Basselement til hybrid konstruksjon - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 269
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det DTS-10 fra Danley ,den første der? Fikk et nyss om at det var lagt ut kit igjen av denne. Fra 10-70hz er det visstnok et sykt beist.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Er det DTS-10 fra Danley ,den første der? Fikk et nyss om at det var lagt ut kit igjen av denne. Fra 10-70hz er det visstnok et sykt beist.
    Ja. Ser ut som den finnes i kit ja. Har en spike mellom 50 og 60 Hz og virker ganske ulinær over. Glimrende til hjemmekino med deling rundt 50 Hz. Da har man torden bass ned til 10 Hz. Rart ikke noen i hjemmekino miljøet her på berget har kjøpt en. Men det er vel bare SVS som gjelder.......
    DTS-10 – Kit | Danley Sound Labs, Inc.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kraken 212 er jo ett alternativ til DTS-10
    Build your own 2x12" TH (The Kraken 212 TH) - diyAudio

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registrerer at tapped horn (TH) er i skuddet for tiden. Det er vel Tom Danley som har bidratt til denne oppmerksomheten. Danley leverer hovedsaklig til pro-lyd, og TH gir vel slik jeg forstår det rundt 6 dB mer output sammelignet med tilsvarende element i bassrefleks. Gull verdt i pro-lyd.

I hjemmesammenheng er jeg noe mer skeptisk. En ting er begrenset båndbredde (ca. 2 oktaver). Dernest er jeg litt usikker på lydkvaliteten i et topp hifi/hjemmekino-oppsett. Prinsippet er basert på at elementets direktelyd + baktrykket summeres (spiller i fase), men baktrykket vil være tidsforskjøvet (360 grader).

For all del; lyden i en bassrefleks er noe av det samme, men man har ikke helt samme blanding av direkte og tidsforskjøvet lyd, selv om man har et overlapp-område. (Hvis jeg forstår det riktig). Vil tro en ren bassrefleks vil kunne spille renere (impulsrespons?) i øvre arbeidsområde ift. en TH.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Jeg registrerer at tapped horn (TH) er i skuddet for tiden. Det er vel Tom Danley som har bidratt til denne oppmerksomheten. Danley leverer hovedsaklig til pro-lyd, og TH gir vel slik jeg forstår det rundt 6 dB mer output sammelignet med tilsvarende element i bassrefleks. Gull verdt i pro-lyd.

I hjemmesammenheng er jeg noe mer skeptisk. En ting er begrenset båndbredde (ca. 2 oktaver). Dernest er jeg litt usikker på lydkvaliteten i et topp hifi/hjemmekino-oppsett. Prinsippet er basert på at elementets direktelyd + baktrykket summeres (spiller i fase), men baktrykket vil være tidsforskjøvet (360 grader).

For all del; lyden i en bassrefleks er noe av det samme, men man har ikke helt samme blanding av direkte og tidsforskjøvet lyd, selv om man har et overlapp-område. (Hvis jeg forstår det riktig). Vil tro en ren bassrefleks vil kunne spille renere (impulsrespons?) i øvre arbeidsområde ift. en TH.
    Har tenkt litt sjøl på dette og er enig i det du nevner, men det kan hende att dette skjer så fort att man ikke merker noe serlig til det, om du skjønner hva jeg mener.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar min Kraken 112 over PB12+ any day. Mye bedre.
    Jeg bruker forsterkeren og elementet fra pb12+

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Har tenkt litt sjøl på dette og er enig i det du nevner, men det kan hende att dette skjer så fort att man ikke merker noe serlig til det, om du skjønner hva jeg mener.
    Ikke godt å si. En ting er teorien. En annen ting er hvordan man subjektivt opplever de ulike alternativene. Skal man ha kasse/omnipol frister det alltid med lukket, men de baller fort på seg med elementer, kjøleskapkasser, impedanser og forsterkere. Spesielt hvis man har more is more som grunnfilosofi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Jeg tar min Kraken 112 over PB12+ any day. Mye bedre.
    Jeg bruker forsterkeren og elementet fra pb12+
    EXA@ Du har altså faktisk bygget den..det er moro! En av de få, om ikke den eneste her på berget. Har du noen bilder? Fortell litt om inntrykkene da
    Håper ikke det er OT i tråden, Orso?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Ikke godt å si. En ting er teorien. En annen ting er hvordan man subjektivt opplever de ulike alternativene. Skal man ha kasse/omnipol frister det alltid med lukket, men de baller fort på seg med elementer, kjøleskapkasser, impedanser og forsterkere. Spesielt hvis man har more is more som grunnfilosofi.
    Hehe ja

Jeg har gjort det litt anderledes og brukt pro 15" i 8 stykk lukkete kasser på 60 liter stykk, alle koblet i paralell og drives av itech, det fungerer helt supert!
    Man trenger ikke stor kasse til lukket, bare god nok eq og nok effekt.

Så prisen går opp med lukket, men ikke nødvendighvis størrelsen!
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint. Kjør på Sannax.

Direktelyden og baktrykket i TP er som det er påpekt i fase og da er det også uproblematisk. Dipol har to drivere som er ute av fase (en ankommer tidligere enn den andre). De to driverne vil gi lobing som kan de utifra en polarresons. IR er nok uansett ganske uinteressant å se på i denne sammenhengen. Den forteller primært om man man har en eller flere drivere og faseforholdet i mellom de.

I små rom er det romnoder som dominerer. Og man unngår eller minimerer ikke romnoder med kardiode eller dipol. Direktivitet i bass faller nemlig nesten helt vekk i romstørrelser vi snakker om. Man får først og fremst mindre dypbass og unngår da kanskje å trigge første romnoden i rommet. Og man får andre romnoder. Og årsaken til det finner man her:
    Superposition principle - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direktive bassløsninger ER direktive hvis man har de i nærfelt. Men i fjernfelt så er det selvsagt rommet som dominerer, ikke bare i bassen med ved alle frekvenser.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    EXA@ Du har altså faktisk bygget den..det er moro! En av de få, om ikke den eneste her på berget. Har du noen bilder? Fortell litt om inntrykkene da
    Håper ikke det er OT i tråden, Orso?
    Sjekk denne tråden
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-diy-trad.html

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en liten sammenligning mellom bassrefleks og tapped horn av en:
    Tapped Horn Vs. Bass Reflex Case Study - diyAudio

Ellers registerer jeg at et finnes enkelte som har bygget veldig mye (OB, bassrefleks, lukket kasse osv.) som opplever at tapped horn er ganske overlegent. Og da ikke bare i output. Men da er vi selvsagt over i subjektivitst land. Man finner garantert tilbakemeldinger på det motsatte også.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Art Weltersys har VELDIG stor erfaring med det meste av kassetyper. Mener å huske at han nevnte over 100 forskjellige konstruksjoner en gang :-D

In listening tests with both cabinets equalized to have the same frequency response and output, the primary difference was the port noise in the BR when pushed to the amp’s limit.
    When the TH was pushed to the amp’s limit, it was basically noise-free, and 6 dB louder than the BR
    Det er mye av det jeg merket når jeg gikk fra PB12+ til Kraken 112. Dog jeg vet ikke om Kraken 112 har perfekte 6db mer lydnivå enn PB12+ kassa da jeg ikke har målt dem opp mot hverandre.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er dog litt skeptisk til å bygge en tapped horn. Er litt redd det er vanskelig å få til det som Tom Danley har oppnådd. DTS-20 virker som den mest linære opp til 80-100 Hz og når man ser bilder av innmaten i den er det åpenbart en litt spesiell kontruksjon. DTS-10 og TH Spud er nok trolig ikke så vanskelig å kopiere, men de trenger helt klart EQ for en linær respons over ca. 55 Hz. En ferdig passiv DTS-20 koster $3000. Altså ca. 25000 kr ferdig importert. Det er ganske mye.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *kremt*
    Build your own 2x12" TH (The Kraken 212 TH) - diyAudio

Koster deg vel rundt 3-3.5k for materialer og elementer...
    Mindre for 112 versjonen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest igjennom hele tråden til Kraken eXa, men finnes det noen målinger?

Er fortsatt i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre. Har ikke hastverk. Fungerer veldig greit med en 18" lukket sub som midlertidig brukes. Men man ønsker jo noe råere.....

Det jeg først og fremst ser som svakhet med horn er begrenset båndbredde. Jeg låser meg da litt bass under 100 Hz. Det er litt dumt. Med nåværende plassering, så hadde jeg f.eks hatt behov for å dele en god del høyere. Dette gjør at horn nå er litt mer uaktuelt. Kanskje det heller bygger en tapped horn til hjemmekinobruk. Ekstrem effektivitet, vanvittig output med få drivere og lav forvrengning gjør den ideell til det bruket.

Ren dipol tror jeg også går ut. Det blir trolig for stort dersom det skal være litt trøkk. Er redd det blir for tamt. Hybrid dipol er avhengig av justeringsmuligheter som i dag er vanskelig å finne. Da må jeg vente på det.

Da er vi litt tilbake til utgangspunktet. Kanskje en kontruksjon som kan fungere både som lukket kasse og kardoide. Det jeg er usikker på er om flere drivere i bass utelukkende er positivt eller om det egentlig skaper mer peaker og diper.

Er det noen som har bygget tårn, som har målt med både en og flere drivere? Hadde fint og sett målinger og høre erfaringer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To bassrefleks suber med slike JBL drivere kan vel også duge regner jeg med.
    JBL 2242H 18" Maximum Output LF Driver 8 Ohm 294-485

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har ikke lest igjennom hele tråden til Kraken eXa, men finnes det noen målinger?

Er fortsatt i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre. Har ikke hastverk. Fungerer veldig greit med en 18" lukket sub som midlertidig brukes. Men man ønsker jo noe råere.....

Det jeg først og fremst ser som svakhet med horn er begrenset båndbredde. Jeg låser meg da litt bass under 100 Hz. Det er litt dumt. Med nåværende plassering, så hadde jeg f.eks hatt behov for å dele en god del høyere. Dette gjør at horn nå er litt mer uaktueult. Kanskje det heller bygger en tapped horn til hjemmekinobruk. Ekstrem effektivitet, vanvittig output med få drivere og lav forvrengning gjør den ideell til det bruket.

Ren dipol tror jeg også går ut. Det blir trolig for stort dersom det skal være litt trøkk. Er redd det blir for tamt. Hybrid dipol er avhengig av justeringsmuligheter som i dag er vanskelig å finne. Da må jeg vente på det.

Da er vi litt tilbake til utgangspunktet. Kanskje en kontruksjon som kan fungere både som lukket kasse og kardoide. Det jeg er usikker på er om flere drivere i bass utelukkende er positivt eller om det egentlig skaper mer peaker og diper.

Er det noen som har bygget tårn, som har målt med både en og flere drivere? Hadde fint og sett målinger og høre erfaringer.
    Jeg kan godt måle mitt subbsystem uten eq, så koble vekk en og en subb.

Jeg vill tro att forskjellen blir stor! Jeg hadde bare ht før, nå har jeg tårn og jeg opplever att bassen er mye jevnere og mer kontant, men det beste er att jeg ikke trenger så mye eq, siden eq gjør jo ikke noe med tidsdomene.

Ellers så har jeg bare vanvittig flaks med rommet.

Men det ville være litt merkelig også siden jeg kun har peak på 60 hertz som tilsvarer lengden, ellers er det flatt.

Simen
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Jeg kan godt måle mitt subbsystem uten eq, så koble vekk en og en subb.

Jeg vill tro att forskjellen blir stor!

Simen
    Det hadde jeg satt stor pris på!
    Er det basstårn?

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •