Basstromme i magen/brystregion.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Basstromme i magen/brystregion.

Hei. Helgen er igang og jammen ble det en mannebrus. Sitter å hører på musikk og er ganske fornøyd. Men neste prosjekt er jo i hodet hele tiden og i den forbindelse er det noe som slår meg. Eller det er jo akkurat det jeg mangler. Jeg hører anslaget og "dunket" i basstromma men jeg føler den ikke. Hva skal til. Skjønner jo at mine 2 stk. 6,5" bassmellomtoner ikke kan klare det. Vil 2 stk 10" klare det?? Dypbass under 50-60 hz tar andre ting seg av.
    Tenkte på et 2 veis system med f.eks Eminece alpha 10 eller Beta 10. Mulig at jeg kan bruke de 2 foundtekene jeg har liggende. (Neo 3.0 CD).
    Har også et par TB W871 liggende. (3") men da blir det jo 3 veis.
    Innspill??

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petimeter
    Hei. Helgen er igang og jammen ble det en mannebrus. Sitter å hører på musikk og er ganske fornøyd. Men neste prosjekt er jo i hodet hele tiden og i den forbindelse er det noe som slår meg. Eller det er jo akkurat det jeg mangler. Jeg hører anslaget og "dunket" i basstromma men jeg føler den ikke. Hva skal til. Skjønner jo at mine 2 stk. 6,5" bassmellomtoner ikke kan klare det. Vil 2 stk 10" klare det?? Dypbass under 50-60 hz tar andre ting seg av.
    Tenkte på et 2 veis system med f.eks Eminece alpha 10 eller Beta 10. Mulig at jeg kan bruke de 2 foundtekene jeg har liggende. (Neo 3.0 CD).
    Innspill??
    Vet godt hva du mener... Hadde før Logitech Z-5500 og den 10" subwooferen der var faktisk ganske god og jeg likte "dypbassen" på den, men den manglet helt brystkassetrykket. Den gjorde at bordet riste, men du merket det ikke på sammme måte. Nå som jeg har XLS 12 er det slik at du nesten får problemer med å puste, men de mangler litt lenger ned i frekvensene da... Men for det typiske "brystkassetrykket" tror jeg du bør gå for 10" eller 12" da XLS 215 med 2x 15" faktisk etter min mening er dårligere på brystkassetrykk, men gir mer subwoofertrykk i forhold til mine XLs 12.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petimeter
    Innspill??
    EconoWave SR...?

Flex Your PCD Mettle: - Page 25 - Techtalk Speaker Building, Audio, Video, and Electronics Customer Discussion Forum From Parts-Express.com

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ting jeg tenker på i den sammenheng:

- Det er ikke alle plater som er mixet slik at dette trøkket oppstår/kan oppstå. Jeg ville derfor vært forsiktig med å ha det som mål at det alltid skal smekke i brystkasseregionen når man spiller musikk.

- Dette smekket har mye med lydvolum å gjøre.Man skal spille ganske så høyt hvis det skal gå over til å bli fysisk.

Derfor tenker jeg at man må ha høyttalere med kapasitet og riktig respons for at de innspillingene som har skikkelig basstrommelyd, virkelig skal smekke litt. 2x6,5 blir kanskje litt snaut, ja. Både siden det kreves litt lydvolum, og lav forvrengning/ren lyd hjelper også på. Jeg ser for meg at det fort er snakk om 105dB+ peak i lytteposisjon, og det er nå litt når det er bass man snakker om.

Rommet og plassering har jo også mye innvirkning akkurat i dette frekvensområdet, så det er ikke alltid enkelt å få til det rette smekket.

Hos meg fikk jeg litt av dette når jeg kjørte aktiv deling, og brukte 2x12" probasser-bassrefleks per side delt litt høyt i frekvens (120Hz). Disse hadde lav Qts og god styringsevne over membranet. De gav et skikkelig kick når jeg dro på det frontene orket. Selve bassene hadde mye headroom ift. fronthøyttaler.

Her var det kombinasjonen riktig plate(mix), ok plassering, kapasitet og lydtrykk som avgjorde slik at det ble litt fysisk.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min er faring er at for å få god bass, må man ha en grei avstand ifra høyttalerene. Har en kompis som har nærmere 5m ifra sine Mentor 6, og det slår relativt bra i kassa . Spesielt imotsetning til mine Mentor 8, hvor sitteavstanden er i underkant av 3m til hver høyttaler!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Et par ting jeg tenker på i den sammenheng:

- Det er ikke alle plater som er mixet slik at dette trøkket oppstår/kan oppstå. Jeg ville derfor vært forsiktig med å ha det som mål at det alltid skal smekke i brystkasseregionen når man spiller musikk.

- Dette smekket har mye med lydvolum å gjøre.Man skal spille ganske så høyt hvis det skal gå over til å bli fysisk.

Derfor tenker jeg at man må ha høyttalere med kapasitet og riktig respons for at de innspillingene som har skikkelig basstrommelyd, virkelig skal smekke litt. 2x6,5 blir kanskje litt snaut, ja. Både siden det kreves litt lydvolum, og lav forvrengning/ren lyd hjelper også på. Jeg ser for meg at det fort er snakk om 105dB+ peak i lytteposisjon, og det er nå litt når det er bass man snakker om.

Rommet og plassering har jo også mye innvirkning akkurat i dette frekvensområdet, så det er ikke alltid enkelt å få til det rette smekket.

Hos meg fikk jeg litt av dette når jeg kjørte aktiv deling, og brukte 2x12" probasser-bassrefleks per side delt litt høyt i frekvens (120Hz). Disse hadde lav Qts og god styringsevne over membranet. De gav et skikkelig kick når jeg dro på det frontene orket. Selve bassene hadde mye headroom ift. fronthøyttaler.

Her var det kombinasjonen riktig plate(mix), ok plassering, kapasitet og lydtrykk som avgjorde slik at det ble litt fysisk.

+1 på alt i innlegget. Det er mange faktorer.

Vil legge til:
    Du må ha litt lyttevolum for å få det til. Ved å spille på lave volumer vil du ikke ha noe trøkk i brystet som regel. De fleste konserter pleier vel å ligge rundt 100-105 db, Og da pleier det å trøkke bra. (Avhengig av hvor du står i lokalet). Det er en stor fordel å ha membranareal å ta fra. Plassering og lytterom tror jeg er veldig undervurdert når det gjelder brystkassetrøkk også.

En ting jeg også vil nevne er det at mange deler rundt 80hz. Eller lavere. Det er UTROLIG mye informasjon som ligger mellom 80 og 150hz. Og det er frekvenser som inneholder mye potensiale for brystkassetrøkket. Dersom du har et anlegg som dårlig reproduserer det området vil du ikke få det trøkket du er ute etter. Det var egentlig hovedgrunnen til at jeg lagde 24"ere. nemlig for å få det beste trøkket fra 50-150 hz. OG det har jeg nå fått! Membran 2 the people! :-D God helg!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Membrane 2 the people!"

Aner jeg en oppdatering av signatur Ostemannen? :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en del over 150 hertz også, feks skarptromma, så jeg mener man burde ha noe som følger med oppover også, men i litt lavere nivå.

Da kjenner man skarptromma slå skarpt i brystet!
    Kan ingenting, gjør alt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •