Antall elementer på et delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Antall elementer på et delefilter

Hei,

Skal til å bygge meg ny senter til kinoen og lurte på om et delefilter "bryr" seg om hvor mange elementer som er koblet på?

Jeg har et 2,5 veis delefilter fra en Dali Grand Diva høyttaler som jeg ønsker å bruke i senteren min. Det delefilteret er normalt tilkoblet 2x6,5" bass/mellombass og 1 stk diskant.

Jeg har tenke å doble opp på bass/mellombass og muligens på diskanten også.

Vil det være noe problem for delefilteret og få totalt 4x6,5" bass/mellombass elementt og 2 diskanter tilkoblet?

Alle bass/mellombass elementene og diskantene er identiske og er fra 2 stk Dali Grand Diva.

Takker for svar.
    -Michael

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehm. ja.
    det er ikke bare å ta et ferdig delefilter og kaste inn i noe annet.
    dette er noe som er skreddersydd for EN bestemt høytaler.
    med andre ord. du må bygge delefilter fra bunn. som er skreddersydd for de ellementene du skal bruke.
    om du derimot har 2 av de filterne så kan det gå. til e viss grad.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner.
    Jeg har 2 delefilter, men hadde lyst å droppe det ene.

Jeg har 2 stk Dali Gand Diva som skal in i et nytt kabinett for å fungere som senter i kinoen min. Jeg hadde lyst å droppe det ene delefilteret for å gjøre det enklere med tanke på kabling utvendig bak på senteren.

Hva vil resultat bli av å koble flere elementer på et delefilter?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ha et tilkoblingspunkt og paralellkoble de to filtrene etter det? Ser like pent ut bakpå senteren og du får ikke problemer med impedansen i filterene, bare mot forsterkeren...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det som var første tanken min og med tanke på de svarene jeg har fått nå så tror jeg at jeg skal fortsette med den tanken.

Forsterkeren skal nok klare det uansett opp jeg kobler paralell eller serie.
    Grand Diva er i utgangspunktet en 4 ohms høyttalere. Er det noen fordelere eller bakdeler med serie eller paralell?

Forsterkeren er en Electrocompaniet AW180. Den skulle være like stabil i 2 ohm som i 8 ohm.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste og antagelig det beste er nok å holde deg til bestykningen fra EN høyttaler. Helt korrekt blir ikke filteret uansett når du endrer på kassedimensjoner men det kan nok fungere greit.

I bassen har disse høyttalerne lav impedans fra før, antagelig et godt stykke under 4 ohm, og en AW180 har nok ikke særlig god kontroll i bassen når impendansen dukker ned i 1,5 - 2 ohm eller deromkring er jeg redd (om den i det hele tatt overlever)

Da snakker jeg om paralellkobling av to delefiltere til forsterkeren.
    Du kunne selvfølgelig seriekoblet to og to basselementer men da trenger du et nytt delefilter.

Edit: Hvorfor ikke benytte bestykningen fra begge høyttalerne koblet til hvert sitt delefilter som igjen er koblet til hver sin utgang på forsterkeren, kom jo plutselig til å tenke på at du skulle benytte en stereoforsterker. Da er det jo bare å splitte signalet inn til forsterkeren og alle problemer er løst :-)
    Ihvertfall elektrisk sett, hvordan lyden blir er en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ec AW180 er en monoblokk og ikke en stereoforsterker. Er kanskje AW120 du tenker på. Den er stereo og liker seg ikke noe særlig med lav imp høyttalere.

Senteren bli bygget i riktig volum i forhold til parameterene til elementene og i forhold til orginale bassporter så lyden skal ikke bli så veldig langt unna signaturen til Grand-serien i følge teorien.
    Praksis finner jeg ut om en uke eller to. Blir det helt feil i forhold til frontene mine så er det bare å begynne på nytt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •