DIY Stereo TriTrix MTM LT. WinISD??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Stereo TriTrix MTM LT. WinISD??

EDIT: Det godt omtalte TriTrix-kitet er bestilt. Fortsettelse i post #11 Kabinettutførelse og WinISD-problemer

Hei!

Jeg har fått meg en enkel liten Onkyo 307 av en kompis som jeg skal ha med til Filippinene. Der tenkte jeg at jeg selv og svigerfar skal bygge noen lettdrevne, men helt OK, høyttalere.

Budsjettet er satt til ca kr 1000 for selve elementene, delefilter, terminaler etc, men eksklusivt kabinettene. Kabinettmateriale ordnes der nede og koster fint lite.

Jeg har sett meg ut et par sett, men er usikker på hvilket som vil gi best lyd, og vil kunne drives hhv godt av den lille saken.

Dette vil bli kjørt uten sub, i allefall i første omgang, pga strømpriser der etc. Derfor bør høyttalerene spille overbevisende ned til 35-40Hz. Dette er i hovedsak for lytting til musikk, karaoke samt kanskje en film i ny og ne.

Jeg har sett på følgende tre kit:

TriTrix MTM TL

Ljudia kit 2400

Frekvensomfång i rum: 24-20k Hz (+/- 3dB)
    Känslighet (akustisk): 89dB/2.83V/1M
    Rek först.effekt: 30-100W (4 ohm)

Ljudia kit 2800

Frekvensomfång i rum: 36-22k Hz (+/- 3dB)
    Känslighet (akustisk): 92dB/2.83V/1M
    Rek först.effekt: 60-200W (4ohm)

Jeg frykter at kit2800 blir for tungt å drive, samtidig er det oppgitt til å ha en følsomhet på 92 dB mens kit 2400 er oppgitt til 89dB. Er vel ulike delefiltre bak dette. Elementene er jo de samme, utenom senter, og kit 2800 har jo dobbelt opp med basselementer. Er forøvrig oppgitt til å ønske minst 60W inn, det er nok mer enn hva 307-kan by på når drevet i stereo

Tri-Trix-kitet frister mest, men jeg er rett og slett usikker på om det blir for tungt å drive, samt om de vil spille dypt nok. Det fine med ljudia-kitene er jo at delefiltrene alt er ferdige.

Jeg har testet 307-en på mine Infinity Beta 20, dette gikk svært bra, og jeg har sett videoer på youtube hvor folk bruker den på fullstørrelses-budsjetthøyttalere med suksess.

Skulle jeg ende på et av ljudia-kitene, vil jeg nok uansett modifisere kassen litt, da de ser litt dårlige ut. Antageligvis vil jeg herme etter mine egne Audiovector mtp plate fremme hvor elementer er festet, avstiving inni, samt avstiver på baksiden av kabinettet.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som den øverste har fått greie omtaler. tviler litt på kvaliteten til de ludiagreierne.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter litt med samme inntrykk. De 8" i ljudia-kitet er grådig like de 6,5" som en gang satt i noen Dantax Century jeg hadde for mange, mange, mange år siden.

Men for all del, selv de funket jo (i et svært lite rom vel og merke). Om det er samme, nå i 8", så er det nok ikke det værste som fins.

Piezo-diskantene vet jeg skal funke ok, men kan bli skarp i noen tilfeller.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble jeg svært fristet til å bestille det Tri-Trix-settet. Billig i utgangspunktet, og enda billigere nå som det er på salg.

Mulig jeg er litt overfladisk nå, men elementene ser mer forseggjort ut enn ljudia sine MGR, og kassen spesielt. Samt at den også er lett å bygge. Lå video ute vedr. delefilteret så da går vel det også greit.

Ser også at en Sør-Koreansk nettbutikk selger surroundpakke med Audiovector Ki-grunnmodellene hele veien på en Onkyo 308. Hvis 308 takler hele det settet, burde den lett takle to lignende slike fronter med elementer i samme størrelse og av det rimeligste slaget. Selv om den nok der kutter på 80Hz og lar subben ta resten. Dog skal det sies at samme butikken selger samme sett med Onkyo 809, antageligvis en bedre match

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det ikke står oppgitt noen plass hva ca frekvenser disse spiller ned til, er det mulighet for å utregne dette?

Vil det være mulig å endre deler av kassestrukturen, men beholde kassevolum og portåpning, og få ca samme resultat?

Tenker på f.eks. å flytte den lengste skråstilte platen ned til fremre hjørne, sette på bakplate og ha bassporten under. Dermed skulle vel de kunne plasseres nærmere bakvegg?

Har laget tegning ca, men alt av bildetjenester er blokkert her, så får ikke lastet opp før senere.

Noe ala dette

Ser at denne tegningen er uten slike mindre plater i hjørnene, men disse kan vel evt. tas med, både nede og i øvre bakhjørne kanskje?

Opprinnelig tegning:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan vente god output ned til ca 45-50Hz med Tri-Trix

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takker. Håper noe i den duren. Mine Infinty Beta 20 er vel oppgitt til 52Hz - 40kHz (-6dB). Dvs spiller de vel langt fra maks på 52-55Hz-området. De er jo knallgode på musikk, så da burde vel TriTrixene gjøre minst en like god jobb

En annen ting jeg har stusset på vedr. effekt, og det å utnytte 307-en maksimalt.

Til musikk;
    Da de uansett ikke vil spille noe nevneverdig under 40Hz, vil det være like greit å sette i receiver at jeg har sub, og sette kryssfrekvens til 40Hz, selv om det ikke er tilfelle? Ergo lette på jobben for den lille receiveren.

Til film:
    Innstillingene er jo de samme, frontene kan fremdeles ikke nå ned i dypet, men vil man da gå glipp av de første Hz-ene til LFE-sporet fra 40Hz og oppover? Eller blir da i så tilfelle flyttet til fronter om man har satt sub til å starte fra 40 og nedover?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Til musikk;
    Da de uansett ikke vil spille noe nevneverdig under 40Hz, vil det være like greit å sette i receiver at jeg har sub, og sette kryssfrekvens til 40Hz, selv om det ikke er tilfelle? Ergo lette på jobben for den lille receiveren.
    Nei. Ikke i praksis. Du må huske at den frekvensen du setter i recieveren er -3dB punktet, eller -6dB punktet. Avhengig av hvilken filterflanke som benyttes. Dette betyr at om du setter deling til 40Hz, så begynner avrullingen mye høyere oppe. Dersom du derimot kunne delt veldig bratt (48db/okt eller mer) ved f.eks 30Hz så ville det hatt en del for seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til film:
    Innstillingene er jo de samme, frontene kan fremdeles ikke nå ned i dypet, men vil man da gå glipp av de første Hz-ene til LFE-sporet fra 40Hz og oppover? Eller blir da i så tilfelle flyttet til fronter om man har satt sub til å starte fra 40 og nedover?
    I dette tilfellet blir det ikke noe problem. Dersom du har matchende filterflanker (akustisk), og avstand/fase er korrekt, skal du få en summering i overgangen som gir flat frekvensrespons.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, dessverre er vel 40 det laveste jeg kan bruke som delefrekvens i receiver.

Vi får vel bare prøve når dagen kommer. Håpe at den ikke gløder og ødelegger noen elementer etter et par timer karaoke.

Frykten for dette skyldes tidligere erfaring med en langt kraftigere Harman/Kardon AVR330 som etter noen timer en ettermiddag sprengte diskanten på en AudioPro Black Diamond V.2 Etter dette kjører jeg fronter minimalt i full range.

Hvem vet, alt ettersom hvordan de kler rommet, kan jo det hende at det ikke er så mye fra og til lydmessig fra å dele ved 40Hz. Så da gjør vi det muligens uansett.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som har formening?

Ønsker som nevnt over å flytte bassporten fra baksiden til bunnen. Regner med at dette vil gjøre at den kan plasseres nærmere bakvegg uten å bli så "boomy".

Hva er viktig mht høyttalerdesignet? Kassevolum, bassportstørrelse, men kan jeg flytte platen inni nærmere elementene? Må vinkelen evt. endres?

Opprinnelig design

Har bare kjapt flyttet om på platen og porten på bildet under. Ikke krympet dybden, noe som må gjøres for å få riktig volum. Tenkte jeg skulle sjekke om løsningen vil fungere før jeg går til verks på det.

Ønsket type design

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestilt TriTrix-kitet samt kabler, festeskruer etc.

Dette går med båtfrakt, så det tar nok litt tid før det dukker opp her.

WinISD-problemer... Har forsøkt både vanlig og pro-utgave. Fant ikke Dayton-elementene i databasen, forsøkte å legge inn verdier manuelt, med haket av for automatisk utregning av manglende verdier. Det ble likevel ikke helt godkjent av programmet.

Fins det en plass hvor jeg kanskje finner databasefiler for mine elementer?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet en del guider for WinISD til å lage sub. Er dette egentlig et program som vil funke bra for vanlige høyttalere også?

Jeg sitter fremdeles bomfast når det gjelder å legge inn elementene mine

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet en del guider for WinISD til å lage sub. Er dette egentlig et program som vil funke bra for vanlige høyttalere også?

WinISD fungerer fint for vanlige høyttalere også. Det er prinsipielt det samme.

Bare vær oppmerksom på at WinISD anntar en viss "fillrate" som betyr en form for indre demping i kabinettet. Den er ikke så langt unna en fornuftig demping, så du kan fint bruke det som en grovsimulering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gratisversjonen er det da bare rett frem. Dytt inn alle parametrene og trykk ok.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY Stereo TriTrix MTM LT. WinISD??-isd-png

Jeg gjør noe feil, eller så mangler jeg noen parameter, men har fyllt inn det jeg ser passet fra databladet

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør noe feil
    Vedlegg 89128

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, hjelp-fila kunne ikke laste hos meg av en eller annen grunn.

jeg skal prøve den rekkefølgen når jeg kommer hjem

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Hmm, prøvde dette nå nettopp, men noko er feil, bruker databladet fra en Scan Peak 7" bassmellomtone, men når eg legger inn etter rekkefølge som beskrevet får eg FS som ikkje stemmer med databladet,fs 800+, i følge databladet skal den vere 28.. men winisd gir meg 800+, har dobelsjekket verdiene mine, har startet fra om igjen.
    Synest det var rart att det skulle vere slike forskjeller, snakker jo om noen prosenter... Vet ikkje om det er scan peak som har feil verdier på mms eller cms... men fs skal ivertfall ikkje vere 800+

Luckys

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak kolonnene kan man klikke på "måle-enheten" f.eks "Sd" = cm2-m2-yd2-mm2-in2-ft2.

Vedlegg 89130

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •