DIY-sub som går dypt. (Valg av forsterker) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 165
    Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Interessant mht avkobling: mht logikk og fysikk så trodde jeg at det motsatte var det ideelle, nemlig solid fundamentering av kassen mot underlaget. Er det ikke slik at kraft = motkraft? At når høyttalermembranen beveges ut med en kraft generert av motoren (spolen i magnetfeltet) så vil det virke en like stor motsatt kraft på kassen. Dersom kassen f.eks hadde identisk masse med membranen så ville kassen i ditt wire-eksempel bli forskyvd identisk like mye som membranen men i motsatt retning. Men det vil vi jo ikke... Derfor trodde jeg at det derfor er nødvendig med en stor masse til kassen for å oppnå god transient-respons (dvs stor treghet til kassen). Som tommelfingerregel bør kassen ha ca 1000 ganger større masse enn membranen. Det blir fort tunge kasser med dette regnestykket, derfor valgte jeg å forankre min diy sub rett i stenderverket som igjen er forankret i murgulvet - den står rimelig stødig kan du si Men mener du at avkobling ville vært en bedre løsning? Og på hvilken måte?
    Jeg har testet på dette. Ja, avkobling gir langt mindre bevegelse i kassa ved audiofrekvenser. Poenget er at man senker egenresonansen til kasse vs underlag med avkobling. I praksis kan man få den ned under 1 Hz. Bolter man kassa til underlaget havner den opp i flere hundre Hz.

En test som illustrerer dette:

Ta en plastlinjal og klem den fast i ene enden mot et bord. Slå an den andre enden og se hvor kraftig den svinger i egenresonans!

Gjør så samme test ved å henge linjalen fra en snor. Den flagrer fram og tilbake, men ved en mye mye lavere frekvens. Men du får ingen resonans ved høye frekvenser. Og det er hele poenget.

Når kassa er helt frikoblet så vil den svinge motsatt vei av membranen, men denne motbevegelsen vil være helt nivå- og frekvenslineær og vil ikke innføre noen impulsforvrengning (som igjen påvirker dynamikken), kun et svært lite tap av nivå. Snakker vi om 1:1000 forhold mellom membran og kasse så taper vi altså 0,1%, eller mindre enn 0,01 dB.....

Må legge til at jeg var helt på linje med det du sier tidligere, helt til jeg fikk dette forklart av en fysisker.... og ikke minst testet på det sjøl. Det var en åpenbaring for å si det sånn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener vi har vært inne på temaet tidligere et sted Mr. Tangen, men et alterntiv til å henge kassen opp er å avkoble kassen på et luftunderlag. Når det gjelder avkobling med luft så er trykket avgjørende for stivheten (å holde høyttaleren oppe), mens volumet bestemmer resonansfrekvensen. Bruker man en sykkelslange alene så vil resonansfrekvensen kunne ligge i underkant av 10Hz. Hvis man da i tillegg kobler slangen til et ekstra volum (feks. en lufttank) så kan resonansfrekvensen senkes til under 1Hz og arrangementet avkobler da like godt som å henge høyttaleren opp i gummi eller lignende. Begge løsningene (hengt i taket eller avkoblet på stort luftvolum) gir en veldig høy Q, hvilket betyr at den minste ytre påvirkning vil få høyttaleren til å svinge eller svaie med resonansfrekvensen. For å komme rundt det problemet kan man sette inn et eller flere dempeledd (dempeleddet må da være uten statisk stivhet).
    Uansett... begge løsninger er å gjøre tingene kompromissløst og tilhører garden for spesielt interesserte ... Tror jeg nøyer meg med tunge kasser og myke gummiføtter enn så lenge

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonansfrekvensen bestemmes vel i hovedsak av pendel-lengden, dvs høyden på kabinettet? Forutsatt at dempingen under er myk nok så klart.

Jeg bruker luftfylte trillebårslanger under mine drøyt 2 meter høye basstårn, en i hvert hjørne. Egenresonansen her er rundt 1 Hz en plass.

Jeg har også hatt elementer uten kasse som hang i kjettinger. Ikke noe problem, de hang helt rolig selv om elementene var lette, bare et par kg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonansfrekvensen til en pendel er bestemt av pendellengden alene når pendelen er stiv (ingen fjæring). Når kassen henges opp i en pendel så virker g-kraften som en reaksjonskraft.
    Når kassen settes oppå et fjærende system så virker ikke g-kraften stabiliserende lengre, men vil forsøke å velte kassen over når elementet setter opp moment på kassen. Det er fjærsystemet som i dette tilfellet utgjør reaksjonskraften. Jo mykere fjærsystem, dess lavere resonansfrekvens... som fjærene på en bil.

Å hjørnemontere slangene isolert slik du har gjort hjelper jo veldig på å stabilisere kassene. Et bilde av arrangementet ditt hadde vært moro å sett.

Angående kjetting, så vil en slik løsning overføre dynamiske krefter til opphengspunktet og følgelig taket. På samme måte vil også et fjærsystem overføre dynamiske krefter til underlaget. Hvor store disse kreftene er, er bestemt av stivheten til fjærsystemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke bare en enkelt sykkelslange gir en mykere fjæring, men det er omtrent umulig å få kassa til å stå rett, så jeg ga opp det. Ved å bruke fire slanger som så vidt fylles med luft så ble det nesten like bra. Ved å justere trykket i hver slange er det enkelt å få det til å stå i vater også.

Jeg brukte forresten gummistopper i tillegg på kjettingopphengene mine, dette reduserte vibrasjonsoverføringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det så mange som har gjort så mye ut av det som du 8) Kan du kjenne vibrasjonene fra kassene i gulvet? En annen men vesentlig ting... hvilken betydning har det hatt for lyden hos deg?

... skulle du strekt strikken maksimalt så kunne du koblet slangene til et tilleggsvolum for å gjøre det enda mykere

Edit.... for de som ikke gidder å lage selv: HI-Fi Vibration Isolation – Speakers Enhance Audio Reproduction — www.townshendaudio.com

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nyskjerrig på om det er målbare forskjeller med de overnevnte forslagene til avkobling av subkasse? Hvordan oppleves det subjektivt?

Skal vurdere å eksperimentere litt på dette selv når både sub og rommet blir ferdig 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Tror ikke det så mange som har gjort så mye ut av det som du 8) Kan du kjenne vibrasjonene fra kassene i gulvet? En annen men vesentlig ting... hvilken betydning har det hatt for lyden hos deg?

... skulle du strekt strikken maksimalt så kunne du koblet slangene til et tilleggsvolum for å gjøre det enda mykere
    Skulle jeg strekt strikken hadde jeg hengt opp basstårna i taket, men det gidder jeg ikke. Den løsningen jeg har fungerer bra nok.

Kjenner absolutt overhodet ingen vibrasjon i gulvet med den løsningen jeg har brukt.

Lydmessig så er det stor forskjell på avkobling vs å sette de rett på gulvet. Det er mye bedre dynamikk, frihet for farging og generell renhet i klangen ved å koble de av fra gulvet.

Det er nok stor målbar forskjell i vibrasjon i kassene (målt med aksellerometer), for jeg kjenner det meget tydelig med hånda at hvis kassene står rett på gulvet så vibrerer de som bare rakkern, mens med avkobling er det merkbark mindre vibrasjon.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått pusset og malt litt. Ble litt mer styr enn jeg håpet på. Rullet først på ett tynt lag maling, som grunning og for å se om jeg trengte å pusse noe mer. Selvfølgelig var det litt mer sparkling og pussing som måtte til, spesielt skruehullene er vanskelig å få helt slett. Cirka halvparten av de var synlig, det kommer av at jeg hadde vært litt vel ivrig med pussingen. Totalt endte det ut med 3 sparkel- og pusserunder, samt 3 strøk med maling.

Malingen jeg har brukt er Jotun Lady Tre & Panel 15 (vannfortynnet oljemaling). Dekker godt, men må legge på tynt ellers har den en tendens til å renne.

-kasse-malt-bak-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet subben litt, kjørte noen sinustoner med tonegeneratoren i WinISD - har ikke fått tatt noen målinger enda.

Koblet den først opp med 2 stk Oberon 6.1 monoblokker (1 stk per spole i 2 ohms drift, gikk fint). Testet forskjellig nivå og frekvenser, fra 10 til 100Hz. Høres ut som subben ruller av rundt 40Hz. Stemmer overens med simuleringen, så her må nok noe EQ til for å heve nivået i bunn.
    Da jeg lot den stå å spille 10 Hz sinustone, hørte jeg ingenting (selvfølgelig), men i rommet ved siden av stod det noen plastposer og blafret, så noe dypt går den :roll:

Har kjøpt en QSC USA 1310 som jeg håper kan levere nok krefter til å drive subben til ønsket nivå, er oppgitt til 2 x 1000w (2 ohm, 1kHz). Testet den også, merket ikke noe forskjell fra Oberon blokkene. Utenom at den ved en anledning blinket litt på "clipping" ved litt pådrag ved en 50Hz tone.

Men over til det viktige:
    Er Behringer DEQ2496 noe å satse på?
    Trenger en EQ der jeg kan heve noe i bunn, og selvsagt ta eventuelle topper.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Da har jeg fått testet subben litt, kjørte noen sinustoner med tonegeneratoren i WinISD - har ikke fått tatt noen målinger enda.

Koblet den først opp med 2 stk Oberon 6.1 monoblokker (1 stk per spole i 2 ohms drift, gikk fint). Testet forskjellig nivå og frekvenser, fra 10 til 100Hz. Høres ut som subben ruller av rundt 40Hz. Stemmer overens med simuleringen, så her må nok noe EQ til for å heve nivået i bunn.
    Da jeg lot den stå å spille 10 Hz sinustone, hørte jeg ingenting (selvfølgelig), men i rommet ved siden av stod det noen plastposer og blafret, så noe dypt går den :roll:

Har kjøpt en QSC USA 1310 som jeg håper kan levere nok krefter til å drive subben til ønsket nivå, er oppgitt til 2 x 1000w (2 ohm, 1kHz). Testet den også, merket ikke noe forskjell fra Oberon blokkene. Utenom at den ved en anledning blinket litt på "clipping" ved litt pådrag ved en 50Hz tone.

Men over til det viktige:
    Er Behringer DEQ2496 noe å satse på?
    Trenger en EQ der jeg kan heve noe i bunn, og selvsagt ta eventuelle topper.
    Ang. den EQ fra Behringer, har aldri sett eller hørt (som jeg vet), men jeg synes den så veldig spenende ut (særlig etter å ha lest litt i manualen).
    Veldig mange muligheter og inn/utganger og fine data for en relativt lav sum med Kr.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Ang. den EQ fra Behringer, har aldri sett eller hørt (som jeg vet), men jeg synes den så veldig spenende ut (særlig etter å ha lest litt i manualen).
    Veldig mange muligheter og inn/utganger og fine data for en relativt lav sum med Kr.
    Den er veldig god den DSPen. Et av få brukbare produkter fra Berry. 8) Veldig mange som faktisk syntes den er bedre enn DBX sin "Driverack PA". Jeg syntes den er veldig lett å bruke, og har veldig mange nyttige justeringsmuligheter.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, da har jeg funnet ut at QSCen ikke er kraftig nok til å dra subben opp på skikkelig nivå. Testet med noen låter fra PC (aktiv X-over via foobar2000), og ved noen anledninger fikk jeg jeg aktivert "clip" i korte øyeblikk. Lydnivået var ikke rystende, men høyt var det absolutt :-)

Prøvde så igjen med 2 stk Oberon 6.1 (1 stk pr 2 ohm spole). Da ble det andre boller! Så nå står jeg nesten å vurderer om jeg skal kjøpe en kraftig (helst vifteløs) forsterker til subben eller bare bruke monoblokkene? Er litt usikker på hvor godt de liker 2 ohms last og om de er litt for "pene" til sub-tjeneste... :???:
    Og hva skal jeg da bruke på RF-7? hmmm...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Crown XTi 4002

Fremskritt - venter på svar fra ebay angående bud på en ny Crown XTi 4002.
    Denne kan bli (relativt) billig... Noen som har erfaring eller info, tenker da spesielt på den innebygde DSPen, er den brukenes til sub?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Fremskritt - venter på svar fra ebay angående bud på en ny Crown XTi 4002.
    Denne kan bli (relativt) billig... Noen som har erfaring eller info, tenker da spesielt på den innebygde DSPen, er den brukenes til sub?
    Er veldig brukenes. Er også veldig lett å finne frem og stille alt slik du vil ha det. Finnes sikkert også en del filmer på youtube hvordan du gjør det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Er veldig brukenes. Er også veldig lett å finne frem og stille alt slik du vil ha det. Finnes sikkert også en del filmer på youtube hvordan du gjør det.
    Jeg fant en presentasjonsfilm som viste noe fra menysystemet, ser jo ut til å være enkelt i bruk med mange muligheter. Bare synd den var på tysk, men fikk med meg noe... :-?

Er det noen som har en formening om XTi 4002 vil være kraftig nok til å drive denne subben til potensiale, eller bør jeg kanskje vurdere storebroren 6002? Jeg vil helst unngå å gå for sistnevnte, den er en god del dypere og vil da føre til at jeg må dra racket noen ekstra centimeter ut fra veggen. Og så har jeg "kun" en dedikert 16A kurs til sub-forsterkeren. Men må man, så må man

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er den på vei i posten, effektforsterkeren som skal drive subben - valget falt på en Crown XTi 4002. Denne skal kunne levere godt over de 2000w RMS som jeg er ute etter, i tillegg til innebygget DSP.
    Kommer tilbake med erfaringer når jeg har fått testet og målt litt.

-crownxti4002largealp-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du hadde kjørt ein 10hz test . kjente du ikke trøkk i ører å kropp?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234
    så du hadde kjørt ein 10hz test . kjente du ikke trøkk i ører å kropp?
    Jo, det gjorde jeg 8)
    Dro an ikke "helt ut" då...

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •