DIY-sub som går dypt. (Valg av forsterker) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 165
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Nå skal jeg ikke snakke for Tangen, men forstod det slik at der var long throw elementene han siktet til. Minnes noe om portkompresjon og at det ble omtrent som en kasse som var lekk.
    Ja.

Kombinasjonen long-throw, bassrefleks og små/moderate kasser fungerer ikke særlig godt. Porten blir for liten, og porten vil komprimere så mye ved høye lydtrykk at den i praksis ikke fungerer. Da kunne man like gjerne gått for lukket kasse.

Gode resultater med bassrefleks krever store kasser og veldig store porter.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Ser ut som et skikkelig "sveiseapparat" det der, men det er jo det som trengs for å skremme noen dB ut av den driveren jeg har bestilt.
    Har du noen erfaring med denne ampen selv? Noe å ta hensyn til? Tenker nok det trengs en egen (minimum) 10A kurs til denne...
    Veldig skjelden jeg trenger og få sveiset noe, men hvis jeg skulle ha behov for det, så har jeg tilgang på det meste innen sveiseapparater og whatnot igjenom jobben ;-). En viftemod er vel antagelig nødvendig hvis den skal stå i samme rom som Kino/stue. Er softstart på den, så ja den går nok igang på en 10A, men skal man kjøre den i 2ohm så vil nok en treg 16A, + gjerne 4.kvadrat fra skap, for minst mulig spenningstap ved pådrag.....:shock:

(bruker erfaringer: Thomann/Google)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Veldig skjelden jeg trenger og få sveiset noe, men hvis jeg skulle ha behov for det, så har jeg tilgang på det meste innen sveiseapparater og whatnot igjenom jobben ;-). En viftemod er vel antagelig nødvendig hvis den skal stå i samme rom som Kino/stue. Er softstart på den, så ja den går nok igang på en 10A, men skal man kjøre den i 2ohm så vil nok en treg 16A, + gjerne 4.kvadrat fra skap, for minst mulig spenningstap ved pådrag.....:shock:

(bruker erfaringer: Thomann/Google)
    Hehe... En viftemod må jeg nok påregne ja.

Kommer nok til å måtte legge opp 2 stk 16A kurser, en for sub-amp og en for resten av det tekniske. Har en 10A kurs allerede, den kommer til å gå til PJ og belysning etc. Varmekablene går på en egen kurs ihvertfall.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Element ankommet! :-D

Da er membranen ankommet, j%&#$ irriterende at den kom i to deler... skjerpings Bring! Men satser på at de klarer å få resten av gårde i morgen, alt ankom jo tollager for 2 dager siden.

-tc-sounds-bilde-1-jpg

-tc-sounds-bilde-2-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt begynt på kassen.
    Jeg har brukt 22mm spon, lagt dobbel med masse lim imellom og skruer.

-bilde-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spon

Spon puster du må forsegle kassen din invendig ivertfall 8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaktmestern
    Okei, takk for tipset. Jeg hadde tenkt å behandle overflaten med noe, men var ikke sikker på hva. Har nesten brukt 0,5 liter lim ved montering, så er nærmest tett allerede kan jeg tenke meg

Hva anbefaler du, må jo være noe som ikke kan sprekke opp og begynne å drysse av?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaktmestern
    Spon puster..:shock:.

Tøft 8) ser veldig bra/rått ut!, tror ikke det at "spon puster" blir noe problem ;-). Er mer en tett nok, lim/sparkel/maling/lakk kommer ikke til å bli blåst av.....

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk 8)

Synes det vil virke rart om den puster, gjennom 44mm, i den grad at det vil kunne påvirke prestasjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

spon

spray lakker han innvendig eller smør et lag med polyester tetter porene 8)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke mdf mye bedre mtp stivhet osv? Har kanskje ikke noe å si mtp dobbel tykkelse som du har gått for.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig vannfast MDF er stivere enn sponplater, men det er forskjell på sponplater også. Gulvspon er normalt tettere og stivere en veggspon f.eks. Kryssfiner er stivere (og dyrere...) enn både MDF og sponplate.

Men når alt kommer til alt, er det i grunn avstiving som gjør kassa stiv.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Er ikke mdf mye bedre mtp stivhet osv? Har kanskje ikke noe å si mtp dobbel tykkelse som du har gått for.
    Man kan jo prøve å legge en 120cm lengde med 22mm gulvspon og en tilsvarende MDF plate mellom to lekter. Stå på midten og se hva som skjer...

MDF har høyere egenvekt enn LDF ja. Men MDF har den negative egenskapen at den kan risikere å krympe over tid, spesielt i tørt klima. Da kan man risikere at det begynner å sprike i skjøter. Men jeg bor i Bergen, så noe reelt problem hadde det ikke vært ;-)

Når det gjelder akustisk demping (STC) har MDF 29, LDF har 25. Altså de ligger i samme kategori mtp. dempingsgrad.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Mulig vannfast MDF er stivere enn sponplater, men det er forskjell på sponplater også. Gulvspon er normalt tettere og stivere en veggspon f.eks. Kryssfiner er stivere (og dyrere...) enn både MDF og sponplate.

Men når alt kommer til alt, er det i grunn avstiving som gjør kassa stiv.
    Godt å høre, derfor jeg gikk for gulvspon.
    Men jeg kommer nok til å lime inn noen flere avstivere, ihvertfall mot midten av platene.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes i det hele at man blir litt for teoretiske her, både hva "pustende og slaskete sponplater" angår.
    I forhold til MDF er det nok riktig, men jeg tror ikke hhalstensen behøver å bekymre seg så alfor mye.
    Med de vegg- (og den baffeltykkelsen?) det er snakk om her, i kombinasjon med en godt avstivet kasse, tror jeg han kan føle seg på trygg grunn.

Ei heller er det snakk om en luftballong her, men en høyttalerkasse hvor transientene er såpass raske at man neppe vil få problemer med eventuelle "luftlekkasjer" heller.
    Luften vil rett og slett ikke rekke å komme seg gjennom platene, som resultat av trykkforandringer i kassa.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det åpenbart full kontroll! Hvorfor er mdf såpass mye brukt i diy om gulvspon er vel så bra? Tilgjengelighet eller pris? Eller er det bare en vanesak? På avsforum går det vel utelukkende i mdf eller baltic birch.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ett par LMS5400 for halvt år siden som jeg prøvde både i lukket og bassrefleks kasse, og synes faktisk portet fungerte best til mitt/film bruk. 225 liter tunet til rundt 20 hz spillte ganske så morsomt Til musikkbruk så er nok en mindre og lukket kasse vell så bra men en mister endel trøkk sammenlignet med bassrefleks.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Her er det åpenbart full kontroll! Hvorfor er mdf såpass mye brukt i diy om gulvspon er vel så bra? Tilgjengelighet eller pris? Eller er det bare en vanesak? På avsforum går det vel utelukkende i mdf eller baltic birch.
    De fleste synes det er en del lettere å jobbe med MDF, i tillegg er det lettere å få en penere finish.

Men hvis noen mener (og helst kan dokumentere) at 44mm spon ikke er godt nok for oppgaven, så får jeg vurdere å lage en ny kasse.
    Alternativt så kan jeg lime et lag kryssfiner eller MDF på utsiden av kassen. Uansett har jeg tenkt å dempe den innvendig med selvklebende bitumen dempepapp og Polyfill.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedårsakene til at MDF er så utbredt er vel at det er lett å bearbeide, og lett å få en god lakkfinish. Og dels at det er mye billigere enn kryssfiner.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg hadde ett par LMS5400 for halvt år siden som jeg prøvde både i lukket og bassrefleks kasse, og synes faktisk portet fungerte best til mitt/film bruk. 225 liter tunet til rundt 20 hz spillte ganske så morsomt Til musikkbruk så er nok en mindre og lukket kasse vell så bra men en mister endel trøkk sammenlignet med bassrefleks.
    Jeg er ikke fremmed for å lage en bassrefleks med tiden, hadde vært gøy å prøve begge deler.

Grunnen til at jeg i denne runden endte ut med en lukket kasse, er at jeg la en del vekt på minimering av harmonisk forvrengning og cone excursion i simuleringen. Vil ikke har for mye forvrengning heller... Men som du påpeker, portet kasse gir mer trøkk i bunn. Satser på å hente inn noe med EQ, uten at det skal gå utover lydkvaliteten. Må heller supplere med nok effekt

Hvilken effekt brukte du?
    Hvorfor kvittet du deg med de?

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •