Surion's Høgtalerprosjekt. signature speakers! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer Surion sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rørene blir på 13-14 cm.

ser eg slite litt på volum, så blir sikkert til at eg droppa nederste elementet og bruker det som reint kassevolum og bassrefleks.

Ellers ang finish.
    likte litt min egen ide om og lage slisser av tre og lime det kanti kant rundt heile og deretter pusse ned til ei glatt overflate, og beise kansje. (?)
    det er jo noke eg må sjå an der og då.

lurer litt på om eg skal lage en liten 2veis testversjon der eg kan eksprimentere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang finish så ville det har fungert, men ser for meg att det kan vere problematisk å få eit mønster som går hele vegen rundt. Selfølgelig er det mulig, men det ville tatt ganske lang tid, men er man perfeksjonist så tar man seg tid til slikt.
    Kan alltids bare male / lakke de også, og gå for piano finish eller noko liknende.

Kan ikkje hjelpe deg med noe stort annent enn finish da eg ikkje bygger høytalere selv, enda.. Men dette er jo eit annerledes og spennende prosjekt, så her vil eg hjelpe med det eg kan får å få dette i gang!

Ellers så tror eg att eg har en ide på korleis du kan legge finer rundt røra, skal se om mine kunnskaper med paint kan klare å illustrere kva eg tenker, vist dette er av intresse da.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skal legge såpass mye i prosjektet er det en god ide å teste ut i liten skala først. Hadde det vært et bygg som noen andre hadde kommet opp med og testet og målt så hadde det jo vært noe annet. Det med å lime på staver er ikke dumt nei! Dersom du legger enda mer i det kan du jo da få en innover eller utover bue også. Men det tar sikkert en del tid med kutting og tilpassing.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ein idé på korleis du kan legge finer rundt røret. Bilde er laget av det fantastiske programmet paint så ha store forventninger er bare rett å rimelig

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1335278093

Kva eg har tenkt her:
    Hullet i midten skal vere stort nok til rør og eit lag med finer rundt røret altså (ø-rør + (2x finer tykkelse) = opning.
    Så eit spor som går inn fra en side som kan brukes til mating av finer, da eg ser for meg att det kan blir vanskeligere vist ein skal lime og samtidig holde noe slikt på plass samtidig som man skal feste det slik att det ligger perfekt på en eller annen måte.

Dette var bare noe eg tenkte ut på ca 30 sec, så om dette vil fungere vet eg rett og slett ikkje, så det må testest før man limer.
    Det eg ser på som eit minus er att man må vere ekstremt nøyaktig når man lager en slik jig.
    Men vist du har tilgang til cnc fres så er jo ikkje det noe problem. Går nok med vanlig fres også, men blir nok verre.

Har ikkje tatt copyright på denne, så vist noen ser svakheter eller forbedrings potensiale så kjør på!

Luckys

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik med "patenten" din at det er ei plate på kvar sida av jiggen med et spor?
    en måte og feste det der e jo gjengestang i kvart hjørne. da har du jig til alle rør lengder, men ikkje alle diametre.

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Når du skal legge såpass mye i prosjektet er det en god ide å teste ut i liten skala først. Hadde det vært et bygg som noen andre hadde kommet opp med og testet og målt så hadde det jo vært noe annet. Det med å lime på staver er ikke dumt nei! Dersom du legger enda mer i det kan du jo da få en innover eller utover bue også. Men det tar sikkert en del tid med kutting og tilpassing.

Blir og lage et prøvebygg i mindre skala.
    trenger da et 2 veisprosjekt til rundt 1500,-.. tips?
    2 rør med stava rundt blir tøft.

Innover og utoverbue? sjå bilde under
    sli er det eg har tenkt kassa sett framfrå. men gadd ikkje tegne inn den detaljen på sketchup da blit blei mykje styr.

har kansje ikkje utdypt meg nok på ditta.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest det blir litt vanskelig å forklare på en god måte, men skal prøve.

"Tenkte att ein kunne bruke TD. en bit av mdf / sponplate, ta ut eit hull som er stort nok til rør med finer rundt med ein hullborr, og sage eit spor inn fra en side til å føre fineren inn til røret."

Grunnen til att eg har tenkt det slik, er fordi eg tror det vil bli vanskeligere å bare har hullet i platen og tre over etter du limer grunnet stivhenten i treet.
    Nå kan du jo bare føre platen inn til røret og "rulle" røret rundt. Sporet i platen vil nok ikkje ha noen negative sider da du ikkje trenger å ha finer endene der.

Men slik som du har avbildet det siste ønsket om "finish" så virker det ikkje som du vil ha finer rundt hele røret, men langs utvendig.

Vet ikkje helt korleis ein jig til det ville sett ut i farten, kommer litt an på korleis røra er festet sammen og kor mye trykk det tåler. Går an å legge finer der også, men sikkert ikkje like lett. Skal se om eg kommer på noe som fungerer greit der.
    Luckys

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sortlakkere rørene, for så stikke dem inn i ett finerbelagt forskalingsrør hvor man har laget hull til rørene.
    Blir jo noe eget.. og forhåpentligvis utrolig kult!
    ...med innebygget sonosub?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hva med å sortlakkere rørene, for så stikke dem inn i ett finerbelagt forskalingsrør hvor man har laget hull til rørene.
    Blir jo noe eget.. og forhåpentligvis utrolig kult!
    ...med innebygget sonosub?
    Kreativt forslag Bør være relativt gjennomførbart også.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som dette ja.

blei tøft dette. men synst det blei for stort. vil heller ha en smal konstruksjon som ikkje tar så mykje oppmerksomhet.. har ikkje så stor staue.

synst egentlig det blei mykje fokus på konstruksjon. ka med alt det som skal lage lyd!!

om folk er intressert i og kjøpe så kan eg godt lage alle alternativ som kommer opp.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stile som graven!

ingen som er behjelpelige med kassesimulering?

tenker litt på og invistere i måleverktøy og program. ka vil da dette koste?
    da eg nå får plass og sysle med slikt så kansje en grei ting og ha om eg finner på og bygge masse.

også. har nå siste dagane sett på forsterkerløsninger.
    lyst til og prøve Rør forforsterker.

Litt lite inganger kansje..
    ARGON HA2 tube Forforsterker | Hi-Fi Klubben

Mangler Riaa ingang.
    Cary SPL 50 A rør forforsterker selges - FINN Torget

Føler den blir for "billig" og mangler Riaa ingang.
    Eastern Electric Minimax - FINN Torget

"argument for eller imot skrivest her"
    ROGUE AUDIO PERSEUS rør-pre - FINN Torget

men korleis blir dette blandet med Hypex? ? ?

andre tips?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •