Basselement til hybrid konstruksjon - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 269
    Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det hadde jeg satt stor pris på!
    Er det basstårn?

Jeg har 8 15" i to tårn fra gulv til tak, så i teorien vill det hindre stående bølger i høyde og bredde.

Har lyst til og prøve en subb i alle 8 hjørner, det skal jo i teorien eliminere stående bølger hvisrommet ikke er for stort..
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To bassrefleks suber med slike JBL drivere kan vel også duge regner jeg med.
    JBL 2242H 18" Maximum Output LF Driver 8 Ohm 294-485
    Rart å si det for JBL er gode saker, men deres drivere henger ikke med utviklingen hva pris ytelse anngår.

AE, B&C, BMS, RADIAN, RCF og flere leverer drivere med betydlig mer slaglengde til samme eller halvparten av prisen.

Et av mange eksempler:
    B&C 18SW115-8 18" Neodymium Subwoofer Speaker Driver 294-575

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jbl gir totalt blaffen i DIY markedet. Så dem er ikke interresert i å konkurrere på pris\ytelse.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var jo ganske tøft. Dette må jeg lese mer om!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Rart å si det for JBL er gode saker, men deres drivere henger ikke med utviklingen hva pris ytelse anngår.

AE, B&C, BMS, RADIAN, RCF og flere leverer drivere med betydlig mer slaglengde til samme eller halvparten av prisen.

Et av mange eksempler:
    B&C 18SW115-8 18" Neodymium Subwoofer Speaker Driver 294-575
    15" til JBL hadde i så fall vært mer aktuell. Eightneensound har også god rykter.

Slaglengde sier vel ikke alt? Er forvrengning og annet på samme nivå? Jeg ser fordeler med høy følsomhet.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slaglengde er ikke alt, men som dedikert SUB system er evnen til å flytte luft med lite forvrengning stort sett et resultat av kapasiteten og hvor lite av den du bruker.

Kapasitet består helt enkelt av areal og slaglengde.

Følsomhet er vel og bra, men to 15" med samme slaglengde flytter akkurat like mye luft uansett oppgitt følsomhet. Driverne med høy følsomhet vil typisk ha høy følsomhet ved høye frekvenser fordi det er mindre tap i oppheng, spider, magnetgap osv. Mens i lavere frekvenser vil de ha følsomhet tilnærmet definert av arealet, fordi driverne ved disse frekvensen oppfører seg omtrent som stempler og hvor godt de kobler til lufta har nesten alt å si.

Skal du klare deg med to 18" subber, er slaglengden blant de absolutt viktigste parameterne for å sikre lav forvrengning. Skal du ha 4 eller fler kan du helt klart gå ned på slaglengden fordi kapasiteten allerede er god nok, og andre faktorer ved elementene vil begynne å syntes.

Ikke missforstå meg, JBL lager gode ting, og kanskje det aller grommeste på markedet til og med, men de er ikke opptatt av å konkurere på salg av løse komponenter fordi det er mindre penger å tjene der. De satser på komplette enheter både i PA og Hi-Fi.
    JBL 1500/1501 AL er av mange regnet som den beste basshøyttaleren som er laget, men de koster skjorta og er egentlig umulig å oppdrive. De sitter i Everest høyttalerne til JBL.
    JBL 2269 er også heftigere driver til dette bruket, men den tror jeg heller ikke er å få tak i utenfor komplette systemer.

På bilstereo derimot er JBL opptatt av å konkurrere på komponenter. JBL W15Gti er svært gode drivere for prisen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaring.

Pris er ikke så betydningsfult for meg dersom det er bare snakk om to drivere. Dersom det er det grommeste, så er jeg nok villig til å betale en del ekstra for det. Så sant det er snakk om en hørbar forandring selvsagt og det vet kanskje ingen sikkert. I det minste kan jeg da skryte av dyre og eklsusive elementer. :-D

Mange lurer sikkert i det huleste på jeg hva vurderer og tenker sikkert at flere drivere stacket er det åpenbare valget. Men jeg er veldig usikker på om det egentlig har noe for seg og at det faktisk skaper mer problemer enn det løser. Jeg savner målinger og bevismateriale. Ifølge en akustiker jeg har kommunisert med, og som også ha drevet med høyttaler bygging i mange år, så er ikke flere drivere til bass en god løsning. Og foreløpig ser jeg at mine egne målinger med flere suber stemmer overens med det han sier. Vi snakker da selvsagt i forhold til en sitteplass.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha? Det er jo ganske motsatt av hva men ellers leser og hører fra "alle" andre.
    Geddes f.eks....

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaring.

Pris er ikke så betydningsfult for meg dersom det er bare snakk om to drivere. Dersom det er det grommeste, så er jeg nok villig til å betale en del ekstra for det. Så sant det er snakk om en hørbar forandring selvsagt og det vet kanskje ingen sikkert. I det minste kan jeg da skryte av dyre og eklsusive elementer. :-D

Mange lurer sikkert i det huleste på jeg hva vurderer og tenker sikkert at flere drivere stacket er det åpenbare valget. Men jeg er veldig usikker på om det egentlig har noe for seg og at det faktisk skaper mer problemer enn det løser. Jeg savner målinger og bevismateriale. Ifølge en akustiker jeg har kommunisert med, og som også ha drevet med høyttaler bygging i mange år, så er ikke flere drivere til bass en god løsning. Og foreløpig ser jeg at mine egne målinger med flere suber stemmer overens med det han sier. Vi snakker da selvsagt i forhold til en sitteplass.
    Okey, respekterer at det er din erfaring.
    Jeg har motsatt erfaring, og syntes det finnes ganske mye dokumentasjon rundt om på bruk av distribuerte subber.
    Har lest en god del white papers og sett ganske mange implementasjoner med målinger.

Har den akustikeren bygget høyttalere for bruk i små rom?

Uansett så er jeg enige i at velkonstrurt ustyr med høy byggekvalitet gir eierglede og det betyr jo også litt!

Skal du ha 2x18" drivere ville jeg vurdert BMS 18N860 og kanskje TC-sound Pro-5100. Begge koster rundt 5000 NOK. Men det finnes veldig mye bra å velge i

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Investigating Room Gain, "How much boost is my subwoofer going to get?"

Data-Bass

Vedlegg 98154

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, respekterer at det er dine erfaring.
    Jeg har motsatt erfaring, og syntes det finnes ganske mye dokumentasjon rundt om på bruk av distribuerte subber.
    Har lest en god del white papers og sett ganske mange implementasjoner med målinger.

Har den akustikeren bygget høyttalere for bruk i små rom?

Uansett så er jeg enige i at velkonstrurt ustyr med høy byggekvalitet gir eierglede og det betyr jo også litt!

Skal du ha 2x18" drivere ville jeg vurdert BMS 18N860 og kanskje TC-sound Pro-5100. Begge koster rundt 5000 NOK. Men det finnes veldig mye bra å velge i
    Tenker du på white papere til Harman Int. (Welti og Devantier)? Det er i forhold til flere sitteplasser i en hjemmekino så vidt jeg husker.
    Har du egne målinger (til et punkt) med en og flere suber?

Akustikeren snakker om små rom ja. Har jobbet i mange år med både små rom og større rom. Han er det dyktigste personer i faget jeg noen gang har støtt personlig på. Men han kan som alle ha oversett noe og er først og fremst akustiker og ikke høyttaler kontruktør. Håper å få kommunisert litt med både Don Keele og William Cowon om dette.

Det med dyrere drivere og noe å skryte av var helst en spøk. Trodde du kjente meg såpass godt. Ikke akkurat noe jeg bryr meg om. Hehe.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei den tok jeg faktisk ikke.

Du finner alle slags påstander blant audiofolk og akustikere, akkurat som hos andre forskere og vitenskapsfolk. Av og til taler de hverandre midt imot.
    Det hjelper lite om multisubb fungerer på papiret om det ikke gjør det hos deg.

Jeg har dessverre ikke målingene lenger da den HDDen jeg brukte før gikk dunken. Jeg satt opp et oppsett med 3 subber i tre forskjellige rom, med helt forskjellig form. Jeg klarte alle gangene å komme meg innenfor +/-3 db med 1/6 glatting med 3 subber. Enda bedre med EQ oppå der igjen.

Med 1 sub varierte resultatene mye mer og virket mer som flaks med rom og lytteposisjon om man kunne få det bra.
    Multisubb er derimot vanskeligere å sette opp. Det holder ikke å sette alle subbene på likt volum, med lik fase og lik deling. Det er mye jobbing for å få det bra.

Hvordan går du frem når du setter opp flere subber?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke mene så veldig mye om hvilke drivere/fabrikant som er å foretrekke. Hard konkurranse og mange om beinet i prolyd-sirkuset. Likevel synes jeg det er vanskelig å komme unna Beyma som er gunstig priset her til lands. Kanskje den nye 21PW1400fe? Burde fungere veldig bra i kasser fra 200L og opp.
    http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/21PW1400Fe.pdf

Jeg bruker den etterhvert mye brukte PD-186 som også er rimelig (2kkr). Er godt fornøyd selv om kassen ikke er optimal (dårlig avstivet, lite portareal og ikke optimale dimensjoner). Har dog ingenting å sammeligne mot, så vanskelig å mene så veldig mye mer. For en tusenlapp mer hadde jeg også vurdert BMS 18S430. Omtrent samme respons som PD-186 i lik kasse/tuning. Muligens litt lavere forvrengning.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaring.

Jeg kan måle i kveld på sweetspot, øre høyde, hvor jeg kobler ut to og to subber, til jeg står igjenn med to på gulvet.

Blir spennende og se!
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei den tok jeg faktisk ikke.

Du finner alle slags påstander blant audiofolk og akustikere, akkurat som hos andre forskere og vitenskapsfolk. Av og til taler de hverandre midt imot.
    Det hjelper lite om multisubb fungerer på papiret om det ikke gjør det hos deg.

Jeg har dessverre ikke målingene lenger da den HDDen jeg brukte før gikk dunken. Jeg satt opp et oppsett med 3 subber i tre forskjellige rom, med helt forskjellig form. Jeg klarte alle gangene å komme meg innenfor +/-3 db med 1/6 glatting med 3 subber. Enda bedre med EQ oppå der igjen.

Med 1 sub varierte resultatene mye mer og virket mer som flaks med rom og lytteposisjon om man kunne få det bra.
    Multisubb er derimot vanskeligere å sette opp. Det holder ikke å sette alle subbene på likt volum, med lik fase og lik deling. Det er mye jobbing for å få det bra.

Hvordan går du frem når du setter opp flere subber?
    Jeg har først jobbet med en sub og funnet beste plassering basert på målinger. Så fortsatt med nr.2 og 3 på samme måte, altså indivuelle målinger. Med to suber ser at jeg responsen noen ganger blir litt bedre, men det er veldig lite. Når jeg setter den tredje suben inn med de andre, så blir derimot en responsen bare værre.

Har ikke hatt Behringeren på en stund, så det har begrenset seg med justeringsmuligheter. Har ikke brukt noe annet enn tid og nivå. Det er akkurat det jeg lurer på som kan utgjøre forskjellen. Men på en annen side. Hvordan skal variabel fasejustering løse noe siden fase er frekvensavhengig?
    Vel, vi får se. Nå kan muligens prøve med miniDSPen og få assistanse av Earl Geddes.

Men nå handler ikke bare dette om frekvensgang, men også det tidsmessige. Og det er akkurat det jeg tror akustiker tenker vel så mye på. Med flere suber vil nemlig flere romnoder trigges. Frekvensrespons er ikke alt. Den kan jo se fin ut med f.eks EQ, men alikevel låter det elendig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Jeg kan måle i kveld på sweetspot, øre høyde, hvor jeg kobler ut to og to subber, til jeg står igjenn med to på gulvet.

Blir spennende og se!
    Det hadde vært supert. Frenkvensrespons og vannfall. Eventuelt spectral decay også, hvis du har måleprogram som viser det.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Orso, du skal ikke måle hver sub hver for seg. Hvis du gjør det er det ikke rart at det ofte måler dårligere med fler.

Rom og subber må ses på som ett og samme system ved lave frekvenser.
    Du skal måle hele systemet samlet hver gang du integrerer en ny sub. Dette er godt beskrevet av Geddes, Parham og fler.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg målt

Først 8, så koblet jeg ut de to øverste, osv til det var 2 på bunn igjenn.

Øverste er 8 stykk,
    nederste er 2 stykk.

Basselement til hybrid konstruksjon-spl-alle-jpg

Basselement til hybrid konstruksjon-8-stykk-vannfall-jpg

Basselement til hybrid konstruksjon-6-stykk-vannfall-jpg

Basselement til hybrid konstruksjon-4-stykk-vannfall-jpg

Basselement til hybrid konstruksjon-2-stykk-vannfall-jpg

Basselement til hybrid konstruksjon-spec-8-stykk-jpg

Basselement til hybrid konstruksjon-spec-6-stykk-jpg

Basselement til hybrid konstruksjon-spec-4-stykk-jpg

Basselement til hybrid konstruksjon-spec-2-stykk-jpg
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Orso, du skal ikke måle hver sub hver for seg. Hvis du gjør det er det ikke rart at det ofte måler dårligere med fler.

Rom og subber må ses på som ett og samme system ved lave frekvenser.
    Du skal måle hele systemet samlet hver gang du integrerer en ny sub. Dette er godt beskrevet av Geddes, Parham og fler.
    Ok. Skal lese artikkelen til Geddes på nytt. Lenge siden jeg har lest den.
    Jeg har prøvd en god del med alle også, men kanskje ikke tilstrekkelig.

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •