Bygging av "statement monitor big"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av "statement monitor big"

Hei på dere audiofile. Legger ved en frekvensrespons på et 10" Dayton PA 255-8 element. Hva tror godtfolket om dette elementet og er det mulig å lage en høytaler med "moro" faktor. Er klar over at hifi egenskapene er av heller tvilsom art men litt godlyd er det vel mulig å få ut av det. Skal kombineres med fountek NEo 3.0 CD diskant. Tenker meg en impedanskorreksjon og passiv deling ved ca 2300- 2500 Hz. Skal prøve ut 2.ordens filter LP og HP. Alternativt 18 db HP og 6 DB LP. Muligens 12 DB HP og 6 DB LP også kan være en mulighet,men faseforskyvningen blir da et problem.

Amerikanerne snakker ofte om et fenomen kallt "beaming". Hva er dette? Har forstått det slik ved å google at dette er området hvor frekvensresponsen faller kraftig. Men i mitt hode betyr beam å stråle langt. Er det da slik at Elementet stiger i respons for så derretter falle drastisk??

Har simmet en BF kasse på 75 ltr med en tuningfrekvens på ca 36 Hz.
    Kassen blr av typen CV og med hylleport.

Hmm.. Bildet av kurvenble veeldig lite. Link vedlagt nedefor til nevnte element.

Dayton Audio PA255-8 10" Pro Woofer - Pro Audio Series - Loudspeaker Drivers By Series - Loudspeaker Components

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beaming betyr at spredningen på elementet begynner å avta, noe som skjer ved høye frekvenser. Jo større element, jo tidligere i frekvensen starter beaming.

Frekvensresponsen du linker til er i praksis ubrukelig, da det ikke oppgis hvordan den er målt. Men vi kan gjette på at det er gjort i et uendelig baffel, og på basis av det kan du i grunn bare se helt bort fra den i området under 4-500 Hz. Kun en måling gjort i en aktuell kasse med en gitt baffelstørrelse er matnyttig i forhold til å se hva du vil havne opp med av frekvensrespons.

En kjapp kikk på impedansresponsen sier meg at dette elementet ikke bør brukes over 3-400 Hz.... mye rippel på responsen, noe som indikerer membranoppbrytning. Låter sikkert "artig".... hehe.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    46 - 3,500 Hz står det på frekvensrespons. Er neppe noe å lage sub av, men kan vel sikkert funke som bass/mellombass-element i en høyttalerkonstruksjon. PA-høyttalere pleier ikke ha så dyp frekvensrespons sånn i utgangspunktet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å komme hvor dypt som helst hvis du bruker EQ ....

Angitt frekvensrespons på datablader er mildt sagt villedende.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Ikke noe problem å komme hvor dypt som helst hvis du bruker EQ ....

Angitt frekvensrespons på datablader er mildt sagt villedende.
    Tja.. vi får se. Blir det papplyd så var de ikke så dyre. Værre med jobben. Blir nok prøvekasser i første omgang.
    Riktig HIFI lyd slik jeg har hørt det er ikke ønskelig uansett. Liker lyden uanstrengt og i retning slik man fikk i gamle dager med platespiller og Equaliser i god hengekøye konfigurasjon.
    Dypbass er IKKE målet her. Får eventuellt komme senere. Syns det finnes alt for mange rumlebass kasser rundt om og slikt ønsker jeg ikke.
    Er uansett ydmyk i forhold til ekspertisen men har bestemt meg for å prøve.
    Noe av det bedre jeg har hørt i vanlige hjem uten 135 svarte bokser og gullmalte kabler er 2 stk. gamle Tandberg studiemontorer foret med skikkelig mat fra en DP med matchede komponenter hele veien. Litt Rema 1000 er vel min gate.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med deg at "hifi-lyd" slik man hører det i gullbelagte anlegg i millardklassen er .. tja ... ræva.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektering av Statement monitor Big.

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Beaming betyr at spredningen på elementet begynner å avta, noe som skjer ved høye frekvenser. Jo større element, jo tidligere i frekvensen starter beaming.

Frekvensresponsen du linker til er i praksis ubrukelig, da det ikke oppgis hvordan den er målt. Men vi kan gjette på at det er gjort i et uendelig baffel, og på basis av det kan du i grunn bare se helt bort fra den i området under 4-500 Hz. Kun en måling gjort i en aktuell kasse med en gitt baffelstørrelse er matnyttig i forhold til å se hva du vil havne opp med av frekvensrespons.

En kjapp kikk på impedansresponsen sier meg at dette elementet ikke bør brukes over 3-400 Hz.... mye rippel på responsen, noe som indikerer membranoppbrytning. Låter sikkert "artig".... hehe.
    Denne "klasken" i ansiktet fikk meg til å goolge litt og kom over en interresant artikkel. Bytter ut bassen med Dayton elementet og bygger resten etter beskrivelsen. Selvfølgelig må kassen bygges større og tunes men delefilteret for MT og Diskant er jo utprøvd og i så måte enkelt å lage. Har stor tro på at Dayton bassen gir den punchen jeg ønsker . Drawbacket er at følsomheten faller betraktlig og krever mye mer forsterkeri for å yte godt.Må legge til at jeg allerede har 2 stk. W4-1337 Tangband elementer stående i tidligere fulltone kresjon som slaktes lett som en plett.

Statements_Monitor

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Statement monitor "big" nærmer seg ferdigstillelse.

Nå er kassene bygget. Alt av delefilter komponenter ligger klart. En av kassene er snart ferdig finert med tynn rosewood teak. nå skal det lages baffeltrekk og i løpet av et par uker blir det nok prøvespilling. Skal prøve å legge inn noen bilder også etterhvert.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! kommer bilder snart?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tips for andre som kunne vær interesert i en rimelig større monitor med morrofaktor
    Gainphile: S15 - Econowave DSP

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Vedlegg 94894
    Vedlegg 94892
    Vedlegg 94893

Tja slik ble det. De må opp fra gulvet så nå må det bygges stativ.:-P

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enda et bilde

Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Spennende prosjekt! kommer bilder snart?
    Vedlegg 94897

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pent...! Spennende mellomtone løsning.

Bygging av "statement monitor big"-petimeter-jpg

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petimeter
    Stilig! Hvordan har du laget finishen? Ganske så stilig finish!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finish

Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Stilig! Hvordan har du laget finishen? Ganske så stilig finish!
    Fronten og bakplaten er malt i 3 strøk med lady interiørmaling koksgrå farge. Sider , topp og bunn er kledd med 0,6 mm kirsebær teak. Derretter lakkert med 3 stjerners matt lakk.2 strøk. Ikke det beste valget med vannbasert lakk på finerte kabinett ettersom jeg fikk mye bobler på det ene kabinettet. Antagelig fordi kontaktlimet jeg brukte var av kjip kvalitet (B.....tema).
    Blir sluttresultatet like bra sånn lydmessig som det kan høres ut nå, blir nok dette kabinettet finert pånytt. . Dessuten har jeg gjort en feil i fresingen for diskanten slik at den ikke er nedfelt så mulig at jeg bygger 2 nye kabinetter isteden. Hvis jeg gjør dette blir det en annen fremgangsmåte.:twisted:

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

voiseìng

Sitat Opprinnelig postet av petimeter
    Nå er kassene bygget. Alt av delefilter komponenter ligger klart. En av kassene er snart ferdig finert med tynn rosewood teak. nå skal det lages baffeltrekk og i løpet av et par uker blir det nok prøvespilling. Skal prøve å legge inn noen bilder også etterhvert.
    `

Etter litt innspilling og ergelser har jeg eksperimentert litt og funnet ut at min smak og såkalt HiFi lyd ikke stemmer helt overens. Min receiver er utstyrt med en eqaliser og ved hjelp av den har jeg funnet ut at notch filteret er helt unødvendig og skal prøvefjernes. :-) . Receiveren har også egen sub bass forsterkerutgang og denne ble jo koblet inn fra starten av.:cry: . My bad. Når bassen ble koblet inn på hovedutgangen og området fra 1500 hz - 15000 hz ble hevet med en "nice" positiv pukkel åpnet lydbildet seg og humøret steg med mange hakk. Observerte også at "fruen" fikk litt fot og likte musikken etter dette. . Gleder meg til å fjerne "proppen" og å tveake videre for suksess.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •