Prosjekt: Scanspeak 8545-00 pluss Vifa XT25TG30-04 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forsøkte for moro skyld serie-filteret her som jeg så nevnt i et annet innlegg:

http://www.av-reality.com/ar-sxo.htm

Dvs forsøkte det kun på 8545 da jeg mangler 0,11 mH spole til diskanten.

Det er mulig det er ulemper med seriefilter - men jeg synes det låter riktig godt med de komponentene jeg har for hånden dvs 1.8 mH spole, 10 Ohm og 11uF (må få tak i ca 27 uF).

Bassen er nå der den bør være med punch og dybde.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering 25. oktober.
    ... endel kvelder senere med tilmåling og oppsaging av benkeplate nr2 i kirsebær limtre.

Lagde hullene pinlig nøyaktig denne gangen, det kunne sikkert vært ennå mer perfekt, men absolutt fornøyd tatt i betrakning kun håndstyrt fres og bor. Maskinstyrt/CNC blir garantert bedre, men slike maskiner er det ikke alle som har tilgang til...

Her er baksiden av frontplaten der jeg brukte en avrundings profil på fresen - suverent enkelt og mye kjappere enn sandpapir...

Diskanten er sponset av Napster som dere ser
    (visste det var noe kjent med den profilen).
    Profil-fresingen fungerte så bra at jeg avrundet hjørnene på frontplata også - helt klart noe som får den til å se mer "proff" ut.

Et par bilder underveis:

(frontplatene har vært av og på i mellomtiden)

Delefilteret har jeg foreløpig satset på serie-filteret i forrige posting med flg verdier:
    26,7 uF
    1,8 mH
    6,8 Ohm
    0,1 mH

I tillegg modifisert med 2,2 Ohm i serie med diskant og 4,7 i paralell for å dempe den endel.

Det finnes sikkert bedre filtre, men det låter umiddelbart bra med dette, så da kjører jeg med det til alt er ferdig.

Fortsatt gjenstående er utvendig finish, innvendige avstivninger, bitumen, dempning ellers, bakplate med bassrør etc... Blir nok endel kvelder til innimellom.

Rune

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott konstruksjon! Imponerende hva du har fått til med bare håndholdt fres. Avrundingene ble også svært fine.

Vil for øvrig anbefale å lage/kjøpe en sirkelfresingsanordning til fresen. Det blir virkelig bra og kan ikke skilles fra produksjonsenheter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sirkelanlegg kan selvsagt også lages selv, eller man kan kjøpe en "Jasper jiig".

Ser meget flott ut. Den fronten er nok hørbart bedre enn sponfronten vil jeg tro.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for de fagre ordene

Har fått jobbet litt mer med høyttalerne innimellom så her kommer noen oppdaterte bilder.

Innvendig er avstivningene laget og limt på plass, først med trelim og deretter også med en flislim-fuge over og under (hadde noe fleksibelt flislim til overs og leste at en annen hadde hatt gode resultat med gips - flislim blir ikke så langt unna, sterkt og rimelig dødt materiale).

Brukte heltre for øverste skille mellom diskant og mellomtone og ellers uthullet sponplate. Bitumen selvklebende plater på alle sidevegger, topp og bunn og etterhvert på bakplate.

Kassene er i det hele tatt blitt veldig "døde" så det skal jo være bra i forhold til gjeldende teori. 22 kg pr stk så langt inkl elementer men uten endelig "stuffing" og delefilter.

Ellers sliter jeg med delefilter.

Serie delefilter ga fin bass men "lukket" diskant...

Tannoy mX2'ene som jeg synes har fin kombinasjon av diskant og bass bruker visstnok Linkwitz Riley 4.de ordens filter.

Jeg tok det ut for moro skyld og koblet det til mine DIY - slett ikke verst.

Men tror mX2'enes filter også er modifisert i forhold til læreboka - ser ihvertfall slik ut.

Bilde av mX2 filter

L1= Ukjent (spole med kjerne)
    C1= 0,33 uF
    R1= 6,8 Ohm
    C3= 5,6uF
    C2= 10 uF
    R3= 27 Ohm
    R2=2,7 Ohm
    L2= Ukjent (spole på høykant med kjerne)
    C4= 10 uF

Men Ohm verdien til både diskant og mellomtone på mX2 var 4,7 så det passer ikke helt med hhv 4 og 8 Ohm.

Har falt ned på å bruke diskantdelen fra
    http://mywebpages.comcast.net/kidder...asurements.htm
    med noen mindre justeringer.

Mellomtonen er meget enkel p.t. kun en spole på 1,2 mH i serie med elementet. (0,8 for lyst 1,8 for mye avrulling av mellomtonen selv om det gir mer bass nederst).

Forresten imponerende kvalitet på elementene, koblet de feil og lurte på hvorfor det spilte så lyst, skrudde opp volumet - ups rare lyder fra mellomtonen - koblet riktig - ingen skade skjedd.

Riktig er det ihvertfall at XT25 kan gå rimelig lavt og "tro" den er en mellomtone. Dermed er LR4.de ordens filter eller lignende sikkert riktig for denne (for å sette grenser).

Har ellers prøvd og feilet med sikkert 3-4 filtre uten stort hell, men siste variant nå (jfr den fra 411 over) ser ut som om den kan ha noe for seg. Enkelt å justere diskant-styrken ved å variere paralell-motstanden, men lurer på om delefrekvensen er satt noe høyt.

Aller best og sikrest virker det som om AKTIVE Linkwitz Riley filtre er, men det er jo et prosjekt i seg selv - men kanskje verdt å forsøke på sikt - ihvertfall meget positive omtaler fra de som har forsøkt.

Man kan forsåvidt kjøpe slike justerbare filtre også (Behringer osv) men da koster det fort tusenlapper...

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

filterdesign

Bare for å ha det sagt med en gang.. Jeg er ingen racer på delefilter...

Men når jeg leser innleggene dine om hvilke filter du prøver å bruke, virker det som du famler litt i blinde..
    Det er selvfølgelig helt lov, og beklager hvis jeg leser feil..

Men i databladene for elementene er det som regel gjort noen målinger for frekvensrespons og faserespons.
    Det er viktig å ta fatt i disse grafene når du skal lage filter..
    Man bør som regel ha samme grensefrekvens på diskant og bass element.
    Det gjør at du ikke får "hull" eller unødvendige overlappinger i elementenes arbeidsområder..
    Hvilken filterteknologi du skal bruke (butterworth, Lin-riley, e.l.) er ikke like lett å svare på. Og der kan det være lurt å høre med andre som har erfaringer med de samme elementene. Sjekk med de du kjøpte elementene hos, kanskje de gidder å svare litt på slike spørsmål..

Som sagt så har ikke jeg særlig erfaring, og dette er et tema som en trenger litt erfaring for å få det bra til.. Men bruk telefonen og ring noen som kan dette..

Andreas

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rett som du skriver, bortsett fra at man i utgangspunktet bør ha betydelig overlapp i elementenes arbeidsområde.

Det å designe filter har jeg mer eller mindre gitt opp å få til bra uten bruk av målinger på den aktuelle konstruksjonen. Det kan flytte grensene fra dårlig HiFi til seriøs High End.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste måten å få gode resultater på uten måling, er å bygge med elementer som har svært stor overlapping og bruke bratt aktivt delefilter.
    Men måling gir fremdels et bedre resultat.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle råd.

Jeg ser vel også etterhvert at skal man få en helt optimal løsning så er det simulerings-programvare a la LspCAD og tilhørende målinger som er veien å gå.

Ellers er det en bratt lærekurve for meg siden dette er første DIY prosjekt.

Helt klart er det at høyttalerprodusentene har et forsprang med sine ressurser til nøyaktig måling og erfarne konstruktører i forhold til gjør-det-selv konstruktøren...

På den annen side ganske interessant å lære mer om filtre og etterhvert få en bedre og bedre forståelse for de ulike løsningene og dempningene (impedans eller frekvenstopper).

En annen anbefaling som jeg ser flere av dere også nevner er det å satse på en allerede velkjent løsning der delefilter er godt dokumentert og avstemt i forhold til elementer og kasse. (sparer maaaasse tid...)

Nåvel et par andre ressurser ang XT25 fant jeg her:
    http://mywebpages.comcast.net/kidder...5/vifaxt25.htm (nederste bilde viser forskjellige LCR dempninger.
    og (VP6 kit)
    http://www.frequence.dk/sites/kits.htm

Hmm, og Peerless høyttaleren som er brukt sammen med XT25 her er jo en rimelig sak også - råd nr 2 til selvbyggeren: begynn med billigere elementer enn 8545

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering

8545 -> EXIT
    8535 <- INN

Har forsøkt mye på delefilter-siden etterhvert, men det ble etterhvert klart spesielt i A - B testing mot mine Tannoy mX2 at jeg savnet nederste del i frekvensene for mye.

8545 er en glitrende fint element - mye punch, kjapp, presis, luft, tredimensjonalitet etc, men den nederste oktaven savnes spesielt i litt større rom.

Så enten i mindre rom eller kasse med 8545 ELLER sammen med subwoofer tror jeg den også er utmerket. Evt som dedikert mellomtone i et 3-veis system (jeg leker med tanke på å lage et hull til, men tror det blir overkill nå som jeg hører bare 8535)

Har lest mye om 8535 - ProAc og sett at noen bruker den i mindre kasser enn ProAc'ens, så tok sjansen på å kjøpe de nå.

Smilet er tilbake. Holly Valance's Kiss Kiss svinger som den skal med fete rytmer, Norah Jones høres ut som hun skal. Rock og akustisk - musikken er tilbake i hovedfokus med god bass. Delefilteret er ikke optimalisert ennå men her er det helt klart et enklere utgangspunkt for å finne et audio-nirvana.

8535 RULES !

Oppretter nytt innlegg på XT25 + 8535 etterhvert 8)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er meget fine høyttalere du har bygget dér altså.......

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott bygde høyttalere det der, imponerende som førstegangsprosjekt. Det virker som du har brukt relativt få skruer på frontplata, ihvertfall færre enn jeg pleier. Kanskje noen andre har synspunkter på akkurat det. Det var en fin ide å bruke benkeplater for å få et solid og tungt kabinett uten å måtte laminere med eks finer tilslutt.
    Hva drives dette paret med?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bass-freek
    Veldig flott bygde høyttalere det der, imponerende som førstegangsprosjekt. Det virker som du har brukt relativt få skruer på frontplata, ihvertfall færre enn jeg pleier. Kanskje noen andre har synspunkter på akkurat det. Det var en fin ide å bruke benkeplater for å få et solid og tungt kabinett uten å måtte laminere med eks finer tilslutt.
    Hva drives dette paret med?
    Takker, må si jeg er ganske godt fornøyd selv.

Flere skruer skal det bli - eller totalt pr front 6 stk treplugger som i siste fase skal limes og 5 skruer strategisk plassert. Skruene har jeg forsenket og vil kamuflere med en liten treplugg-bit til slutt.

Skal drives med en Yamaha RX-V740, men til prøvelytting mest med en over 10 år gml liten integrert Rotel (RA-820BX). Rotel'en gir litt "brum" på tomgang, men er ellers kapabel til å drive elementene godt.

Morsomt å se på elementene ved lavfekvente motorlyder som f.eks. i innledningen til musikk-videoen "Petter - så klart!" (track 10 på http://www.absolute.nu/showalbum.asp?aid=110 )

Linkwitz-Riley 4.de ordens filter er det som p.t. høres best ut selv om jeg har noen avvik i forhold til nøyaktige (beregnede) verdier under:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle give dig denne siden : http://gamma.nic.fi/~ajaaskel/
    Også han havde noen delefilter problemer, og han skiftet også 8545 ut og satte inn 8535...
    Jeg må innrømme, jeg total uvitende om delefiltre, likevel facinerer det mig. Ville ønske jeg en dag kunne få en ekspert på besøk ........
    Jeg har ikke bygget nye høyttalere, men har skiftet ut noen Celestion diskanter fra 70 tallet til Scan Speak 8513 i mine 4 IMF´er, og nu overvejer jeg å skifte Kef T27 i mine IMF Compact II senter høyttalere også, det må da blive SS 9300 da denne passer i hullet.
    Om SS 9300 har jeg dog set noen steder at den krever sofistikerte filtre for å yte high end lyd og det har jeg ikke peiling på. T27 kjører nå 2. ordens 4000 hz......
    Men, nok om det, se litt på den siden om du ikke har set den før, litt interessante høyttalere der også....

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tenkte jeg skulle give dig denne siden : http://gamma.nic.fi/~ajaaskel/
    Også han havde noen delefilter problemer, og han skiftet også 8545 ut og satte inn 8535...
    Jeg må innrømme, jeg total uvitende om delefiltre, likevel facinerer det mig. Ville ønske jeg en dag kunne få en ekspert på besøk ........
    Jeg har ikke bygget nye høyttalere, men har skiftet ut noen Celestion diskanter fra 70 tallet til Scan Speak 8513 i mine 4 IMF´er, og nu overvejer jeg å skifte Kef T27 i mine IMF Compact II senter høyttalere også, det må da blive SS 9300 da denne passer i hullet.
    Om SS 9300 har jeg dog set noen steder at den krever sofistikerte filtre for å yte high end lyd og det har jeg ikke peiling på. T27 kjører nå 2. ordens 4000 hz......
    Men, nok om det, se litt på den siden om du ikke har set den før, litt interessante høyttalere der også....
    Ja, jeg har sett linken før, men dessverre er det ikke listet en eneste komponent-verdi - sikkert fordi det ble et salgs-produkt ut av det.

Filtre og elementer og kabinett og sist men ikke minst rom-akustikken spiller en stor rolle.

Elementene i seg selv er viktige fordi de setter rammebetingelsene.
    Filteret bør både være korrekt og lyde best mulig - men det kan ikke forvandle en høyttaler utover ramme-betingelsene, som jeg oppdaget med 8545. Dvs mulig er det kanskje hvis man senker hele frekvens-området bortsett fra bassen ned - slik at bassen relativt sett havner på samme nivå - men da får man en meget tungdreven høyttaler som trenger mange watt for å vekkes til live...

Aller best er nok de aktive delefiltre der man kan sette frekvensgangen som man ønsker og delefrekvensen kan varieres etter behov - men slike filtre koster fort mer enn et totalt DIY prosjekt.

http://www.fullcompass.com/Products/...413/index.html
    http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ditt oppsett kunne du vel brukt denne http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG
    Koster jo ikke allverden,men forsterkere derimot....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ikke let, jeg skjønner ihvertfald ikke noe av filtre. jeg sendte mine originale 4 veis filtre til Eltek og de laget nye til mig, til 4 høyttalere, jeg har heldigvis aldrig fortalt kona hvad det kostet......
    AV-Reality, eller er det LCAudio, lager vel også filtre i kombinasjon med digitale forsterkere.....
    Litt off-topic, fikk mig netop en NOS Shure N91GD nål til min Shure N91ED pickup, og fy flate, der bor mer bass i mine transmissionlinjer enn jeg drømte om. Så spørgsmålet er, når man kalibrerer høyttalere, eller kabler osv. for den saks skyld, hvad kalibrerer man etter ? Man blir jo aldrig færdig når først bacillen har tatt dig.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstiving

Kabinettet bør alltid avstives, dette kan gjøres med trespiler som
    du limer på skrå inni kabinettet.
    Kutt dem litt lenger enn veggen de skal limes på og ha lim på to ganger
    slik at det trekker godt inn.
    De bør være av hardt tre, (kutt opp en gammel dørstokk) og ca 1*2".

Tommy......................

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hører forskjell med eller uten på 28mm kirsebær i så små kasser, spiser jeg hatten min.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Hvis du hører forskjell med eller uten på 28mm kirsebær i så små kasser, spiser jeg hatten min.
    Det er det som er litt irriterende i denne hifi verdenen, at folk hører forksjell på nett kabler, med eller uten kirsebær front osv. fatter jeg ikke egentlig..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •