Har kasse, trenger tips til elementer(2x18")

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer tripplex sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har kasse, trenger tips til elementer(2x18")

Snekra sammen en utvidet g-sub her forleden, men grunnet prioriteringer stoppet prosjektet opp. Kassen står ferdig, men mangler høyttalerelementer.

Volumet ligger på ca. 340l, avstemmingen er 35hz.

Jeg trenger tips til 2 stk. 18" basselementer som kan passe til dette, gjerne noe med høy følsomhet. Kassen skal spille musikk med mye trøkk. Er intressert i elementer som tåler mye effekt, gjerne noe med neo-magnet. Kun 8ohms høyttalere er intressant.

Budsjettet ligger på ca. 10k for 2 elementer.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PD.186 som det står foreslått i tegningene på Speakerplans, bruker dette elementet selv i min DIY,-sub, men mangler miniDSP, så den spiller ikke før jeg får motatt den komponenten.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    PD.186 som det står foreslått i tegningene på Speakerplans, bruker dette elementet selv i min DIY,-sub, men mangler miniDSP, så den spiller ikke før jeg får motatt den komponenten.

Det stemmer. Men jeg ser etter noe litt mer ekstremt, skal kunne tåle juling fra forsterkeren.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tripplex
    Det stemmer. Men jeg ser etter noe litt mer ekstremt, skal kunne tåle juling fra forsterkeren.
    Hvilken forsterker er det som skal brukes?

Jeg tror du vil bli overrasket hva du får ut av PD186 i Gsub. Har 1 gsub liggende som jeg lastet med PD186, og det var ganske bra. Fane XB elementer er mye brukt vet jeg. B&C NW100 ser veldig spennende ut. Her er datablad

Hvilken prisklasse tenker du på?

Gsub er ganske grei for de fleste elementer som har QTS rundt 0.30, og laget for bassrefleks. Det er en kasse hvor du har stor fleksibelhet i forhold til elementer. Du kan jo selvfølgelig putte i de dyrere til Fane eller PD1851. Selv om PD1851 er laget for horn hovedsaklig så låter det temmlig brutalt ut i bassrefeks. Husk at alle AES målingene til PD er laget med det dobbelte av oppgitt RMS. Så f.eks PD186 har 1400 i AES (2 timers program) i oppgitt. Det står helt nederst i PDFene. Men dersom jeg skulle brukt enten PD1851 eller 186 i Gsub så hadde nok valget lagt på PD186 lydmessig. Så heller supplere med en Gsub ekstra. Dersom det ikke er akseptabelt lydnivå.

Se ut 18sound, BMS, Fane, B&C og PD. Det er mine anbefalinger.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvilken forsterker er det som skal brukes?

Jeg tror du vil bli overrasket hva du får ut av PD186 i Gsub. Har 1 gsub liggende som jeg lastet med PD186, og det var ganske bra. Fane XB elementer er mye brukt vet jeg. B&C NW100 ser veldig spennende ut. Her er datablad

Hvilken prisklasse tenker du på?

Gsub er ganske grei for de fleste elementer som har QTS rundt 0.30, og laget for bassrefleks. Det er en kasse hvor du har stor fleksibelhet i forhold til elementer. Du kan jo selvfølgelig putte i de dyrere til Fane eller PD1851. Selv om PD1851 er laget for horn hovedsaklig så låter det temmlig brutalt ut i bassrefeks. Husk at alle AES målingene til PD er laget med det dobbelte av oppgitt RMS. Så f.eks PD186 har 1400 i AES (2 timers program) i oppgitt. Det står helt nederst i PDFene. Men dersom jeg skulle brukt enten PD1851 eller 186 i Gsub så hadde nok valget lagt på PD186 lydmessig. Så heller supplere med en Gsub ekstra. Dersom det ikke er akseptabelt lydnivå.

Se ut 18sound, BMS, Fane, B&C og PD. Det er mine anbefalinger.

Tror du et par bms 18n860 kan passe til dette? Gitt at det er tatt hensyn til volum og tuning. Har sett mye bra hos presicion devices, men fikk øynene opp for denne. Settingen skal forsynes av en qsc rmx 4050hd i bro. Hvis jeg skulle være så heldig å oppnå et tilfredstillende resultat, bygger jeg en tilsvarende kasse til, har 2 qsc amper stående.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan synes som om kassen blir litt liten til 2x18N860. Du vil da ende opp med en ganske stor responspeak med 35Hz tuning, evt. lange porter med lavere tuning. For å få utnyttet elementets heftige x-max må portarealet også være heftig, som igjen stjeler volum i kassen. Jeg føler vel at denne driveren ikke kommer helt til sin rett i denne kassen.

Jeg tror 18N840 evt 18S430 er midt i blinken i denne kassen alt tatt i betraktning. BMS høster bare lovord, så det virker å være et godt valg.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Kan synes som om kassen blir litt liten til 2x18N860. Du vil da ende opp med en ganske stor responspeak med 35Hz tuning, evt. lange porter med lavere tuning. For å få utnyttet elementets heftige x-max må portarealet også være heftig, som igjen stjeler volum i kassen. Jeg føler vel at denne driveren ikke kommer helt til sin rett i denne kassen.

Jeg tror 18N840 evt 18S430 er midt i blinken i denne kassen alt tatt i betraktning. BMS høster bare lovord, så det virker å være et godt valg.
    Høres lovende ut. Med disse retningslinjene kan jeg etter noen flere vurderinger underveis innad i prosjektet anse beslutningen som tatt. Mange takk så lenge!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •