Stativhøytalere, diy? Avbrutt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativhøytalere, diy? Avbrutt.

Hei igjen.

Har vert på utkikk etter nye høytalere en liten stund nå, så har verdt innom litt diverse butikker å sett. Finnest jo mykje interesant rundt 10 lapper også.

Har vert innom soundgarden, hifi-klubben, B&O, sony senteret og Bergen musikk handel (BMH).

Den høytaleren som imponerte meg mest var Canton Vento Reference 9. Den ligger vel å merke veiledende til 24.000 men var på kampanje tilbud til 12..
    Da eg satt meg ned får å få en demo på den begynte eg å lete etter en sub, men det var jo ikkje utstilt sub der.. Trodde ikkje det var mulig å få til en slik bass med eit 6.5" element, spesielt ikkje i en så liten høytaler..
    Spurte kva eit element kostet vist man klarte å ødlegge det, var ikkje mer enn 1200 +/- får bass/melomtonen.

Men den var over mitt budskjett.. Så da tenke eg på å bygge noe liknende sjølv.
    Men har enda ikkje bygd en høytaler selvstendig, har ikkje designet delefiler ol sjølv, og har ikkje utstyr til å måle / tweake med.
    Så eg kan vel neppe lage noko som låter like bra.

Har sett litt etter stativhøytalere på diy forum, og sider med "howto", men finner ikkje ut så veldig mykje.
    Så eg lurer på om noen vet om stativhøytalere eller små "bokhylle"-høytalere med litt trykk i.

Har sett litt på QUATTRO
    Men vet jo ikkje så mye om den..

Grunnen til att eg vurderer å bygge stativhøytaler er fordi eg mener det er en grei plass å begynne, har ikkje så lyst å kaste meg rett på en 2.5veis høytaler med en gang. Men samtidig vil eg legge litt penger i det så eg har en høytaler som eg kan spille med til daglig, og det må jo spille bra.

Setter stor pris på deres synspunkter, innspill ol.

Mvh.
    Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en link til en stativhøytaler med seas element som du kan kjøpe hos dynabel for 825,-
    Zaph|Audio - ZA-SR71
    Kansje dette ikke er high-end nok , men da har vi begynnt et sted ikke sant :-D

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dynaBel har Seas Mimir til 1995,- pr/par denne uken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter pris på anbefalinger. Men synest kanskje desse var litt billige? Vil jo ha noe som låter bra også.
    Er muigens eg som stille for store krav, bygge min første høytaler som samtidig skal vere en stor oppgradering.. hi-end er ikkje eit krav.

Men vil lage en høytaler som låter bra, samtidig som det ikkje er eit must å ha sub samtidig, sjølv om eg kommer til å lage dette før eller siden.
    Det eg synest var så bra med dømet eg brukte; Canton: var att eg følte de ga mer enn nok bass til musikk, spilte litt diverse musikk og eg digget det, hører ikkje på listepop ol, så lite dunk dunk faktor.. kom over det stadiet som 17åring..

Siden det bass/mellomtone elementet ikkje kostet mer enn 1200 å erstatte tenkte eg det må vere mulig å oppnå noko i nærheten til mykje lavere pris. Men har jo lite erfaring, har lest en del i "Loudspeaker design cookbook" etter eg fikk den, men tar det litt om gangen, synest det var meget tungt stoff. og eg lærer betre praktisk, så vil kombinere dette.

Har prøvd meg fram å designe delefilter digitalt med x-over 3 pro, men dette var jo bare en pekepinn i følge boken LDC. Så vet ikkje hvor bra ein kan lage eit 2 veis filter kun basert på software, dette er vel noko dere kan svare på..

Er villig til å legge ned tid å penger i eit slikt prosjekt, elsker å jobbe med tre, og ellers problemsøsinger.
    Så det eg ser for meg er å bygge høytalerene selv å lære samtidig, ikkje bygge masse høytalere for morro. Bygger jo fordi eg vil tro det er morro.

mvh.
    Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytaleren på linken min sier de jo i oppsummeringen er god nok til å bli sammenlignet med høytalere solgt for "couple of thousend dollars", men hvor godt dette elementet er og diskanten samt delefilter er det andre her på forumet som må finne ut av, dette kan jeg lite om, desverre 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett nermere på denne, og det virker faktisk interesant, skummet bare raskt igjennom første gang.
    Kunne godt tenkt meg å laget med excel elementer også, desse skal vere det beste seas har å by på, men da må ein jo lage eit delefilter sjølv, og der begynner problemet med mangel på kunnskap og nødvendig utstyr får å tweake eit delefilter.
    Men ser frekvensgang fra 44-20K, da må man jo nesten til med sub, eller er det mulig å tweake det litt med bassport?

Edit, ser det er mangen som simmer med winisd, hvor mye stoler dere på det, eller er det slik att mangen her faktisk har måleutstyr til å tweake delefilter?

Luckys

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponentene i f.eks nevnte Canton er nok ikke så veldig mye dyrere enn f.eks mimir. Men du betaler ikke bare for komponentene i en ferdig høyttaler, du betaler for utviklingen også. Og det får du jo gratis i ferdige DIY kit

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du synes elementene bør koste litt, og det er greit med en slank gulvhøyttaler så kan kanskje denne være et alternativ:

Troels Gravesens CNO

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å finne ut av hvilket element canton bruker selv, men det finner eg ikkje ut av, kun "AW-180" Så ser ikkje ut til att desse er så lette å skaffe for oss dødlige.
    Med mindre ein ringer noken som forhandler canton og sier du trenger nye elementer etter helgas fest..
    Har sett litt etter elementer som kan brukest til eit slikt prosjekt, men problemet ligger i å gå dypt, skal man ned mot 30-40hz så sliter man bare der, canton sine gikk jo ned til 25hz med 7" element..

Noen som vet om elementer som hadde passet fint til eit slikt prosjekt?

Luckys

Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Illuminator-Monitor

What struck me the most listening for the first time was the bass response. Not since the unfortunate 2.5 clone had I heard such low bass from a 6" driver, and this coming from a meager 21 liter.
    This 21 liter stand-mount will challenge any 30 liter floor-stander and should your spouse find 21 liter on a stand less intrusive on interior decor compared to a 30 liter floor-stander, this may may be an option for getting some good hifi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var ikkje så verst, litt større med 7" men jo bli omtrent samme som de Canton eg refererte til tidligere. De bruker jo også 7" så dette ser veldig bra ut.
    Takker så meget Europad!
    Har funnet elementene hos europe audio, de kostet en del 6700 for kun elementene, har ikkje sett etter delefilter komponenter enda, så får se hvor mye som må vekk der også..
    Finner ikkje noen av elementene hos dynabel, var en D2904 diskant men feil nr bak, så ville ikkje tatt den rissikoen.

Noen som vet hvor ein kan handle elementer til fornuftige priser?

Luckys

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert enklest å bestille delefilter-pakken fra contact@jantzen-audio.com. Bra service og pris. Har handlet der selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sendt de en mail, så får se.. Bare føler att dette nermer seg prisen til Canton, så vet ikkje om det blir å bygge da, er vel litt å spare på sjølve stativene, de koster jo 3 lapper utrolig nok, såg meget simple ut..

Får se på det når eg får svar fra jentzen audio..

Edit, Hadde fått svar fra De, delefilteret var ikkje akuratt billig, 5000 inc norsk mva, uten frakt.. så bare elementer og delefilter kommer på rundt 13000, da begynner eg å tvile litt på om eg klarer å få betre lyd enn canton ref 9.. som er billigere (nedsatt pris).
    Dette var synd.. Får se litt rundt etter noen diy stativhøytalere, men blir ikkje bygget Illuminator monitor ivertfall.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at det ble så dyrt, sikkert bra høytalere. Selv har jeg bygd CNO. Forøvrig så må jeg si meg enig med Gravesens kommentar vedrørende stativhøytalere: I have a serious lack of this size standmounts in my portfolio. Why? I never could figure out why people would buy a 20 litre stand-mount + a pair of heavy stands - and occupy the same floor space as a pair of true floor-standers would do. It's gotta be something visually. Apparently we "see" an e.g. 15 litre stand-mount as a smaller speaker compared to 25 litre true floor-stander despite occupying the same space in our living room.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, har sett den eg også, fikk meg til å tenke litt.. Men personlig synest eg det er penere med en stativhøytaler, ikkje att eg trenger å tenke på det uten kone og barn.. men det er vel noko som kommer med tiden også.

Mulig det heile kan skalerest ned til att eg linkte den høytaleren fordi eg ikkje trodde det var mulig å få slik lyd fra en så liten høytaler. Men det var digg å høre på...
    Vurderer å prøve å se om eg kan få ein god pris på det tilbudet de kjører nå på BMH, da inc stativer og muligens kabler..

Tror nok eg skal lete videre etter gulvstående, da desse er lettere å få til å gå lavere grunnet volum.. Virker ikkje så utbredt med diy stativhøytalere..

Har jo tidligere sett litt på dynabel / eltec 2.5S virker jo som ein bra høytaler sjølv om den vart litt slaktet i lyd og bilde.. Men da så de jo på den som ferdig, til 17000 og ikkje som byggesett til under 8000

Hva er din erfaring med CNO da? virker som den vil ha litt problemer i større rom.
    Har også sett på DTQWT mk II, men dette blir jo en litt større igjen og ikkje minst dyrere.. Men der får ein ivertfall kjøpt basselementene i norge, så det er jo positift.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fornøyd med CNO, men må matches med riktig forsterker. Gravesen sier "The SEAS CNO is my favourite despite not delivering the deep bass of the 18W ScanSpeak drivers" om sine design i denne størrelsen. Både DTQWT og Jensen Next er nok vanvittig bra, men for store, dyre, og vanskelige å bygge for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Seas ER18DXT ported two way

Kan også anbefale CNO og Dynabel 2,5s har begge to i sortemanget

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Europad
    Veldig fornøyd med CNO, men må matches med riktig forsterker. Gravesen sier "The SEAS CNO is my favourite despite not delivering the deep bass of the 18W ScanSpeak drivers" om sine design i denne størrelsen. Både DTQWT og Jensen Next er nok vanvittig bra, men for store, dyre, og vanskelige å bygge for min del.
    Jau, de er dyre. men ser ikkje ut til å vere så vanskelige vist du tenker på kabinettet..
    Blir nok en dynabel's 2.5S vist eg skal bygge selv. ikkje akuratt en stativhøytaler, men vart får dyrt, eller rett og slett får dårlig det som er designet der ute, ivertfall etter mine ønsker.
    Og ikkje minst manglende kunnskap om å designe sjølv. Kanskje seinere en gang vist eg også blir frelst av diy

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du dette helt fra deg? Kombinert med en god sub vil du ikke bli skuffet over en mimir feks..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •