Basselement til hybrid konstruksjon - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 269
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Da har jeg målt

Først 8, så koblet jeg ut de to øverste, osv til det var 2 på bunn igjenn.

Øverste er 8 stykk,
    nederste er 2 stykk.
    Interessant.
    Det er mer gain selvfølgelig med flere, men frekvensresponsen er veldig lik. Veldig liten forskjell der.
    Vannfallet er vanskelig å lese, men ser i alle fall ikke bedre ut med flere drivere.

Det var forøvrig burst decay jeg tenkte på. Det har ikke REW enda.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Interessant.
    Det er mer gain selvfølgelig med flere, men frekvensresponsen er veldig lik. Veldig liten forskjell der.
    Vannfallet er vanskelig å lese, men ser i alle fall ikke bedre ut med flere drivere.

tja, jeg syntes nå det er litt forskjell, dippen mellom 70 og 150 hertz er ganske lei, vrien og ta med eq også.

Men alle subbene får jeg det innenfor +-1 db 20-150 hertz rellativt greit med 5-6 bånd.

er i hovedsak over 70-80 hertz det har noe for seg.

Men man kan vell si att det er bedere med flere små enn en stor, respomsen blir jo mer og mer ujevn for vær subb som forsvinner.
    Hvis man ikke er så kresen på spl vs frekvens så er det jo annent...
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg målt
    8 stykk Vedlegg 98196
    Tøft at du i det hele tatt tør og legge ut slike målinger, er jo sammenlingnbart med et fritidsklubb anlegg fra 80'tallet.
    Men en ser jo en klar forbedring fra 75 til 85Hz... 8)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Tøft at du i det hele tatt tør og legge ut slike målinger, er jo sammenlingnbart med et fritidsklubb anlegg fra 80'tallet.
    Men en ser jo en klar forbedring fra 75 til 85Hz... 8)
    Dette er helt uten eq og glatting..
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den store dippen rundt 80 forsvinner er jo faktisk ganske bra. Det viser jo at det jevner ut responsen når du har flere elementer på samme frekvensområde. Med 1 sub så ser den dippen ut som et stort problemområde. Men med 4 så er problemet vekke.

Hvilken deling oppover er brukt?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt uten eq og glatting..
    Hvordan simmer de elementene? PA1550, og har du målt "ute" eller uten rompåvirking?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvordan simmer de elementene? PA1550, og har du målt "ute" eller uten rompåvirking?
    Jeg kutter subbene på 150 hertz, men det måler rellativt flatt opp mot 250-300.

De simmer rundt -20 db på 20 hertz, så jeg har 20 db room gain pga rommet er så lite!

Men jeg syntes det fungerer helt supert! helt på høyde med andre bass løsninger jeg har hørt, men det stopper på rundt 105 db, da har jeg ca 1,5mm vandring og da begynner forvregningene og komme.. dette skyldes jo de billige elementene

Siste måling er med to subber btw, så kun med en til venstre hadde nok blitt enda værre
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder du å måle bare en driver også? Gjerne på begge sider.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder du å måle bare en driver også? Gjerne på begge sider.
    Det må jeg ta i morgen, gidder ikke nå : P er litt jobb og ta ned deksler og koble fra og rigge opp igjenn.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jeg ta i morgen, gidder ikke nå : P er litt jobb og ta ned deksler og koble fra og rigge opp igjenn.

tok litt tid å måle istad ja :P
    er forøvrig enig i at den dippen ville vært vrien å fikse med bare eq.
    nå må du huske også at du bruker endel glava på frontveggen, og tror forskjellene hadde vært større om rommet hadde vært nakent.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Skal lese artikkelen til Geddes på nytt. Lenge siden jeg har lest den.
    Jeg har prøvd en god del med alle også, men kanskje ikke tilstrekkelig.
    Ok. Det selvsagt ikke noen selvfølge at jeg har fasiten eller forstått dette 100% slik Geddes mener det. Men dette har altså fungert godt for meg i tre forskjellige rom.

Kort om min fremgangsmåte:

Hver enkelt sub kan godt måle håpløst hver for seg. Avvikene man har i responsen med bare 1 sub, skal fylles ut av de etterfølgende subbene.
    For at dette skal skje må de måle med omtrent motsatte avvik.... hvis det gir noen mening.

1.Den første subben kan betraktes som main subben. Den overlapper til frontene og bør stå nærme frontene. Lek med fase og delefrekvens til du har en jevnest mulig overlapp mellom den og frontene. For å vite når du har en god overlap må du måle begge samlet.

Dette er det vanskelig:
    2.
    De resterende subbene brukes til å jevne ut responsen. Disse vil typisk ha mye lavere nivå. Stiller man dem like høyt som sub nr 1 og der den isolert sett måler best vil det låte rotete når man slår den sammen med resten. Særlig om den står langt unna.

Sett subben der du får best mulig forbedring; målt sammen med sub 1 og fronter. Delefrekvensen her vil typisk være lavere og jevne ut responsen i subområdet, ikke i overlappen mellom sub og fronter. Det kan være veldig nyttig å bruke en RTA måling med white noise til denne delen. Da kan man flytte seg rundt i rommet, og endre på fasen og observere hva som skjer med responsen.

3. Gjenta nr 2 med X-antall subber. Det vil si, gå rundt i rommet med hver nye sub og mål den sammen med alle de foregående subbene og frontene. Sett den der du ser at den jevner ut responsen.

NB: Jeg har bare prøvd med tre og forstått at det er vanskelig å oppnå forbedringer når man kommer opp i 4 subber.

Noen tanker:
    Hvis du ofte starter med å sette opp to subber i front er det ikke rart at du får ok resultater med 2 suber. De vil da typisk spille ganske i fase både med hverandre og frontene, men du vil ikke kunne lade rommet variert nok til å få en flat respons.

De resterende subbene skal ikke dominere bassen på noen måte, de er hjelpesubber. Derfor kan det være lurt å bruke den beste subben, eller den med best egenskaper i øvre bassområdet som sub nr 1. De resterende subbene kan godt være andre konstruksjoner, både long-throw og bass-reflex.

Håper det ga litt mening og at du gjør et forsøk til før du gir opp multisubb metoden. Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det vil si, gå rundt i rommet med hver nye sub og mål den sammen med alle de foregående subbene og frontene. Sett den der du ser at den jevner ut responsen.
    Hehe, gå rundt i rommet med en 12-15-18"-sub. Du får det til å høres så lett ut.
    Viktig å huske at plasseringen skal være i helt "annerledes" posisjon enn de foregående subene. Står første sub nært (men ikke for nært) frontene i et fremre hjørne bør neste sub settes eksempelvis på gulvet midt på bakveggen, neste kan så settes noe opp fra gulvet en plass på sideveggen osv. Poenget er variasjon, nytter ikke å sette to suber i hvert sitt hjørne og forvente at de oppfører seg ulikt (og dermed jevner responsen ut). Behringer DCX 2496 (som jeg mener at orso har) vil gjøre resten. Har man ikke en slik sak er din fremgangsmåte smart.
    Arrester meg hvis jeg sier noe feil.
    Geddes har selv sagt til meg at det er en grunn til at han har utviklet eget software for å beregne hvilke innstillinger man skal bruke på Behringeren. Det er tidkrevende og vanskelig å få multisub-tilnærmingen til å klaffe 100% med prøve/feile metoden. Nå kan det være at han overdriver litt siden han tross alt lever av sine kundetjenester som følger med når man kjøper hans produkter.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått sub bak lytteposisjonen til å fungere. Det måler jevnt, men man kjenner den slår og vibrerer i sofaen/stolen. Eneste måten jeg kan se det kan unngås på er å skru ned volumet betraktelig.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    tok litt tid å måle istad ja :P
    er forøvrig enig i at den dippen ville vært vrien å fikse med bare eq.
    nå må du huske også at du bruker endel glava på frontveggen, og tror forskjellene hadde vært større om rommet hadde vært nakent.
    Det er nok marginalt, målte ikke store forskjellen på spl med og uten glava
    er bare 20cm
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant.

Takk for målinger Seigmann!

Målingene viser jo en markant utjevning av responsen etter som bassene legges til. At "pukkelen" rundt 55Hz ikke dempes er naturlig siden dette er summasjon. Pukkelen er nok helt sikkert grei å eq-e bort også, i motsetning til nullen rundt 80Hz. Her har Seigmann fått en fin utjevning av responsen. Antar det er subjektivt også godt merkbart.

Det er ikke automatikk i at multisub skal gi hurtigere utklinging, kanskje tvert i mot --- det kommer an på oppsettet og hvilke subber/subløsninger som benyttes (tidsdomenet blir ikke bedre enn det dårligste leddet). Intuitivt så hadde det vært greit å hatt vannfallsmålingene normalisert til et felles nivå

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Jeg synes ikke forskjellen er stor. Dipen er utgangspunktet ganske smal. Men joda, noe bedring er det jo. Men med tanke på at det er 6 flere drivere, så blir dette litt lite valuta for pengene IMHO.
    Og kan det hende en eller to suber som ble optimalisert med plassering faktisk hadde gitt jevnere respons? Og en annen ting. Har flere drivere totalt sett lavere forvrengning enn en? Målinger takk. :-D

Nå jeg får tilbake Behringeren, så får jeg begynne på nytt med multisub løsningen. Må gi det er skikkelig sjanse.
    MiniDSPen mangler variabel fasejustering hvis ikke det kan hentes ekstern på en måte.

Er det slik at selv første sub ikke trenger jevn respons? Hva skal man da gå etter? Foreløpig har jeg også bare sett ujevnere respons ved å kjøre fronter fullrange sammen med sub. Jeg skjønner tanken nå med flere suber, men jeg tror man overser tidsdomenet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    One sub to rule them all.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Takk for målinger Seigmann!

Målingene viser jo en markant utjevning av responsen etter som bassene legges til. At "pukkelen" rundt 55Hz ikke dempes er naturlig siden dette er summasjon. Pukkelen er nok helt sikkert grei å eq-e bort også, i motsetning til nullen rundt 80Hz. Her har Seigmann fått en fin utjevning av responsen. Antar det er subjektivt også godt merkbart.

Det er ikke automatikk i at multisub skal gi hurtigere utklinging, kanskje tvert i mot --- det kommer an på oppsettet og hvilke subber/subløsninger som benyttes (tidsdomenet blir ikke bedre enn det dårligste leddet). Intuitivt så hadde det vært greit å hatt vannfallsmålingene normalisert til et felles nivå
    +1

Det er mye marginale forskjeller i denne hobbyen, men jeg mener det er feil å omtale utjevningen av den dippen som marginal.

Jeg TROR peaken på 55hz også kan bedres om man tillater "sær" plassering av subbene og jobber målrettet med deling og fase.
    Du hadde stacket subbene Seigmann?

Hadde du klart å plassere f.eks to subber på et sted som hadde mindre aktivering av den stående bølgen, eller delvis kanselert den i lytteposisjon ved å være ute av fase ved 55hz, hadde man vært enda et steg nærmere jevn frekvensrespons uten EQ.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig opptatt av spl vs frekvens, og att bassen føles lik hele veien fra 20 og oppover. Ingen ting skal stikke seg ut, det er vanskelig og få til når responsen går sikksakk opp og ned, da må man ha på smoothing for og se gjennomsnittet...

Sånn som det ble nå er det jevnt og super enkelt og ta med eq og ratte til akkuratt slik man ønsker.

Er man ikke så kresen på dette så er det noe annent.. Jeg har forståelse for att folk heller ser seg fornøyd med to 18" enn 4-8 10"-12"

Men jeg tror vi kan konkludere med att flere subber gir en jevnere respons.

bef, 12 tom, tangen, rizla og fler har samme erfaring.

Diskutere om det er værdt det eller ikke blir vel feil, det må bli subjektivt.

Men min mening da er att det vill være fordel med flere subber pga jevnere respons, ikke nødvendig hvis mindre kapasitet enn ferre større subber i samme prisleiet, jevnere bass i flere høyder som gir en jevnere feel på bassen(litt leit når det rister i gulvet og soffaen men man hører lite bass)
    det er ganske enkelt og justere når man setter det opp i to tårn, jeg bare smekka det opp og justerte litt på eqen så satt det.
    Det ser tøft ut! er få som ikke smiler når de ser to tårn med sub!

Fredrik, de er stacket ja, hadde kanskje fått bedere resultat om jeg hadde brukt noen bak også. Men dette har jeg ikke gjort for jeg ser meg fornøyd som det er nå.
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Jeg synes ikke forskjellen er stor. Dipen er utgangspunktet ganske smal. Men joda, noe bedring er det jo. Men med tanke på at det er 6 flere drivere, så blir dette litt lite valuta for pengene IMHO.
    Nja... nå er det jo sånn at bass koster penger og referansebass veldig mye penger. Verdt det? er det så ille da med tanke på hva annet vi hifitullinger kan finne på å kaste bort pengene på? Tror vi må ha en alvorsprat en av dagene

Og kan det hende en eller to suber som ble optimalisert med plassering faktisk hadde gitt jevnere respons? Og en annen ting. Har flere drivere totalt sett lavere forvrengning enn en? Målinger takk. :-D

Nå jeg får tilbake Behringeren, så får jeg begynne på nytt med multisub løsningen. Må gi det er skikkelig sjanse.
    MiniDSPen mangler variabel fasejustering hvis ikke det kan hentes ekstern på en måte.

Er det slik at selv første sub ikke trenger jevn respons? Hva skal man da gå etter? Foreløpig har jeg også bare sett ujevnere respons ved å kjøre fronter fullrange sammen med sub. Jeg skjønner tanken nå med flere suber, men jeg tror man overser tidsdomenet.
    Det vil nå som regel alltid lønne seg å bruke tid på plassering enten vi snakker en eller femti subber. Det er stort sett i tilfelle nuller at flere subber er en kosteffektiv måte å få jevnere respons på. Peaker krever som regel andre tiltak.

En del av den linjariseringen man oppnår med bruk av flere subber er rimelig enkel matematikk. Og siden du er den eneste jeg vet om som hevder at multisub-løsninger forverrer frekvensresponsen så føler jeg til en viss grad at bevisbyrden ligger på deg

Tidsdomenet kan være en negativ bieffekt ved bruken av flere subber... tror jeg. Men i et gjennomtenkt oppsett burde det uansett være fullt mulig å komme forbi. Om tidsdomenet for selve subbene er avgjørende for et godt resultat skulle vært interessant å finne mer ut om. Linker til gode papers noen?

Har flere drivere totalt sett lavere forvrengning enn en? Ja, såfremt vi snakker om flere subber av samme type og at lydnivået er det samme som ved en. Det vil alltid være ulinjariteter i et konvensjonelt bassystem som er avhengig av bla. slaglengde og tilført effekt. Flere subber redusere effektbehovet og slaglengde. Desverre er det slik at de fleste ikke leverer med storsignalanalyse av sine bassdrivere, men er begrenset til å oppgi T/S parametre og litt kurvetjafs ved 2.83V/1W påtrykt.

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •