Basselement til hybrid konstruksjon - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 269
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hehe.
    Lo godt da jeg så denne videosnutten i dag. Legg merke til hvor lite eller ingenting som nevnes av virkelig stor teknisk målemessig relevanse.
    Magico Q7 - YouTube
    Prisen? $165,000

Her var det god lyd!
    BEST of The BEST MAGICO Q7 driven by Spectral Amp Munich High End - YouTube
    Må legge inn litt støtte for Magico. Prisen er latterlig, men har hørt Q1 og S5, og de spiller veldig bra. Det skorter når man drar på skikkelig, men på folkelige nivåer er de bra.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra tips ang luftslangene Tangen. Det fungerte supert det. Lyden i rommet ble bedre.
    Kjell

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette funker faktisk. Det gir nesten ingen energioverføring til selve gulvet, og mye mindre vibrasjon og resonans i høyttalerkassen også.

Ja det ER litt snodig med en subwoofer som "skvulper" som en båt på vannet når man dytter på den... men litt morro må man ha ... 8)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Må legge inn litt støtte for Magico. Prisen er latterlig, men har hørt Q1 og S5, og de spiller veldig bra. Det skorter når man drar på skikkelig, men på folkelige nivåer er de bra.
    Det er en kurant kassehøyttaler med sine fundamentale begrensninger. Har også hørt en mindre modell. Den på bildet under. Regner med den større (Q7) er både bedre og dårligere på enkelte områder.
    Prisen er uansett bak mål. Hadde valgt en billig og god waveguide høyttaler fremfor disse any day.

Basselement til hybrid konstruksjon-munchen-2013-128-custom-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror disse høyttalerne fordrer et veldig godt tunet rom for å spille bra ja, siden direktiviteten nok er litt bingo.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg tror disse høyttalerne fordrer et veldig godt tunet rom for å spille bra ja, siden direktiviteten nok er litt bingo.
    Enig.
    Så sant ikke høyttalere er direkte elendig konstruert, så synes jeg i grunnen det meste kan låte habilt når rommet er bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske enig med deg under forutsetning av at man bruker EQ. Det er utrolig hvilke mirakler hva selv en middels god DSP kan utrette, f.eks de som sitter i hjemmekino-receivere til 2000 spenn.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blandet erfaring med EQ og DSP. Manuelt og med forsiktig bruk av parametrisk EQ har jeg fått til klare forbedringer. F.eks med Flux Epure. Audiolense fikk jeg aldri til å låte naturlig og bra. Begynte å lure på om det var min inkompetanse og/eller høyttalere, men da jeg hørte akkurat det samme i flere andre anlegg med Audiolense så konkluderte jeg annerledes. Det låt snodig, matt og kjedelig.
    Autokorreksjon i receivere/prosessore har jeg heller ikke hørt et bra resultat av. Min Marantz med Audyssey korreksjon låter tragisk og med det som minner om ekko tendenser. Samme hos en kamerat med en Onkyo. Bedre å slå den av.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Manuell parametrisk EQ på øret assistert av målinger er det jeg liker å gjøre. Sånn brute-force impulsreponse korrigering som enkelte systemer driver med låter ikke bra synes jeg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva Grimm Audio skriver om det:
    In short, brute-force correction sounds grainy and smudgy. When you hear cymbals go “splash” instead of “crash”, it’s naïve DSP at work
    Snakket så vidt med en representant av Grimm Audio i Munchen. Han var veldig tydelig på at FIR filtre ikke låt naturlig. De brukte kun litt FIR til fasekorrigering. Vet ikke hvordan DEQX fungerer spesifikt, men der har jeg hørt gode resultater og regner da med de bruker FIR på mer forsiktig og riktig måte.

Lyttet også til Trinnov i Munchen. Lyden var ganske lik det jeg har hørt med Audiolense. Det er enkelt og greit noe som ikke stemmer og som gjør at gleden av å lytte til musikk forsvinner.
    Basselement til hybrid konstruksjon-munchen-2013-138-custom-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld er det vel ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom FIR eller IIR og brute-force filtrering. Brute-force kan gjøres med begge filtertyper.

Jeg mener å tro at så og si alle hardware DSP bokser (aka de med lavt delay) bruker IIR fordi IIR krever mindre CPU ressurser og kan utføres med mye lavere delay på signalet (typisk 1 ms).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Skjønner. Takk for oppklaringen.

Har du planer om å kjøpe Hypex DLCP Tangen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har/hadde/kanskje/får se....
    Jo, DLCP er interesant den, men jeg har en svært velfungerende, stabil og fleksibel DSP-løsning, så hvorfor bytte den ut? Det måtte bli hvis jeg skulle bygge noe nytt, noe jeg ikke kommer til å gjøre i overskuelig framtid.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pakker har kommet. Kommer med bilder så snart bildeopplasting fungerer. Steike store.
    Har fått et dilemma. Og det er valg av finish til finéren. I utgangspunktet hadde jeg selvsagt tenkt å bruke samme farge som høyttalerne mine har. Men for det første har jeg ikke vært 100% fornøyd med den. Og for det andre ser jeg nå hvor fine den ubehandlete valnøtten er på subkassene. På flere måter penere slikt helt ubehandlet enn høyttalerne mine. Trenger noen tips her når dere får se bilder. Må uansett velge samme løsning for begge.

Hvis jeg skal fjerne finishen på høyttalerne mine (vannbasert pulverbeis). Er da tilstrekkelig å pusse det vekk eller må jeg legge på helt ny finér?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide å oppdatere tråden litt.
    En del store esker kom for en del uker siden. Proft pakket og det kan jo være en fordel ved eventuelt videresalg.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Basselement til hybrid konstruksjon-009-esker-loftet-jpg   Basselement til hybrid konstruksjon-010-esker-loftet-jpg   Basselement til hybrid konstruksjon-002-innpakket-jpg   Basselement til hybrid konstruksjon-001-innpakket-2-jpg  

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig utpakket så de slik ut. I grunnen en pen finish som jeg kunne levd med. Kunne f.eks bare ha oljet de.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Basselement til hybrid konstruksjon-001-jpg   Basselement til hybrid konstruksjon-003-jpg   Basselement til hybrid konstruksjon-009-jpg   Basselement til hybrid konstruksjon-005-jpg  

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innvendig begynte dessverre bitumen og filten og løsne en del steder. Ikke limt skikkelig med andre ord. Så fikk ekstra jobb der. Noen har jeg limt på nytt og så har jeg stiftet alle. I tillegg har jeg eksperimentert med ulike lengder på portene for å få avrulling ved ca. 30 Hz.
    Basselement til hybrid konstruksjon-008-filten-snet-jpg

Trolig kommer jeg til å bruke en del rockwool akustikkplater kappet opp innvendig i tillegg til noe saueull som fulgte med. Kan være greit når de skal deles litt høyt. Kan virke som det hadde positiv innvirkning på målingene og ble jevnere.
    Basselement til hybrid konstruksjon-med-og-uten-demping-inni-kasser-001-tomt-jpg
    Basselement til hybrid konstruksjon-saueull-002-jpg
    Basselement til hybrid konstruksjon-med-og-uten-demping-inni-kasser-003-med-abs-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er to stykker på plass hvor jeg prøvde litt ut. Ene elementet plassert estetisk feil, men spiller vel liten rolle i det foreløpige rotet her.....
    Basselement til hybrid konstruksjon-suber-plass-006-jpg

Jeg la bare kjapt inn noe EQ basert på målinger. Hevet en del for lite under 50-60 Hz, men fikk uansett et greit inntrykk. Og det var utelukkende positivt. Virket stramt og fint. Og selvsagt ingen blåselyder e.l. som man hører ofte fra små bassrefleks kasser. Med deling ved 170 Hz så gav det et veldig godt fundament og fylde til lyden. Selv uten optimal EQ, så er dette bedre enn den 18" jeg har. Med nå skal det sies at den ikke kan deles så høyt og sånt blir det en urettferdig sammenligning. En mer riktig sammenligning blir mot de to 12" bandpass subene jeg har og det opplevdes som mer uanstrengt og "større" enn de. Dog ingen seriøs sammenligning, bare på hukommelsen med samme plassering.

Så dette blir nok veldig bra med fire eller seks stykker, selv om det garantert hadde vært andre løsninger som kunne ha fungert også. Under jobbing med finish nå som har tatt en del tid og vært mye pes har jeg flere ganger tenkt at jeg kanskje skulle ha kjøpt to ferdige horn suber fra Danley. Jeg tror nok fortsatt horn bass er det råeste. Men det hadde blitt ekstremt stort, tungt og et mindre fleksibelt system. Nå kan jeg både stacke og plassere rundt i rommet. Og jeg kan dele veldig høyt. Første resonanse skal ligge ved rundt 270 Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til en lytterunde når alt staffasjen er på plass Orso. Synd det ble litt ekstra arbeid på kassene, men forhåpentligvis er det glemt når lyden siver ut av de seks veldig rigide og tunge kassene. Veldig tøft og pent og tror dette kan bli riktig bra!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Aktuelt det også. Blir trolig mye det samme som en Pascal M-PRO2. Litt usikker på om det er nok.
    Jeg bruker M-PRO2 på mine 2226 basser og fungerer bra det (X-PRO1 på subene), uten å ha sammenlignet direkte synes jeg nok Pascal modulene er vell så bra som BO sine.

Såg veldig bra ut de nye kassene dine og tipper resultat også blir bra, jeg er i hvert fall en av de som synes 2226 spiller tøft og bra (selv om jeg sjelden har brukt de full range)

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •