Sub / LFE - hvor dypt er "godt nok" - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 168
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er litt enig - hjemmekino er noe helt annet enn et high-end hifi-anlegg. Jeg har litt forskjellige prioriteringer i de to oppsettene jeg har har, på alle måter egentlig.

Til musikk så holder det egentlig med bass til 35-40 Hz, men i hjemmekino blir det temmelig triste greier.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ikke sant? Det er en helt annen type dynamikk som eksisterer innenfor hjemmekino segmentet. Tror vel man kan bruke ett ord som eksplosiv energi?? For det trengs det mye membranareal for å få en realistisk bassgjengivelse. For de som har vært på en skytebane og stått nær noen som fyrer av bla. en Mauser vet hva jeg snakker om. Selv om du holder for ørene så blir det en enormt fysisk opplevelse.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er heldig som har to separate anlegg tangen. Det er vanskelig å kombinere virkelig high-end musikkanlegg med hjemmekino.
    Og begge deler er jo flott og ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet med film så har jo (pop-)musikk nesten ingen dynamikk overhodet. De dynamiske kravene i hjemmekino er temmelig brutale, spesielt i LFE-kanalen, og det skifter fokuset for min del over på makrodynamikk og transient-impact i stedet for de egenskapene jeg prioriterer i hifien. Derfor to ganske forskjellige oppsett, og to helt forskjellige rom akustisk sett. Jeg har nesten ingen demping i kinoen. De som har sett hifirommet mitt vet hva MYE demping er....

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan

ville disse oppført seg i en kopi av kassen til SVS pb12/2 med dayton SA-1000?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke den SVS'en en bassreflekskasse da? Må i såfall droppe porten.

Jeg synes og den Dayton forsterkeren har altfor lite EQ muligheter. Det er bedre å bruke en skikkelig EQ-boks ala Behringer DCX2496 eller lign.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg er litt enig - hjemmekino er noe helt annet enn et high-end hifi-anlegg. Jeg har litt forskjellige prioriteringer i de to oppsettene jeg har har, på alle måter egentlig.

Til musikk så holder det egentlig med bass til 35-40 Hz, men i hjemmekino blir det temmelig triste greier.
    "Krangler" litt på den. 8)
    Du vet jo minst like godt som meg, at det finnes en del musikk med informasjon godt under de 35Hz du nevner?
    Da synes i alle fall jeg at det kan være greit å dra med seg en sub eller to, som klarer å formidle de aller dypeste tonene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus/2 har 3 bassporter og fabrikkstjunet til 25hz

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med en liten problem stilling innen dette temaet jeg godt kunne tenke meg noen innspill på.

Valget står mellom følgende:

1. 18" lukket 230-250L kasse (QT 0,71-0,69)
    2. 15" portet 125L kasse

Alternativene har tilnærmet samme avrullning og gain kurvene i WinISD er så å si identiske, følsomheten skiller ikke stort mer enn 1-2db/1w.
    begge alternativene har -12db ved 20hz og er tenkt brukt med eq for flat respons i rom ned til ca 20hz.

Begge enhetene har også et xmax på 9mm en vei og har samme talespole og magnet.

Forskjellene er stort sett bare fasevridningen og group delay der 18 tommern kommer desidert best ut. (15" har 24ms ved 20 hz, 18" bikker såvidt 7ms ved 20hz)

2 kasser er tenkt bygd og vil bli brukt til både stereo og hjemmekino.

Vil disse alternativene låte så å si likt? eller er det noe jeg overser et eller annet sted?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du er heldig som har to separate anlegg tangen. Det er vanskelig å kombinere virkelig high-end musikkanlegg med hjemmekino.
    Og begge deler er jo flott og ha.
    Ser ikke helt dette. Om man har et eget hifi rom som Tangen, som er bygget ekstremt for en person og lydkvaliteten for denne ene så ja, men hvor mange er det.

I de fleste tilfeller vil man ikke ha et slikt spesial rom, og da kan ikke jeg se at et utpreget 2 kanalsanlegg kan bli en utrolig bra hjemmekino kunn med å tilegge de ekstra kanaler man trenger. Dette vil ikke foringe lyden i to kanals, og det vil helt klart bli billigere en to anlegg (og da vil jeg også hevde at et blir bedre en to også, om man har begrenset budsjett).

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Sitter med en liten problem stilling innen dette temaet jeg godt kunne tenke meg noen innspill på.

Valget står mellom følgende:

1. 18" lukket 230-250L kasse (QT 0,71-0,69)
    2. 15" portet 125L kasse

Alternativene har tilnærmet samme avrullning og gain kurvene i WinISD er så å si identiske, følsomheten skiller ikke stort mer enn 1-2db/1w.
    begge alternativene har -12db ved 20hz og er tenkt brukt med eq for flat respons i rom ned til ca 20hz.

Begge enhetene har også et xmax på 9mm en vei og har samme talespole og magnet.

Forskjellene er stort sett bare fasevridningen og group delay der 18 tommern kommer desidert best ut. (15" har 24ms ved 20 hz, 18" bikker såvidt 7ms ved 20hz)

2 kasser er tenkt bygd og vil bli brukt til både stereo og hjemmekino.

Vil disse alternativene låte så å si likt? eller er det noe jeg overser et eller annet sted?
    Jeg kan ikke forutse hva som vil spille best av de to alternativene, men
    kanskje 18" best i bunn og 15" best i mellombass iom. at de har samme motor?

Men når du kan ha 250 liter på 18", så kunne du vel fint hatt en portet variant
    der også, og fått mye mer følsomhet i bunn?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrefleksløsningen vil begynne å komprimere tidligere enn den lukkede, fordi portene vil gå i metning. Dette er uunngåelig med bassrefleks, uansett hvor store portene er.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under innstillinger på Reciever, så kan jeg velge mellom LFE+Main, eller bare LFE til sub. Hva anbefaler du her tangen?
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrefleksløsningen vil begynne å komprimere tidligere enn den lukkede, fordi portene vil gå i metning. Dette er uunngåelig med bassrefleks, uansett hvor store portene er.
    Dette må jeg innrømme at jeg ikke har vært klar over.

Jeg har brukt den omtalte 15" i en 150L bassrefleks kasse med meget gode resultater, men riktig nok da med lite effekt (ca 70Wrms)

Jeg har altså allerede en av 15" og har deler liggende til en til.
    Men det frister å sette sammen et par 18" da det for tiden er et antall tomme kurver til salgs på Ebay.
    de derimot er jeg usikker på om jeg tør å bruke i bassrefleks, WinISD sier -3db ved 20hz i en 480L kasse tunet til 20hz. men jeg har en følelse at de ikke vil tåle allverden i så store kasser.
    (for ikke å snakke på om det er verdt å gamble med 0,5 m2 store kasser med tilhørende material kostnad og uhåndterlighet.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse subbene tror jeg jammen jeg skal kopiere.

Hva er det du bruker til å drive disse? Jeg har ingen forsterker for hånden så jeg tenkte å gå for noe med innebygget EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Under innstillinger på Reciever, så kan jeg velge mellom LFE+Main, eller bare LFE til sub. Hva anbefaler du her tangen?
    Jeg gjetter på at LFE+Main betyr at du sender bassen fra alle kanalene til LFE kanalen. Om dette er lurt eller ei kommer helt an på hva slags høyttalere du har.........

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Disse subbene tror jeg jammen jeg skal kopiere.

Hva er det du bruker til å drive disse? Jeg har ingen forsterker for hånden så jeg tenkte å gå for noe med innebygget EQ.
    (Var dette et spørsmål til meg mon tro?)

Jeg bruker en hjemmesnekret forsterker som har en ICEpower 1000ASP modul. 600W i 8 ohm, 1200W i 4 ohm ca. EQ gjør jeg med en Behringer DCX2496.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Var dette et spørsmål til meg mon tro?)

Jeg bruker en hjemmesnekret forsterker som har en ICEpower 1000ASP modul. 600W i 8 ohm, 1200W i 4 ohm ca. EQ gjør jeg med en Behringer DCX2496.
    Takk.
    Vil det si at du har seriekoblet de fire subene?

Jeg lurer litt på om jeg skal gå for en Crown XTi 1002 2 x 500W i 4 ohm og seriekoble to og to. Evt kjøpe to slike: XTZ Sub Amp 1 DSP XTZ | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Det kommer litt an på hvor jeg får plassert forsterkeren. Om den kan stå i naborommet så vil jeg tro at crownen er et bedre valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub'ene mine er serie/parallellkoblet. Det blir 4 ohm i sum.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut over litt tid at 4 stk 10" ble litt snaut. Det "bånnet" på noen filmer. Så jeg klinte til med fire til. :-D

De fire første står på gulvet under lerretet. To på hver side av senteren. De resterende henger over lerretet. Det var et pes å få hengt de opp, for jeg monterte alle fire sammen til en modul. Jeg tipper vekta bikket 70 kg.

Alt i alt så leverer de åtte bassene selvsagt mer max SPL, men også jevnere respons i 100-200 Hz området. Dette har med at de er distribuert rundt i rommet å gjøre. Jeg deler på 160 Hz så det er viktig at dette området fungerer godt.

Jeg målte 118 dB ved 20 Hz før forsterkerne klippet (2 stk 1200W/4 ohm ICEpower). Det gikk bare et halvt minutt før det begynte å lukte svidd svingspole, men elementene overlevde fint.

Lydmessig så spiller det tightere med mer kontroll. I grunn som forventet.

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •