Basselement til hybrid konstruksjon - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 269
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg har hatt JBL2226. Etter min vurdering ikke et element som spiller bra bass. Det låter veldig "tjukt" og tregt.
    Det kan se ut som det blir tykk og treg bass på meg.....

Avgjørelsen er i grunnen tatt og elementer bestilt. Så får vi håpe det fungerer bedre enn hva du opplevde. I verste fall er det bare å begynne på nytt igjen.

Det bllir ellers stacking av kasser, selv om jeg vet at ved avstander større enn ca. 1/4 bølgelengder vil det oppstå noe lobing. Jeg tror fordelene med stacking alikevel overgår ufordelene. Jeg vurderte en annen løsning hvor jeg trolig i stor grad kunne unngått lobing i stor grad og også fått kontrollert direktivitet langt ned i frekvens, men det ble forkastet av ulike grunner.

Endelig skjer det i alle fall noe.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det jeg kikker nå på er å bruke to JBL 2226 (15") elementer over hverandre i bassrefleks.
    Det er helt klart et glimrende mellombass element som kan deles høyt. Utfordringen blir dypbassen med Fs på 40 Hz. Det innebærer mye watt og EQ for å komme ned til 20-25 Hz.
    Spørsmålet mitt i den forbindelse er om det vil gå utover lydkvaliteten eller om elementene tåler det uten særlige negative konsekvenser.

Noen erfaringer på det?
    Det har alltid negative konsekvenser å presse en driver til å vandre langt. Noen tåler det bedre enn andre. 2226 er definitivt ikke i nærheten av de beste i klassen ( 7,5mm Xmax).

Så ja, det går utover lydkvaliteten.
    Svaret er størst mulig areal og best mulig motor med lang linjær slaglengde og god kjøling. BMS 18N862 som Tytte har kjøpt "gruser" 2226 til dette bruket.

Det de fleste gjør for å få bass ut av 2226H er å bruke en stor kasse (ca 200L) og tune til ca 25Hz. Da får du en pen avrulling, som er ganske romvennlig, og driveren vil tåle ca 500W ned til 25hz . Så bruker du EQ for å få ønsket respons og et høypassfilter for å beskytte subben fra å bunne under portens virkeområde.

Om du bruker en 230L forslår BassBox en hylleport med 35cm bredde, 10cm høyde og 60cm cm dybde, om lufthastigheten i porten skal holdes under 5% av lydhastigheten, som er en tommelfinger regel en del bruker for høykvalitets bassreflekskonstruksjoner.

To stk 2226 H bør gi deg ca 115db før roomgain ved 25hz innenfor X-max.

Edit: 500W effekttålighet i dypbassen tror jeg er å overdrive, 250-300W er nok mere riktig å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel litt samme erfaring med 2226 som Tangen beskriver, da testet i 160l BR og i U-baffel. Men det betyr ikke nødvendigvis at orso vil oppleve det samme.

Mitt valg gikk i retning av at jeg ønsket muligheten "kompakte" distribuerte kasser med rimelig "bra kapasitet" og havnet derfor kost/nytte messig ned på BMS sine sluggere (ok, det var en viss må-ha faktor der også ).
    Kan man leve med større kasser og evt. flere element, så er BMS 15N850V² i ~100l BR IMO et vel så interessant alternativ. Voice Coil Magazine har utført storsignalanalyse (Klippel) på dette elementet og 18N862 og begge oppviser veldig linjære, symmetriske resultat med lav forvrenging. De målte T/S parametrene stemmer også veldig bra med datablad og 15N850V² presterte sågar 2mm mer xmax ved 70% BL enn det databladet oppgir.
    Produksjonskvaliteten er også helt på topp... hvilket forøvrig også JBL sine ting pleier å være.

Det skal uansett bli spennende å høre hva du får til med JBL orso.

Edit: Skjønner ikke helt din aversjon eller frykt angående lobing orso. Hva mener du egentlig?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det har alltid negative konsekvenser å presse en driver til å vandre langt. Noen tåler det bedre enn andre. 2226 er definitivt ikke i nærheten av de beste i klassen ( 7,5mm Xmax).

Så ja, det går utover lydkvaliteten.
    Svaret er størst mulig areal og best mulig motor med lang linjær slaglengde og god kjøling. BMS 18N862 som Tytte har kjøpt "gruser" 2226 til dette bruket.

Det de fleste gjør for å få bass ut av 2226H er å bruke en stor kasse (ca 200L) og tune til ca 25Hz. Da får du en pen avrulling, som er ganske romvennlig, og driveren vil tåle ca 500W ned til 25hz . Så bruker du EQ for å få ønsket respons og et høypassfilter for å beskytte subben fra å bunne under portens virkeområde.

Om du bruker en 230L forslår BassBox en hylleport med 35cm bredde, 10cm høyde og 60cm cm dybde, om lufthastigheten i porten skal holdes under 5% av lydhastigheten, som er en tommelfinger regel en del bruker for høykvalitets bassreflekskonstruksjoner.

To stk 2226 H bør gi deg ca 115db før roomgain ved 25hz innenfor X-max.

Edit: 500W effekttålighet i dypbassen tror jeg er å overdrive, 250-300W er nok mere riktig å si.
    7,5mm xmax er faktisk ved 30% "down BL" eller der omkring, 2226 har relativt kort spole, 19,05 mm og magnetgap 8,1mm som kun gir ca 5,5mm Xmax 100% BL.
    http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2226.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Edit: Skjønner ikke helt din aversjon eller frykt angående lobing orso. Hva mener du egentlig?
    Han er kanskje opptatt av god direktivitet? Vanlige flerveis-systemer er jo selve oppskriften på lobing.

Jeg tror ikke det er så kritisk i et godt tunet lytterom, som jeg har inntrykk av at orso har. Jeg driver med noen wide-baffle dipoler nå som ikke akkurat har god direktivitet, men det virker ikke som det er noen hemsko i mitt rom i hvertfall.

Men dette var vel litt OT i denne tråden.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever at designeren har kontroll på det med å bruke elementene under resonsfrekvensen. Han har forklart meg et par ganger hvorfor dette ikke er noe problem og ikke skal utover kvaliteten. Satser på at det er riktig.

Kassene blir selvsagt store. Trolig rundt 250L. Vurderte f.eks B&C sin beste 15" hvor jeg kunne fått lavere Fs og mindre kasser, men det hadde gitt andre utfordringer. Når jeg ønsker et basssystem som kan deles så høyt som 200-250 Hz, så blir det noe utfordrende. Og en fireveis løsning med separate mellombasser og dedikerte suber ville jeg helst unngå p.g.a. flere delefrekvenser. Ikke umulig at jeg forøvrig oppgraderer senere til en større CBT høyttaler (er under utvikling) og hvor det trolig kan fint deles en god del lavere med nok membranarealet, så sant responsen er god.

Om ikke det blir det beste, så er jeg trygg på at det blir bra. JBL elementene har generelt veldig godt rykte på seg og er lette å selge igjen. William Parham som har erfaring med mye og bruker både JBL og B&C basser i sine Pi høyttalere mente at JBLene var de beste.

Når det gjelder lobing, så tenker at det i utgangspunktet er bra å unngå det uansett hvilke frekvensområdet vi snakker om. Kommuniserte litt med Don Keele og han kunne også bekrefte at lobing ville oppstå. Han sa at det skjedde enda tidligere enn ved 1/4 bølgelengde. Tror bl.a. det er beskrevet i hans AES artikkel om Bessel Array.
    Men jeg er på ingen måter veldig bekymret for det heller. Det vil jo havne utenfor lyttevinduet. Og i dette frekvensrområder så dominere uansett romnoder. Jeg er litt usikker på hva det egentlig vil påvirke negativt foruten enkelte områder vertikalt.

Jeg kunne ha valgt en løsning med kontrollert direktivitet. Keele foreslo det for meg. Rett og slett å forlenge CBT prinsippet. Da måtte jeg har brukt flere og mindre elmenter. F.eks fem 10" på i hvert tårn. Jeg valgte ikke det p.g.a.:
    - Det hadde blitt en veldig tung enhet
    - Trolig hadde det kostet mer
    - Mer kompleks å gjennomføre
    - Tenker jeg at kontrollert spredning ikke har særlig betydning i dette frekvensområdet i et lite rom. Over ca. 150 Hz kunne det nok ha være noe å hente riktig nok
    - Så er jeg litt usikker på flere 10" med betydelige lavere følsomhet gir meg like god bass som store 15" med høy følsomhet. Men det kan være ubegrunnet da det er delte meninger om det

Så denne gangen ble det ikke det. Så får jeg håpe løsningen jeg har valgt fungerer bra. Å legge inn delay til hver driver er forøvrig også en måte å lage en kurvet forme på og dermed minimere lobing. Så den mulighet ligger der. Vil vel kreve mange utganger i et delefilter/DSP så ikke sikkert det blir en realitet, men det kan i alle fall utføres rent teoretisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang arrayer med flere drivere så er det en del å hente på utjevning av romresponsen i området 100-200 Hz, men under 100 Hz er det generelt ikke så mye å hente. Men et array av flere drivere "kobler" til hverandre, og øker effektiviteten ganske så mye, avhengig av høyden på arrayet selvsagt.

Det er flere som har valgt arrayer i bassen med godt resultat, men som du sier blir det fort veldig omfattende og dyrt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Kan tenke meg det stemmer godt i forhold til Schröder frekvensen.

Nå blir det stacking vertikalt på meg også. Begynner med to på hver side og utvider til tre senere. Fire kan også være aktuelt på sikt, men tviler at det er behov for mer enn tre 15".

Trenger tips om forsterker til å drive dette. Jeg har valgt 2226J. Siden jeg trolig ender opp med tre stykker, så valgte jeg 16 ohm elementene for å unngå lav impedanse og vanskeligere last. Da kan en modul drive hvert sitt tårn med paralellkobling.

Vil selvsagt bruke klasse D. Er litt usikker på om f.eks Abletec eller Pascal Audio ampene som leverer 550W i 8 ohm vil være tilstrekkelig. Hvis det brukes en del EQ, så kan det tenkes at jeg burde ha noen hundre watt mer for å være på den sikre siden. Da ser det ut til at spranget blir opp til mye større moduler mer langt mer krefter enn jeg egentlig trenger. Pascal Audio sin neste på stigen blir ganske mye dyrere. Hypex UcD2k er dermiot rimelig:
    https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3538

Noen som har erfaring med UcD2k eller har andre forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICEpower 1000ASP da? Den er et "svin" av en forsterker til bassbruk. 8)
    1250W i 4 ohm og driver 2 ohm uten å klage.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    ICEpower 1000ASP da? Den er et "svin" av en forsterker til bassbruk. 8)
    1250W i 4 ohm og driver 2 ohm uten å klage.
    Aktuelt det også. Blir trolig mye det samme som en Pascal M-PRO2. Litt usikker på om det er nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nok? Hvor høyt har du tenkt å spille egentlig?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt vil ikke 2226 tåle noe mer enn 2-300W pr driver før du beveger deg langt ut av det lineære området og forvrengningen blir veldig høy. Så en ASP 1000 høres ut som en god match. 600W 8ohm. Med tre stk 2226J får du vel ca 6ohm og da leverer den sikkert rundt 800W.

Jeg trodde først du skulle ha to stk 2226 totalt, men skjønner nå at du skal ha 2-3 stk pr side. Da burde du ha plenty kapasitet!

Blir gøy å høre hva du syntes når subbene kommer i hus :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Tenker mest på bruken av EQ i forhold til watt. Skal sjekkes litt nærmere.

Nei, bare to 2226 elementer hadde blitt altfor pinglete. ;-) Vurderte først to eller fire JBL2242 (18") til hver side. Men med kasser på 300L og delvis p.g.a. tilbakemeldinger om de ikke er like bra i mellombass området, så var ikke det så fristende.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å få tak IcePower ASP1000 kan det se ut som.

Abletec ALC1000 kan derimot kjøpes nye og til en fin pris. 1000W i 4 ohm og 600W i 8 ohm.
    ALC1000-1300
    Skulle vel duge det?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med Abletec, men tipper de fungerer flott.

Prisen var jo utrolig? 1500kr stk for 1000w? Fungerer de bra for deg skal jeg jaggu bestille et par selv også

Trenger man en dyr spesialtang for å kabelsett til denne?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar tid, men har i alle fall kommet et skritt videre.
    Basselement til hybrid konstruksjon-005-medium-jpg

Håper Yello skal få kjørt seg på disse.
    Basselement til hybrid konstruksjon-006-medium-jpg

Nå er jeg på utkikk etter snekker som kan bygge kasser med finér/finish. Blir trolig svart piano i front (lakkert på lakkeringsverksted) og finér på sidene og på toppen. Hvis noen har tips til noen de kan anbefale i Bergens området, så har jeg ørene på stilk. Har sjekket med en som jeg vet er dyktig, men synes prisen var i høyeste laget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prisen var jo utrolig? 1500kr stk for 1000w? Fungerer de bra for deg skal jeg jaggu bestille et par selv også

Det går helt fint å lodde kontaktene i kontakt-kitet.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1730kr ca for en. pluss frakt og moms på frakten og modulen. og 100kr i fortollingsgebyr. så regn med nærmere 2500 ikke 1500. Og så må du ha en strømforsyning og andre småting.

Edit: Nei vent... denne har innebygd strømforsyning?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har innebygget PSU ja. Jeg har bestilt to moduler. Kommer til å teste den mot en Crown XTi 2000. Skulle det være noe forskjell, så er det trolig at bassen er noe strammere med Abletecen.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så greit