Basselement til hybrid konstruksjon - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 269
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når tapet ikke er så stort i U-baffel, så kommer jeg gjerne langt med fire Seas L26ROY 10" elementer til hver side?
    Eller bør jeg fleske til med fire 15"? :wink:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At U-baffel er tilnærmet kardoid og ikke dipol har aldri slått meg, takk for info. Er jo i og for seg logisk når man tenker at signalet vil være i motfase akuratt på baksiden.
    Og at man får betydelig høyere effektivitet har jeg heller aldri tenkt på.

Da høres plutselig lukkede subber som man kan ta av bakplaten på ikke så dumt ut.

Orso, gå for 4 x 15" pr side når du først er i gang. Det blir dobbelt så mye membranareal til nesten samme pris (om du velger f.eks Dayton)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    At U-baffel er tilnærmet kardoid og ikke dipol har aldri slått meg, takk for info. Er jo i og for seg logisk når man tenker at signalet vil være i motfase akuratt på baksiden.
    Og at man får betydelig høyere effektivitet har jeg heller aldri tenkt på.

Da høres plutselig lukkede subber som man kan ta av bakplaten på ikke så dumt ut.

Orso, gå for 4 x 15" pr side når du først er i gang. Det blir dobbelt så mye membranareal til nesten samme pris (om du velger f.eks Dayton)
    Jeg heller mot det. Tror det er fornuftig med litt membranarealet. Får heller leve med litt størrelse. Dayton elementene virker også veldig bra.
    Dayton Audio RSS390HO-4 15" Reference HO Subwoofer 4 Ohm - Reference Series - Loudspeaker Drivers By Series - Loudspeaker Components
    Noen som kan hjelpe meg litt med å anslå cirka forsterkerkraft til fire slike elementer?
    Kunne tenke meg å bruke Hypex Ncore (eventuelt nc1200) basert på enkelte tilbakemeldinger om at Ncore gir et løft til bass også, men det blir kanskje for snaut?
    Ncore Announcement

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Fire elementer pr side eller i hver kasse ja. Altså totalt åtte stykker. Skal jeg tro norcad holder det ikke med åtte 10" eller 12".
    Henger langt etter her, men jeg har da ikke sagt (skrevet) at 8 stk 10 eller 12" ikke er nok?

EN 12" har membranareal omkring 470 cm2, en 10" ca 350cm2.
    Når jeg har nevnt 2000 cm2 så er altså det 4 stk 12" eller 6 stk 10".

Nå er ikke dette noe fasit eller en absolutt grense, men rundt omkring der man kan få et bra lydtrykk uten å behøve å tenke for mye på membranvandring.

Selv bruker jeg 2 stk 12" Peerless XLS i lukket kasse (med eq) til musikk, som får hjelp av en 12" XXLS i bassrefleks til film. Det fungerer jo men........

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen er interessert i å lese en laaang diskusjon om kardoid vs dipol vs monopol subber kan dette være verdt å ta en titt på:

Cardioid Bass - diyAudio

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @orso - hvor mange og hvor store element som er ideelt avhenger av ditt behov for lydtrykk og hvor dype du kan tillate bafflene å være. Om du lager de veldig dype (rundt meteren) så kan du for enkelhetsskyld regne på kapasitet tilsvarende en lukket kasse. Med 8stk LROY så skulle det kunne gi rimelig bra lydtrykk ved 30Hz, kanskje til og med uten å eq-e i bunn. Halverer du dybden (som nok er mer stuevennlig) så bør du regne med 15" for å få tilsvarende kapasitet - forutsatt lik slaglengde på de to alternativene.

Men før du bestemmer deg for løsning så vil jeg absolutt anbefale å lage et par enkle prøvebaffler og teste in-room. Bygger du det ferdige systemet i moduler så har du jo også mulighet til å teste multisuboppsett, med og uten baklokk

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om Behringer DCX2496 kan fasejustere ved forskjellige frekvenser? Lurer på om den kan brukes til hybriddipol prinsippet.

Vanskelig valg dette med bassløsning. Har lest deler av den lange kardioide tråden hvor Geddes og John P blant annet er deltakere. En del interessant der. Dette med å trigge mest mulig romnoder virker litt ufornuftig ut når man skal akustikk behandle et rom. Skal prøve å snakke litt med en akustiker om dette. Kommer vel ann på hvor bra man klarer å behandle stående bølgene med tiltak.

Løsningene jeg vurderer er:
    - Mulitiple subwoofer løsningen til Geddes. Dette kan jeg prøve ut i hjemmekinoen først. I utgangspunktet litt skeptisk til denne løsningen. Kan bli vanskelig å finne DSP som kan juster nok enheter. Fire kanaler går til frontene alene.
    - U-baffel med mulighet for monterbar plate på baksiden. Spredningen blir da mer kardioide med åpning bak. Usikker på om kardioide spredning fungerer like godt tett på sideveggene slik som dipol gjør. Kan enkelt gjøres om til lukket kasse.
    - Hybriddipol prinsippet. Dette krever at både DSP har visse justeringsmuligheter og krever en del å sette det opp. Ikke det enkleste og er ikke dokumentert.
    - H-baffel. Trykksetter rommet minst, men er det ønskelig eller ikke? Ikke aktuelt å gå for noe større enn 15" elementer. Kan bli for tamt til en del musikk. Flere som har prøvd det meste mener dog at dette gir den reneste og beste bassen. Men det kan jo også ha med rommet å gjøre.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSP kraft til multisubb oppsettet til Geddes kan ikke være noe problem. Ifølgen han selv trenger du ikke EQ i det hele tatt da man utjenver nodene akustisk. Det er kun snakk om fasejustering og volum. En vanlig plateamp fikser det, men det er kanskje rimeligere å kjøpe vanlige effektforsterkere isteden for en plate amp til hver. Isåfall bør en miniDSP gjøre en utmerket jobb og du får masse EQ bånd i tilegg. 2 stk miniDSP så har du 8 kanaler med DSP til 1500-2000kr. Eventuelt 1 stk av den nye 8 kanals modulen, som har bedre dsp chip og bedre DAC. Det siste tror jeg har 0 å si til dette formålet, men det er kanskje greit å justere alt i samme enhet, så slipper man å kalibrere en enhet om gangen. 4 individuelle kanaler skal være nok ifølge Geddes, men det forutsetter at man plasserer subbene fordelt i rommet, på de rette stedene....

Jeg hadde satset på U-Baffel/lukket komboen med så mye membranareal du får plass til.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo litt opp i pris for å på trinnløs fasejustering på plateamper. Det er vel hypex som har de minste, og hypex er ikke akkurat billig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    - H-baffel. Trykksetter rommet minst, men er det ønskelig eller ikke? Ikke aktuelt å gå for noe større enn 15" elementer. Kan bli for tamt til en del musikk. Flere som har prøvd det meste mener dog at dette gir den reneste og beste bassen. Men det kan jo også ha med rommet å gjøre.
    Jeg har 16 stk 21" i H-baffel, og et hard dempet rom. Med en sånn løsning får man også til "brystkassetrøkk" i bassen hvis man spiller høyt nok. Og samtidig en dynamikk, renhet og definisjon som jeg ikke har hørt med andre løsninger. Men en slik løsning krever ekstremt med membranareal selvsagt.

Jeg ville nok ikke gått for en H-baffel løsning med et par 15", det blir for pinglete rett og slett.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg har 16 stk 21" i H-baffel, og et hard dempet rom. Med en sånn løsning får man også til "brystkassetrøkk" i bassen hvis man spiller høyt nok. Og samtidig en dynamikk, renhet og definisjon som jeg ikke har hørt med andre løsninger. Men en slik løsning krever ekstremt med membranareal selvsagt.
    Jeg bare smiler når jeg tenker på basssystemet ditt. :-D Det er noe av det villeste som finnes. Men noe slikt er ikke aktuelt for meg pr. dags dato. Desverre.
    Jeg ville nok ikke gått for en H-baffel løsning med et par 15", det blir for pinglete rett og slett.
    Nå vil jeg dele mye lavere enn deg. Sansynligvis i 80-100 Hz området og i "verste fall" ved 150 Hz. Vet ikke om det kan ha noe innvirkning? Men jeg er også redd det vil bli litt for lite fysisk opplevelse. Dine tidligere dipoler med 18" er det største jeg har hørt og det var litt i tammeste laget for min smak.

Heller mot en U-baffel/lukket kasse løsning som Fredrik C anbefaler. Kardioide spredning i bassen kan også se ut til å ha en del fordeler. Blant annet bedre impulsrespons.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet med dipoler er nedover i frekvens. Husk på at membranbevegelse i dipol øker med 8 ganger per halvering av frekvensen! Prøver man å presse det for langt ned så blir det for mye membranbevegelse, og dermed masse forvrengning. Det går naturlig nok ut over alt annet også. Etter min mening så må man holde membranbevegelsen nede under 10% av Xmax for å unngå at forvrengning av forskjellige former begynner å stige til himmels. Det er ca der jeg er nå med det oppsettet jeg har. Får man ned forvrengningen kommer "punch" og "trøkk" av seg selv.

Poenget mitt er at dipolbass under 40 Hz som samtidig skal låte bra krever ekstremt med membranareal.

Når det er sagt så er U-baffel langt mer effektivt enn H-baffel, så man kommer fortere til mål på den måten. Ulempen med U-baffel er at man vil trigge romresonanser i større grad enn med H-baffel, og det kan være nødvendig med EQ for å kompensere for rommet. Det er ikke like nødvendig med H-baffel.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs om ikke hele dette tiltenkte prosjektet blir skrinlagt.
    Har brukt en del tid i det siste på å sette meg inn i bassløsninger.

Ser ikke vekk ifra at det blir noe alá det bildene indikerer istedet.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basselement til hybrid konstruksjon-18s21kit-jpg

Hvis du skal ha det avansert, så hvorfor ikke?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan du bare prøve dette: build 18 woofer! - YouTube enkelt, dypt og konge!

Trenger ikke være mer enn 12" i den da! og du trenger nok 2 og ikke 1 port?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe ala den plastkanna oppå PC-høyttaleren på det ene bildet der? 8) Hehe

Noe jeg har konkludert med inni mitt eget kålhue er at headroom i grunn er det viktigste. Når man passerer ca 1/10 av Xmax på elementene, så begynner forvrengningen å stige til himmels.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe ala den plastkanna oppå PC-høyttaleren på det ene bildet der? 8) Hehe
    Nja. Tenkte kanskje mer på den som står bak der.
    Eller som ligger her:

Krever litt plass da. Denne er vel over 2.2 m i høyden.

Sånt sett er kanskje noe slikt som den under hakket mer hånderbart.

Noe jeg har konkludert med inni mitt eget kålhue er at headroom i grunn er det viktigste. Når man passerer ca 1/10 av Xmax på elementene, så begynner forvrengningen å stige til himmels.
    Lav forvrengning kombinert med mye SPL er nok beskrivelsen på hva jeg vil prioritere.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende valg, med potensielt MYE bang for the buck.

Men har du tenkt igjennom hva du eventuelt ikke får med en slik løsning?

Du har jo tidligere drevet litt me multisub løsninger alla Geddes, du kan jo lese hva han mener om horn til bass. Fordelene kan kompenseres med membranareal og man slipper eventuelle problemer med ressonanser, ujevn frekvensgang osv.

Jeg tror en Hybrid / dipol løsning med mye membranarealet har større fleksibilitet i forhold til frekvensområde de kan dekke, er mer fleksibelt i forhold til rom (fordi de kan distribueres bedre enn digre hornsubber) og de er lettere å få ressonansfrie.

Til og med Pengesluk og LMC bruker andre løsninger en horn under 100hz og de er blant de største hornentusiastene i norge.

Men det er klart at målet er mest mulig SPL og minst mulig THD for 20.000 kr kan det godt hende Hornsubb kommer best ut.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Spennende valg, med potensielt MYE bang for the buck.

Men har du tenkt igjennom hva du eventuelt ikke får med en slik løsning?

Du har jo tidligere drevet litt me multisub løsninger alla Geddes, du kan jo lese hva han mener om horn til bass. Fordelene kan kompenseres med membranareal og man slipper eventuelle problemer med ressonanser, ujevn frekvensgang osv.

Jeg tror en Hybrid / dipol løsning med mye membranarealet har større fleksibilitet i forhold til frekvensområde de kan dekke, er mer fleksibelt i forhold til rom (fordi de kan distribueres bedre enn digre hornsubber) og de er lettere å få ressonansfrie.

Til og med Pengesluk og LMC bruker andre løsninger en horn under 100hz og de er blant de største hornentusiastene i norge.

Men det er klart at målet er mest mulig SPL og minst mulig THD for 20.000 kr kan det godt hende Hornsubb kommer best ut.
    Jeg ser det ikke på som en "mye for pengene" løsning. Det er absolutt ikke tanken. Kommer til å fortsatte til å lese en del og ha åpent sinn, men det skal mye til for at jeg forandrer mening.

De problemene du nevner kjenner jeg ikke til og mener er feil i en riktig konstruert hornløsning. Jeg ser bare fordeler foruten størrelse. Flere suber introduserer en del utfordringer og problemer som neppe kan løses. Og jeg ser ingen fordeler lengre med dipol/kardiode til dypbass bruk. Bare høyere kostnad, mer forvrengning og mindre SPL. Til mellombass hadde det kanskje vært annerledes.

Pengesluk og LMC er ikke autoriteter for meg. Har sikkert gode systemer begge to, men de virker å basere veldig mye på subjektivitet. Pengesluk slo fra seg tanken om hornsub etter et lyttebesøk. Noe slikt blir for meg litt absurd. Man kan ikke skille rommet og bassløsningen. Jeg holder meg til hva man kjenner fra målinger og studier. Pengesluk trodde jeg forøvrig delte en god del høyere enn 100 Hz, men det er uansett uevesentlig.

Me får sjå. Skal aldri si aldri, men har fått mye nye tanker og lærdom den siste tiden.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GJALLARHORN

Basselement til hybrid konstruksjon-pic4-jpg
    Vedlegg 96789 Vedlegg 96790 Vedlegg 96791 Vedlegg 96792 Vedlegg 96793 Vedlegg 96795 Vedlegg 96796

Gjallerhorn - diyAudio Data-Bass

"Translating to 1 meter peak output numbers results in output levels of 130-140dB from a single cabinet over the entire 20-100Hz range and greater than 127dB at 16Hz"

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •