Prosjekt: Scanspeak 8545-00 pluss Vifa XT25TG30-04

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt: Scanspeak 8545-00 pluss Vifa XT25TG30-04

Har begynt på kassene i mitt første selvbygger-prosjekt.

Sidene er laget av 27 mm tykk kirsebær limtre bordplate fra Maxbo Vækerø (kr 798,- for 2m x 60 cm) mens det ellers er brukt 22,5 gulvspon (MDF). Bordplaten var forøvrig ikke helt enkel å sage, nesten som hardtre - du ser svimerkene etter sirkelsagen på toppen av den til venstre. MDF'en var mye lettere å sage i.

Har brukt 8 mm bor og 8 mm tre-plugger så langt - skruer og lim kommer senere når alt er ferdig. 3 stk plugger pr kant. Fungerte faktisk bedre enn ventet, platene henger godt sammen, samtidig som det er kjapt å ta de fra hverandre.

Fikk elementer og delefilter-komponenter i posten idag. Testet bare 8545'en uten kasse og alt, for å se at den var OK. Selv uten kasse er det kvaliteter ved denne som klart sier at den er en "fullblods rasehest". Kontant, detaljert, strekker seg faktisk langt oppover i frekvens også(gresshoppene i Toni Braxton videoen f.eks.) uten å bli minste stresset.

Må prøve å få hull på frontplatene i helgen så jeg får testet bassfylden også... 8)

Prosjektet er ellers tungt inspirert av TJL(*), bare med andre elementer og litt annet treverk i sidene. Det mest spennende blir om diskanten lar seg integrere sømløst med mellomtonen. (Men hvis ikke, så var den et billig kjøp - ukens tilbud hos Eltek).

*)Ref TJL prosjektet:
    http://home1.stofanet.dk/troels.grav...oudspeaker.htm

Litt klipp fra kveldens aktiviteter

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut, men hvorfor ikke bruke sidene helt frem?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du også burde vurdere en stivere plate som front? Kassa har jo potensiale for å bli veldig bra. Husk også på stående bølger i kassa som i verstefall kan gjøre en meget god høyttaler veldig dårlig.

XT-diskanten er i likhet med alle andre såkalte hi-end D-S-T diskanter ikke blant mine favoritter. Utfordringene går blant annet i å temme dem rundt delefrekvensen uten at de blir harde i klangen. Samtidig har de svært dårlig spredning sammenliknet med for eksempel Seas, Vifa og andre tradisjonelle rimelige domer.

Jeg tror en konstruksjon som er lettere å få til å klaffe er om du bruker ScSp 9500 eller liknende, eller om du er villig til å strekke deg til en Fountek JP 2.0.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Dette ser jo veldig bra ut, men hvorfor ikke bruke sidene helt frem?
    Tenkte på det, men MDF er vesentlig enklere å jobbe med, spesielt med tanke på hullskjæring til elementene, evt avrundinger osv. Ihvertfall med de verktøyene jeg har...

Har også en ide om å avrunde kantene på fronten og få på noe sort lakk i endelig finish - dermed kommer de ikke til å gjøre like mye av seg.

Men vi får se... mulig jeg bare skrur fast fronten til å begynne med og venter med limet... så går det evt an å bytte på fronter også dersom eksperimenterings-iveren slår til.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    XT-diskanten er i likhet med alle andre såkalte hi-end D-S-T diskanter ikke blant mine favoritter. Utfordringene går blant annet i å temme dem rundt delefrekvensen uten at de blir harde i klangen.
    Jepp, det er det store spenningsmomentet for meg også, men valgte å gamble da de var bare 299,- pr stk i "Ukens tilbud" hos Eltek.

Får eksperimentere litt med forskjellige motstander i til demping og evt forskjellige dele-frekvenser (aha, vips har Eltek tjent inn hele differansen til normalpris...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro Vifa diskanten blir bra med rett filter.
    Ser bra ut forresten. :wink:

Har du regnet ut delefilteret selv eller?

Har ikke TJL seas og fountek?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Nå har ikke jeg no' særlig greie på høytalerbygging, men er ikke frontplaten vanlig sponplate, og ikke MDF? Mulig jeg er blind da :lol: . Uansett, lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Spennende. Nå har ikke jeg no' særlig greie på høytalerbygging, men er ikke frontplaten vanlig sponplate, og ikke MDF? Mulig jeg er blind da :lol: . Uansett, lykke til.
    Da er vi isåfall to som er blinde.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Da er vi isåfall to som er blinde.
    Neppe blinde - og lese kan dere også

Gulvspon som jeg skriver er det helt korrekte, men trodde dette var et synonym til MDF (er som sagt første høyttaler prosjekt) - er det stor forskjell kontra MDF ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kanskje du også burde vurdere en stivere plate som front? Kassa har jo potensiale for å bli veldig bra. Husk også på stående bølger i kassa som i verstefall kan gjøre en meget god høyttaler veldig dårlig.
    Det er tull, stående bølger oppstår skjeldent, og skjer det er det fordi kabinettet er helt kvadratisk som en terning. Ingen bekymring med dine kabinetter.

Forøvrig er det definitivt best å skjære ut alle hull, eks baffelhull til elementer, før du skrur sammen platene. Skjønner ikke helt hvorfor du monterte frontplaten før dette var gjort. Dersom de er ferdig, hvordan ble resultatet lydmessig? - Har du noen fler bilder av kabinettene med finish?

Edit: gulvspon er da såvisst ikke det samme som MDF (Medium Density Fiber) - Skulle like å sett det huset som hadde mdf på gulvene. Forøvrig er jeg tilhenger av gulvspon selv. Lettere å jobbe med enn mdf, betraktelig billigere. Og helt brukbare akustiske egenskaper dersom kabinettet er tilstrekkelig avstivet.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bass-freek
    Forøvrig er det definitivt best å skjære ut alle hull, eks baffelhull til elementer, før du skrur sammen platene. Skjønner ikke helt hvorfor du monterte frontplaten før dette var gjort. Dersom de er ferdig, hvordan ble resultatet lydmessig? - Har du noen fler bilder av kabinettene med finish?

Edit: gulvspon er da såvisst ikke det samme som MDF (Medium Density Fiber) - Skulle like å sett det huset som hadde mdf på gulvene. Forøvrig er jeg tilhenger av gulvspon selv. Lettere å jobbe med enn mdf, betraktelig billigere. Og helt brukbare akustiske egenskaper dersom kabinettet er tilstrekkelig avstivet.
    Frontplatene er foreløpig kun festet med 6 stk treplugger (8mmx40mm) så det er enkelt å demontere de samtidig som de sitter stabilt på i den fasen jeg er nå - nemlig med å sage/frese ut hhv hull og lage interne avstivninger.

MDF - "I stand corrected".

Men hvis jeg leser riktig er MDF heller ikke helt enkelt å jobbe med - så da får jeg ta utgangspunkt i mine kun håndholdte verktøy og "keep it simple" varianten.

Poster bilder etterhvert - men forventningene får ligge på dager og ikke timer mellom bildene. Begrenset tid til "snekring" :shock:

Sitat Opprinnelig postet av martin
    ... Har du regnet ut delefilteret selv eller?
    Har tatt utgangspunkt i kjente 2.dre ordens filtre. Så godt mulig det blir endringer underveis. Kikker bl.a. i den gratis høyttaler-design boken som man kan laste ned fra Eltek (gir formlene for det meste), kikker på hva som er gjort i div andre prosjekter på nettet osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tull, stående bølger oppstår skjeldent, og skjer det er det fordi kabinettet er helt kvadratisk som en terning. Ingen bekymring med dine kabinetter.
    Da tror jeg virkelig du bør vurdere å lese litt mer om stående bølger

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Da tror jeg virkelig du bør vurdere å lese litt mer om stående bølger
    Ja, men om du bruker rett med dempeull blir vel problemet mindre?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er relativt enkelt å både måle og høre stående bølger i mellomtoneområdet mellom paralelle flater.

Imidlertid vil jeg ikke si at MDF er vanskelig å jobbe med. Det er ikke tilfeldig at det er møbelmateriale nr 1 i møbelbransjen. Det er ikke et hippo-materiale som høyttalerbransjen har funnet opp. Det er mye lettere å få gode elementinnfestninger i MDF da man får jevnere resultat ved fresing. Det spiller også bedre. Ikke minst er det også lettere å få til en pen finish med MDF.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stående bølger er resonanser som stikker seg ut på bestemte frekvenser ikke sant?

Isåfall kan det være et irriterende problem på noen inspillinger.

MDF er lett å jobbe med, det er meget dødt også.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsker på delefiltre nå ettersom 8545 syntes vel lys i bassen.

Har funnet flg referanser:
    http://www.speakerbuilding.com/content/1021/page_2.php
    (*)http://www.speakerbuilding.com/conte...1/net_draw.gif

http://www.matthias.brennwald.org/
    Linken -> Speakers (2-way, ScanSpeak drivers), DIY
    http://home1.stofanet.dk/troels.grav.../8545_9500.htm

Et gjennomgangstema i alle disse delefilterne er vesentlig høyere kapasitans/induktans enn jeg har brukt, samt (nedre eksempler) bl.a. korrigering av 600-700 Hz.

Får bestille opp flere deler...

Uansett forsøkte jeg med L1=1.8mH og C1=11 uF (istedenfor 4.7uF) og det ga markant bedre bass - så potensialet er der. Men utifra det jeg leser er det også en konklusjon at litt korrigeringer vil kunne gi hørbare forbedringer.

Ellers hva gjelder materialer har jeg kjøpt inn bordplate nr 2 slik at ihvertfall frontene kan bli samme type tre - så blir finishen såpass pen at den vil trenge minimalt etterbehandling.

Det blir en jobb å lage hull i, men for å sitere JFK:
    "We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills..."

...det kan også ha noe med at jeg ikke ble helt heldig med hullene til diskant-elementene (var litt for kjapp i siste fase med stikksaga) ... :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du og høyttalerne er transportable i østlandsområdet kan vi jo gjøre noen målinger og tweakinger og se hva slags utslag det gir. Skikkelig kult å tweake med måleutstyr tilgjengelig og høre på virkningen etterpå.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is: Takker for tilbud, men tror de blir vel tunge etterhvert som de får demping etc. Samt at det fortsatt er en god vei igjen før de er i nærheten av ferdige.

Fant forresten denne linken til beregning av "4.th order LinkWitz Riley filter":

http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=12

Er det noen som har synspunkter på denne typen filter - Ser at det ikke er noen motstander i et slikt filter og det kan kanskje være en fordel (?)

Eller bør diskanten uansett korrigeres for impedanse? (Re=3.0 Ohm mens bass/mellomtone har Re=5.5 Ohm)

*EDIT - Fant delvis svar ang impedanse:
    http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=3
    "... however, in general a speaker's impedance varies greatly over the operating range of the driver. So before you calculate a passive crossover network, you must first correct the inherent impedance problems common in dynamic loudspeakers."

Uansett antar jeg at den teoretiske verdien for L3 med fordel kan økes for å korrigere for front-plate (dvs + ca 1mH i mitt tilfelle med 19 cm frontplate bredde) (?)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha tweaket delefilter gjennom målinger og korrigeringer hjemme hos Snickers, så er det helt klart at det er vanskelig å tune inn de siste 20% av lydkvaliteten uten målinger og et godt dataprogram for høyttalerdesign.

Jeg vil anbefale at du prøver å ta en tur til noen med skikkelig måleutstyr for å gjøre den siste filterfinpussen.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Fant forresten denne linken til beregning av "4.th order LinkWitz Riley filter":

http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=12

Er det noen som har synspunkter på denne typen filter - Ser at det ikke er noen motstander i et slikt filter og det kan kanskje være en fordel (?)

Eller bør diskanten uansett korrigeres for impedanse? (Re=3.0 Ohm mens bass/mellomtone har Re=5.5 Ohm)
    Et passivt filter vil alltid inneholde motstander i form av spolenes seriemotstand. Hvis du i tillegg trenger å dempe nivået til det aktuelle høyttalerelementet som filtreres må du sannsynligvis putte inn noen motstander (f.eks til diskant). Dette kan eventuelt løses ved litt kreativ filtermekking, men det forutsetter at du har simuleringsverktøy.

Med et fjerde ordens filter er det viktig å være nøye med komponentverdiene, da selv relativt små variasjoner i verdiene kan gi hørbare (og ikke alltid av det gode slaget) forandringer. Du bør ha tilgang på simuleringsprogramvare for å se hva som skjer når du endrer verdiene. På den annen side er det lettere å få elementene til å rulle av der du vil, uten å bli påvirket for mye av avrullingskarakteristikken til elementet. Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du deler helt i øvre (mellomtone) eller nedre (diskant) del av frekvensområdet.

Det er ikke sikkert du behøver et RC ledd for å korrigere impedansstigningen mot høyere frekvenser, men det skader ikke å prøve. Korrigering av resonansfrekvensen med et RLC ledd er sjelden nødvendig ved bruk av fjerde ordens filter.

Jeg vil nok anbefale deg å få tak på en hjelpsom person med måle- og simuleringsutstyr, slik roffe foreslår

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •