DIY-sub som går dypt. (Valg av forsterker) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 165
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    å regne på innvendig volum på 100 liter holder, ikke pluss element, ikke pluss port osv, jeg mater på med 1000 watt, og jeg har god respons til 20 hz og litt under
    Enig i at det ikke er nødvendig med 160l, men to stk L26ROY liker små kasser og har større kapasitet enn en stk XXLS12". To element gir også noen andre fordeler.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

h

Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Enig i at det ikke er nødvendig med 160l, men to stk L26ROY liker små kasser og har større kapasitet enn en stk XXLS12". To element gir også noen andre fordeler.

forsåvidt, men xxls går dypere. til film ville jeg personlig satset på 2x xxls 12" i forhold til samme antall L26

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil prioritere en sub som går dypt, og at de(n) leverer SPL som holder følge med RF-7 på film. RF-7 leverer jo bra med trøkk ifra 50Hz.

Som dere nevner, 160 liter er ikke optimalt for XXLSen eller for mitt rom. Dropper den! :wink:
    Men med en 121,5 liters kasse, regnet jeg med målene (HBD):45x60x45cm. Jeg vil holde høyden og dybden under 50cm, bredden er det ikke så nøye med.

Og så en ting til: Hva må man ta hensyn til ved en design med nedoverrettet element, utenom en viss avstand til bunnplaten selvsagt? Da slipper jeg å tenke på grill og slikt i front, blir renere look.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    forsåvidt, men xxls går dypere. til film ville jeg personlig satset på 2x xxls 12" i forhold til samme antall L26
    XXLS elementet er et flott element, for all del. Men, skal vi følge din kasseavstemming så vil det altså kreve 2x100l som er mye mer enn trådstarters utgangspunkt. Til gjengjeld får man altså plass til 4stk L26ROY med disse volumene og da blir kapasiteten igjen større i favør en Seas løsning. Det som gjør det spesielt greit med Seas er at dette er et veldig godt element og man betaler altså denne uken kun 480kr. mer for to stk. Seas mot en stk Peerless.

Det at Peerless går dypere er en sannhet med modifikasjoner... det er snakk om kasseavstemming.

Forøvrig vil jeg anbefale trådstarter å følge med på Stig Erik Tangen sin sub-tråd (mulig det blir litt mer kostbart enn utgangspunktet...)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et spm.

Jeg har 2 stk Bravox EDX12D4, hadde disse vært noe å bygget hjemmesub med eller? Burde jo gå fint med litt romkorreksjon og stor forsterker?

Parametre:

EDX 12D4
    Z (Ohms)
    4 + 4
    Re (Ohms)
    1,8 ohms (bobinas ligadas em paralelo) ?? Paralellkobling ??
    Levc @ 1kHz (mH)
    1,92
    Krm (m Ohms)
    8,30
    Kxm (mH)
    77,97
    Erm
    0,815
    Exm
    0,628
    Sd (m2)
    0,0552
    Bl (T*m)
    15,8
    Vas (l )
    42
    Mms ( g )
    290
    Fo (Hz)
    30
    Qms
    15,0
    Qes
    0,39
    Qts
    0,38
    Xmax (mm)
    25
    SPL (dB @ 1W/m)
    86,5

Kan forøvrig selges dersom prisen er god Veldig gode elementer som egentlig er myntet på bil!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg vil prioritere en sub som går dypt, og at de(n) leverer SPL som holder følge med RF-7 på film. RF-7 leverer jo bra med trøkk ifra 50Hz.
    Det er fem vintre og to århundre i forskjell å levere nivå ved 50Hz sammenlignet med 20Hz. Jeg hadde dimensjonert ift. en kapasitet ift. 20-25Hz.

Som dere nevner, 160 liter er ikke optimalt for XXLSen eller for mitt rom. Dropper den! :wink:
    Men med en 121,5 liters kasse, regnet jeg med målene (HBD):45x60x45cm. Jeg vil holde høyden og dybden under 50cm, bredden er det ikke så nøye med.
    Snakker du bruttovolum? Det er nettovolumet elementet ser og som er bestemmende for hvor stor kassen blir til slutt. Regn på det og se hva du ender på med i nettovolum.

Og så en ting til: Hva må man ta hensyn til ved en design med nedoverrettet element, utenom en viss avstand til bunnplaten selvsagt? Da slipper jeg å tenke på grill og slikt i front, blir renere look.
    Både Seas L26ROY og XXLS går å montere nedoverrettet. Du må passe på at det er noe avstand til gulvet. Hvorfor grill? er det ikke tøft med element som viser i en fin kasse?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..........(legg gjerne ut en ny simulering Halvor hvor du viser kapasiteten innenfor xmax grensen). To stk L26ROY med ukens tilbud + Hypex DS4.0 + kassemateriell burde kunne holde prisen rundt 7000,-.
    Enda bedre ville være to separate kasser med hver sin DS4.0 (det blir aldri for mye) og prisen ville havne et sted rundt 10-11000 med kasser. Det hadde blitt et sabla fint system
    Her er to stk L26ROY D1001 i 140 liter 250W pr. element FB22 Hz F3 22,7Hz
    En stk. XXLS er også veldig bra element, men klarer nok ikke 114 dB ved 24 Hz
    som to L26ROY gjør. Vil du ha to XXLS så må du på 200 liter + for ca samme kurve (da hadde jeg heller brukt 4 stk L26ROY når de er på tilbud)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    som to L26ROY gjør. Vil du ha to XXLS så må du på 200 liter + for ca samme kurve (da hadde jeg heller brukt 4 stk L26ROY når de er på tilbud)
    Takk Halvor. Jeg ville nok lagt med på rundt 100l for de to med en portavstemming kanskje under 20Hz. Det forbedrer impulsresponsen litt, trekker group delay ned bittelitt, samt at vindhastigheten reduseres noe i det mest anvendbare området ved samme portdimensjon.
    Det er etter min mening unødvendig å dra en helt flat kurve ned til kjelleren. Rommet vil bidra mye helt nede i subområdet. Videre så vil et kalibreringsystem kompensere noe for en litt tidligere avrulling, dersom det mangler nivå.
    Gidder du å kjøre en simulering til?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Halvor. Jeg ville nok lagt med på rundt 100l for de to med en portavstemming kanskje under 20Hz. Det forbedrer impulsresponsen litt, trekker group delay ned bittelitt, samt at vindhastigheten reduseres noe i det mest anvendbare området ved samme portdimensjon.
    Det er etter min mening unødvendig å dra en helt flat kurve ned til kjelleren. Rommet vil bidra mye helt nede i subområdet. Videre så vil et kalibreringsystem kompensere noe for en litt tidligere avrulling, dersom det mangler nivå.
    Gidder du å kjøre en simulering til?
    OK, FB 19Hz simulert i 100 liter og i 140 liter. Personlig synes jeg 100 liter er i
    snaueste laget med så lav FB. Og i 140 liter og FB19 Hz 250W pr. element
    så begynner det å dra utenfor xmax.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du (trådstarter) orker, så har du jo et prosjekt her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-forening.html
    Den gir deg garantert en god opplevelse, også godt under 20Hz......
    Scroll litt utover i tråden, og ikke bry deg om bildet av en "Brontes" variant....

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Jeg svarer meg selv på denne pga. at jeg har simulert en stk Peerless XXLS 12" 830952 tidligere.
    Max output er simulert faktisk mer en 4 dB mer med 2 stk. L26ROY kontra 1 stk. Peerless XXLS 12" 830952 i ca samme tuning.

110 dB som er ca hva en Peerless XXLS 12" 830952 kan levere, er jeg helt sikker
    på at blir pinglete i forhold til RF7 som hovedhøyttaler. Jeg har selv kun en 12"
    som simulerer ca 112 dB ved 400W, men i ganske stor stue så er det faktisk litt pinglete
    (ja jeg liker bass) mot en liten (20 liter) høyttaler på ca 90 dB 1W/1m og 50W.

ps. jeg mener ikke at Peerless XXLS 12" 830952 er et pinglete element, har man
    2 slike og 200 liter + blir jo dette enda mer en 2 stk. L26ROY, men nå er det
    fin pris på L26ROY

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at de Seas elementene er rimelige og specs'ene tilsier at de går meget dypt. Vurderer nesten om jeg skal kjøpe en å bytte ut med DLS som jeg har i bilen :-)

Men; jeg er urolig for at de blir for små sammen med RF-7? 10" for dypbassen blir kanskje litt pinglete, når jeg har 4x10" i frontene allerede. Etter litt beregninger ser det ut som jeg ka tillatte meg en kasse med utvendige mål på (BHD):110x50x45cm. Noe jeg regner med vil gi rundt 200 liter innvendig når man har trekt fra for platetykkelse, avstivninger og porter?

Tror nesten jeg må gå for en 15 eller 18", de der Beyma greiene som BEF bruker virker jo rå! Men han har jo noen dyriske kasser på de også, må vel til for tuningen... Lurer på hvor mye det er å hente på heving i bunn (rundt 20Hz) ved roomgain og smart bruk av EQ?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du huske på at dette er elementer med rimelig god slaglengde ift beyma eller andre PA-elementer. Dersom du skal ha en PA-bass til å yte mye ved 20hz vil du få et enormt headroom fra 40hz og opp, noe du ikke trenger. Dermed er det kanskje like greit og gå for "smultringbass".

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok det du sier med headroom over 40Hz, men det passer jo fint om jeg skulle finne på å høre på musikk, kjekt med litt å gå på

Men jeg er jo primært ute etter ytelse i bunn. Føler at det frister veldig å prøve en slik Beyma 18SW1600Nd altså, om det er det rette valget er jo en annen sak.
    Simmen sier at (som jeg håper ikke er helt på jordet) med en kasse 160 liter nettovolum (20Hz tuning), 400W skal kunne oppnå 110dB/1meter ved 20Hz. Men den ser ut til å begynne å rulle av allerede ved 40Hz (ikkje braaa...!)

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at de Seas elementene er rimelige og specs'ene tilsier at de går meget dypt. Vurderer nesten om jeg skal kjøpe en å bytte ut med DLS som jeg har i bilen :-)

Men; jeg er urolig for at de blir for små sammen med RF-7? 10" for dypbassen blir kanskje litt pinglete, når jeg har 4x10" i frontene allerede. Etter litt beregninger ser det ut som jeg ka tillatte meg en kasse med utvendige mål på (BHD):110x50x45cm. Noe jeg regner med vil gi rundt 200 liter innvendig når man har trekt fra for platetykkelse, avstivninger og porter?

Tror nesten jeg må gå for en 15 eller 18", de der Beyma greiene som BEF bruker virker jo rå! Men han har jo noen dyriske kasser på de også, må vel til for tuningen... Lurer på hvor mye det er å hente på heving i bunn (rundt 20Hz) ved roomgain og smart bruk av EQ?

Du kan jo kopiere bygget mitt

Trenger bare miniDSP'en som kommer etterhvert. Skal gi deg litt feedback på den når den er ferdigstilt.

Høyere slaglengde resulterer som regel i lavere kvalitet på bassen. Mindre definert og mere pløsete.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    Du kan jo kopiere bygget mitt

Trenger bare miniDSP'en som kommer etterhvert. Skal gi deg litt feedback på den når den er ferdigstilt.
    Fortell

Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    Høyere slaglengde resulterer som regel i lavere kvalitet på bassen. Mindre definert og mere pløsete.
    Er det jeg også tenkte. Jeg er ikke fremmed for å gå i retning SVS, men synes det frister med større følsomhet og stort areal. Har en teori om at det kan låte råere, altså kun en teori.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen venligst si hva "kvalitet" i bassen går på? Er det forvenging det er snakk om? Er feks Linkwitz Orion omtalt som pløsete og udefinert i bassen?

Høy effektivitet, lite volum, mye output i bunn, velg 2.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lett å svare på hva "basskvalitet" er i tekniske termer egentlig, men forvrengning og kompresjon er helt klart med i bildet. Og skal man redusere dette så er det kun størrelse som gjelder, jo mer membranareal jo mindre forvrengning.

Men det blir helt feil å kategorisere og si at f.eks store PA-basser alltid er bra, eller at små "smultringbasser" alltid er ræva. Slik er det ikke.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort innpå i forhold til Rythmik-tipset tidligere. Det er postet en sammenligning mellom FV15 HP og SVS PB13 Ultra AVS Forum - View Single Post - Official Rythmik Audio Subwoofer thread. Oversikt over alle testede suber her Data-Bass Kan være verdt å sjekke ut.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Simm. som viser fire L26ROY i 170Netto L. mot BMS18N860 i 170Netto L. begge tunet (fb) til 22hz...:shock:

Har tatt med BEFs Beyma 18SW1600ND, og Danielcjk´s PD186 med to porter åpne, for sammenligning.
    Alle elementerer er simmulert med faktisk X-MAX og ikke mattematisk, under fb har jeg latt de strekke litt på seg, men satt høypass innenfor "35% regelen".

Vedlegg 89308 Vedlegg 89309

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •