billebro bass prosjekt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 94
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    men vet du hva? jeg orker ikke diskutere dette innpå her lenger(og opptå tråden) jeg har de, har hørt de, vet va de presterer. så hva du måtte tro utenfor det, bryr meg i grunnen ikke. kan du si det samme?

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    jeg beviste vel godt mitt poeng om beymas slaglende når du selv innså det vel?
    ja de har noen med ekstra slaglengde. det har de. men også godt nedsatt følsomhet. jeg tar heller høy følsomhet og kortere slaglengde any day.
    Du påstod at Beyma lyver om slaglengden sin. Det har jeg ikke fått noe forklaring på. De Beyma-elementene jeg har jobbet med har i hvertfall klart den oppgitte slaglengden.

Når det gjelder følsomhet så vil man lett klare høyere BxL og dermed høyere følsomhet i den designen med 5" talespole og 14mm gap. Med metningspunktet for vanlig lavkarbonstål kan de lett dra elementet over 100dB følsomhet. Jeg har et annet datablad her på en prototyp med 5" polstykke og 30mm spole. Det skiller bare 5mm i forhold til Beyma sin, og BxL er på 49,2, noe som ville gitt en følsomhet på over 105dB. Prototypen har en veldig tung membrankonstruksjon så Mms er 564g, men allikevel har den følsomhet på 98dB. Med denne magneten på Beymaen ville Mms blitt omtrent 400-420g og følsomheten over 102dB. Det er med andre ord ingen problem å lage det men det er fullstendig bortkastet. LF-følsomheten styres like forbannet av kassevolumet.

Følsomheten i Brillebobassene er også styrt av kassevolumet. De har svak motor og lett svingemasse, og da må man ha en halv kubikk pr stk. Da kreves det mindre effekt. Det er jo ikke noe galt i seg selv med store kasser, men de fleste ønsker ikke kasser på mange hundre eller flere tusen liter.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dem som KAN konstruere elementer så er Mms et bevisst valg for å treffe en viss kassestørrelse som passer til målgruppen. I bil og til hifi er små kasser med lav tuning veien å gå. Det er derfor man velger som man gjør.
    og hvorfor velges da ikke samme til mobil PA? der vekt og størrelse virkelig er viktig, og koster 100.000 pr dag?
    er vel helst fordi at det ikke klarer å prestere like godt ved gitt effekt, og effekt økningen vil koste flere ganger mere!
    Det skyldes at man ønsker å få opp LF-følsomheten samtidig som man ikke skal tune så dypt. Da kan man komme opp i følsomhet som er så høy at man klarer seg med 1/100 - 1/1000 av effekten som trengs for å drive en bilsubwoofer til samme nivå. Igjen, kassestørrelse og tuning bestemmer LF-følsomheten.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    billebro haregentlig ikke et datablad. dem har noen parametere på nettsiden. som er full av skriveleif.
    å nei. har ikke sett billebro skriv at ellementan er udugelig eller nå sånn. det va din konklusjon av de få parameterene du hadde lest
    Nei, det var din konklusjon. Jeg skrev bare hvor stor den relative forskjellen var ift noen andre eksempler i markedet. Har du hørt noen av de andre eksemplene jeg refererte til?

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vet du hva? jeg orker ikke diskutere dette innpå her lenger(og opptå tråden) jeg har de, har hørt de, vet va de presterer. så hva du måtte tro utenfor det, bryr meg i grunnen ikke. kan du si det samme?
    Hvis det skal ha noen betydning at du har hørt dem så må du jo nødvendigvis ha hørt de andre alternativene jeg har referert til. Min påstand er at de yter vesentlig mer enn Brillebo-variantene gjør. Når du kan konkludere med at det er å dømme Brilleboene "rett hjem" så må det bety at du har hørt de jeg sammenliknet med... eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Du påstod at Beyma lyver om slaglengden sin. Det har jeg ikke fått noe forklaring på. De Beyma-elementene jeg har jobbet med har i hvertfall klart den oppgitte slaglengden.

Når det gjelder følsomhet så vil man lett klare høyere BxL og dermed høyere følsomhet i den designen med 5" talespole og 14mm gap. Med metningspunktet for vanlig lavkarbonstål kan de lett dra elementet over 100dB følsomhet. Jeg har et annet datablad her på en prototyp med 5" polstykke og 30mm spole. Det skiller bare 5mm i forhold til Beyma sin, og BxL er på 49,2, noe som ville gitt en følsomhet på over 105dB. Prototypen har en veldig tung membrankonstruksjon så Mms er 564g, men allikevel har den følsomhet på 98dB. Med denne magneten på Beymaen ville Mms blitt omtrent 400-420g og følsomheten over 102dB. Det er med andre ord ingen problem å lage det men det er fullstendig bortkastet. LF-følsomheten styres like forbannet av kassevolumet.

Følsomheten i Brillebobassene er også styrt av kassevolumet. De har svak motor og lett svingemasse, og da må man ha en halv kubikk pr stk. Da kreves det mindre effekt. Det er jo ikke noe galt i seg selv med store kasser, men de fleste ønsker ikke kasser på mange hundre eller flere tusen liter.
    påsto du ikke at beymaoppgå x-max som +/-? noe du selv fant ut at ikke stemte?
    kan ikke påstå at billebroene mine har svak motor nei.
    jeg kjørte mine(ikke plass lenger) i 250L tunet til ca 28Hz.pr.stk. og med 1stk.UcD400 så ga det lydtrykk som plaget naboene 100M unna. og kostet huseieren krystallen

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva tror du skjer med den tynne lette membrann din ved ektreme slaglengde uten stort kassevolum da? er jo kun talespolen som bever seg.
    Nei, så lenge masseforholdet mellom membran og spole er nogen lunde konstant så vil membranen oppføre seg ganske likt. Men på mange elementer er det også mye å hente på å velge lettere membranvarianter om man vil ha ned massen. Dette fordi man ganske ofte ønsker å øke den litt, og dermed har valgt en litt tyngre pulp.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det skal ha noen betydning at du har hørt dem så må du jo nødvendigvis ha hørt de andre alternativene jeg har referert til. Min påstand er at de yter vesentlig mer enn Brillebo-variantene gjør. Når du kan konkludere med at det er å dømme Brilleboene "rett hjem" så må det bety at du har hørt de jeg sammenliknet med... eller?
    unnskyld meg. men jeg har ikke dømt beyma nedenom å hjem. jeg sa de har et rykte for..... konkluderte ikke med noe jeg. du konkluderte med at beyma ga 4 ganger lydtrykket tidligere her. så da har vel du prøvd begge deler da?
    jeg har for øvrig kjørt dem mot dynabel PA1880. selv om PA1880 spiller godt, så ble de nok litt lettvekter i sammenheng.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    påsto du ikke at beymaoppgå x-max som +/-? noe du selv fant ut at ikke stemte?
    kort slaglengde? +/4,75mm. det bilsvarer beyma med 9,5mm slaglengde det.
    Ser ikke sånn ut nei.

kan ikke påstå at billebroene mine har svak motor nei.
    jeg kjørte mine(ikke plass lenger) i 250L tunet til ca 28Hz.pr.stk. og med 1stk.UcD400 så ga det lydtrykk som plaget naboene 100M unna. og kostet huseieren krystallen
    Hva i all verden har det med saken å gjøre? Du kunne plaget naboene eksakt like mye med et annet element jeg har her med 97dB følsomhet i 50 liters kasse.

I 250 liters kasse kan du ikke tune dem ned i 20Hz. Det kan du gjøre med Beymaen jeg har sammenliknet med hele tiden. Tuner du den til 28Hz kan du komme ned i 100-120 liter, og du kan spille omkring 10dB høyere pr element.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    unnskyld meg. men jeg har ikke dømt beyma nedenom å hjem. jeg sa de har et rykte for..... konkluderte ikke med noe jeg. du konkluderte med at beyma ga 4 ganger lydtrykket tidligere her. så da har vel du prøvd begge deler da?
    Tallene sier at de skal levere nesten 4 ganger høyere lydtrykk. Men du har hørt bare en av dem og kan fortelle oss at slik ikke er tilfellet?

jeg har for øvrig kjørt dem mot dynabel PA1880. selv om PA1880 spiller godt, så ble de nok litt lettvekter i sammenheng.
    Det stemmer også godt med tallene, betyr det at databladene har noe for seg her da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke sånn ut nei.

Hva i all verden har det med saken å gjøre? Du kunne plaget naboene eksakt like mye med et annet element jeg har her med 97dB følsomhet i 50 liters kasse.

I 250 liters kasse kan du ikke tune dem ned i 20Hz. Det kan du gjøre med Beymaen jeg har sammenliknet med hele tiden. Tuner du den til 28Hz kan du komme ned i 100-120 liter, og du kan spille omkring 10dB høyere pr element.
    for det første. det er et faktum angåend slaglengden til beyma( ble bekreftet av en tidligere beyma forhandler)

kabinett tuning 28Hz. spiller faan ingen rolle vilket ellement det er snakk om da.
    beyma i 250Liter skal jeg ikke utale meg om. du har vel måledata å backe opp de påståelsene med da regner jeg med? måling i virkelig dødelig verden ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    undres hvorfor beyma ikke er verdensledende i PA/konsert sammenheng. de knuser tydeligvis JBL. men det er de som er ledende. hmmmm. snodig. ingen bruker beyma men.
    nesten. i den store sammenheng er det ingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men Eminence drimot. det brukes mye. og er jo mye dårligere i følge dine
    beskrivelser. hvorfor brukes eminence av troels(beyma blir ikke nevnt som en kanditat engang)?, hvorfor blir det mindre og mindre salg av beyma i norge?
    hjemme, så bytter folk ut beyma mot dynabel PA1180 og div.
    ja de har nok en del gode ellemeter, det tviler jeg ikke på.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, bare for å oppsummere de faktiske forhold:¨

Så dersom databladene skulle tilsi at Beyma er heftigere enn Brillebo XXL så skyldes dette at Beyma lyver i databladene sine fordi de ikke er målt i en virkelig verden.

Og beviset for dette er at alle som kjøper Beyma tar etter hvert til fornuften og kjøper Dynabel 18".

Dette er i tillegg bekreftet av en som en gang var Beyma-forhandler, og av Truels Gravesen, fordi at om han skulle bygget en åpen baffel-høyttaler som han behøvde bass/mellomtoner til så ville han selvsagt bare sett på hvordan elementene oppfører seg som bassrefleks subwoofere.

Som om ikke det var nok så er det ingen produsenter av PA-høyttalere som bruker Beyma (bortsett fra alle dem som gjør det da), og de blir beviselig færre og færre.

Og siden vitenskaplige tester har avslørt at Brillebo XXL er beviselig heftigere enn Dynabel sin så har vi alle bevisene vi trenger...

Da har jeg tatt feil i alt jeg har skrevet her, så da går jeg og skammer meg. Jeg presterte jo til og med å påstå at Beyma oppga X-max P-P...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi... her har vi ett alvorlig eksemplar av: "han skriver noe negativt om ett valg jeg har gjort(aka kjøpe billebro), jeg føler meg angrepet og må forsvare meg"

Det er slik jeg ser det.

MEN, det er ikke det som foregår. Dynamiker har poengtert hvorfor billebro er så billig som det er, for det er billig. Når det er så billig så er det noe som må ofres.
    21" og 2 av dem er stort og vill flytte ganske mye luft, tilogmed billebro eventuelt noe enda billigere.

Dog... der er flere veier til målet.

Men Audiosan, du trenger ikke å ta så på vei, Dynamiker har ikke angrepet deg eller gjort noe forsøk på det. Han har kun påpekt svakhetene ved billebro utifra parametrene til billebro. Om dem er feil til Billebros fordel så fint for Billebro.
    At nevnte Beyma er bedre på en del punker er iofs irrelevant, for det kunne likegodt hvert ett annet element fra en annen produsent (f.eks tidligere nevnte BMS 18N860), poenget var bare å ha noe å sammenligne med.

Og, selv om du muligens ikke kommer til å tolke det slik, så er dette ment på en vennlig måte...

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får fart i diskusjonen dette her ja..

Har du noen mulighet for målinger Audiosan ?

Er det mulig å teste hvor mye luft et element flytter?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å teste hvor mye luft et element flytter har lite for seg. Rekne det ut er det absolutt enkleste. Du vet diameteren og du vet slaglengde. Da kan du rekne det ut ved Pi*r^2*h, som blir Pi*radius^2*slaglengde.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil ikke det varierer fra kasse til kasse ?

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men i mange typer kasse er det jo en bassport, en slave eller liknende som også flytter luft.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagt inn noen av de diskuterte elementene i forskjellige kasser og med forskjellig påtrykt effekt. Fellesnevneren er at kassene er avstemt mot en noenlunde "normal romrespons" (hva nå normalt egentlig er....) Jeg har bevisst utelatt å vise portresonanser, men kan generelt si at de små kassene ikke er egnet til annet enn rent subwooferbruk.
    Go with the Beyma 21... mye lydtrykk for pengene jfr. de andre alternativene og Beyma er billigere i Norge enn i andre land.

Edit: I de tilfeller det er brukt mindre effekt enn det databladet (eller nettsiden ) tilsier, så er effekten begrenset ift. xmax

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •