15" bassrefleks, simuleringshjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

15" bassrefleks, simuleringshjelp?

Er det noen som er litt mer erfarne innen simulering som kan si mer om forskjellen på disse to?

Tenker da på effekttåelighet, maks SPL, øvrige forskjeller?

Jeg skal bygge ny bassrigg, tenkte i utgangspunktet på HFS subben (Beyma 15G40), men hvis jeg kan oppnå det samme med en mindre boks er jo det bare et pluss!

Link til T/S parametere:

Beyma 15G40 - http://www.avshop.no/Download.ashx/4...4-55e088f59a84
    B&C 15TBX100 - http://www.bcspeakers.com/CPD/produc...?id=0000000052

Målet er en god allround musikksub, tørr kjapp bass er viktigere enn ekstremt nivå i bunn. Har lyst til å prøve 15" i bassrefleks, tar gjerne imot tips om andre elementer hvis det er noen som egner seg bedre.

Håper på innspill, god helg!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    Er det noen som er litt mer erfarne innen simulering som kan si mer om forskjellen på disse to?

Tenker da på effekttåelighet, maks SPL, øvrige forskjeller?

Jeg skal bygge ny bassrigg, tenkte i utgangspunktet på HFS subben (Beyma 15G40), men hvis jeg kan oppnå det samme med en mindre boks er jo det bare et pluss!

Link til T/S parametere:

Beyma 15G40 - http://www.avshop.no/Download.ashx/4...4-55e088f59a84
    B&C 15TBX100 - http://www.bcspeakers.com/CPD/produc...?id=0000000052

Målet er en god allround musikksub, tørr kjapp bass er viktigere enn ekstremt nivå i bunn. Har lyst til å prøve 15" i bassrefleks, tar gjerne imot tips om andre elementer hvis det er noen som egner seg bedre.

Håper på innspill, god helg!
    Etter min smak så synes jeg du har valgt alt for lav FB 22Hz med disse elementene, du mister veldig mye følsomhet langt over FB.
    Jeg ville nok ikke tunet lavere en ca 30 Hz når du skal bruke det til musikk.
    (produsentene foreslår jo hhv. 35 og 45Hz i datablad)

Ang. valg av element så er de du har funnet OK, men hvis du ønsker litt lenger
    xmax og litt lavere FS så er også Peavey Low Rider 15 et godt alternativ, men da blir også følsomheten litt lavere, men betydelig mer dB/potensiale rundt 30Hz. Disse koster ca 2000,- pr. stk. levert hjem fra USA (båtfrakt), har ikke funnet disse i Europa.
    (Peavey legger ikke på 30-35% xmax som de fleste Europeiske gjør)

http://www.peavey.com/assets/literat...6625_13679.pdf

Jeg fikk faktisk et par slike i går, skal tunes FB til 32 Hz i ca 135 liter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstemning og kassevolum til Beyma elementet er hentet hentet fra HFS subben, som er designet av Stig Erik Tangen. Han begrunner valget slik:

"Bassreflekskabinettet er avstemt til 22 Hz, og det gir en svakt fallende respons. Nivået er ca -10 dB ved 20 Hz i forhold til 100 Hz. En slik respons faller meget gunstig sammen med det room-gain man vanligvis vil få i en vanlig stue, og det vil låte naturlig og balansert uten noe EQ, noe testlytting hos meg bekreftet. Impulsresponsen blir også god med en slik avstemming som her."

Syntes dette låt fornuftig så tok utgangspunkt i det når jeg la inn B&C elementet også. Jeg skal imidlertid ha eq så da blir kanskje ikke dette så viktig...?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halvor....

Tøft.... har trua... 8)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Halvor....

Tøft.... har trua... 8)
    hallo

ja har det jeg også

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    Avstemning og kassevolum til Beyma elementet er hentet hentet fra HFS subben, som er designet av Stig Erik Tangen. Han begrunner valget slik:

"Bassreflekskabinettet er avstemt til 22 Hz, og det gir en svakt fallende respons. Nivået er ca -10 dB ved 20 Hz i forhold til 100 Hz. En slik respons faller meget gunstig sammen med det room-gain man vanligvis vil få i en vanlig stue, og det vil låte naturlig og balansert uten noe EQ, noe testlytting hos meg bekreftet. Impulsresponsen blir også god med en slik avstemming som her."

Syntes dette låt fornuftig så tok utgangspunkt i det når jeg la inn B&C elementet også. Jeg skal imidlertid ha eq så da blir kanskje ikke dette så viktig...?
    Ja det er egentlig ikke noe fasit svar, smak og behag osv. Forsøk å simuler med litt forskjelig FB,
    legg kurvene oppå hverandre ta f.eks. utgangspunkt i rundt 25 Hz se hvilke FB som gir mest output,
    hva tror du at du liker osv.
    Hvis du vet noe om bassresponsen i rommet du har tenkt å plassere høyttalerne i er jo det
    fornuftig å ta hensyn til, når du velger FB.

Når det er sagt, vil kanskje 85% av de som hører på høyttalern med FB22 Hz
    i ca 100 liter tenke (og 10% si det rett ut) "klein bass i de høyttalerne dine gitt, til å være 15"

Ang. 100% xmax på de elementene du har sett på, så er B&C 6,5mm (25mm spole 12mm magnetgap)
    Beyma 6,75mm (23mm spole 9,5mm magnetgap), Dette er helt klart gode elementer og vil antagelig kunne gi
    mer output ved 100 Hz +, en hva Low Rider 15 kan, xmax 9,6mm (29,2mm spole og 10mm magnetgap),
    igjen hva er det man er ute etter

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, klein bass er jo ikke målet.
    Skal undersøke mer ang. elementer, ellers er det bare å hoppe i det!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •