DIY-sub som går dypt. (Valg av forsterker) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 165
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så du må ha hele 4stk L26ROY for å holde følge med en 18N860

18N860 koster 5k hos Evenstad, men selv med ukens tilbud koster 4 L26ROY 5200,-

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa

Både LROY og BMSen er meget imponerende elementer, som simmer utrolig bra. Vil tro de også leverer "in real life" 8)

Har ikke sett så nøye på hva som er optimalt, men mer på hva Hhalstensen har av plass, begge alternativ med porter/elementer havner på ca. 200L innvendig. Med større kasser kan det sikkert hentes noen db til i "kjelleren".

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En 18" vil jo ta en god del mindre plass. Så for min del er det ikke tvil. Men avhenger vel av øyet som ser.

hhalstensen: Les tråden som jeg har(navnet er litt misvisende), og spør i vei så skal jeg svare på alt jeg kan!

EDIT: Men kan jo ikke svare på det aller viktigste, hvordan den spiller, ettersom at den spiller fulltone uten miniDSP'en. Og fulltone subwoofer er ikke det helt store. x)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med L26ROY er at du kan dele dem inne i 2 eller 4 mindre kasser så du kan spre dem ut i rommet.

Personlig hadde jeg nok gått med 18", man kan jo utvide med en 18" til senere uansett :P

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med L26ROY er at du kan dele dem inne i 2 eller 4 mindre kasser så du kan spre dem ut i rommet.

Personlig hadde jeg nok gått med 18", man kan jo utvide med en 18" til senere uansett :P
    Eller 8stk L26ROY.... 8-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer simm. :wink: Her dytter vi opp elementene ihht. "35% Down BL" .. 8-)

Vedlegg 89320 Vedlegg 89321 Vedlegg 89322 Vedlegg 89323

Dette gir Beymaen litt mer rettferdighet da den har et forholdsvis høyt magnetgap. Høypass burde nok settes litt høyere in real l....

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Mer simm. :wink: Her dytter vi opp elementene ihht. "35% Down BL" .. 8-)

Vedlegg 89320 Vedlegg 89321 Vedlegg 89322 Vedlegg 89323

Dette gir Beymaen litt mer redferdighet da den har et forholdsvis høyt magnetgap. Høypass burde nok settes litt høyere in real l....
    Hva med å sette Beymaen til 20hz? Da vil du få litt høyere frekvenskurve oppover.

Leeroyen så jo ganske bra ut i grunn, men krever jo masse effekt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hva med å sette Beymaen til 20hz? Da vil du få litt høyere frekvenskurve oppover.
    Beymaen er simmet med samme port og nettovolum som BEFs siste hvor LFE er "prien", og han bruker seks stk. i front = +15db+room+Miles...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Beymaen er simmet med samme port og nettovolum som BEFs siste og LFE er "prien", og han bruker fire stk. i front = +12db+room+Miles...
    Du er våken om dagene ja. :-D Jeg tenkte mest på trådstarter sitt formål. Nemlig noe som gikk til 20hz.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du er våken om dagene ja. :-D
    ;-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gå for Noen TC-Sounds elementer fra Parts-express?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sette det litt i perspektiv, her er 3D-tegning av rommet slik det er tenkt i denne omgang. Bare å komme med forslag om plassering og type sub(er) :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo all verdens muligheter her mann og sånn sett er det bare budsjettet ditt som begrenser deg
    Om du velger å bygge to eller flere enkle subber, så vil du kunne bekjempe rommoder bedre og enklere enn med en. Stacking av elementer høyden vil også til en viss grad hjelpe til på responsen i rommet. Mitt forslag er - bygg så mange som du har råd til og spre de utover uten å ødelegge det strøkne rommet sånn interiørmessig. To er veldig mye bedre enn en, tre er bedre enn to...
    Igjen,Seas L26ROY er et godt element og uslåelig ift. ukens pris hos Dynabel. Jeg hadde i allefall gått for en slik løsning når budsjettet først er satt :wink:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er jo muligheter :-)
    Først og fremst har jeg plass til å plassere noen småkasser framme. Andre alternativer er stor kasse på venstre vegg og /eller tube bak i høyre hjørne. Hva som blir best er ikke lett å si før man prøver seg frem. Angående tube bak, er jeg urolig for portstøy, men fordelen kan bli bra trøkk. Småkasser framme vil nok gi stram og tight bass, ikke det jeg primært er ute etter. Hmmm... skal ikke være lett dette her!

Og når det gjelder budsjett, det er til for å sprenges :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jo, det er jo muligheter :-)
    Først og fremst har jeg plass til å plassere noen småkasser framme. Andre alternativer er stor kasse på venstre vegg og /eller tube bak i høyre hjørne. Hva som blir best er ikke lett å si før man prøver seg frem. Angående tube bak, er jeg urolig for portstøy, men fordelen kan bli bra trøkk. Småkasser framme vil nok gi stram og tight bass, ikke det jeg primært er ute etter. Hmmm... skal ikke være lett dette her!

Og når det gjelder budsjett, det er til for å sprenges :roll:
    Hvis busjettet er til for å sprenges, så bygg fire separate subber da vel
    Forsøk med fire fremme og deretter med tre fremme og en bak/ved siden, osv.
    Små kasser og stram/tight bass har ikke noe med hverandre å gjøre - så glem det.
    Med relativt flat ekkofri frekvensrespons ned mot 20Hz og heftig kapasitet (antall dB som bassystemet er i stand til å levere der nede i kjelleren) så vil du få nok dypbass. Problemet med bass i rom er at rommodene kødder det til og da gjerne i frekvensområdet 30-150Hz. Flere basser som trigger forskjellige rommoder vil glatte ut responsen og den målte reponsen begynner straks å ligne mer på den simulerte. Her er et paper som beskriver litt rundt temaet.
    Slutt å tenke, begynn å bygg

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig er fortsatt forundret over at så få her til lands bruker JBL W15GTI som sub, fantastisk bra element som en ihvertfall får rimelig fra USA! Spiller dypt, høyt, pent og tåler "uendelig" med effekt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg personlig er fortsatt forundret over at så få her til lands bruker JBL W15GTI som sub, fantastisk bra element som en ihvertfall får rimelig fra USA! Spiller dypt, høyt, pent og tåler "uendelig" med effekt.
    Ser dette, virker billig og bra! :-)
    Prøvde å simme en JBL W15GTi, i 200 liter ventilert kasse tunet til 21Hz. Ser ut til å kunne levere nærme 119dB/1m ved 1000watt. (Grunnen til 1000 watt er pga så på en Dayton SPA1000 som kan drive den).

Er det noen andre som vil prøve seg og kommer med forslag til kassevolum, prioritet høyest mulig SPL 20Hz-50Hz.

PS! Kan kjøpe begge deler fra amazon for 5000 NOK inkludert moms. Det må jo være billig?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter tips fra noen kloke hoder, kom vi på at jeg enkelt kan bruke opphøyingen for bakerste rad i kinoen som en del av basskassen. Dette vil jo gi mange muligheter med tanke på elementer, tuning frekvens og kassevolum :-)
    Grovt regnet kommer kassen til å bli 220cm x 130cm x 15cm, og hvor jeg kan lage en boks i forbindelse enten kan eller på siden av stol-raden hvor elementene kan monteres. Dette vil gi et nettovolum rundt 400 liter, og kan enkelt justeres for element bestykning.
    Minuset med en slik løsning er jo at jeg ikke kan flytte rundt på det.

Hvis noen er over middel interessert hadde det vært gøy om noen vil simme litt
    Jeg ser etter noe som går dypt, men med relativt liten forvrenging. Simmet med 2 stk JBL W15GTi og det ser jo meget lovende ut faktisk, i forhold til en del annet!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at du vil ha platået så lavt? Så at AK bygde sitt 20cm høyt(tror jeg det var) men kom fram til at det ble for lavt og har planer om å gjøre det høyere.

Edit: Ah, det var i BEF sin tråd dem snakket om det.
    http://avforum.no/forum/1797840-post4750.html
    Edit2: men... hvorfor funker ikke direkte linker til innlegg? Det er iaf post 4750 som du ser i linken....

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 15 cm er nok innvendig mål, blir nok 19-22mm i bunn og dobbel plate på topp, stender blir stående 2x6". Totalt ca. 21cm :-)

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •