Surion's Høgtalerprosjekt. signature speakers!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer Surion sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surion's Høgtalerprosjekt. signature speakers!

Hallois.

Skal nå til og flytte inn i nytt hus, og vil ha ha nye høgtalere. finner ingenting på markedet som eg kunne tenkt meg, så da får eg ordne det sjøl.

Tenkte og begynde planlegginga på mitt nye prosjekt. får ikkje begynt på byggiga før om en 3-4-5 vekers tid, men er jo mange ting som må på plass før den tid.
    i hovedsak vil eg ha tips om element no.
    vil ikkje røpe for mykje av design enda, litt spenning må jo komme ila bygginga. men eg kan jo fortelle at eg ønsker og ha et tårn ståande på ei søyle. (stålrør) der eg har 3stk 5" eller 6,5" elementer som spiller bass og mid. og diskant/bånd diskant på topp. 3 veis deling og dobble terminaler inn.,
    vil og heller ha 5" da eg får en slankere figur på kassa.

Det eg da trenger er elementer som kan spille i kasse på mellom 5 og 15 liter.
    gjerne 3 like element som kan brukest som bass - bass - mid. da eg vil ha det ryddig i tårnet.
    eg har ingen tanker om eg vil ha bassrefleks eller lukket. men er egentlig litt likgyldig. (men bør vel ikkje være det.)

Budsjett:
    her er jo den kjekke delen.
    tenker og bruke rundt 15.000,- på elementer og delefilter.

Har sett litt på seas sin topp serie. men blir knapt på 15K da eg og kunne tenkt meg bånd diskant på topp. men er dette nødvendig? er vel ikkje annet en spredning som er hovedforsjellen.? eg kjeme vel laaangt med en 1500,- diskant.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sitere meg selv fra en annen tråd:

Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Fire L16RNX nederst, en U16RCY øverst og en DXT-diskant i mellom?

Da er du på 9 234,- for alle elementene, før eventuelle rabatter. Snickers var uenig i mellomtonen (han foretrakk MCA15), men den ble hovedsaklig valgt for å matche chassiet på bassene. Personlig synes jeg det er et greit kompromiss siden man vil se elementene "hver dag", og man aldri vil være klar over at man kanskje går glipp av de siste 5% i ytelse med mindre man A/B-tester. Bassene er vel forøvrig en av de mest kompetente 5" elementene som kan kjøpes til en nogenlunde rimelig pris. SS Revelator er "litt" dyrere, og egenspesifiserte Skaaning er enda noen knepp over det igjen... Synd det aldri ble noe av Exodus Audio sin 5" Anarchy forresten, den virket lovende.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo PERFECT!
    men nå vil jo eg helst ikkje ha meir enn 2 basselement. sjølv om 4 stk virker forlokkande. (må jo ha et kompromiss med daglig leder på huset:P )
    blir jo ikkje heilt slik eg såg for meg. total høgde på kassa blir vel ikkje høgre enn 110cm

Ka er da forsjellen på U16RCY og MCA15 isåtilfelle?

ka blir kassestørrelse pr element?

berre og sende PM til Snickers at eg vil ha så ordner alt seg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kun et hopkok av elementer jeg tror hadde fungert bra basert på magefølelse og synsing, ikke noe mer enn det. Så kassedimensjonering og delefilter er helt i det blå og opp til hver enkelt å pønske ut.

Les den opprinnelige tråden, mye gode tips å hente der
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...flere-5-a.html

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jammen då forstår eg så mykje meir..
    er vel folk på dynabel som kan hjelpe då.

skulle jo og sett på et oppset en kan bruke som senter.
    hjemmekino oppsett basert på dei elementa hadde vert fett!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for noe som er utprøvd dersom du ikke har måleutstyr og simulerings muligheter. Hva med denne?

HTGuide Forum - Lineup Maxx Build Thread (Maxx tower, mini, and center channel)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt et godt råd. Lineup Maxx var faktisk inspirasjonen bak forslaget mitt. Den opprinnelige konstruksjonen var bestykket med fire Tang Band 5" istedetfor to L16:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, var et alternativ det og. men ser der at kassa er litt fastsatt. liker ikkje.

men ang simulering og slikt. finnest vel enellerannen innpå her som kan stå til tjeneste på akkurat det der.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tjaaa....
    Hvordan har du tenkt å løse forsterkeriet?
    En 2,5 veis med 4 stk 5" er ingen dum ide, men impedansen rundt 2 ohm i bassen er det............
    Med aktiv deling og drift kan jo dette bli fett, men da ryker budsjettet så det holder.

Ville vurdert CA15RLY i 12-13L BR pr element. Enkle ifht delefilter, grei mellomtone og går ned mot 40hz.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok like greit og skravla ned korleis eg tenker designet.

Oppbygning:
    ca 12cm PVC rør som er limt sammen samt knyttes sammen med glassfiber rundt heile konstruksjonen. (vil sa bli meir sving på overgang mellom rør. gadd ikkje styre me det på SketchUp.)
    samt MDF i front og bak.

Bunnplata i MDF
    2 stk stålrør til "bein"

Finish
    svart lakk
    krom stålrør.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    tjaaa....
    Hvordan har du tenkt å løse forsterkeriet?
    En 2,5 veis med 4 stk 5" er ingen dum ide, men impedansen rundt 2 ohm i bassen er det............
    Med aktiv deling og drift kan jo dette bli fett, men da ryker budsjettet så det holder.

Ville vurdert CA15RLY i 12-13L BR pr element. Enkle ifht delefilter, grei mellomtone og går ned mot 40hz.

Eg tar nå det steget der eg dropper hjemmekino og går over i streit hifi.
    tenker og kjøre bi-amp
    2 stk forsterkere ala hypex. (2 * xxx Watt * 2 )

Tok en kjapp sjekk av pris på Dynabel.
    underkant av 20K for elementer og forsterker. (UcD 400 HG)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mulig å modde ucd 400 st så man er oppe i hg kvalitet, Her er eit eksempel med 180st
    Kan spare litt der også så har du mer til over får elementer / delefiltere eller annen elektronik.
    Ellers så liker eg idèen din, men ser nok betre ut enn det er praktisk. Ser fram til mer aktivitet her.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig og annerledes prosjekt. Minner litt om dette fra PE.

http://www.parts-express.com/pdf/Tot...ular_16735.pdf

(ps:bodde ikke du på Sandane før....?)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luckys
    Er mulig å modde ucd 400 st så man er oppe i hg kvalitet, Her er eit eksempel med 180st
    Kan spare litt der også så har du mer til over får elementer / delefiltere eller annen elektronik.
    Ellers så liker eg idèen din, men ser nok betre ut enn det er praktisk. Ser fram til mer aktivitet her.
    Praktisk som i kabinett løsning?
    slipper pottplante på topp. så ditt argument er ugyldig!!
    Eg kan no nevne at eg har solgt leilighet og ligger 400.000,- i pluss. så pris og slikt er egentlig ikkje så nøye.
    spørst litt kor mykje arbeid det blir.

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Artig og annerledes prosjekt. Minner litt om dette fra PE.

http://www.parts-express.com/pdf/Tot...ular_16735.pdf

(ps:bodde ikke du på Sandane før....?)
    Har et opphav og en barndom fra Sandane ja.
    men er jo ofte slik at en må gå ut i verda etter jobb.
    du bur i fylket eller er utflytter?

Var og såg på møbler i helga. (egentlig ***** dumt, blir dyrt detta).
    ønsker jo og få en høgtaler som glir sammen med resten.

og da det ikkje blir svart lakk på alle møbler i stova, så blir det enklare og ha trestruktur på finish på høgtaler.
    tenker litt, "kor vanskelig er det og legge finer på en buete overflate" og kor bra blir resultatet. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, det eg mente var att høytalerene slik du tenkte ser bra ut, eit annerledes design etc. men hvor praktisk det er å bygge i det materialet er jo noe helt annent. har lite peiling på korleis plast rør til kabinett fungerer.
    Men eg gleder meg til å se mer i denne tråden.

Siden pris ikkje er så viktig så kan du se på Hypex Ncore, dette er den nye toppmodellen, men om de kommer på lager til du setter igang, det vet eg ikkje. De har blir utsolgt med en gang.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Surion
    "kor vanskelig er det og legge finer på en buete overflate" og kor bra blir resultatet. ?
    Det er noe ordentlig dritt skal jeg si deg! Mange banneord og frustrasjon ble gitt utslipp for den dagen jeg skulle legge finer på PMS (som er buet). Men resultatet ble ikke så værst! Det er en oppside.

En helt rund sak er kanskje enklere da du kan lage noe tjafs som går gjennom røret og du kan rulle det ut som en deig om du forstår, men ellers fann jeg ut at det var noe herk.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luckys
    Ah, det eg mente var att høytalerene slik du tenkte ser bra ut, eit annerledes design etc. men hvor praktisk det er å bygge i det materialet er jo noe helt annent. har lite peiling på korleis plast rør til kabinett fungerer.
    Men eg gleder meg til å se mer i denne tråden.

Siden pris ikkje er så viktig så kan du se på Hypex Ncore, dette er den nye toppmodellen, men om de kommer på lager til du setter igang, det vet eg ikkje. De har blir utsolgt med en gang.
    OK! ha tenkt litt ang materiale eg og. men da det blir sylinder, samt noken lagt glasfiber på ytterkant så tenker eg det vil bli godt nok dødt i forhold til kreftene innabords.

Tenker at UcD 400 HG holder i massevis egentlig. og med tanke på at det blir bi-amp så bør jo UcD 180 HG holde et godt stykke også.
    er jo ikkje slik at eg har ræva full i peng. vil jo holde det innen ei prisklasse. er jo familiemann så har minst 2-3 andre ting og bruke penga på.

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Det er noe ordentlig dritt skal jeg si deg! Mange banneord og frustrasjon ble gitt utslipp for den dagen jeg skulle legge finer på PMS (som er buet). Men resultatet ble ikke så værst! Det er en oppside.

En helt rund sak er kanskje enklere da du kan lage noe tjafs som går gjennom røret og du kan rulle det ut som en deig om du forstår, men ellers fann jeg ut at det var noe herk.
    vel det var oppmuntrande.. takk (forsto ikkje heilt nei.?)
    kansje om eg lager mange tynne fliser, limer dei på rekke også pusser ned og behandler det.. (hørest ut som noke eg kjeme til og bli dritlei av!)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det finnest eit eller anna stoff som blir brukt under piano bygging til å få treverk til å bli gele aktigt.
    Var svågeren min som snakka om etter å ha sett "how they make it" eller kva programmet heter. (litt usikker på om det var det programmet, men mest sansynlig)
    Noe slikt ville nok gjort det lettere å legge finer., da treverket mister spenningen i tre'et.
    Hugset vi brukte varmt vann på finer på skolen får å få det enda mykere.

Ser ikkje får meg att det skal vere umulig å legge finer på en rund overflate, "Det er jo ingenting som er umulig, det tar bare lenger tid."
    Ser får meg att du kan løse det med stropper, men ville jo selfølgelig prøvd det ut uten lim får å vere sikker på att resultatet blir bra.

Men er litt utsikker på om du ville ha finer runt kvart rør, eller?

Skal se om eg finner ut kva stoffet heter ol.

Edit:

Etter å ha funnet en video med "How its made" ang piano viser det seg att det kun er laminert tre og lim som blir brukt, men de bruker en jig.
    Det går nok fint an å bruke en jig vist du skal legge finer rund rørene. Litt usikker på korleis den skal se ut, men tror nok noen som har lagt finer tidligere har en ide.
    Håper noe av dette hjelper.

Luckys

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å legge finer på en slik sterkt buet overflate er at det kommer til å bli vanslelig å få presset ut bobler og hindre at limet samler seg i klumper. Det lar seg absolutt gjøre, men dersom du skal ha noen form for blank finish så er denne svært sensitiv for ujevne overflater. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men dersom du aldri har gjort det før så ser jeg for meg at dette ikke er det ideelle startproskektet. Prøv på et rør før du starter på de ordentlige ht iallefall.

Det er ikke meningen å være pessimistisk, men jeg har erfart frustrasjonen dette kan innebære

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det problemet ja, men kven vil vel ha høyglans uansett, eneste man ser er jo støv..
    men høyglans sort / hvit er jo bare å male å polere, da trengst det ikkje finer. Hvilken dimensjon ( ø ) er det på rørene du skal bruke?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •