DIY-sub som går dypt. (Valg av forsterker) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 165
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kassa di ser mer enn bra nok ut vil jeg si. :-D

Når det gjelder å redusere vibrasjon i kassa er det faktisk viktigere å avkoble hele kassa fra underlaget (gulvet), enn å gå helt bananas med avstiving og demping.

Avkobling kan gjøres på flere måter. Det mest effektive er å henge kassa i wire fra taket. De som tror jeg er gal får bare mene det, men tro meg: det funker. Nest best er å la den "sveve" på luftputer, f.eks sykkelslange eller trillebårslanger (en i hvert hjørne).

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign

Når det gjelder å redusere vibrasjon i kassa er det faktisk viktigere å avkoble hele kassa fra underlaget (gulvet), enn å gå helt bananas med avstiving og demping.

Avkobling kan gjøres på flere måter. Det mest effektive er å henge kassa i wire fra taket. De som tror jeg er gal får bare mene det, men tro meg: det funker. Nest best er å la den "sveve" på luftputer, f.eks sykkelslange eller trillebårslanger (en i hvert hjørne).
    Wire fra taket, blir det ikke

Det skal ihvertfall teppe på gulvet, det hjelper no på.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mykt teppe hjelper litt ja. Alternativt kan du bruke slike myke avkoblingsklosser under, det funker også.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir nok noe gummiklosser under uansett.
    Men kan jo være jeg kommer til å se på en løsning med to plater, gjerne trinnlydsplater, i sandwich med noe mykere imellom.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    De fleste synes det er en del lettere å jobbe med MDF, i tillegg er det lettere å få en penere finish.

Men hvis noen mener (og helst kan dokumentere) at 44mm spon ikke er godt nok for oppgaven, så får jeg vurdere å lage en ny kasse.
    Alternativt så kan jeg lime et lag kryssfiner eller MDF på utsiden av kassen. Uansett har jeg tenkt å dempe den innvendig med selvklebende bitumen dempepapp og Polyfill.
    Ser flere har svart noe av det samme, men at gulvspon puster/lekker så mye luft at det
    har noe som helst betydning i en høyttaler tror jeg ingen ting på.
    Nå har du også laminert to sponplater og da vil jo dette limsjiktet også
    gjøre kassa tilnærmet hermetisk tett uansett materiale.

Men, kan også tilføye at jeg har gode erfaringer med MDF til div. basskasser, men når du
    uansett lager det så solid så er nok ikke materialvalget så viktig.
    OT. har dårlige erfaringer med MDF til mellomtone
    kasser, høy egenresonans og mer ulyd, da mener jeg vanlig gulvspon er bedre.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pusting = suge fuktighet og ekspansjon hvis jeg ikke tar helt feil.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken effekt brukte du?
    Hvorfor kvittet du deg med de?
    Brukte en Crown K2 på de, ikke nok effekt for fullt potensiale men jeg merket aldri at den gav seg på de lydnivået jeg spillte ihvertfall.

Jeg solgte de da jeg kun ble fornøyd med lyden i de laveste frekvensene men ikke like fornøyd oppover. Bruker idag 18" JBL istedet og de er riktignok ikke så tøffe under 30 hz som LMSene var i portet kasse men tar det igjen på det meste annet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Pusting = suge fuktighet og ekspansjon hvis jeg ikke tar helt feil.
    Den er grei, MDF sliter jo med det samme...

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Brukte en Crown K2 på de, ikke nok effekt for fullt potensiale men jeg merket aldri at den gav seg på de lydnivået jeg spillte ihvertfall.

Jeg solgte de da jeg kun ble fornøyd med lyden i de laveste frekvensene men ikke like fornøyd oppover. Bruker idag 18" JBL istedet og de er riktignok ikke så tøffe under 30 hz som LMSene var i portet kasse men tar det igjen på det meste annet.
    Jeg har vel innsett at de trenger enormt med effekt, skal man dra ut potensialet. En god PA forsterker som er 2 ohm stabil er nok veien å gå, får se hva det ender ut i. Står litt mellom The t.amp 3000 og Behringer iNuke 6000 DSP, men god mulig jeg ender ut med en bedre kandidat.

LMS'ene sin sterke side er jo i bunn, og det er jo det jeg har vært ute etter :-)

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro Inuke 6000 er et dårlig alternativ da den ikke er 2ohm stabil, + laveste høypass setting i DSP er 20hz .

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Vil tro Inuke 6000 er et dårlig alternativ da den ikke er 2ohm stabil, + laveste høypass setting i DSP er 20hz .
    Stemmer det ja, den er vel i praksis 2 stk NU3000 satt i ett chassis! argh...
    Alternativt kan jo være å gå for en NU3000, men er redd den ikke er kraftig nok. Så en test gjort på en dansk side, da leverte den mer enn de hadde forventet, også i 2 ohm.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok mindre enn hva lms ultra tåler, men har du virkelig behov for maks utbytte? Den er jo rimelig sinnsyk. Hva med Lab Gruppen FP14000 clone som mange bruker på avsforum?

Lab Gruppen FP14000 clone amplifiers - AVS Forum

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det ja, den er vel i praksis 2 stk NU3000 satt i ett chassis! argh...
    Alternativt kan jo være å gå for en NU3000, men er redd den ikke er kraftig nok. Så en test gjort på en dansk side, da leverte den mer enn de hadde forventet, også i 2 ohm.
    NU6000 finnes i 2 forskjellige utgaver, en 4-kanals og en 2-kanals. Det er 4-kanaleren som er to stk NU3000 satt sammen, 2-kanalern er en vanlig 2-kanaler.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper så lite når "vanlig" to kanals Inuke 6000 ikke er 2ohm stabil , og LMS 5400 har doble 2ohms spoler.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Blir nok mindre enn hva lms ultra tåler, men har du virkelig behov for maks utbytte? Den er jo rimelig sinnsyk. Hva med Lab Gruppen FP14000 clone som mange bruker på avsforum?

Lab Gruppen FP14000 clone amplifiers - AVS Forum
    Er litt skeptisk til å støtte firma som driver med kopiering av andre merker, og at de foretrekker wiretransfer er ikke noe jeg er fan av. Jeg betaler ALLTID med kredittkort når jeg handler online, en grei garanti om produktet ikke kommer frem.
    Men byggekvaliteten ser jo bra ut, og ser også ut til å levere godt mer power ja

Maks utbytte? Joda, tatt i betraktning de som har x antall slike subber i sine oppsett, så er jeg ikke redd for å gi min ene subb de beste forutsetninger for å yte maks.

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    NU6000 finnes i 2 forskjellige utgaver, en 4-kanals og en 2-kanals. Det er 4-kanaleren som er to stk NU3000 satt sammen, 2-kanalern er en vanlig 2-kanaler.
    Dette er hva jeg har funnet ut: "BTW there is some evidence that a nu6000 is actually two bridged nu3000's in the same case. Each channel has exactly the same specs as a bridged nu3000 ..."
    Passer jo om man tenker at man ikke kan "dobbel-brokoble" NU6000'en.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker en smule snodig hele greia at isåfall så er 4-kanaleren og 2-kanaleren akkurat samme forsterker men klart det kan være mulig og jeg er enig i at de nesten kan se slik ut utifra specs og det at den ikke kan brokobles.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bare bruke f.eks QSC RMX4050HD + ekstern DSP da? Da får du watten du ønsker, og får QSC sin kvalitet. Så slipper du å lure på om du har kjøpt svarteper eller katta i sekken. Det finnes mange alternativer som er gode som gir nok effekt. Mini-DSP er et alternativ. :wink:

Jeg vil gi Inuke 6mnd til 1år på markedet med gode tilbakemeldinger før jeg ville tatt i bruk den. Da vet du om de er stabile og om produktet er godt nok.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hva med å bare bruke f.eks QSC RMX4050HD + ekstern DSP da? Da får du watten du ønsker, og får QSC sin kvalitet. Så slipper du å lure på om du har kjøpt svarteper eller katta i sekken. Det finnes mange alternativer som er gode som gir nok effekt. Mini-DSP er et alternativ. :wink:

Jeg vil gi Inuke 6mnd til 1år på markedet med gode tilbakemeldinger før jeg ville tatt i bruk den. Da vet du om de er stabile og om produktet er godt nok.
    Jeg synes prisen var noe drøy for den QSC'en, men ofte så får man det man betaler for.

Kommer nok til å vente litt med å kjøpe iNuke ja. Fordelen om jeg handler på nett, er at det er åpent kjøp i 14 dager, og da kan jeg eventuelt få testet om den levere slik som Behringer lover.
    Vil prøve å holde meg under 5k for en forsterker, så mulig jeg må se meg om etter noe brukt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ankom motoren i dag og er nå montert, kjenner det på ryggen!

-tc-sounds-ultra-spisebordet-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kassen ferdig skrudd sammen og sparklet. Gjenstår å få pusset den ned og så bestemme meg for en overflate. Frister litt å trekke hele eller deler av den i sort skinn 8)

-kasse-klar-pussing-skr-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign

Interessant mht avkobling: mht logikk og fysikk så trodde jeg at det motsatte var det ideelle, nemlig solid fundamentering av kassen mot underlaget. Er det ikke slik at kraft = motkraft? At når høyttalermembranen beveges ut med en kraft generert av motoren (spolen i magnetfeltet) så vil det virke en like stor motsatt kraft på kassen. Dersom kassen f.eks hadde identisk masse med membranen så ville kassen i ditt wire-eksempel bli forskyvd identisk like mye som membranen men i motsatt retning. Men det vil vi jo ikke... Derfor trodde jeg at det derfor er nødvendig med en stor masse til kassen for å oppnå god transient-respons (dvs stor treghet til kassen). Som tommelfingerregel bør kassen ha ca 1000 ganger større masse enn membranen. Det blir fort tunge kasser med dette regnestykket, derfor valgte jeg å forankre min diy sub rett i stenderverket som igjen er forankret i murgulvet - den står rimelig stødig kan du si Men mener du at avkobling ville vært en bedre løsning? Og på hvilken måte?

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •