DIY-sub som går dypt. (Valg av forsterker) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 165
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det flasker seg :-) Et par små anbefalinger på veien:
    - Det er ofte en fordel å lage sidene like lange som mulig for å presse de innvendig stående bølgene så høyt som mulig i frekvens. Med ca 900mm innvendig lengde så vil første stående bølge opptre ved Ca 190Hz. Helt greit hvis du deler lavt og bratt, men husk at en stående bølge akkumulerer energien og kan være hørbar selv om signalet ligger relativt langt nede ved denne frekvensen.
    - vurder å heller bruke 8 mindre jevnt fordelte hull i hver av de to vertikale avstiverene ut mot sidene. Dette vil bidra til jevnere spenningsfordeling i materialet og styrken blir vesentlig høyere uten at det hindrer jevn trykkoppbygging i kassen.
    - jeg ville ventet med å skjære ut / måle til den vertikale avstiveren i midten til jeg hadde elementet i hånden. Så ville jeg laget utsparingen bittelitt større en selve elementet slik at styrken i denne avstiveren også er så høy som mulig. Avstiveren kan godt perforeres med flere mindre hull om nødvendig, uten at den mister nevneverdig styrke.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips, alltid kjekt å ha med seg.

-Ved å velge lik lengde på alle sidene vil jeg miste en god del kassevolum. Slik møbleringen er planlagt, vil en kvadratisk bunnflate på subben gi mindre plasseringsmuligheter. Spesielt om den skal være over 100 liter.

-Det er nok sant, godt mulig jeg går for flere små hull. Det blir et spørsmål om volum vs. stivhet. Heldigvis har jeg overkompensert litt på volum, så da skal det være rom for godt med avstivere.

-Jeg skal få laget avstiverene som står "krysset" ved driveren, så kraftig som mulig :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen ferske bilder og en video av LMS-U 5400:

18" TC Sounds LMS Ultra 5400 - free air max excursion - YouTube

Photo Album - Imgur
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 18" LMS Ultra kan flytte ca like mye luft som de fire Seas L26ROY jeg har i kinoen min. Det er ikke nok til "jordskjelv" dessverre, men greit nok. Spørs om du bør ta høyde for flere sub'er hvis du skal ha noe som er "helt vilt".

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    En 18" LMS Ultra kan flytte ca like mye luft som de fire Seas L26ROY jeg har i kinoen min. Det er ikke nok til "jordskjelv" dessverre, men greit nok. Spørs om du bør ta høyde for flere sub'er hvis du skal ha noe som er "helt vilt".
    De virker bra de L26ROY elementene, men med tanke på hvor mange jeg måtte ha ble det ikke aktuelt for min del. Men de var absolutt oppe til vurdering :-)
    Nå har jeg selvsagt muligheten til å supplere med en til 18" eller noe litt mindre senere, om behovet melder seg. Håper ihvertfall at jeg skal få noe "jordskjelv" og respons ned mot 20Hz med den driveren...
    En del faktorer som veide for denne driveren er målt respons ned i 8Hz (90dB), lav forvrengning og høyt utbytte ned mot 20Hz.

PS! Noen som har erfaring med denne: Behringer NU6000DSP ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Respons til 20 Hz burde ikke være noe problem, det er kun et spørsmål om mengde EQ. Men det er begrenset hvor mye luft en 18" klarer å flytte.... dessverre. I lukket kasse kreves det fire ganger så mye membranbevegelse og/eller areal for å levere samme lydtrykk ved 20 Hz som ved 40 Hz.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Respons til 20 Hz burde ikke være noe problem, det er kun et spørsmål om mengde EQ. Men det er begrenset hvor mye luft en 18" klarer å flytte.... dessverre. I lukket kasse kreves det fire ganger så mye membranbevegelse og/eller areal for å levere samme lydtrykk ved 20 Hz som ved 40 Hz.
    Så du mener jeg bør gå for portet kasse?

Eller at jeg ikke vil kunne oppnå 105dB (25Hz) i sweetspot?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger egentlig 115 dB ved 20 Hz, men det kommer jo an på hvor høyt du skal spille.

Nei, løsningen er ikke portet kasse... men flere sub'er.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger egentlig 115 dB ved 20 Hz, men det kommer jo an på hvor høyt du skal spille.

Ahha, skjønner problemstillingen.
    Men med roomgain og bruk av EQ så er jeg vel ikke langt ifra? Iflg simuleringene skal den kunne levere ca. 110dB @20Hz /1meter.

Fant en måling som er foretatt i friluft /1m i en 100 liters kasse, av Ilkka:
    -tc-sounds-graph-png

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ endrer ikke hverken følsomhet eller max SPL. Men roomgain gjør til en viss grad, det kommer helt og holdent an på plassering i rommet av både lyttere og høyttalere hvor mye gain du får, eller om du i det hele tatt får noe room-gain. Med en lytteposisjon omtrent midt i rommet så får du negativt room-gain faktisk.

Simuleringer er så og si alltid basert på 2pi, dvs akustisk half-space, som igjen betyr ca det samme som at subwooferen står i en uendelig baffel. Noe den jo ikke gjør, men room-gain henter inn igjen dette til en viss grad.

Med andre ord: det kommer helt an på.

Men uansett så er en 18" ikke nok for å levere bass på THX-nivå.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ endrer ikke hverken følsomhet eller max SPL. Men roomgain gjør til en viss grad, det kommer helt og holdent an på plassering i rommet av både lyttere og høyttalere hvor mye gain du får, eller om du i det hele tatt får noe room-gain. Med en lytteposisjon omtrent midt i rommet så får du negativt room-gain faktisk.

Simuleringer er så og si alltid basert på 2pi, dvs akustisk half-space, som igjen betyr ca det samme som at subwooferen står i en uendelig baffel. Noe den jo ikke gjør, men room-gain henter inn igjen dette til en viss grad.

Med andre ord: det kommer helt an på.

Men uansett så er en 18" ikke nok for å levere bass på THX-nivå.
    Først må jeg få bygget og plassert den, så må jeg få igang noen målinger. Men som du sier, det skal en del membranflate og effekt til før man når THX kravene.

Det blir ihvertfall spennende for min egen del, synes selv dette prosjektet virker litt artigere enn å bestille en SVS xx13 Ultra fra nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - mye artigere å bygge selv! :-D

Poenget mitt var i grunn at THX-kravet er temmelig drøyt. Det var litt derfor jeg en gang havnet opp med fire 18" i gigantiske bassreflekskasser.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - mye artigere å bygge selv! :-D

Poenget mitt var i grunn at THX-kravet er temmelig drøyt. Det var litt derfor jeg en gang havnet opp med fire 18" i gigantiske bassreflekskasser.
    De er rimelig drøy de kassene du hadde ja 8)
    Om jeg kommer til å kjøpe enda en LMS 18, tviler jeg litt på. Men det får bli en vurdering som jeg tar stilling til senere. Som sagt så må man høre og måle behovet etterhvert. Det er lett å si nå, men så lenge jeg har god respons ned mot 20Hz så er jeg happy! Eller så kan jeg hive ut bakerste rad å bygge Gjallerhorn! NOT!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å surfer litt rundt på nettet etter en (eller to) forsterkere å drive TC Sounds Ultra med. Trenger jo noe som klarer å levere krefter selv ned i lave frekvenser, og som helst er 2 ohm stabil. Ser at de fleste PA-amper opplyser om fantastiske effekter, men at dette som oftest er ved 1kHz og gjerne 1% THD.

Jeg har foreløpig sett på noen relativt rimelige alternativer.
    *2 stk Behringer EP4000 (brokoblet, drive 1 spole hver i 2 ohm) - ca. 4800,-
    *1 stk Marathon MA-5050 (brokoblet, drive spoler i serie 4 ohm) - ca. 6200,-

Noen med tanker omkring overnevnte eller gjerne andre gode alternativer? Finnes jo masse PA utstyr som sikkert klarer å gjøre jobben. Hva med Hypex DIY kanskje? :-D

Behringer EP4000 (ser ut til å ha en kraftig strømforsyning):
    -behringer-ep4000_84061-jpg

Marathon MA-5050 (...en enda kraftigere strømforsyning, men er en bedre enn to?):
    -marathon-ma5050-jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HYPEX UcD2k

Om jeg skal bygge en monoblokk med en Hypex UcD2k forsterker modul, hva trenger jeg mer enn en UcD2k Power supply?

Kabler, trafo... evt. hvilken?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

port

men de 4x18" du solgte var jo porta

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke snakke for Tangen, men forstod det slik at der var long throw elementene han siktet til. Minnes noe om portkompresjon og at det ble omtrent som en kasse som var lekk.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Nå skal jeg ikke snakke for Tangen, men forstod det slik at der var long throw elementene han siktet til. Minnes noe om portkompresjon og at det ble omtrent som en kasse som var lekk.

ok.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg har foreløpig sett på noen relativt rimelige alternativer.
    *2 stk Behringer EP4000 (brokoblet, drive 1 spole hver i 2 ohm) - ca. 4800,-
    *1 stk Marathon MA-5050 (brokoblet, drive spoler i serie 4 ohm) - ca. 6200,-

Noen med tanker omkring overnevnte eller gjerne andre gode alternativer? Finnes jo masse PA utstyr som sikkert klarer å gjøre jobben.
    2stk EP4000 vil ikke fungere da de i bro mot en 2ohm spole ser 1ohm

Et opplagt bang4buck alternativ er vel denne:

the t.amp Proline 3000 Vedlegg 89817 Vedlegg 89813 Vedlegg 89814 Vedlegg 89815

the t.amp Proline 3000 Endstufe

measured:lab 13000 vs proline 3000 - Speakerplans.com Forums - Page 1

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    2stk EP4000 vil ikke fungere da de i bro mot en 2ohm spole ser 1ohm

Et opplagt bang4buck alternativ er vel denne:

the t.amp Proline 3000 Vedlegg 89817 Vedlegg 89813 Vedlegg 89814 Vedlegg 89815

the t.amp Proline 3000 Endstufe

measured:lab 13000 vs proline 3000 - Speakerplans.com Forums - Page 1
    Ser ut som et skikkelig "sveiseapparat" det der, men det er jo det som trengs for å skremme noen dB ut av den driveren jeg har bestilt.
    Har du noen erfaring med denne ampen selv? Noe å ta hensyn til? Tenker nok det trengs en egen (minimum) 10A kurs til denne...

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •