Sub / LFE - hvor dypt er "godt nok" - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 168
    Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når du putter ett element i en lukket kasse som dette, spiller det tregere ettervært som slaglengden øker?

Er det noen parametere man kan se etter for og få en kontant og tørr bass i lukket kabinett?

Evnt hva som gjør att det fungerer bra i små kasser
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange spørsmål som egentlig ikke har noen klare og gode svar.... dessverre.

Men en ting er klart - jo mer membranvandring man får, jo dårligere vil det låte. Derfor er det i grunn bare en ting å si om god bass: det krever mye membranareal.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh ja man får vell ikke pose og sekk.

God plass er vell løsningen for bass da
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvilke slaver tenker du på da?
    Du skal ha rimelig mye tilleggsvekt på Seas sine slaver skal du oppnå en så slak avrulling vil jeg tro?
    Ja, det blir en del masse, spesielt med 2 stk. Det er Seas Design-slavene jeg tenker på ja.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Når du putter ett element i en lukket kasse som dette, spiller det tregere ettervært som slaglengden øker?
    Nei, treghet er en følelse som oppstår dersom det er feil klangbalanse i de nedre oktaver. Videre vil en konstruksjon i forsvinnende liten grad endre egenskaper i tidsdomenet avhengig av SPL så lenge man er innenfor anstendig BxL.

Økt slaglengde vil i utgangspunktet gi økt 2. og 3. harmonisk fovrengning. Det er variasjonene i BxL, Cms og delvis Le som gjør dette. Elementer av svært høy kvalitet kan ha veldig gode data på dette området, men det er langt fra noen regel at dette henger sammen med prisen. Ekstremt dyre elementer er egentlig vel så ofte dårlige på dette området fordi de kommer fra nisjeprodusenter som vektlegger eksotiske materialer osv, og ikke har tilgang på utstyr for å måle storsignalparametre.

Er det noen parametere man kan se etter for og få en kontant og tørr bass i lukket kabinett?
    Kontant og tørr bass handler i all hovedsak om riktig klangbalanse, lav forvrengning og ikke minst, god integrering i rommet. Siden det er snakk om lukket kasse vil det siste punktet i stor grad handle om plassering. Lav forvrengning handler om kvaliteten på elementet, samt den totale kapasiteten, og klangbalansen er en funksjon av T/S-parametrene og kassevolumet.

Evnt hva som gjør att det fungerer bra i små kasser
    Høy Mms, høy BxL, Qts omkring 0,5-0,8 og Fs i 20Hz-området er et godt utgangspunkt. Man finner mange slike elementer som ikke har høy BxL og Mms, da oppnår man det samme, men i mye større kasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringen av basskasse(r) i rommet påvirker nok klangbalansen langt mer en T/S parametrene på elementet.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt enig med deg der. Det er viktig å skille mellom hva vi opplever og hvordan det ser ut på papiret.

Dersom du sitter i ett rom og hører en kontrabass live, så vil du ganske raskt identifisere det som "realistisk" og "musikalsk". Så hører du samme instrument i et annet rom vil du reagere på omtrent samme måte selv om det utvilsomt låter annerledes og er påvirket av rommet.

Gjør du samme øvelse med en høyttaler som har en nøye avstemt klangbalanse vil effekten bli omtrent den samme. Dersom klangbalansen er feil i selve høyttaleren er derimot sjansen for at det vil oppleves som kunstig og feil ganske stor. Flytter du høyttaleren med feil klangbalanse til det andre rommet vil også opplevelsen av kunstig klang følge med.

Imidlertid er det en viss forskjell på bass og øvrig lyd på dette området. Lyd under en viss frekvens kan i liten grad skilles fra rommets påvirkning i samme grad som høyere frekvenser.

Når det gjelder rompåvrkning i bassen så er det to hovedfaktorer som spiller inn. Den ene er resonanser, den andre er gain. Førstnevnte vil i prinsippet alltid degradere lyden i en eller annen grad. Man søker derfor å få så lite som over hodet mulig av dem. Ikke nødvendigvis så få som mulig, men så godt fordelt og dempet at de ikke tiltrekker seg oppmerksomhet.

Gain på sin side vil være veldig avhengig av romstørrelsen. For rom mellom 25 og 50kvm er det imidlertid slik at forskjellen ikke er større enn at samme høyttaler kan fungere svært godt til begge størrelser. For mindre rom vil typisk lytteavstanden bli kortere, og man får en del effekter høyere opp i frekvens som bidrar, men generelt vil ikke kurven fra 100Hz og ned se så veldig annerledes ut. Har man en separat subwoofer til dette kan man i prinsippet bare skru den en smule ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registerer at vi er fundamentalt uenige om flere ting, men jeg ser ikke noe poeng å bruke energi på dette, bortsett fra en ting: når det gjelder bassrespons i rom har plasseringen nesten alt å si, og det bør man innse.

Tilbake til topic: min nye subløsning til kinoen. I skrivende stund bygges det kasser.... en "herlig" jobb for en som er allergisk mot trestøv...

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg registerer at vi er fundamentalt uenige om flere ting, men jeg ser ikke noe poeng å bruke energi på dette, bortsett fra en ting: når det gjelder bassrespons i rom har plasseringen nesten alt å si, og det bør man innse.

Tilbake til topic: min nye subløsning til kinoen. I skrivende stund bygges det kasser.... en "herlig" jobb for en som er allergisk mot trestøv...
    Lager du en byggetråd?

God læring for oss med mindre kunnskaper, å lære fra en som kan det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer kanskje litt info etter hvert, men noen byggebeskrivelse kommer jeg ikke til å lage. Det er tross alt bare en firkantet trekasse av seks kryssfinerplater med et høyttalerelement i.

Det mest spennende er plassering i rommet, og hva slags frekvensrespons jeg klarer å få til basert på plassering alene. Som sagt før er plassering det aller viktigste for å oppnå en jevn bassrespons i rommet. Med flere sub'er kan man spre de ut for å totalt sett jevne ut responsen også. Blir artig å se hva som er mulig her.

De fleste har vel prøvd å flytte rundt på lytteposisjon og høyttalere og hørt hvor store forskjeller dette kan utgjøre.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20 Hz. Javel. Hvorfor stopper da alle store kino-suber ved 25 Hz ?
    Griper tak i denne påstanden som jeg fant litt høyere opp i tråden med å spørre:
    Hvordan kan du si at alle store kinosuber stopper ved 25Hz?
    Du av alle, vet jo bedre enn som så??

Ellers føyer jeg meg gjerne til "hylekoret" som gjerne "ser" 90-100dB ved 15Hz.
    Samtidig skal jeg være nøktern nok til å innrømme at det ikke akkurat flyter over med filmer som leverer såpass lavt i frekvens.
    Men de finnes!
    Og da bør betingelsene og forutsetningene for gjengivelsen også være på plass. ;-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX kravet til LFE kanalen i Kino er -6 dB ved 20hz.

Noe som da skulle kreve at sub/lfe kanalen skal klare minimum 109 dB i rommet ved 20hz. ( THX ref. 85dB )

THX sertifiserte kinoer skal dette ikke være noe problem og med sikkelig Baffle Wall greit overgå kravene

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda ikke funnet en kinosub (ikke hjemmekino eller hifi altså) som går flatt særlig lengre ned enn 25 Hz.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da beklager jeg skepsisen!ops:

Jeg lot meg jo forlede til å tro at dette nettopp gjaldt - hjemmekinosuber.
    Det som finnes rundt omkring i landet's kinoer, har jeg ikke kjennskap til.
    Noe du derimot, ganske opplagt har.

Hvorfor ikke kinoer kan skilte med noe bedre, er jo litt forunderlig?
    Teknisk sett, bør det jo ikke være noe problem.
    Kanskje det er bygningen(e) som sådan som setter begrensninger?
    Man har jo observert sprekker i grunnmur, som en konsekvens av heftige sub(soniske) frekvenser.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda ikke funnet en kinosub (ikke hjemmekino eller hifi altså) som går flatt særlig lengre ned enn 25 Hz.
    JBL S1S-EX går ned til 20hz. Men er litt usikker på om den havner i det komersielle segmentet til JBL, eller om den er beregnet på sinnsyke hjemmekinoer.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktigste argument er vel at det krever mer kassevolum, effekt, membranareal osv å komme flatt til 20 Hz enn 25 Hz. Sånn sett et økonomisk spørsmål, ren kost/nytte altså.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    JBL S1S-EX går ned til 20hz.
    Ca -15 dB ved 20 Hz i følge databladet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Lite futt i bunn kompenseres med flere subber, mere headroom og litt EQ tjuning.

Men er VELDIG enig i at Kinoer har for lite dypbass.
    Siste filmen jeg så på Kino var Transformers-3. Og det var kjedelig og se den på kino mot og se den hjemme.

Kansje tangen kunne designe noen Suber som var tilfredstillene til Kino ? :-D hehe

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch sin KW-120-THX Subwoofer er oppgitt til +-3 dB på 20-200hz.. Men den mister nok mye output helt nederst, dog den har meget gode kritikker..

Personlig liker jeg bedre å ha en 15-18" som ikke spiller dypt fremfor en SVS f. eks.. Dog er det "plassen som teller" til slutt når man ikke har dedikert rom.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig vanskelig å kalibrere dypbass perfekt for alle tilskuerne i en kino med 300 sitteplasser.

Ellers er jeg enig i at dypbassen er mindre viktig enn bassen oppover. Det er nok av anlegg som har "imponerende" bass under 20Hz, men mellom 20 og 300 er det i ofte ingen ting som henger sammen.

Forøvrig er det viktig å merke seg at en del oppgir ekkofri respons mens en del andre oppgir beregnet in room respons.

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •