Dynamisk langtidsprosjekt LCR. Stativer er bygd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynamisk langtidsprosjekt LCR. Stativer er bygd!

Heisann.

Jeg prøvde meg for en tid tilbake å lage econowave. Kjøpte plank, men disse var for dårlig kuttet, noe som erger meg kraftig da jeg betalte litt for det.

Så jeg skrapet hele prosjektet.

Nå vender jeg tilbake og kjøper tre slike:
    PA Knock-Down Trapezoid Birch Speaker Cabinet for 12" Driver 245-324

Med båtfrakt fra jetcarrier og avhenting blir det faktisk ikke dyrt. Har hytte like ved der de holder til så det går bra.

Starter denne tråden for tips og råd. Planen var å lage tre identiske høyttalere som skal gå ned til midbassen og lage noen subber etter det.

Om de skal bli aktive eller passive vet jeg ikke. Men har lyst å lage deluxe modellen av econowave, men med aktiv drift og dsp har jeg vel litt mer spillerom?

Hva tenkere dere om portet eller lukket kasse?

Foreløpig delelister ser slik ut:

Tweeter: Seos 12 med enten DE250, DE250 klone eller Beyma 385nd

Woofer: PD12SB30

Delefilter: ? Aktivt?

Hvis det finnes alternativer til woofer til rundt 1500 si ifra.

Takker for hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bli veldig tøft det der!
    Om du tenker at kassene skal kunne deles en del under 120/130 hz så ville jeg gått for bassrefleks, hvis ikke så er lukket kasse greit. Tror nok jeg selv ville valgt en løsning med bassrefleks og hatt mulighet for deling noe lavere.
    Jeg ville også ha stivet opp de kassene innvendig og lagt på en ekstra frontplate. Uten den ekstra frontplaten så er de utsatt for hørbare kantrefleksjoner.

Angående elementønsket ditt... Du trenger en 12" som spiller linjært langt opp i frekvens, alternativt et som ruller fint og naturlig av rundt 2k. Eminence driveren bryter relativt stygt opp rundt 16-1700 hz og er etter min mening ikke egnet til formålet. Se på feks. Beyma - de har en del veldig interessante kandidater og kan kjøpes her til lands for en rimelig penge.
    Videre vil jeg anbefale deg å se på seos12 som diysoundgroup.com har fått laget. Seos profilen funker, way bedre en de tradisjonelle econo variantene fra qsc, pyle, dayton, etc. Samme gjengen har også under utvikling en heftig 1" driver - mye tyder på at dette blir en nobrainer i prisklassen. Hvis ikke det er aktuelt å vente på den, så har jeg god erfaring med b&c de250 i seos. Alternativt tror jeg Beyma sin 385nd er veldig bra (og billigere).

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Kan bli veldig tøft det der!
    Om du tenker at kassene skal kunne deles en del under 120/130 hz så ville jeg gått for bassrefleks, hvis ikke så er lukket kasse greit. Tror nok jeg selv ville valgt en løsning med bassrefleks og hatt mulighet for deling noe lavere.
    Jeg ville også ha stivet opp de kassene innvendig og lagt på en ekstra frontplate. Uten den ekstra frontplaten så er de utsatt for hørbare kantrefleksjoner.

Angående elementønsket ditt... Du trenger en 12" som spiller linjært langt opp i frekvens, alternativt et som ruller fint og naturlig av rundt 2k. Eminence driveren bryter relativt stygt opp rundt 16-1700 hz og er etter min mening ikke egnet til formålet. Se på feks. Beyma - de har en del veldig interessante kandidater og kan kjøpes her til lands for en rimelig penge.
    Videre vil jeg anbefale deg å se på seos12 som diysoundgroup.com har fått laget. Seos profilen funker, way bedre en de tradisjonelle econo variantene fra qsc, pyle, dayton, etc. Samme gjengen har også under utvikling en heftig 1" driver - mye tyder på at dette blir en nobrainer i prisklassen. Hvis ikke det er aktuelt å vente på den, så har jeg god erfaring med b&c de250 i seos. Alternativt tror jeg Beyma sin 385nd er veldig bra (og billigere).
    Takker for godt svar!

Har du noen direkte forslag til elementvalg?

Den wayguiden så veldig bra ut, men var litt dyr for meg muligens. Kanskje jeg ta meg råd til den etterhvert.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BA driveren som Erich kommer med sier han selv er beregnet for Seos 15/18.
    For Seos 12 så mente han den ble overkill og ikke nødvendig. Men han kommer også med en DE-250 kopi som jo passer fint sammen med Seos 12.
    Seos 12 plastic+DE-250 kopien burde bli veldig rimelig og ha god lyd.

Pre-Order SEOS-12â„¢ - SEOSâ„¢ Products - Waveguides DIY Sound Group

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    BA driveren som Erich kommer med sier han selv er beregnet for Seos 15/18.
    For Seos 12 så mente han den ble overkill og ikke nødvendig. Men han kommer også med en DE-250 kopi som jo passer fint sammen med Seos 12.
    Seos 12 plastic+DE-250 kopien burde bli veldig rimelig og ha god lyd.

Pre-Order SEOS-12â„¢ - SEOSâ„¢ Products - Waveguides DIY Sound Group
    Ja, da snakker vi om en pris jeg kan leve med ja.

Diskanten blir da enten AVshop.no / Beyma CP385Nd Compression Driver 1" eller B&C DE250-8 1" Polyimide Horn Driver 8 Ohm 2/3-Bolt 294-605 med seos waveguiden.

Så er det bare å lete etter woofer.

Men Tytte du sier at jeg burde ha bassreflex. Hvordan burde jeg designe denne hvis jeg tar utgangspunkt i kassen fra PE?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er riktignok ikke Seos 12 tilgjengelig umiddelbart, så det er litt avhengig av hvor god tid du har. ETA på DE-250 kopien er jeg ikke sikker på, men den måler så og si identisk med DE-250 og vil bli betydelig billigere.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er riktignok ikke Seos 12 tilgjengelig umiddelbart, så det er litt avhengig av hvor god tid du har. ETA på DE-250 kopien er jeg ikke sikker på, men den måler så og si identisk med DE-250 og vil bli betydelig billigere.
    Jeg har nok tid til å vente. Tittel sier langtidsprosjekt :P

Regner med å få kassene i starten av juni. Lagde tråden nå for at jeg kan bruke god tid, få tips og være forberedt slik at det ikke blir bare tull som forrige prosjekt.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har jo en god frekvenskurve til nesten 2.5k

dynaBel PA1250 - 12" PA BASSMELLOMTONE (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Kan noe slikt brukes?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan jeg få kjøpt disse og evnt priser?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evenstadmusikk.no forhandler BMS. Disse er en del dyrere enn Beyma og gjengen og jeg synes ikke databladene så like tiltalende ut ift. deling i området 1100-1500Hz. Precision devices og Fane vet jeg ikke.
    Om du koster på deg litt mer enn de rimeligste så er også FaitalPro en sterk kandidat (forhandles av supersonic.se... har fått veldig bra service fra de).

Angående SEOS, så var det den plastvarianten jeg mente ja. Hvis du ser på frekvensmålingene som er gjort med DE250, så er de utrolig flotte. Eneste aberet med DE250, er at den slutter festen litt tidlig i toppen. Da er det å håpe på at diysoundgroup sin variant klarer det også. Den som venter... osv

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Evenstadmusikk.no forhandler BMS. Disse er en del dyrere enn Beyma og gjengen og jeg synes ikke databladene så like tiltalende ut ift. deling i området 1100-1500Hz. Precision devices og Fane vet jeg ikke.
    Om du koster på deg litt mer enn de rimeligste så er også FaitalPro en sterk kandidat (forhandles av supersonic.se... har fått veldig bra service fra de).

Angående SEOS, så var det den plastvarianten jeg mente ja. Hvis du ser på frekvensmålingene som er gjort med DE250, så er de utrolig flotte. Eneste aberet med DE250, er at den slutter festen litt tidlig i toppen. Da er det å håpe på at diysoundgroup sin variant klarer det også. Den som venter... osv
    Ja, jeg skal ta tiden til hjelp og se hva de kommer opp med.

Har du noen direkte anbefaling til element? og design på evnt porter for bassrefleks?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant.

Hadde vært veldig greit med et passivt design. Kanskje jeg skulle bare ha godt for denne?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Hvor kan jeg få kjøpt disse og evnt priser?

Evenstad som nevnt, pluss Thomann.

Jeg har god erfaring med PD(mesteparten av sortemanget). Supre elementer. Mye bedre enn eminence. Hvertfall de jeg har sammenliknet. 18sound kan du også se.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Evenstad som nevnt, pluss Thomann.

Jeg har god erfaring med PD(mesteparten av sortemanget). Supre elementer. Mye bedre enn eminence. Hvertfall de jeg har sammenliknet. 18sound kan du også se.
    Denne feks Precision Devices PD.121 - Thomann UK Cyberstore

Jeg trenger direkte linker. Er såppass lite kjent og teknisk mangelfull at jeg ikke vet helt hva jeg skal kjøpe :S

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne feks Precision Devices PD.121 - Thomann UK Cyberstore

Jeg trenger direkte linker. Er såppass lite kjent og teknisk mangelfull at jeg ikke vet helt hva jeg skal kjøpe :S
    Dersom du skal ha noe 12" fra PD som går ned til rundt 50hz er det bare PD12SB30 som duger. De andre er laget for å være mellomtone i større systemer.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Dersom du skal ha noe 12" fra PD som går ned til rundt 50hz er det bare PD12SB30 som duger. De andre er laget for å være mellomtone i større systemer.
    Okei. Takker for hjelp. Prisen på den var ikke så gæli heller

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kabinettene bestillt

Men hvis jeg går for seos 12 og en av nevnte tweeter og woofer, vil det da være mulig å lage et delefilter for en med liten teknisk innsikt eller burde jeg bare gå for aktivt drift?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kabinettene bestillt

Men hvis jeg går for seos 12 og en av nevnte tweeter og woofer, vil det da være mulig å lage et delefilter for en med liten teknisk innsikt eller burde jeg bare gå for aktivt drift?
    Kommer jo litt an på ambisjonene dine. Om målet ditt er å bygge en høyttaler og that's it, så gå for noe som noen har laget tidligere. Det er krevende å få det maksimale ut av et design.
    Om du har som mål å lære høytalerkonstruksjon så spiller det vel sånn sett mindre rolle. Da er det gleden med å se at ting ikke funker (og forstå hvorfor) som driver deg Når det gjelder aktiv/passiv så har begge sine fordeler og ulemper. Men aktiv drift er mest fleksibelt og er det verktøyet som kjappest gir deg innsikt i hvordan et delefilterdesign og små endringer påvirker lyden (joda, det kan du sånn sett med passivt design også, men det krever et lass med komponenter). Kanskje begge deler? Utvikle designet aktivt og så implementere en passiv løsning. Det blir litt som forholdet mellom smaken og baken...
    Uansett hva du måtte velge så anbefaler jeg at du investerer i et software... uten det er du tilnærmet lost. Et greit lydkort, målesoftware (feks. Arta) og aller helst et x-over simuleringsverktøy om du går passivt.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •