Sub / LFE - hvor dypt er "godt nok" - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 168
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir vel bare en måte å sammenligne på, siden ingen har lik room-gain.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Du syns dem 4hz utgjør stor forskjell?
    Dette utgjør STOR forskjell fra 20 og ned!

Her er min siste graf hvor jeg begynner å bli fornøyd, men savner enda litt helt i bunnen. Mulig empire kunne klart det om ikke forsterkeren hadde kuttet så bratt, men det hadde vel ofret for mye maks spl. 1/12 glatting

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg besvare mitt eget spørsmål, siden vi har spilt på de nye basskassene i helga, og lekt litt med EQ og forskjellig cut-off i bånn.

Jeg har prøvd flat respons (flatt, ikke -3 eller -6 dB) til henholdsvis 25 og 20 Hz. Og jeg husker hvordan de gamle kassene låt som i det aktuelle rommet var flate til 14 Hz.

Konklusjonen min er at det er viktigere å nå ned til 20 Hz enn det er å nå 14 Hz. Og 25 Hz blir for snaut, man mister mye fysisk trykk og bevegelse i rommet.

Det går også an å legge cut-off ved 40 Hz og fortsatt ikke savne all "brumlebassen", men det fysiske trykket blir borte.

Det kommer litt mer info om de nye kassene, og kanskje noen bilder hvis lykken står meg bi.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Forstår egentlig ikke hvorfor dette er interessant?, hvor ofte stabler du et par Miles ute på ett par brus/ølkasser uten noen form for "baffel"? Vedlegg 89482

Vedlegg 89481
    De skal spille ute i en fest sammenheng
    Så var nysgjerrig på hva de klarte. Ser ut som det kan bli greit med en del eq

Så da dropper vi sub
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da runder jeg av her med litt snakksnakk og noen bilder som viser de ferdige basskassene mine.

Det er da 4 stk 25 liter lukkede kasser med Seas L26ROY. Jeg må si jeg er imponert over disse elementene, de spiller veldig bra og med 4 stk er det overraskende mye "skyv". Faktisk nok til at man kjenner det rister i hele rommet, det hadde jeg ikke trodd skulle gå. La gå at de puster litt tungt på de aller verste partiene på enkelte filmer, men da snakker vi kanskje om 10 sekunder i løpet av en hel film.... F.eks så vi de to første Matrix filmene i går. Den første klarer de helt uten problemer, den andre er betydelig mer voldsom i LFE-kanalen, og her slet de et par plasser.

Jeg har brukt en Behringer DCX2496 til å legge på noe EQ. Først og fremst +15 dB ved 20 Hz for få flat respons til ca 20 Hz, og så noen dip'er her og der for å kompensere for rommet. Jeg har en solid "festpukkel" ved 60 Hz som er lei å bli kvitt. Min neste receiver SKAL ha romkorreksjon .....

Bildene under viser frontrekka både med og uten stoff over. Stoffet gjør at det blir veldig svart i front, og det bidrar til mye bedre bilde. Viser også et bilde av lerrettet, og som man ser er det nesten ingen lysrefleksjon i front.

Sub / LFE - hvor dypt er "godt nok"-dsc_2082_edit-jpg

Sub / LFE - hvor dypt er "godt nok"-dsc_2076_edit-jpg

Sub / LFE - hvor dypt er "godt nok"-dsc_2094_edit-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesning dette og de så jo utrolig små og uskyldig ut i forhold til det som har stått der før.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Min neste receiver SKAL ha romkorreksjon .....
    God unnskyldning til og shoppe litt det :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det BEF. Ja de er veldig små disse bassene. Totalt sett er jeg fornøyd med å skifte fra gigantbasser til knøttebasser, men mest på det visuelle og på bildekvalitet (dvs. mindre lysrefleksjon).

Jeg har hørt mange subwoofere fra diverse produsenter (ofte med navn på tre bokstaver) med lang-slags elementeter, og i mine ører har det bare vært bråk som kom fra disse. Derfor er jeg svært positivt overrasket over hvordan disse Seas bassene spiller. Det er ikke noe galt med lydkvaliteten på noe som helst vis, det bare mangler litt på kvantitet, noe som jo kan fikses med å øke antall kasser....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    I 25L er man vel i nærheten av -15dB ved 20hz ekkofritt tror jeg.
    Det jeg mener låter "best" er noe som er flatt ekkofritt.
    Jeg har brukt en Behringer DCX2496 til å legge på noe EQ. Først og fremst +15 dB ved 20 Hz for få flat respons til ca 20 Hz.
    :-D Der hadde jeg flaks! :-D

Sånn jeg "kjenner" deg hr Tangen så vil du nok ikke være enig med en receivers "house curve". Du som er vant med å ratte inn lyden selv vil bare irritere deg over alt den gjør feil!

Unntaket er vel muligens receivere med Audyssey MultiEQ XT og deres Pro kit. Da kan man vel legge inn target selv etter hva jeg har forstått. Og DET ønsker jeg meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang "romkorreksjon"... jeg tenkte egentlig mest på parametrisk EQ, og justere denne sjøl så klart. En DSP er jo stokk dum, og vet selvsagt ikke hva JEG liker. 8)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, er dette samme rommet vi var i, Tangen? Her var det forandringer, gitt.
    "Litt" bedre plass og lyskontroll nå. Er meget overbevist om at dette låter knallbra!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er samme rommet, tro det eller ei.

Det som er gjort på lysfronten er å stifte på stoff (noe billig skit fra Jysk) på frontvegg og ca. 1 meter av sideveggene. Så har vi hengt en skinne i taket på hver side med en svart gardin i, som kan trekkes unna når kinoen ikke brukes. Det er en dør på ene sida og brannmur til en pipe på andre sida som ikke bør dekkes. I taket er det diffusorer som er lakkert svarte. Og til slutt et stort svart langhåret teppe på gulvet som sikkert kan absobere flere liter med popcorn uten at det synes.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt annen dimensjon enn de du hadde avbildet sist

Regner du med å bli fornøyd med disse tassene her da? Ser jo unektelig nusselige ut.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er samme rommet, tro det eller ei.

Det som er gjort på lysfronten er å stifte på stoff (noe billig skit fra Jysk) på frontvegg og ca. 1 meter av sideveggene. Så har vi hengt en skinne i taket på hver side med en svart gardin i, som kan trekkes unna når kinoen ikke brukes. Det er en dør på ene sida og brannmur til en pipe på andre sida som ikke bør dekkes. I taket er det diffusorer som er lakkert svarte. Og til slutt et stort svart langhåret teppe på gulvet som sikkert kan absobere flere liter med popcorn uten at det synes.
    Haha, herlig. Imponerende forskjell og gode idéer.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du best respons og skyv slik som de står nå?

Er det slik att man gjerne kjenner bass og midbass bedere på kroppen om man flytter subbene opp i brystkasse høyde?
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var i grunn aldri noe alternativ å ikke ha de på gulvet, sånn rent møbleringsmessig altså.

Jeg flyttet de rundt litt for å sjekke responsen i forskjellige posisjoner, og det er utrolig hvor mye frekvensresponsen forandrer seg hvis man flytter kassene bare litte grann. Det ble jevnest i området rundt 80-100 Hz med plasseringen slik den er nå, uten at det gikk på bekostning av det dypeste området.

At man "kjenner" lyden bedre med kassene i brysthøyde tror jeg egentlig ikke, lydtrykket når jo kroppen uansett hvor kassene står. Mulig vi påvirkes til å høre det vi ser i denne sammenhengen..... ;-)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet du hjørneplassring da?

Uansett artig å høre at du syntes små long-throw subber som dette faktisk kan låte ok. Seas elementene er helt sikkert bra som alt annet de lager.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg testet med to i hvertt hjørne i front. Det ble ingen forskjell under 60 Hz ca., men stor forskjell (til det værre) lenger opp. Rommet er veldig lite, så vi er i trykksonen fra 40 Hz og ned ca. Derfor ingen forskjell under 40 Hz antagelig.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget artig prosjekt dette, og litt i motsatt retning av enkelte andre "monsterprosjekt", hehe.

Har du noen kurver av disse nå?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger mente du?

Har målt men jeg gidder nesten aldri å ta vare på målinger.

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •