Sub / LFE - hvor dypt er "godt nok" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 168
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har prøvd L26ROY sjøl i bassrefleks. Elementet virker veldig bra, og det spiller fint synes jeg. Det krever enormt med effekt for å levere noe særlig med lydtrykk, men watt er ganske billig i disse klasse-D tider.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte 2x10" Seas L26RFX i lukket kasse/side her hjemme en stund. I følge simulering hadde de respons på -10dB@25Hz. Man får etter min mening følelsen av litt dypbass da også, men jeg spilte dog bare musikk. Skulle ikke spille veldig høyt før det ble god bevegelse i membranene heller.

L26ROY har jo mer slaglengde, men skulle jeg tippe (siden jeg ikke kjører film via anlegget), tror jeg litt ekstra max SPL er kjekt å ha til film, og heller fire litt helt i dypet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man et sub system som spiller ned til 20Hz -3db vil man få med seg 99,5% av alt av effekter som er på film. Det som skjer under 20Hz er stort sett ekstremeffekter som ligger i enkelte filmer og det krever unødvendig mye plass i en kino for å hente fram informasjonen som ligger i de sporene. Man vil nok ha mye mere igjen for et system som spiller tørt og dynamisk fra 20Hz å opp, som gjerne kan hjelpe på med en ekstra tøff bass/midbass ca.90-140Hz.

En spennende løsning er en Isobaric back to back med 10", den vil kunne gå i små kabinetter og med en hjørneplassering vil den kunne fylle rommet godt.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke front to front? sparer jo en del plass (sett i forhold til den allerede lille kassa) i forhold til back to back.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L26ROY har jeg vært med å testet og målt opp i 40L lukket, dvs Qtc ca 0,5.
    De rullet av med ca 12dB fra 80 til 20hz i følge simuleringer, noe som var omtrentlig halvert i rommet (om jeg husker korrekt). De ble ihvertfall drevet av Hypex DS2,0 med innebygget eq som ble satt til +6dB ved 20 hz.

Disse ble etterhvert komplementert med 2 stk Peerless XXLS 10" med alumembran som simulerte og målte nærmest identisk for noen hundrelapper mindre pr stk. Tror eneste forskjellen var at XXLS 10" hadde noe høyere output over 80hz.

Nå var dette riktignok D1001 versjonen av L26ROY, D1004 med firelags spole har jeg ikke vært borti.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er godt nok blir naturligvis veldig subjektivt. Ser det er mange her som setter 20hz som "krav". Jeg mener at om du har god respons ned til 30hz er mye gjort. Da kan man klare seg med et forholdsvis lite element i en liten kasse og likevel få brukbar SPL.

Sitter man alltid å ser film på referansenivå, og liker at rommet er i bevegelse samtidig som det skjer ting på filmen, ja da er det selvfølgelig mer som må til for at det blir "godt nok".

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas L26RFX har jeg prøvd flere ganger, og var aldri fornøyd med det egentlig. Det spilte "tregt". Men L26ROY virker mer lovende utfra det jeg har testet så langt på det elementet. Jeg skal se om det vil fungere i 25 liter lukket kasse.... og det blir fire av de.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som et interessant prosjekt, da plass jo kan være et problem for mange.

Håper du legger ut bilder og info etterhvert, slik at vi kan følge med.

Har også meget bra erfaring med isobaric (2st 12" i 40 liter kasse), men med litt billigere saker enn her, hehe.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør vel helst få med seg ned TOM 20Hz. 0dB ved 100Hz, -3dB ved 50Hz, -6dB ved 35Hz, -9dB ved 20Hz... pleier å sitte som et skudd i "normale rom".

L26RO4Y i 25 liter med 2 slaver.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Man bør vel helst få med seg ned TOM 20Hz. 0dB ved 100Hz, -3dB ved 50Hz, -6dB ved 35Hz, -9dB ved 20Hz... pleier å sitte som et skudd i "normale rom".

Hvis du bytter ut - med + i teksten din er du ganske nærme hva som funker i et vanlig rom. Det du beskriver her vil være veeeeeeldig bassfattig.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok heller dynamiker mente ekkofritt elns. I ett rom så blir responsen noe helt annet.

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg mente ekkofri respons ja. Det man får ut når man simulerer. Det er omtrent det rommet forsterker så det vil låte ganske nøytralt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker

Hvilke slaver tenker du på da?
    Du skal ha rimelig mye tilleggsvekt på Seas sine slaver skal du oppnå en så slak avrulling vil jeg tro?

I nevnte 40L lukket er du i nærheten av avrullingen du foreslår - men jeg har forstått at tangen ønsker mindre kasser, og at han benytter eq til å tune det inn uansett.
    I 25L er man vel i nærheten av -15dB ved 20hz ekkofritt tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener låter "best" er noe som er flatt ekkofritt. Da får man typisk en 10-12 dB økning ned mot 20 Hz in-room. En flat in-room response låter ufattelig tamt og bassfattig, det bil jeg aldeles ikke ha....

Tanken per nå er L26ROY i 25 liter kasser. 4 sånne på frontvegg en plass, og antagelig må jeg ha litt EQ. Rommet er veldig lite (12 m2), så det kan hende det ikke er nødvendig med så mye EQ heller. Time will show.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter stor pris på om du dokumenterer byggingen her på Avforum

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,kan anbefale hivi sp 10.meget gode elementer.spiller bra i små lukkede kasser,med eq i bunn og 4 elementer.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Tanken per nå er L26ROY i 25 liter kasser. 4 sånne på frontvegg en plass, og antagelig må jeg ha litt EQ.
    Tenk fort, L26 er på dynaBeltilbud denne uken

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Fire L26ROY er anskaffet. :-D

Jeg har også et plankelass liggende for å bygge fire små kasser. Et uvanlig lite plankelass til meg å være.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jepp. Fire L26ROY er anskaffet. :-D

Jeg har også et plankelass liggende for å bygge fire små kasser. Et uvanlig lite plankelass til meg å være.
    Spennende! Disse ble nevnt i en tråd jeg startet i går angående tilsvarende tema - DIY som går dypt.

Hvilken og hvor mye effekt tenker du å gi disse?
    SPL og avrulling i frekvens?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve litt forskjellig, så jeg vet ikke hvor dypt jeg kommer til å la de gå. Ei heller SPL da naturlig nok. Målinger skal gjøres når jeg har fått det opp i rommet. Må bare bygge de først....

Effektmessig så har jeg en del å gå på. Jeg har f.eks noen ICEpower 1000ASP baserte forsterkere som leverer 1200W i 4 ohm, det burde holde selv om jeg serie-parallellkobler de fire bassene.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •