billebro bass prosjekt? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 94 av 94
    Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    De måler nok sikkert ikke på samme måte. Akkurat som hver produsent måler alle andre parametre annerledes i forhold til hverandre. Men noe må man gå utifra.

Xmax på PD2150 er 10,5mm. Kassen er jo ikke så stor, så da måtte jeg kompensere med en litt høyere fb. Beymaen har litt lavere respons med jevn kurve.

Billebro er søppel ja.
    PD2150:

Voice Coil Winding Depth 30 mm (1.2”)
    Magnet Gap Depth 15 mm (0.59”)

Vedlegg 89185

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting i denne sammenheng, er at kapasitetsvuderingene er gjort ift. en avstemning som gir en noenlunde rak respons i et "normalt" rom. Derimot, hvis reponsen skal gjøres maks flat før avrulling, så blir bildet et helt annet... noen liker moren, osv...
    Billebro fortsatt underlegen selvsagt, men det kunne kanskje være verdt å nevne

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Hvis målet er mest lyd for minst mulig penger, så har vel ikke det strengt tatt noe for seg?
    tja, jeg syns det er int med alt :-D

og tror det ble brukt et av de billigste til sim, så derfor BØR de litt dyrere se bedre ut på tabellen og være nermere konkurentene

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    tja, jeg syns det er int med alt :-D

og tror det ble brukt et av de billigste til sim, så derfor BØR de litt dyrere se bedre ut på tabellen og være nermere konkurentene
    Snakk om å bli satt til meningsløst arbeid ;-)

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Snakk om å bli satt til meningsløst arbeid ;-)
    beklager det ;-) Men nå er jeg og kanskje flere overbevist :smile:

MEN merkelig at de ikke var mer forskjell mellom de fra billebro

Hva skjer om man matter på med mer effekt, eks 600-1000w i 4ohm

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    beklager det ;-) Men nå er jeg og kanskje flere overbevist :smile:

MEN merkelig at de ikke var mer forskjell mellom de fra billebro

Hva skjer om man matter på med mer effekt, eks 600-1000w i 4ohm
    Antar du mener to i parallell slik at hvert element omsetter 300-500W som tilsvarer 6 - 10 ganger maks effekt for at elementet skal ha et godt liv innenfor xmax?

Uansett kommer det an på hvordan elementet er konstruert. I beste fall vandrer elementet langt utenfor sin linjære slaglengde og du opplever dynamisk kompresjon - da er du heldig.

I værste fall (og det frykter jeg), så enten:
    - bunner og deformerer den sylinderen som svingspolen sitter på (kom fanken ikke på det norske ordet, på engelsk voice coil former), eller
    - eller så har ikke selve svingspolen lyst å entre svingspolegapet uten kamp på vei tilbake når den har sin tur utenfor svingspolegapet, eller
    - du kan risikere permanent deformasjon av membranopphenget og ytre del av membranen. Er det nok kraft og over en periode, så rivner skiten fra hverandre, eller
    - en herlig kombinasjon av de ovenfor

Resultatet kan derfor meget vel være kaputt element.

Det er derfor veldig greit å ikke bare se på xmax men også xmech, som er den fysisk maksimale vandringen memebranen kan innta. Det er litt som sikkerhetsventilen på kompressoren.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Mange grunner til å kjøpe stasjonsvogn :roll:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne .wdr fila (elementfil WinISD Pro) på "Home Theater Shack": Astone Omega-Pro 21X.wdr, som jeg tror er det samme som billebro Omega PRO 21 XXL "STRIKER".. :wink:

Den har samme "SD" feil 1398cm2 som billebro, har korigert denne til 1698cm2, som jeg tror stemmer mer med den "SD" dette element har.

Simmen er på 350L, og alle elementene er undertunet med 6Hz "FB", i forhold til oppgitt "FS". (egenresonans)

Og faktum er, dog med en Stor klype salt, på Omegaens small-signal parametere ;-), simmer ikke Omegaen seg helt bort.
    (Selv om den blir grundig slått av Beymaen.)

Vedlegg 89229 Vedlegg 89230 Vedlegg 89231 Vedlegg 89232 Vedlegg 89233
    astone

Downloadable WinISD Pro Files - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal være litt varsom når man beregner power compression. En stor spole bruker litt tid på å bli varm. Om man spiller musikk på grensen av hva suben tåler vil man med en effekt på 1600W i transientene sjelden overstige 200W i snitt (1/8). Til hifi vil med andre ord ikke power compression være noe tema. Det er kun helt untaksvis man vil kunne oppleve at dette inntreffer.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Man skal være litt varsom når man beregner power compression. En stor spole bruker litt tid på å bli varm. Om man spiller musikk på grensen av hva suben tåler vil man med en effekt på 1600W i transientene sjelden overstige 200W i snitt (1/8). Til hifi vil med andre ord ikke power compression være noe tema. Det er kun helt untaksvis man vil kunne oppleve at dette inntreffer.
    Så hvordan skal man tolke Beyma sin db kompresjonsgraf da? Må jeg dele watten inn på 8 også se i grafen? Det står jo enkelt og greit at med x antall watt inn, så har du x antall db i tap. Slik ser jeg også samtlige andre steder jeg har sjekket og dobbelsjekket med, regner slik som jeg.

Og siden du nevner hifi som referanse, mens alle andre ser på max spl og xmax grafer, så syntes jeg det er naturlig å ta inn db kompresjon også. Man kjøper ikke akkurat 8x21" for å ha normale nivåer hele tiden. Litt av poenget vil jeg regne med er for å ha mulighet for å spille høyt.

Hvor har du 1/8 tallet fra? ;-) Jeg har lest ganske mye på powercompresjon, og aldri hørt noe om 1/8. Dersom du har noe lesestoff så tar jeg gjerne i mot det, eller boktips.

Edit:
    Sitat Opprinnelig postet av Bob Lee ingentingjør i QSC
    Power compression is related to voice coil temperature, as you mentioned. Dynamic loudspeakers are only a few percent efficient, meaning that nearly all the power going into them turnd into heat instead of acoustic energy. The voice coil has mass and specific heat, and it has cooling by convection (into the air in the gap) and radiation (into the magnet structure), so there is a lag between putting more power into the loudspeaker and the voice coil heating up, and there likewise is a lag between decreasing the power and the temperature dropping.

The resistance of a metal increases with temperature, which is why the voice coil's resistance increases when it is hot. And for a given signal voltage from the amp, the higher resistance raises the loudspeaker's impedance, so it draws less current. Less current at the same voltage means less power and reduced acoustic output.

I don't pretend to be a loudspeaker engineer, but I know that one of the big challenges facing designers is cooling that voice coil. A few years ago Community, a manufacturer in Pennsylvania, introduced their AirForce line of loudspeaker systems that used forced air blown through ducts into the back of the driver's magnet to circulate air through the gap and improve cooling. The better the cooling, the lesser the effect of power compression will be, and the lesser the risk of burning out the driver will be.

To your example of a loudspeaker driven with 300 watts and with 600: there will be a 3 dB difference in loudness, at least for a short while. If the higher power level is sustained, the voice coil will heat up and gradually introduce power compression. Often in PA rigs, an inexperienced operator will experience both power compression in the loudspeakers and temporary threshold shift in his or her own auditory system and conclude that the system needs to be turned up, a procedure response that will tend to only make things worse.

You can avoid the phenomenon of power compression if you have enough loudspeaker(s) and amp power to operate your system with headroom.
    Power Compression in Loudspeakers - TalkBass Forums
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For signifikant power compression (jeg liker heller å kalle det termisk kompresjon) så må det omsettes en del effekt som i sin tur omdannes til varme. Hvis musikken var en entone ren sinus og man over tid ville blåse av 1600W med dette signalet, så hadde man måtte, når temperaturen nådde sitt maksimum, regne som om det var en gjennomsnittlig varmeutvikling på 1600W.
    Musikk derimot varierer til dels svært mye, som vist i eksempelbildet (målingene er hentet fra HFS - Asbjørn). Det er effektivverdien (et slags gjennomsnitt) i dette musikksignalet som vil omsettes som varme i svingspolen og ikke maksnivået (det tar tid å varme opp). Hvor liten den gjennomsnittlige effektomsetninger ift maks varierer fra innspilling til innspilling. Så det er nok ikke helt ueffent å generalisere ift en effektivverdi på 200W når maks er 1600W (jeg har sett innspillinger med crest ned mot 6dB, men det er unntaksvis og det må jo bare låte inn i hel... fælt - oftest er det noe større dynamikk i innspillingene).
    Når det gjelder xmax, så må derimot systemet designes ut fra maks og ikke en effektivverdi.
    Ser vi igjen på Billebroelementen, så er det xmax som er den begrensende faktor. Et par av de andre kandidatene når ikke xmax selv man påtrykker maks nominell effekt i sine tilmålte kasser - og disse elementene kan derfor trygt påtrykkes mer enn nominell makseffekt så lenge det da er snakk om et musikksignal.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Så hvordan skal man tolke Beyma sin db kompresjonsgraf da?
    Det varierer fra konstruksjon til konstruksjon hvor raskt spolen varmes opp. Dersom du mater EN signalperiode inn i et element vil man bare få en liten del av den power compression man får etter noen sekunder. Hvor stor power compression man får i praksis avhenger i stor grad av hva slags materiale man spiller. Men så må man se litt på bruksområde og hensikt. Har man et par 21" (eller flere) så har man det gjerne for at transientene skal gjengis så optimalt som mulig, og de kommer ikke så ofte. Bruker man elementet med kompressor tett oppunder x-max i en høyt avstemt kasse (altså typisk live/touring) så vil man ligge vesentlig nærmere max effekt over lengre tid.

Ved avspilling av forhåndsinnspilt musikk vil man i de aller fleste tilfeller ligge på en snitteffekt på under 1/8 (crestfaktor på 9dB). Imidlertid finnes det eksempler på lavere crestfaktor, men det medfører samtidig at musikknivået vil bli enormt høyt dersom man fortsatt skal ligge på maksimalt lydnivå.

Jeg har ingen gode kilder å referere til for øyeblikket, men jeg vet at dette er en ganske vanlig faktor å bruke for å beregne kjølebehovet til en forsterker.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som kom frem i et AES-paper en gang var å bruke strømforsterker i forbindelse med drivere der power compression kan være et tema. Power compression kommer jo av at siden spenningen er uforandret og DC-motstanden øker så vil strømmen gå ned. Strømmen er direkte ekvivalent til kraften, ergo vil kraften gå ned. Om man overvåker strømmen i stedet for spenningen ut av forsterkeren vil spenningen øke når DC-motstanden øker. Men til gjengjeld får man en enorm peak ved resonansfrekvensen.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •