Diy forforsterker, trenger idèer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diy forforsterker, trenger idèer.

Hei igjen.
    Da har eg bygd ferdig forforstekreren min, en hypex ucd 400.
    Bruker en billig dac som forforsterker nå, men vil ha en god forforsterker.

Har sett en del på kva som finnest der ute, prøvd å finne noko som passer bra sammen med en hypex, men sistnevnte var lite info å finne.

Har funnet utrolig mangen forskjellige forforsterkere, men er jo helt ny i denne hobbyen, så håpet noen ville komme med idèer ol.

Det eg ser etter er noko som ikkje er så vanskelig å starte på, noe helt enkelt, men samtidig vil eg ikkje att sluttresultatet er kun kunnskap, og en forforsterker som er søppel. Går ikkje etter high-end, men vil jo ha noko som fungerer greit til sitt formål.

Har sett på rør og solid state, men synest rør ser avansert ut, mulig det kun er meg.
    Så er det noen spesielle forforsterkere som egner seg bra til noen som vil lære, og har akuratt begynt med DIY.
    Har ingen krav til gain, dac'en har ikkje gain i de hele tatt, og synest lydnivået øker får fort på lettdrevne høytalere, så uten gain går helt fint.

Hadde jo vert kjekt med fjernkontroll ol, men vet ikkje om dette er noko som bare gjør ting enda verre å bygge ol.
    Setter stor pris på linker til bra lesestoff også!

Mvh.
    Luckys

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pass labs B1 kanskje?
    og inngangsvelger/volumkontroll i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne balansert fra pre til power amp vist mulig. Hadde jo vert kjekt med ekte balansert også da.

audiosan; Denne du tenker på?
    Den såg ivertfall enkel ut, vet jo ingenting om lyden, så får se litt mer på denne.

Luckys

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luckys
    Glemte å nevne balansert fra pre til power amp vist mulig. Hadde jo vert kjekt med ekte balansert også da.

audiosan; Denne du tenker på?
    Den såg ivertfall enkel ut, vet jo ingenting om lyden, så får se litt mer på denne.

Luckys
    den jeg tenkte på ja balansert er ikke så forferdelig viktig om du ikke da har 10m signalkabel. men om du vil ha balansert, så kan du bruke 2stk B1
    balansert blir ofte MYE dyrere og mere inviklet. og jeg vet ikke av noen uten litt seriøs gain (som jeg kommer på i farten)
    aleph P1.7 er et altenativ da. den er balansert og har enkel justerbar gain men verken billig eller simpel

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at Nelson Pass-konstruksjonene er utrolig bra!
    Gir en masse for pengene. Hørte på en F5 (korriger meg er du snill, Yggen!!), og den var utrolig homogen og fin på Klipschene jeg hadde, med en meget god bass!
    De manglet ørlite på oppløsningen i forhold til mitt rørtrinn, men tror det hadde litt med ganske så sparsommelig bruk av kabler, komponenter++..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F5 er fantstisk ja
    har også selv aleph P1.7. og har brukt den sammen med UcD i lang tid, med godt hell
    men nå blir det vel helst sammen med F5

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo ikkje så mye erfaring, men vist eg skulle synest eg har startet på feil nivå så har eg alltids en kompis som laget en forsterker på skolen, så skal alltids få det til!
    Kor billig det blir er ikkje så veldig nøye, har ivertfall sett mangen pre amps på en side til under 4000. tror kanskje eg vil ha det som øvre grense også vist mulig. Har ikkje sett på pris på det som er linket enda.

Vist dere trenger litt info får å velge eit produkt dere mener vil passe best til min elektronik så har eg følgende:
    Hypex effekttrinn med smps + ucd400HG HxR
    Billig dritt dac fra asus, skal byttest etter kvart, men fungerer nå greit.
    og Canton Ref 9 høytalere (ikkje nye 9.2, men det skal vere indentiske i følge en forhandler eg snakket med som hadde spurt canton om dette)

Høytalerene er nettopp kjøpt inn, og enda ikkje testet med effektforsterkeren, så er mulig eg må ha noko med gain, da desse ikkje er så lette å drive, men eg tviler.
    Har jo sett litt på Rotel's forforsterkere, da 1580, men synest det er mye penger å bruke på en forforsterker, og tipper man kan spare mye på å bygge selv, spesielt vist man ikkje tar med gain stage.(?)

Vil jo ha best mulig lyd også, men det er jo ikkje noe som er lett med enkelhet også. Er villig til å legge mer penger i det vist dere mener eg vil ha mye igjen for det, hører jo veldig mye på musikk.

Skal se over det dere har linket, så google litt mer og se om eg finner noen diamanter der ute.
    Takker for god respons!

Edit; har sett på aleph p1.7 v1.1 nå, virker ikkje akuratt begynner venlig, eller er det kun det att den ser komplisert ut, har ikkje sett teikninger, kun bilder av en ferdig, pris antydning anyone?
    Edit2; Etter å ha lest meg lenger inn i tråden om pass labs B1 ser det ut til att eg går for denne, ser veldig enkel å grei ut, og har greie bilder under jobbing. Skal se om eg finner en side som selger pcb og resten eg trenger, har lest det att eg ikkje vil ha billig kina kopi av pcb.. Vist dere vet om en side som selger deler til denne så si ifra.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke si den er vanskelig. så lenge en kan å lodde og klarer å finne deler.
    men det koster litt å bygge den. total har jeg vel lagt ned 6-7000,- i min.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve diy marantz eller macintosh pre amplifier clone kits?? Selges på ebay bare søk på "preamplifier kit" å se på de som ligger i 100 dollar klassen har aldri prøvd selv, men vet at marantz å macintosh er bra. Der er både tube å ikke. Marantz me deres kjente Hdam moduler også
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Hva med å prøve diy marantz eller macintosh pre amplifier clone kits?? Selges på ebay bare søk på "preamplifier kit" å se på de som ligger i 100 dollar klassen har aldri prøvd selv, men vet at marantz å macintosh er bra. Der er både tube å ikke. Marantz me deres kjente Hdam moduler også
    Har sett litt på McIntosh kit, men det kostet langt mer enn 100$, så er heller tvilsom til desse billig kitta til en liten brøkdel av orginal prisen. Men rekner nesten med att desse er mer avanserte, og ikkje så enkle å starte på, vil bygge dette mest mulig selvstendig får å lære, men selfølgelig stiller eg spørsmål vist eg sitter helt fast, er jo surt å ødelegge det også. man må nesten begynne i det små, tviler på att high-end er så lett ved første diy pre..

Vurderer heller å bruke mer påkostet deler på en pass labs B1, i stadenfår billige ting som heller ser suspekte ut.. Men skal se på desse du refererte til!

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh tenkte mer på 100 dollar og oppåver som sagt har ik prøvd noe, men skulle bare komme med forslaget personlig ser marantz kittet med hdam modulene veldig fristende ut så kanskje teste med en tube buffrer i tillegg
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er min aleph P1.7
    lagt en del penger i inngangsvelger kontrollkort og volumkontroll her da.
    (ikke helt ferdig enda)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kva du mener, såg litt på desse ebay kita, men synest det er litt vel billig med 1200kr + frakt og moms for McIntosh.. hørest bare rart ut, sjølv om eg ikkje har peiling på pre amps enda..

audiosan; er ivertfall nok av kabler og andre små deler der, sjølv sliter eg med å lese teinkinger over kretskort.. men det vil jo komme seg etter kvart som ein jobber.
    Er det mulig å bygge en Aleph1.7 pre uten gain stage? altså bare pre, og volumshjul (ikkje kontroll)? Da har eg jo gode muligheter til å bygge ut etter kvart.

Ellers så tror eg pass labs B1 med påkostet komponenter vil bli bra også, vet ikkje om det er noe poeng i å bruke mer påkostet komponenter, så si ifra kva dere mener.
    B1 går vel også an å bygge ut etter kvart, da med volums kontroll ol?
    I mellomtiden forsetter eg å se på alternativer

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er billig vist man tenker på hvor billig komponentene egentlig er men å gå for pass labs design er aldri feil
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kva du mener, såg litt på desse ebay kita, men synest det er litt vel billig med 1200kr + frakt og moms for McIntosh.. hørest bare rart ut, sjølv om eg ikkje har peiling på pre amps enda..

audiosan; er ivertfall nok av kabler og andre små deler der, sjølv sliter eg med å lese teinkinger over kretskort.. men det vil jo komme seg etter kvart som ein jobber.
    Er det mulig å bygge en Aleph1.7 pre uten gain stage? altså bare pre, og volumshjul (ikkje kontroll)? Da har eg jo gode muligheter til å bygge ut etter kvart.

Ellers så tror eg pass labs B1 med påkostet komponenter vil bli bra også, vet ikkje om det er noe poeng i å bruke mer påkostet komponenter, så si ifra kva dere mener.
    B1 går vel også an å bygge ut etter kvart, da med volums kontroll ol?
    I mellomtiden forsetter eg å se på alternativer
    som sagt tidligere så kan gain enkelt justeres på aleph P1.7
    du ka godt bygge med vanlig volum pot ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet byggetråden på aleph P1.7 din Der stod prisen på 8K, mulig det er verdt det, men har ikkje så mye å kaste bort akuratt nå. Kommer til å tenke grundig over kva eg velger etter å høyrt høytalerene på effekt trinnet..
    Har lest litt på desse billige kina kopinene av McIntosh og Marantz, de kan knapt nok kalles kloner.. Men noen mener det låter bra, sjølv om noen hevder det motsatte. Man får nok mest sansynlig det man betaler får, og ikkje stor meir.
    Vist eg klarer meg uten gain så blir det en pass labs B1, den ser ut til å få veldig god kritikk, så er ivertfall noe som kan brukest samtidig som en lærer av å jobbe

Luckys

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kontrollen relestyrt Audiosan?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet byggetråden på aleph P1.7 din Der stod prisen på 8K, mulig det er verdt det, men har ikkje så mye å kaste bort akuratt nå. Kommer til å tenke grundig over kva eg velger etter å høyrt høytalerene på effekt trinnet..
    Har lest litt på desse billige kina kopinene av McIntosh og Marantz, de kan knapt nok kalles kloner.. Men noen mener det låter bra, sjølv om noen hevder det motsatte. Man får nok mest sansynlig det man betaler får, og ikkje stor meir.
    Vist eg klarer meg uten gain så blir det en pass labs B1, den ser ut til å få veldig god kritikk, så er ivertfall noe som kan brukest samtidig som en lærer av å jobbe

Luckys
    8K inkl ferdig kabinett ja

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0