Dynamisk langtidsprosjekt LCR. Stativer er bygd! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 77 av 77
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig flott, du sier bassen er veldig tørr, mener du perfekt tørr eller altfor tørr?

Blir nok konge med aktiv deling, trenger litt ekstra effekttrin da

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Veldig flott, du sier bassen er veldig tørr, mener du perfekt tørr eller altfor tørr?

Blir nok konge med aktiv deling, trenger litt ekstra effekttrin da
    Jeg liker den tørre lyden!

Heller tørr og punch enn lav for min del. Lyden blir kanskje noe hard ved heavy metal og lignende, men resten av sjangerne elsker jeg lyden.

Ja, må vel fire sluttrinn til ja :P

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken høyde er det du har dem på når du lytter? Slik som på bilde? Vis det er det vil jeg anbefale deg og få dem løfte opp slik at diskanten er i lik høyde som øret ditt er ved lytting. Da vil diskanten bli noe helt annet!!

Forøvrig ble de meget flotte!!!

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hvilken høyde er det du har dem på når du lytter? Slik som på bilde? Vis det er det vil jeg anbefale deg og få dem løfte opp slik at diskanten er i lik høyde som øret ditt er ved lytting. Da vil diskanten bli noe helt annet!!

Forøvrig ble de meget flotte!!!
    Takk skal du ha

Ja, de skal opp ca 30 cm. Da vil jeg få diskanten i ørehøyde. Merker fort at lyden blir annerledes når jeg reiser meg opp.

Blir vel å lage et diy stativ til iløpet av uken

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor lang tid har du brukt sammenlagt tror du?

Finnes det en fabrikk/butikk/snekker i Oslo som lager høyttalerkasser for en? Altså kutter til plater og limer/skrur de sammen.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    hvor lang tid har du brukt sammenlagt tror du?

Finnes det en fabrikk/butikk/snekker i Oslo som lager høyttalerkasser for en? Altså kutter til plater og limer/skrur de sammen.
    Sammenlagt så har det blitt noen timer :P

Men jeg har feilet så mange ganger før under byggingen så brukte ekstremt lang tid for å sikre at det gikk bra denne gangen. Men å lime det sammen tar ikke lang tid i timeantall. Tar noen dager fordi man må vente på at ting som limes sammen tørker.

Pussing og sparkling tar litt tid.

Det er jo mange gode diyere i Oslo området som vil ta på seg den jobben. Prøv å legg det ut som en annonse?

Hvis ikke så finnes det sikkert møbelsnekkere, men det tror jeg vil bli veldig dyrt!

Forøvrig har jeg tiltet høyttalere litt oppover og lyden er himmelsk. Diskanten er helt rå. Alt kommer ut.

Bassen sparker som et esel på steroider.

Transformers blir noe helt annet. Jeg trodde klipsch var råe, noe de forsåvidt er, men disse knuser dem, og det med totalkostnad på 12.000!

Problemet med de er at de nådeløse på dårlige innspillinger. Mine gamle rocke-cd høres rett og slett forferdelig ut. Sendinger på tv via digital-boks blir også mindre bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som du burde dempet diskanten littegrann... gamle CD'er låter stort sett veldig bra, faktisk. Låter det høggorm så er det ofte fordi høyttaleren er litt lys i klangen.

Når jeg en skjelden gang limer kasser så bruker jeg skruer. Da går det veldig kjapt. Med liming uten skruer, så holder det å sette limingene i press 20 min før man går videre. Hvis du bruker vanlig trelim vel å merke.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Det høres ut som du burde dempet diskanten littegrann... gamle CD'er låter stort sett veldig bra, faktisk. Låter det høggorm så er det ofte fordi høyttaleren er litt lys i klangen.

Når jeg en skjelden gang limer kasser så bruker jeg skruer. Da går det veldig kjapt. Med liming uten skruer, så holder det å sette limingene i press 20 min før man går videre. Hvis du bruker vanlig trelim vel å merke.
    De er ikke for lyse når jeg hører på god materiale. Sitter å hører på en del flac filer gjennom dac nå og da kan jeg spille så høyt som bare det!

Gamle iron maiden cder er dårlig uansett høyttalere spør du meg :-P

Jeg har bare limt ned pu lim. Holder som bare det.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er stativer bygd!

Lyden ble vesentlig bedre med diskanten i ørehøyde.

Etter mye spilling begynner det å falle på plass.

Men diskanten kan bli noe fremtredende og mellomtonen kunne vært mer luftig. Særlig dårlig innspillinger er de nådeløse mot. Flac filene mine kommer veldig godt frem.

Dette skyldes nok at den spilles på en trist onkyo reciver. Når jeg får spart til en effektforsterker og en minidsp blir det nok knall.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de trenger nok et effekttrinn ja! ser veldig flotte ut hvertfall! skal du male/spraye stativene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott prosjekt du har! Har skummet gjennom sidene i tråden og legger merke til at du sliter litt med lyden. Det delefilteret du... hvor er det hentet fra?

Jeg legger også merke til at spolene i filteret ditt kan være arrangert på en litt uheldig måte. Induktansen i en spole vil være påvirket at ytre felt som f.eks. magnetfeltet fra et element eller andre spoler. Til og med enkelte metalliske objekter i nærheten av spoler kan endre selvinduktansen. Jeg vet ikke om det er et direkte problem hos deg, men om så er, så vil små endringer medføre at filteret får en annen egenskap enn det er tiltenkt.
    Se Placement of coils in crossover networks så ser du hva jeg mener

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Flott prosjekt du har! Har skummet gjennom sidene i tråden og legger merke til at du sliter litt med lyden. Det delefilteret du... hvor er det hentet fra?

Jeg legger også merke til at spolene i filteret ditt kan være arrangert på en litt uheldig måte. Induktansen i en spole vil være påvirket at ytre felt som f.eks. magnetfeltet fra et element eller andre spoler. Til og med enkelte metalliske objekter i nærheten av spoler kan endre selvinduktansen. Jeg vet ikke om det er et direkte problem hos deg, men om så er, så vil små endringer medføre at filteret får en annen egenskap enn det er tiltenkt.
    Se Placement of coils in crossover networks så ser du hva jeg mener
    Lyden har blitt markant bedre siden de var nye og spiller veldig bra nå. De kjøres på en Onkyo reciver, og her er vel første feil.

Delefilterne er laget etter spesifikasjonene som Beyma har konstruert til akkuratt denne konstruksjonen.

At delefilterne kunne vært penere er jeg langt enig i, men dette er min første bygg av en komplett høyttaler, så her skortet det litt på kunnskap.

Planen er å gjøre de aktive, men en 4kanals forsterker og minidsp, men penger og tid har ikke kommet enda.

Ellers takk for innspill

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Lyden har blitt markant bedre siden de var nye og spiller veldig bra nå. De kjøres på en Onkyo reciver, og her er vel første feil.

Delefilterne er laget etter spesifikasjonene som Beyma har konstruert til akkuratt denne konstruksjonen.

At delefilterne kunne vært penere er jeg langt enig i, men dette er min første bygg av en komplett høyttaler, så her skortet det litt på kunnskap.

Planen er å gjøre de aktive, men en 4kanals forsterker og minidsp, men penger og tid har ikke kommet enda.

Ellers takk for innspill
    Som også Tangen har skrevet, hvis det fortsatt ikke spiller bra på litt eldre innspillinger så er det en stor sannsynlighet for at høyttaleren spiller litt for lyst (for mye nivå/energi i øvre mellomtone nedre diskant).
    På syntetisk musikk så kan det høres bra og detaljert ut, men det er allikevel feil hvis ikke litt eldre innspillinger også låter bra.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Som også Tangen har skrevet, hvis det fortsatt ikke spiller bra på litt eldre innspillinger så er det en stor sannsynlighet for at høyttaleren spiller litt for lyst (for mye nivå/energi i øvre mellomtone nedre diskant).
    På syntetisk musikk så kan det høres bra og detaljert ut, men det er allikevel feil hvis ikke litt eldre innspillinger også låter bra.
    Ja, enig med dere.

Skal bli morsomt til sommeren, når jeg får anskaffet meg måleutstyr og gjort dem om aktiv drift.

Dem har blitt mye bedre nå som jeg har en sub som drar til ekstra i bunnen. Disse stopper jo ved 50-60hz og det gjør jo automatisk veldig lyse i klangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Du... jeg er ikke så opptatt av om det ser strøkent ut inni kassen eller ikke
    Det jeg så på var at du hadde orientert alle spolene dine samme vei, slik at feltet fra en spole kan påvirke feltet fra den andre. Hvor mye de påvirker hverandre avhenger av avstandene mellom spolene.
    Studer den linken jeg sendte deg og se hvordan Troels viser påvirkning med forskjellige vinkler... viktig å ta med seg, om ikke annet så til neste prosjekt.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Du... jeg er ikke så opptatt av om det ser strøkent ut inni kassen eller ikke
    Det jeg så på var at du hadde orientert alle spolene dine samme vei, slik at feltet fra en spole kan påvirke feltet fra den andre. Hvor mye de påvirker hverandre avhenger av avstandene mellom spolene.
    Studer den linken jeg sendte deg og se hvordan Troels viser påvirkning med forskjellige vinkler... viktig å ta med seg, om ikke annet så til neste prosjekt.
    Skjønte det. Skal lese meg opp!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kom du/dere fram til volum på kassa og størrelsene på portene?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •