billebro bass prosjekt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 94
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor holder du til duppi? Hadde vært fett hvis du hadde bodd i nærheten av Bergen, da kunne vi sammenliknet 4-8x 21" mot 1-2 av mine 24". 2x21" har jo større membran areal enn 24".
    - kassestørrelse
    - lydtrykk/spl og hvor mye db-kompresjon de 21" har. Kan tenke meg det er ganske mye.
    - forsterker krav (hvor mye trengs for 1x 24" kontra 4x 21")
    - Luft forflytning
    - Kvalitet VS kvantitet

Jeg vil heller ha 1 kasse som har ytelse til 2-4 kasser. Dersom du bare tenker SPL og lydkvalitet (horn låter bra med riktig kasse og riktig element), så plasserer du f.eks PD186 (eller andre elementer med EBP over 100) i en skikkelig hornsubb.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Overrasket?
    nei egentlig ikke, MEN om ingen har testet så vet vi jo egentlig ikke hva de er god for annet en det som står på papiret

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvor holder du til duppi? Hadde vært fett hvis du hadde bodd i nærheten av Bergen, da kunne vi sammenliknet 4-8x 21" mot 1-2 av mine 24". 2x21" har jo større membran areal enn 24".
    - kassestørrelse
    - lydtrykk/spl og hvor mye db-kompresjon de 21" har. Kan tenke meg det er ganske mye.
    - forsterker krav (hvor mye trengs for 1x 24" kontra 4x 21")
    - Luft forflytning
    - Kvalitet VS kvantitet

Jeg vil heller ha 1 kasse som har ytelse til 2-4 kasser. Dersom du bare tenker SPL og lydkvalitet (horn låter bra med riktig kasse og riktig element), så plasserer du f.eks PD186 (eller andre elementer med EBP over 100) i en skikkelig hornsubb.

Holder til i nord-trøndelag (midt på kartet ved kysten) så er dsv litt langt unna ostemannen, hadde vært morro å testet ja

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veit det er en i steinkjer som har bygget samme som de jeg har.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Da må du være så vennlig å opplyse Beyma om dette da de selv åpenbart er i den tro at linear slaglengde er en vei, i hvertfall er det grunn til å anta det siden det står i samtlige datablader. Jeg siterer:

Det betyr at det var en liten feil i mitt forrige innlegg. De legger til 28,6% av gapet, ikke 35% slik jeg skrev. Dette varierer litt fra produsent til produsent.

PS: Må ikke forveksles med maksimal mekanisk slaglengde. Den er bare en "sikkerhetsventil" og kan ikke brukes til noe nyttig i praksis.
    beyma er fullstendig klar over dette selv. de har et rykte for å "utvide" dataene sine en smule. x-mech som de oppgir er også litt i det mest positive laget.
    du trodde vel ikke beyma kunna ha dobbel x-max enn alle andre OG opprettholde følsomheten samtidig vel?.
    går slaglengden opp, så går følsomheten ned.
    er en grunn til at typiske SPL ellementer bare har 84-86db følsomhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt overraskende parametre på de der. 1398kvcm er midt i mellom en typisk 18" og en typisk 21". I tillegg har den veldig liten slaglengde, så den har jo linear displacement på bare 657cucm. De fleste produsenter har 12-tommere som klarer omkring 550, og 15-tommere som klarer godt over 1000. BMS har en 18" til PA-bruk som flytter nærmere 4 ganger så mye luft som en slik 21", nærmere bestemt 2407 cucm. Selv TCsounds 10" banker denne med 100cucm.

I tillegg har de parametre (les alt for svak magnet) som gjør at de trenger enorme kasser på 600 liter om man har forhåpninger om å få dem ned i dypbassområdet. Da tåler de hele 35W før de er utenfor sitt lineare område og må i tillegg ha massiv EQ i bunnen. Vi snakker da om 105-106dB fra en 21"...

Ikke rart disse er billige.

Den andre versjonen er enda kjipere, i tillegg til at de knapt er store nok til å kalles 18".

Kjøper du et par Beyma 21" til 3800kr/stk blir det billigere enn de 8 stk 21". Du kan sette dem i hver sin 350 liter kasse og få 126dB ut. Med tilsvarende tuning klarer du i bestefall 125dB med 8 stk brillebo 21". Da snakker vi i tillegg 700 vs minst 4000 liter.
    1398kvcm er forresten trykkleif. arialet er 1598kvcm. da regnet jeg mellom opphenget bare. og tok ikke krumming av membran i betraktning. så tallet er egentlig enda høyere. enkelt regnestykke det. RxRxPI. så er ellementet 21" så har de nogenlunde lik kvcm. lar seg ikke gjøre å komme utenom det.

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    beyma er fullstendig klar over dette selv. de har et rykte for å "utvide" dataene sine en smule. x-mech som de oppgir er også litt i det mest positive laget.
    Vel, la oss kontrollere det aktuelle elementet. Beyma har altså denne 21" med 14mm topplate og 35mm viklehøyde. De oppgir, som tidligere nevnt, overheng en vei + 1/3,5 av gapet.

Overhenget er 21mm totalt og dermed 10,5mm en vei.
    1/3,5 av gapet er 14/3,5 = 4

10,5 + 4 = 14,5

Hva oppgir Beyma som X-max på dette elementet? 15mm ja, da smører de på litt, nærmere bestemt en halv millimeter.

Hva da med 35% standarden? Den gir 15,4mm. Kanskje ikke så skremmende allikevel?

Og hvis du fortsatt står fast ved at dette er P-P så skal du slite med å argumentere for at de "smører på en del"

du trodde vel ikke beyma kunna ha dobbel x-max enn alle andre OG opprettholde følsomheten samtidig vel?.
    går slaglengden opp, så går følsomheten ned.
    er en grunn til at typiske SPL ellementer bare har 84-86db følsomhet.
    Selvsagt tror jeg ikke det. Følsomheten på Beymaen er jo 4dB lavere enn på Brillebo-bassene.

Men det du sier om slaglengde vs følsomhet er feil. Følsomheten er en funksjon av DCR, Mms, BxL og Sd. Dersom man holder Sd (membranareal) og DCR (resistans) konstant er det altså åpenbart at det er bevegelig masse og kraftfaktor som dikterer følsomheten. Disse dikterer også nesten 100% av Qts og ikke minst avrullingen i en gitt kasse. Dette betyr at forholdet er som følger:

Økt Mms (bevegelig masse) = lavere følsomhet, høyere Q, lavere Fb i små kasser og høyere Qb (Output i LF-regionen)

Økt BxL (kraftfaktor) = høyere følsomhet, lavere Q, ingen påvirkning på Fb i små kasser og lavere Qb.

Er man ute etter en gitt Qb, altså frekvensrespons (noe man som regel er) så velger man element ut fra hvor mye Mms man behøver for å komme inn i den kassestørrelsen man er ute etter. Så velger man BxL etter ønsket Qb.

Dette forholdet er så fast at dersom man holder Qts, Fs og VAS konstant så vil et element yte eksakt samme virkningsgrad i samme kassevolum uansett membranareal.

Poenget er altså at dersom Qb er gitt er forholdet mellom BxL og Mms gitt. Om man går ned i kassevolum blir konsekvensen at man må øke både Mms og BxL. Beholder man Qb konstant vil følsomheten gå ned. Resulterende virkningsgrad er altså en direkte funksjon av kassevolum og Qb like mye som av BxL og Mms.

Beymaen har en gitt avrulling i en kasse på 250 liter med Fb 20Hz. Brillebobassene har omtrent samme Qb i 550 liter kasse. Følsomheten blir da 4dB høyere (i følge datablader, jeg sjekket ikke dette da jeg simulerte).

Når det gjelder SPL-basser så er disse bygget for ekstremt små kasser. De har derfor skyhøy Mms ift størrelse. Det er ikke uvanlig for en 15" å ha 400g eller mer Mms. Går vi etter høyest mulig Mms hos Beyma finner vi at 15SW1300ND har 160g. Det er med andre ord relativt lett. I tillegg er Beymaen bygget for å tunes ganske høyt ift SPL-basser og har således lavere Qts og høyere relativ BxL. Så i tillegg til gevinsten i at Mms er bare en brøkdel så er relativ BxL også høyere, begge deler trekker følsomheten opp.

Sist men ikke minst må du huske på at følsomheten ved lave frekvenser er dominert av mekanisk resonante komponenter, ikke av småsignalparametrene. La oss si man lager et basselement som settes inn i en gitt kasse. Man tuner det flatt til 25Hz (Fb 25Hz) og får en følsomhet på for eksempel 90dB. Så øker vi BxL. Da vil følsomheten øke, men Qb synker. Det vil si at den resulterende følsomheten kan øke til for eksempel 98dB, men man har ikke lenger en flat kurve. Ved 25Hz har man fortsatt omtrent 90dB siden forholdet mellom kassevolum, bassport og Mms er uendret (og det er disse som dominerer følsomheten i LF-regionen. VAS vil ha lite å si her i motsetning til hva mange tror).

En viktig faktor når det gjelder basselementer med veldig lang slaglengde og høy Mms er utfordringene rundt design av magnetsystemet. For det første har man ofte stacket mange magneter på hverandre. Dette har ikke stort mer hensikt enn å gi plass til selve spolen. Typisk har man en liten gevinst ved å stacke 2 magneter, mens ved 3 er som regel gevinsten forsvinnende liten. Over dette risikerer man til og med å få tap. Dette fordi ferrit ikke er en spesielt god magnetisk leder i seg selv. Neodym er sånn sett en vesentlig bedre magnetisk leder, så disse tåler et langt større høyde/bredde-forhold. Disse tåler også lavt forhold godt. AlNiCo tåler på sin side også høyt forhold godt, men både Neodym og AlNiCo er svært mye mer konsentrerte enn ferrit så det vil kunne gjøre det vanskelig å få en høy nok magnet i visse tilfeller.

Videre er man avhengig av en viss kraftfaktor for å få høy nok følsomhet. Dersom spolen er veldig lang og i tillegg har 4 ohms impedans vil man normalt få en svært tung spole. 4-ohms spoler bruker normalt tykkere tråd enn 8 ohms spoler, og jo lengre den er jo mer tråd, og jo tykkere tråd. Dette gir plass til færre viklinger i magnetgapet. Det at spolen er 4 ohm har ikke så mye å si på dette punktet siden da strømmen er høyere, men når spolen er veldig lang og derfor har veldig mye tykkere tråd blir det få viklinger i gapet med påfølgende lavere kraftfaktor. Den tykke tråden gjør at gapet må være bredt, og siden gapets fluxtetthet avtar kvadratisk med avstanden mister man fort en del magnetkraft i gapet. For å holde kraftfaktoren oppe er det derfor vanlig å bruke 4-lags spoler, noe som bringer Mms betydelig opp, men samtidig gir en dramatisk økning i BxL. For å holde en 4-lags 4 ohms spole på 5-7cm nede på en håndterbar vekt er det vanlig å ikke gå bananas med spolediameteren. Man kan også bruke CCAW (Aluminiumstråd med et tynnt lag kobber utenpå) tråd i spolen, der kan man vinne en del vektreduksjon. Men holder man seg på 3" spole vil man relativt fort nærme seg metningspunktet for stålet i polstykket som, avhengig av kvalitet, ligger i området 1,8-2 Tesla for relativt bra stål. Siden denne metningen som regel først oppstår nede ved T-yoke (knekken mot bunnplata) vil et høyt polstykke (som man får ved veldig lang slaglengde) få en definitiv maksgrense for flux, og denne ligger ikke relativt nær magnetgapet så man får lett ytterligere tap på veien opp til magnetgapet.

Med andre ord vil som regel slike elementer med slaglengde i 30+mm klassen få blytunge spoler og magnetsystemer som lett jobber på grensen av det mulige. Gapene blir brede og spolediameteren er sjelden over 4". Gapene dekker bare en liten del av spolen, gjerne så lite som 8-10mm av en spole på mer enn 5cm. Alt peker i retning av lav følsomhet og relativt høy Q.

Tar vi PA-verdenen nærmere i øyensyn her så har nevnte Beyma en kraftfaktor på 32. Det er ikke så ekstremt høyt, men sammenlikner man den med Soundsplinter sin heftigste 15" vil denne få en omregnet BxL på ca 20. Samtidig har 21-tommeren 370g Mms mens Soundsplinter har 491. Dette slår ut på Q som på Soundsplinter er skyhøy i forhold til Beymaen.

Et element som åpenbart er interessant å ta med i denne sammenlikningen er BMS 18N860. Denne har en 50mm x 4" spole, med andre ord ingen lett sak. Den klokker allikevel inn på ca 277g fordi de har holdt spolen nede på 4". BxL er da på rett under 25, noe som nok er nær grensen for hva de klarer med 4" magnetsystem. Alt tyder også på at de har holdt seg til 2 lags spole. Resulterende virkningsgrad er 95dB og målt etter 35%-metoden gir dette en X-max på hele 23,2mm en vei, men fortsatt høy følsomhet.

For å illustrere en annen "retning" har jeg funnet frem et datablad på en elementprøve med stor magnet. Det er snakk om en 18" med 6" talespole. Dette gir svært stor diameter på polstykket og mulighet for 330mm magnet. I tillegg er dette en 4-lags spole, så BxL er på over 45 N/A. Spolen har en viklehøyde på 29mm så den er ikke ekstremt lang. Det gir allikevel en Mms på 370g, temmelig mye for en PA-bass. Men med så høy BxL er Q nede på midten av ,20-tallet og følsomheten er på 96dB. Ser vi i forhold til BMS sin 18" har den faktisk lettere membran men lavere følsomhet. Dette skyldes altså ikke uten videre slaglengden men kraftfaktoren. Den har følgelig Q på 0,37.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1398kvcm er forresten trykkleif. arialet er 1598kvcm. da regnet jeg mellom opphenget bare. og tok ikke krumming av membran i betraktning. så tallet er egentlig enda høyere. enkelt regnestykke det. RxRxPI. så er ellementet 21" så har de nogenlunde lik kvcm. lar seg ikke gjøre å komme utenom det.
    Jeg har jo bare databladet å forholde meg til. Du har tydeligvis bassene tilgjengelig, det betyr vel at du har kjøpt disse? Det kan jo virke som om du følte deg tråkket på av mitt første innlegg i tråden, men det var kun ment opplysningsvis. Faktisk var det noen som spurte meg om jeg kunne skrive noe om hvordan de bassene var i forhold til andre basser i tråden. Forøvrig er snittet for 21" temmelig tett oppunder 1700kvcm. Da kan vi altså korrigere displacement for Brillebo-bassene til ca 750cucm, men Beymaen flytter fortsatt over 2,5 liter (og der har de lagt 14,5mm x-max til grunn, ikke 15).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo bare databladet å forholde meg til. Du har tydeligvis bassene tilgjengelig, det betyr vel at du har kjøpt disse? Det kan jo virke som om du følte deg tråkket på av mitt første innlegg i tråden, men det var kun ment opplysningsvis. Faktisk var det noen som spurte meg om jeg kunne skrive noe om hvordan de bassene var i forhold til andre basser i tråden. Forøvrig er snittet for 21" temmelig tett oppunder 1700kvcm. Da kan vi altså korrigere displacement for Brillebo-bassene til ca 750cucm, men Beymaen flytter fortsatt over 2,5 liter (og der har de lagt 14,5mm x-max til grunn, ikke 15).
    nei jeg har ikke disse. men omega pro21x. forgjengeren.
    nå blir tversnittet høyere på datablad da. da de også tar med krumming av membran og oppheng(som også flytter litt luft). så 1700kvcm er ikke usansynlig i sammenheng.
    en ting er å lese et datablad. men en kan ikke dømme et ellement på det. ikke stemmer det 100% bestandig. og det spørs hvilken kabinett type de skal brukes i. ikke alt er laget for samme prinsipp. så å utale seg om hvordan et ellement kan prestere uten å ha prøvd det i noen sammenheng er rent idioti. jeg kjører mine glatt ned til 28Hz med ekstrmt lydtrykk. det kreves litt effekt ned der. men fra 40Hz kan du kjøre de til ubehag med lite effekt.
    når det gjelder følsomhet, så er det forskjell på vilken frekvens de oppgir også. pluss skrytefaktor. så ta den med en klype salt fra alle produsenter. me du ser aldri et ellement med 50mm total x-max og følsomhet på 95+db.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økt Mms (bevegelig masse) = lavere følsomhet, høyere Q, lavere Fb i små kasser og høyere Qb (Output i LF-regionen)

Økt BxL (kraftfaktor) = høyere følsomhet, lavere Q, ingen påvirkning på Fb i små kasser og lavere Qb.

rest my case. hva må på plass for å takle den ekstra slaglengeden da? MASSE!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder SPL-basser så er disse bygget for ekstremt små kasser. De har derfor skyhøy Mms ift størrelse. Det er ikke uvanlig for en 15" å ha 400g eller mer Mms. Går vi etter høyest mulig Mms hos Beyma finner vi at 15SW1300ND har 160g. Det er med andre ord relativt lett. I tillegg er Beymaen bygget for å tunes ganske høyt ift SPL-basser og har således lavere Qts og høyere relativ BxL. Så i tillegg til gevinsten i at Mms er bare en brøkdel så er relativ BxL også høyere, begge deler trekker følsomheten opp.

hvorfor? jo, fordi at ved slike frekvenser uten stor masse. så vil kabinettkrav være hvor mange 1000 liter?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord vil som regel slike elementer med slaglengde i 30+mm klassen få blytunge spoler og magnetsystemer som lett jobber på grensen av det mulige. Gapene blir brede og spolediameteren er sjelden over 4". Gapene dekker bare en liten del av spolen, gjerne så lite som 8-10mm av en spole på mer enn 5cm. Alt peker i retning av lav følsomhet og relativt høy Q.

igjen. hvorfor? for å unngå volum på mange 1000 liter.

så ved et gitt kassevolum, så kan du få enten slaglengde(med stor masse og lav følsomhet)
    eller følsomhet(med mindre slaglengde og mindre masse)

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rest my case. hva må på plass for å takle den ekstra slaglengeden da? MASSE!
    Ikke nødvendigvis. Doble magnetgap for eksempel kan gi skyhøy slaglengde med relativt sett kort spole. La oss si man setter 2 stk 20mm høye gap sammen med en 40mm høy spole. Det gir 30mm x-max en vei, med en relativt lett spole.

En annen faktor som er viktig her er hva slags Qb og Fb elementet er laget for. Man kan fint lage et element med lang slaglengde som er tunet for Fb på 40Hz. Det vil kunne få svært høy virkningsgrad, men hva er poenget med å tune et slikt element til 40Hz om man ikke er ute etter å rive ned noe?

Om man har til hensikt å tune elementet veldig lavt kan man redusere membranvekten, kjøre 2-lags spole og guffe på med magnetdiameter. Da vil man få nok BxL til å få høy følsomhet, men hvorfor skulle man ville gjøre det?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og uansett utfall. slutt å dømme et ellement rett hjem eller opp og frem over et datablad du ikke engang vet om stemmer med virkeligheten. prøv det først. og husk at et ellement som suger til f.eks bassrefleks, kanskje knuser drømmen din om det er satt i horn.
    bottom line. prøv før du dømmer noen veier.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendigvis. Doble magnetgap for eksempel kan gi skyhøy slaglengde med relativt sett kort spole. La oss si man setter 2 stk 20mm høye gap sammen med en 40mm høy spole. Det gir 30mm x-max en vei, med en relativt lett spole.

En annen faktor som er viktig her er hva slags Qb og Fb elementet er laget for. Man kan fint lage et element med lang slaglengde som er tunet for Fb på 40Hz. Det vil kunne få svært høy virkningsgrad, men hva er poenget med å tune et slikt element til 40Hz om man ikke er ute etter å rive ned noe?

Om man har til hensikt å tune elementet veldig lavt kan man redusere membranvekten, kjøre 2-lags spole og guffe på med magnetdiameter. Da vil man få nok BxL til å få høy følsomhet, men hvorfor skulle man ville gjøre det?
    hva tror du skjer med den tynne lette membrann din ved ektreme slaglengde uten stort kassevolum da? er jo kun talespolen som bever seg.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

igjen. hvorfor? for å unngå volum på mange 1000 liter.

så ved et gitt kassevolum, så kan du få enten slaglengde(med stor masse og lav følsomhet)
    eller følsomhet(med mindre slaglengde og mindre masse)
    Nei nei nei, nå er du på bærtur igjen. Er ikke fryseren snart full?

Om kassestørrelse og tuning er den samme så vil LF-følsomheten bli den samme uansett slaglengde og andre parametre.

Om du går opp til større magnet og øker høyden på magnetgapet, samt øker diameteren på spolen og går opp til 4" spole men ned på 2" spole vil du klare å få opp følsomheten også med lang slaglengde.

For dem som KAN konstruere elementer så er Mms et bevisst valg for å treffe en viss kassestørrelse som passer til målgruppen. I bil og til hifi er små kasser med lav tuning veien å gå. Det er derfor man velger som man gjør.

Men billige PA-elementer har som regel alt for lite magnetkraft og tilsvarende veldig lav Mms og må derfor ha kubikkmeterstore kasser.

Husk at du brukte din påstand for å hevde at Beyma sin oppgitte slaglengde er løgn. Det er det vi diskuterer her. Jeg viste deg at forholdet du påstår ikke stemmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jo da. det blir som å øke membran arialet det. uten å la det spille dypere. en kan få en 6" med lang slaglengde til å ha høy følsohet også. i mellomtone registeret.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nei nei, nå er du på bærtur igjen. Er ikke fryseren snart full?

Om kassestørrelse og tuning er den samme så vil LF-følsomheten bli den samme uansett slaglengde og andre parametre.

Om du går opp til større magnet og øker høyden på magnetgapet, samt øker diameteren på spolen og går opp til 4" spole men ned på 2" spole vil du klare å få opp følsomheten også med lang slaglengde.

For dem som KAN konstruere elementer så er Mms et bevisst valg for å treffe en viss kassestørrelse som passer til målgruppen. I bil og til hifi er små kasser med lav tuning veien å gå. Det er derfor man velger som man gjør.

Men billige PA-elementer har som regel alt for lite magnetkraft og tilsvarende veldig lav Mms og må derfor ha kubikkmeterstore kasser.

Husk at du brukte din påstand for å hevde at Beyma sin oppgitte slaglengde er løgn. Det er det vi diskuterer her. Jeg viste deg at forholdet du påstår ikke stemmer.
    jeg beviste vel godt mitt poeng om beymas slaglende når du selv innså det vel?
    ja de har noen med ekstra slaglengde. det har de. men også godt nedsatt følsomhet. jeg tar heller høy følsomhet og kortere slaglengde any day.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og uansett utfall. slutt å dømme et ellement rett hjem eller opp og frem over et datablad du ikke engang vet om stemmer med virkeligheten. prøv det først. og husk at et ellement som suger til f.eks bassrefleks, kanskje knuser drømmen din om det er satt i horn.
    bottom line. prøv før du dømmer noen veier.
    Så det du sier er at databladet til Brillebo er så unøyaktig at når det kommer til stykket så er elementet 3-4 ganger heftigere enn det som fremgår av databladet? Jeg har jo bare beregnet en del ting ut fra de faktiske parametrene til elementet, og om du mener det er å dømme elementet "rett hjem" så er det jo Brillebo som dømmer, ikke jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvorfor velges da ikke samme til mobil PA? der vekt og størrelse virkelig er viktig, og koster 100.000 pr dag?
    er vel helst fordi at det ikke klarer å prestere like godt ved gitt effekt, og effekt økningen vil koste flere ganger mere!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at databladet til Brillebo er så unøyaktig at når det kommer til stykket så er elementet 3-4 ganger heftigere enn det som fremgår av databladet? Jeg har jo bare beregnet en del ting ut fra de faktiske parametrene til elementet, og om du mener det er å dømme elementet "rett hjem" så er det jo Brillebo som dømmer, ikke jeg.
    billebro haregentlig ikke et datablad. dem har noen parametere på nettsiden. som er full av skriveleif.
    å nei. har ikke sett billebro skriv at ellementan er udugelig eller nå sånn. det va din konklusjon av de få parameterene du hadde lest

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •