak i her i norge. koster vel rundt 1000-1200 per stykk.
    tror jeg brukte rundt 5-600kr i materiale (brukte gulvspon, men mdf hadde kostet meg det samme, gadd bare ikke å vente.)
    20-80 Hz vil jeg nok være godt fornøyd med til filmanlegg. Finnes det noen målinger av disse?

Denne kan også være aktuell for meg:
    Tuba HT

Kom forøvrig over en artig sak. 6,5" i tapped horn. Kun respons ned til 25 Hz, men ingen dum løsning til et tokanals anlegg. Tar jo ikke så mye plass.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir antagelig å lage ett par av dem "små" er til en kamerat etterhvert. Dog, muligens med tang band sin 6.5" istedet.
    2 av dem vil ha nok lydnivå for ham, og lette og drive med sine 75w power handling.

Vet det er flere som har bygd kraken 212 iaf, men kan ikke huske om noen av dem har kommet med noen målinger. (jeg ønsker meg måleutstur til jul)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Det er oppover i frekvens det hjelper, det er jo oppover i middbassen det blir problemer.
    Tja... rommet blir jo vanskeligere og vanskeligere jo lengre ned i frekvens vi kommer. Det blir færre stående bølger med større avstand i mellom, og desto værre frekvensrespons.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si du har en særdeles jevn frekvensrespons i rommet ditt orso. Mange sliter med en mye mer ujevn respons enn det du har og i ditt tilfelle er snakk om perfeksjonering av responsen.
    For å få det så optimalt som mulig så kreves en metodisk tilnærming som FredrikC sier. Anbefaler å lese fremgangsmetoden til Gedde. Jeg har ikke prøvd den selv, men skal definitivt gjøre det så snart mine nye subelement er i hus
    En av ulempene med Geddes metode er at man ikke får utnyttet maks kapasitet fra alle subbene.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... rommet blir jo vanskeligere og vanskeligere jo lengre ned i frekvens vi kommer. Det blir færre stående bølger med større avstand i mellom, og desto værre frekvensrespons.
    Når du stacker i høyden forbedrer du vel først og fremst vertikale noder. De vil ofte være mellom 80-150hz pga avstanden mellom tak og gulv ligger i området 2-3m.

Nodene som går på langs av rommet vil ligge lavere og kreve subber distribuert i dybden.

Tror jeg... :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen horn kanditat for meg. Ser ut som tegningene på denne ligger tilgjengelig og er gratis. Lil Mike sin Fl-20 frontladet med Dayton audio RSS390-HF.

Har fin båndbredde:

Eneste aberet er vel størrelsen. Dette blir stort. Et kjøleskap. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo liten den der da.... 8-)

Den målingen som er vist litt over her, er det nærfelt? Ser ut som det er litt resonanser , bla ved 40 og 100 Hz.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer det, den krever litt eq.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo liten den der da.... 8-)

Den målingen som er vist litt over her, er det nærfelt? Ser ut som det er litt resonanser , bla ved 40 og 100 Hz.
    Liten? Alt er relativt som det heter. :wink:

Målingene ser ut til å være gjort utendørs.
    Measured with REW 5.0, with a UCA-202 and a Lilmike mic. First sweep was set at a drive level of 2.00 volts into a 4.00 ohm load resistor, each sweep higher is +5 dB from the previous, so the final sweep is 25 dB higher than where we started, or essentially at the limit of my 300 watt amp, and past the thermal limit of the driver. I'm not sure if the compression is the limit of the amp, driver, or both. We limited the start to 20 Hz for the highest level sweep. I was well within the limits of my soundcard and mic at these levels. No mic calibration was used, the soundcard was calibrated via a loopback.

Yeah, it is flat. I measured +/- 3 dB from ~20 Hz to ~100 Hz. This is a front-loaded offset-driver horn, in a groundplane setting.
    Her er Tuba HT med 91 cm bredde og hjørneplassert til sammenligning Står ikke noe om målingene.

Kilde: Tuba HT

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som hadde giddet å gjøre noen simuleringer med ulike elementer i både bassrefleks og lukket kasse?
    Tenker på en virkelig god 15" eller 18" (f.eks Eighteen Sound) i stor kasse og basstårn med f.eks fire 8"/10" elementer.
    Eighteen Sound Speakers - 18 Sound speakers - Eighteen Sound speaker partss - 18 Sound woofers, 18 Sound high frequency drivers and 18 Sound lightweight neodymium low frequency woofers and midrange speakers available here. 18 Sound speaker components

Det jeg har lyst å se er både båndbredden og og hvor jevnt det omtrentlig måler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noen direkte sammenheng mellom et virkelig godt element og hvordan det simulerer. Og en lukket kasse vil alltid måtte kompenseres for å brukes til sub. Hva er den egentlige ideen til spørsmålet ditt?

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •