billebro bass prosjekt? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 94
    Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    AV-forumets engasjerte brukere på sitt beste. Forbannade unødvendig å skrive side opp og ned med utregninger osv for å bevise noe. Ingen som blir imponert..

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Jeg lagt inn noen av de diskuterte elementene i forskjellige kasser og med forskjellig påtrykt effekt. Fellesnevneren er at kassene er avstemt mot en noenlunde "normal romrespons" (hva nå normalt egentlig er....) Jeg har bevisst utelatt å vise portresonanser, men kan generelt si at de små kassene ikke er egnet til annet enn rent subwooferbruk.
    Go with the Beyma 21... mye lydtrykk for pengene jfr. de andre alternativene og Beyma er billigere i Norge enn i andre land.

Edit: I de tilfeller det er brukt mindre effekt enn det databladet (eller nettsiden ) tilsier, så er effekten begrenset ift. xmax
    nå er ikke jeg noen racer på tabeller, men når billebro elementet xmax ved 50w ?

Sitat Opprinnelig postet av tipetu
    AV-forumets engasjerte brukere på sitt beste. Forbannade unødvendig å skrive side opp og ned med utregninger osv for å bevise noe. Ingen som blir imponert..
    Jeg bla syns det er MEGET lærerikt

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der, har lest gjennom alt sammen flere ganger og har lært både det ene og det andre. Kanskje noen så på den som å måle kunnskaper opp mot en annen, men slikt skaper engasjement, og engasjement er en fremdriftskraft!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    nå er ikke jeg noen racer på tabeller, men når billebro elementet xmax ved 50w ?
    Det er det han sier. Virker ikke direkte appetittvekkende gitt at man må til med 500L kasse for å oppnå den responsen.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagt inn noen av de diskuterte elementene i forskjellige kasser og med forskjellig påtrykt effekt. Fellesnevneren er at kassene er avstemt mot en noenlunde "normal romrespons" (hva nå normalt egentlig er....) Jeg har bevisst utelatt å vise portresonanser, men kan generelt si at de små kassene ikke er egnet til annet enn rent subwooferbruk.
    Go with the Beyma 21... mye lydtrykk for pengene jfr. de andre alternativene og Beyma er billigere i Norge enn i andre land.

Edit: I de tilfeller det er brukt mindre effekt enn det databladet (eller nettsiden ) tilsier, så er effekten begrenset ift. xmax
    Kan du legge til PD1851 og PD2151
    Precision Devices International Limited
    og Precision Devices International Limited

Samt 18sound 21NLW9600 21NLW9600 - Extended LF Neodymium Driver
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Beyma 11db høyere enn Billebroen, ikke engang 2 billebro og 1000 liter spiller like høyt som en Beyma og 200liter :P Prisen blir ikke noe spesielt høyere heller...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tytte71- kunne du sammenlignet elementene som er skrevet opp mot hverandre, er vel 4 forskjellige i samme str.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke fire forskjellige i samme størrelse tenkte du på?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Se der ja. Beyma 11db høyere enn Billebroen, ikke engang 2 billebro og 1000 liter spiller like høyt som en Beyma og 200liter :P Prisen blir ikke noe spesielt høyere heller...
    Ha også i mente at kompakte subkasser går på bekostning av virkningsgrad / effektbehov - til gjengjeld er effekt relativt billig i dag

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På oppfordring et lite utvalg 21"-ere. La også til Centurion 21" og 24" elementene til Midgard Centurion serien for moro skyld. 24"-eren gir et vesentlig løft i output og en kjellerdyp bass fra et relativt begrenset volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry Ostemannen, glemte 18Sound... har her erstattet Midgard 24"-eren med 18Sound bassen i graf nr.2

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg eller er det en som stikker seg litt ut der?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligningen er gjort med 5 SOTA element (innenfor betalbare rammer) og svaret kan vel ikke bli stort mer klokkeklart

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spesiell grunn til at Beyma fikk en største kassen? utenom billebro.

Xmax viser jo ikke hele bildet. Men viser mye. DB kompresjonen bør også taes med. Dersom du ser i databladet til Beyma så har den 21" faktisk ca 4,7 db i kompresjon (ved 1600w), mens PDen bare har 2db. 4,7 db er jo faktisk ganske mye. Nesten 3 db over PDen.

Her er Beymaen - Pd2150 - Billebro Omega 21". Alle kassene er 650x650x650. Tuning er 32 hz. Viser max accustic power, og når billebro når sin xmax.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke fire forskjellige i samme størrelse tenkte du på?
    dragon
    omega pro
    omega pro xxl
    kappa pro a
    kappa pro x

som er forskjellige element fra side 1

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beymaen fikk, som de andre, sitt volum og portavstemming ift. å få mest mulig lik respons. Hensikten fra min side var ikke å gjøre en vurdering på hvem av kvalitetselementene som var best, men rett og slett vise gjennom enkel simulering at Billebro elementet både krever stort volum, har liten kapasitet og at kapasiteten i prinsippet kun er avhengig av elementets maksimale fortrengingsvolum, kassevolumet og påtrykt effekt. Det er for mange enklere å se det visualisert enn å forholde seg til fysikkens lover.

Hvis vi skal gjøre en grundig vurdering mellom de 5 heftigste i dette racet så må det i rettferdighetens navn nesten gjøres like for like. Beymaen har riktig nok høyere termisk kompresjon ved 1600W, men gapet reduseres til 1dB når Beyma påtrykkes 1000W. Videre er det naturlig at PD har noe lavere kompresjon, bla. pga. 6" svingspole mot Beyma sin 5". Det er vel kun Midgard-elementet som i så måte er like heftig som PD.

Like viktig - skal man gjøre en skikkelig vurdering så har vi også behov for å få se (eller vite noe om) storsignalanalyse for alle elementene... vi vet jo svært lite om elementenes øvrige ulinjariteter?

En litt annen sak er også at forskjellen i brutto kassevolum - gitt samme avstemning - har til slutt en tendens til å bli litt mindre, siden portvolumet øker etterhvert som kassene blir mindre. Portkompresjon må også tas med i totalregnestykket.

Avslutningsvis - ut fra pris, tilgjengelighet og kvalitet, så har jeg ingen aversjoner med å anbefale Beyma ut fra trådstarters ønske om mest mulig lyd for pengene. Det har jeg derimot ift. Billebro elementet.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Noen spesiell grunn til at Beyma fikk en største kassen? utenom billebro.

Xmax viser jo ikke hele bildet. Men viser mye. DB kompresjonen bør også taes med. Dersom du ser i databladet til Beyma så har den 21" faktisk ca 4,7 db i kompresjon (ved 1600w), mens PDen bare har 2db. 4,7 db er jo faktisk ganske mye. Nesten 3 db over PDen.

Her er Beymaen - Pd2150 - Billebro Omega 21". Alle kassene er 650x650x650. Tuning er 32 hz. Viser max accustic power, og når billebro når sin xmax.
    Hvorfor har du en fb på 35hz på PDen :wink: . X-max på Beymaen er 10,5mm, PDen har 7,5mm. Dynamisk kompresjon, måler PD og Beyma på samme måte? Uansett, billebro er og blir søppel....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    dragon
    omega pro
    omega pro xxl
    kappa pro a
    kappa pro x

som er forskjellige element fra side 1
    Hvis målet er mest lyd for minst mulig penger, så har vel ikke det strengt tatt noe for seg?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Hvorfor har du en fb på 35hz på PDen :wink: . X-max på Beymaen er 10,5mm, PDen har 7,5mm. Dynamisk kompresjon, måler PD og Beyma på samme måte? Uansett, billebro er og blir søppel....
    De måler nok sikkert ikke på samme måte. Akkurat som hver produsent måler alle andre parametre annerledes i forhold til hverandre. Men noe må man gå utifra.

Xmax på PD2150 er 10,5mm. Kassen er jo ikke så stor, så da måtte jeg kompensere med en litt høyere fb. Beymaen har litt lavere respons med jevn kurve.

Billebro er søppel ja.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Uansett billebro er og blir søppel....
    Å trekke konklusjonen søppel kan vi ikke gjøre uten å vite så mye mer om elementet. Det vi imidlertid kan med sikkerhet si er at XXL elementet er mindre anvendelig og har betydelig mindre kapasitet enn de øvrige i sammenligningen.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •