DIY-sub som går dypt. (Valg av forsterker)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 165
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY-sub som går dypt. (Valg av forsterker)

Hei.
    Jeg vurderer et DIY-subwoofer prosjekt i nærmeste fremtid, det virker mer stas å lage noe selv som faktisk funker like godt eller bedre enn noe man kan kjøpe ferdig. Regner også med at man kan spare en liten slant penger, eller rett og slett få mer for pengene. I tillegg kan jo eiergleden bli større :-D
    Har lest litt rundt på noen av DIY trådene, men fant ikke nok info følte jeg. Ikke som traff mine kriterier ihvertfall.

-Foreløpig har jeg satt et budsjett på max. 10k totalt, inkludert forsterker.
    -Kassen må ikke være høyere enn 55cm da den skal kunne plasseres under lerret, og helst ikke mer enn 150 liter.
    -Må kunne spille rimelig flatt ned mot 20Hz.

Er det noen som har forslag til elementer og kassedesign/-volum som møter overnevnte kriterier?

Oppdateringer:
    Post #67 - Valg av driver, med simuleringer
    Post #104 - Driver ankommet.
    Post #105 - Begynt å bygge kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du vil klare deg heilt fint med ein sub som går -6db/ -3db ved 20hz, etter det eg har lest får ein med ein god del av film lyd, er ikkje ofte noken effekter under. Men vil ein ha litt luxus så kjør på!
    Bassbox er eit fint verktøy til å se etter muligheter, har sjølv ikkje noko særlig peiling, så kan ikkje hjelpe så mye, men har tatt opp litt kunnskap fra div tråder.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg sliter mest med, er å finne et element som kan gå såpass dypt i en relativt liten kasse (slik jeg har skjønt det). Hvor skal jeg lete?
    Ser på det som en fordel at den har god respons ned mot 20Hz, men om den ruller fort av ved 20Hz mener jeg ikke betyr så mye. Synes det er greit å få med det som er hørbart i det minste.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Peerless

Føler jeg er på repeat i forumet av og til,
    men jeg tror du kan bli meget fornøyd med et par Peerless elementer..

Peerless XXLS Alu. 12" Subwoofer - P835017
    (Kanskje noen andre kan bekrefte, men jeg tror Scan-Speak 30W/4558T00 er så godt som identisk, uten å ha studert databladene)

Har nettopp satt sammen et par slike kasser selv,
    forsynt med to BASH 500W forsterkere. Har i øyeblikket bare 1 element pr kasse,
    men har to til liggende om kinoen skulle flyttes og bli større..

Med plasseringen subene har nå, virker de voldsomt fysiske fra 16 Hz og til rundt 45 Hz...
    Det er et veldig trygt bygg, for å si det sånn... =)

Newcomer MMartinS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thanx
    Føler jeg er på repeat i forumet av og til,
    men jeg tror du kan bli meget fornøyd med et par Peerless elementer..

Peerless XXLS Alu. 12" Subwoofer - P835017
    (Kanskje noen andre kan bekrefte, men jeg tror Scan-Speak 30W/4558T00 er så godt som identisk, uten å ha studert databladene)

Har nettopp satt sammen et par slike kasser selv,
    forsynt med to BASH 500W forsterkere. Har i øyeblikket bare 1 element pr kasse,
    men har to til liggende om kinoen skulle flyttes og bli større..

Med plasseringen subene har nå, virker de voldsomt fysiske fra 16 Hz og til rundt 45 Hz...
    Det er et veldig trygt bygg, for å si det sånn... =)
    Har du link til elementet?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies at XXLS skal være safe ja, foruten dem har du jo bl.a Rythmik Audio og TC-sounds. Tols1 har en godt dokumentert byggetråd på portet 15" rythmik. Fordelen med å gå for rythmik er at de har matchende forsterkere. Tror ferdig importert var 6k for et 15" kit, da påløper byggekost.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe krav til følsomhet?

Du kan jo sjekke ut :

TC sounds EPIC 12
    TC sounds LMS 15

PD186 subber slik som Teddytusen ? Da vil du ha en god musikksubb også. Målene kan jo endres. 150 L vil holde til masse. Beyma har vel noen elementer i samme klasse.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Andsor nevner har jeg bygget en sub jeg tror treffer ganske fint til ditt bruk. http://avforum.no/forum/diy-do-yours...15-ferdig.html

Rythmik Audio 15" servo subwoofer " DS1500 Custom Installation subwoofer. Jeg ville kanskje valgt DS1505-elementet, det spiller 10 Hz høyere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Som Andsor nevner har jeg bygget en sub jeg tror treffer ganske fint til ditt bruk. http://avforum.no/forum/diy-do-yours...15-ferdig.html

Rythmik Audio 15" servo subwoofer " DS1500 Custom Installation subwoofer. Jeg ville kanskje valgt DS1505-elementet, det spiller 10 Hz høyere.
    Ha også i minne:
    Please note: If you would like to tune the vented box, please check out DS1505 and DS1510. DS1501 is only available for sealed configuration.
    Men vil dette si at 1505 og 1510 kan brukes i både lukket og portet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Men vil dette si at 1505 og 1510 kan brukes i både lukket og portet?
    Godt spørsmål. Helt ærlig er jeg ikke sikker på hva slags element jeg har, siden det i utgangspunktet var montert i lukket kasse, men gutta på Rythmik bekreftet at det også kunne brukes i portet kasse helt uten videre.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hei.
    Jeg vurderer et DIY-subwoofer prosjekt i nærmeste fremtid, det virker mer stas å lage noe selv som faktisk funker like godt eller bedre enn noe man kan kjøpe ferdig. Regner også med at man kan spare en liten slant penger, eller rett og slett få mer for pengene. I tillegg kan jo eiergleden bli større :-D
    Har lest litt rundt på noen av DIY trådene, men fant ikke nok info følte jeg. Ikke som traff mine kriterier ihvertfall.

-Foreløpig har jeg satt et budsjett på max. 10k totalt, inkludert forsterker.
    -Kassen må ikke være høyere enn 55cm da den skal kunne plasseres under lerret, og helst ikke mer enn 150 liter.
    -Må kunne spille rimelig flatt ned mot 20Hz.

Er det noen som har forslag til elementer og kassedesign/-volum som møter overnevnte kriterier?
    SEAS L26ROY D1001 er på uke tilbud hos Dynabel.
    UKENS - TILBUD - dynaBel AS

4 stk (2 i serie/paralell) og en forsterker på 800-1000W
    Kasse på 160 liter med portavstemning på 24 Hz, vil nok ikke gå helt flatt til 20 HZ ekkofritt, men i rom med litt EQ så tror jeg det kan bli veldig
    bra, dvs. kanskje 120dB + hele veien ned mot 20 Hz. (som du ser av koneutslag simulering så er det fortsatt en del å gå på
    innenfor Xmax selv ved 800W).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    SEAS L26ROY D1001 er på uke tilbud hos Dynabel.
    UKENS - TILBUD - dynaBel AS

4 stk (2 i serie/paralell) og en forsterker på 800-1000W
    Kasse på 160 liter med portavstemning på 24 Hz, vil nok ikke gå helt flatt til 20 HZ ekkofritt, men i rom med litt EQ så tror jeg det kan bli veldig
    bra, dvs. kanskje 120dB + hele veien ned mot 20 Hz. (som du ser av koneutslag simulering så er det fortsatt en del å gå på
    innenfor Xmax selv ved 800W).
    Kan du beskrive hvorfor du valgte å anbefale Fb = 24Hz og ikke en lavere tuning?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for mange gode tips.
    Dette har fått meg på rett spor ja, har prøvd meg litt på WinISD og Peerless XXLS 12 elementet. Mulig jeg er på viddene, men ser ut som jeg fant en rimelig grei gain-kurve. Det er bare å komme med innspill :-)

La inn 19,3Hz tuning frekvens og 162L vented kasse.
    -peerless-xxls12-19-tuning-jpg

Hvor finner jeg SPL med en hvis effekt osv?
    Kan man få opp tegningene/mål av kassen?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Kan du beskrive hvorfor du valgte å anbefale Fb = 24Hz og ikke en lavere tuning?
    For ikke å miste for mye følsomhet rundt 30 - 50 Hz, da blir bassen kjedelig synes jeg.
    (forsøkte å simulere med litt forskjellige FB, jeg synes 24 Hz ga best kompromiss når han ikke ville større en ca 150 liter, og jeg la på 10 til)

For å få enda mer nivå ned mot 20 Hz (og eventuelt lavere tuning) så vil jeg
    heller bygget større kasse, 200 + liter, men det hadde han vel ikke plass til.

Alternativt bygge med 2 eller 3 elementer, samme volum, lavere f3 og fb men da også lavere følsomhet og max spl.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xxls

Tusen takk for mange gode tips.
    Dette har fått meg på rett spor ja, har prøvd meg litt på WinISD og Peerless XXLS 12 elementet. Mulig jeg er på viddene, men ser ut som jeg fant en rimelig grei gain-kurve. Det er bare å komme med innspill :-)

La inn 19,3Hz tuning frekvens og 162L vented kasse.
    -peerless-xxls12-19-tuning-jpg

Hvor finner jeg SPL med en hvis effekt osv?
    Kan man få opp tegningene/mål av kassen?

162 liter? ikke på et element vel? jeg har det i 100 liters kasse og 21hz tuning

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, den simmen er gjort med ett element. Men vet ikke helt hvilken SPL jeg kan forvente?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, den simmen er gjort med ett element. Men vet ikke helt hvilken SPL jeg kan forvente?
    Om du ser under fanen SPL ser du det, og i samme boks som volumet av kasse, tuning osv står det power, watt eller noe i den duren. Normalt er den innstilt på 1w, 1m.

Kan være greit å se på konutslaget etterhvert som du øker effekten for å se om du holder deg innenfor xmax.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

21Hz tuning - 121,5 liters vented.

Dette ser faktisk bedre ut synes jeg. Begynner å rulle av på rundt 30Hz, cirka 18,5Hz (-6db). Er dette rett avlest?
    Finner SPL, men ikke Xmax. Hvilken SPL kan jeg forvente før den bunner og ved hvilken effekt?

-peerless-xxls12-21-tuning-121-liter-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den XXLS12"-eren i 160l kasse og maks effekt / maks xmax gir deg ca 106dB - 4pi + romgain ved 20Hz... relativt flat respons ned fra 100Hz.

Gjør en liten øvelse for deg selv og regn ut hvor SVÆR en slik kasse blir. Du må da regne 160l + portvolumet + det volumet som elementet stjeler + evt. innvendige forsterkninger. Legg på min. 20mm plate og tilbakemeld dimensjonene - jeg tror du blir overrasket.

Nei, gå heller for to stk L26ROY. Dette er særdeles kompetente element. Kassen blir mindre og kapasiteten blir høyere. Det er ingen problem å fyre på med mer effekt enn det som er nominell belastning for elementet. Her er xmax begrensende. Så maks output er noe mer enn vist i simuleringen som Halvor la ut (legg gjerne ut en ny simulering Halvor hvor du viser kapasiteten innenfor xmax grensen). To stk L26ROY med ukens tilbud + Hypex DS4.0 + kassemateriell burde kunne holde prisen rundt 7000,-.
    Enda bedre ville være to separate kasser med hver sin DS4.0 (det blir aldri for mye) og prisen ville havne et sted rundt 10-11000 med kasser. Det hadde blitt et sabla fint system

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

100 liter

Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Den XXLS12"-eren i 160l kasse og maks effekt / maks xmax gir deg ca 106dB - 4pi + romgain ved 20Hz... relativt flat respons ned fra 100Hz.

Gjør en liten øvelse for deg selv og regn ut hvor SVÆR en slik kasse blir. Du må da regne 160l + portvolumet + det volumet som elementet stjeler + evt. innvendige forsterkninger. Legg på min. 20mm plate og tilbakemeld dimensjonene - jeg tror du blir overrasket.

Nei, gå heller for to stk L26ROY. Dette er særdeles kompetente element. Kassen blir mindre og kapasiteten blir høyere. Det er ingen problem å fyre på med mer effekt enn det som er nominell belastning for elementet. Her er xmax begrensende. Så maks output er noe mer enn vist i simuleringen som Halvor la ut (legg gjerne ut en ny simulering Halvor hvor du viser kapasiteten innenfor xmax grensen). To stk L26ROY med ukens tilbud + Hypex DS4.0 + kassemateriell burde kunne holde prisen rundt 7000,-.
    Enda bedre ville være to separate kasser med hver sin DS4.0 (det blir aldri for mye) og prisen ville havne et sted rundt 10-11000 med kasser. Det hadde blitt et sabla fint system

å regne på innvendig volum på 100 liter holder, ikke pluss element, ikke pluss port osv, jeg mater på med 1000 watt, og jeg har god respons til 20 hz og litt under

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •