FredrikC sitt forslag til Forumprosjektet 2012

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

FredrikC sitt forslag til Forumprosjektet 2012

Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Mitt forslag til høy-følsomhets varianten:

EconoWave 2.5F

Nytt forumprosjekt!?-econo-2-50-png

Altså en gulvstående 2,5 veis versjon av Econowave.

Det ekstra basselementet brukes til baffelstepkompensasjon og gir bedre følsomhet og mer kapasitet nedover. Disse bør kunne portes omkring 40hz som vil gi meget høy kapasitet helt ned. Da kan man klare seg med dedikerte dypbass subber som SVS og eD og la høyttalerne spille alene på musikk og fullrange til film. Det klarer ikke Econowave like bra.

Min foreslåtte bestykning:

Waveguide: Super Eliptic Oblate Spheroid 12"
    Horns

SEOS 12" waveguide fra Autotech i polen. Antakeligvis 12" waveguiden med jevnest spredningsmønster og minst mulig difraksjon designet til dags dato. 90*60 spredning er ideelt til hjemmebruk. Disse ble utviklet av smarte hoder på avsforums, hvor designerne ville ha det beste fra Oblate Spheroid profilen kombinert med fordelene til rektangulere waveguides. Det klarte de med glans.

Priser ca 125$ stk fra diysoundgroup. Jeg tror man får disse billigere om man bestiller en pall med f.eks 30 stk på en gang rett fra polen. 100$ tror jeg er en realistisk pris.

Diskantdriver: Beyma CP385nd
    http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/CP385Nd.pdf

Rak frekvensgang, lav forvrengning og lite ringing. Denne driveren er regnet som en av de beste 1" kompresjonsdriverne til en fornuftig penge. Stort sett rangert over B&C DE-250 av de som har sammenliknet, men Beyma er mindre utbredt i statene og priset bedre her i Europa.

Pris hos avshop; kr 1099.
    Mulig å kanskje gjøre et group buy her også om man blir mange nok?

Bassere: Beyma 12MW/Nd
    http://profesional.beyma.com/pdf/12MW%20NdE.pdf

Prisgunstig 12" basser som klarer seg bra i moderat store kasser. Ingen stygge oppbrytninger oppover som gjør konstruksjonen av delefilter lettere. Bra følsomhet, bra X-max og X-mech. Beyma selv bruker denne i små to-veis sammen med TPL-150H.

Pris kr 1099 hos avshop.
    Mulig å kanskje gjøre et group buy her også om man blir mange nok?

Estimert totalpris:

Waveguide: ca 100$ = 600kr.
    Diskant: ca 1099 stk = 1099kr
    Bassere:2x 1099kr = 2200kr

Totalt ca 3900kr pr høyttaler.

I tilegg kommer delefilterkomponenter, og kabinettmaterialer.

Totalt tror jeg man havner rundt 4500kr pr høyttaler, som vil si 9000 kr for stereo eller 13500kr for full frontrekke.

Finish kan trygt velges etter eget ønske og buede kabinettsider er selvsagt bare å droppe for de som ikke har lyst på for store utfordringer i snekkerboden.
    All videre info vil bli lagt til med tiden.

Diskusjon og spørsmål angående høyttalerene vil foregå i denne tråden.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne her synes jeg ser gøy ut! I tillegg vil det være noe enklere å lage en to-veis til surround med en slik konstruksjon! Har designeren tenkt å videreføre utkastet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, dette ser spennende ut. Men det forutsetter at noen kan trekke prosjektet fremover. Jeg er villig til å være med på en kronerulling, men noe særlig mer har jeg hverken kunnskap eller mulighet til å bidra med, dessverre.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    FredrikC, jeg liker forslaget ditt, men har jo selvsagt et par ankepunkter da

Hornet ser spennende ut, men det taper veldig mye spredning oppover i frekvens. Det vil merkes som at lydbildet blir veldig tørt.

12-tommerne spiller ikke akkurat bass. De er i letteste laget. Kan fort bli litt blodfattig.

Er beregningene dine gjort med 2 basselementer i kassa?

Husk at X-max i følge Beyma sine sider er litt overoptimistisk.
    Hornet eller waveguiden tror jeg er blant det beste som er å oppdrive. Dette er ekte høyoppløste polar maps og ikke mega smoothed å unøyaktige slik andre produsenter bruker.

Når det gjelder spredningen syntes jeg denne er god. Hoirsontalt er spredningen bred til ca 16kHz. Det er så bra det blir med 1" drivere, power responsen kollapser ca der. Det er så høyt at det holder i massevis.
    Det viktigeste området er fra ca 1-7kHz. Grunnen til at f.eks SEAS greier å holde spredningen vid ved så høye frekvenser er at de bruker difraksjon til å spre lyden. De som designer disse skyr alle former for difraksjon som pesten.

Vertikalt kan jeg være enig at det smalner inn litt fort, men de fleste hevder at tak og gulvrefleksjoner ikke bidrar til stereobildet, men isteden oppfattes som ekstra tidlige refleksjoner som er ødeleggende. Derfor ønsker de fleste designere av horn og waveguides litt mindre spredning vertikalt.

12-tommers PA elementer spiller ikke voldsomt med dypbass nei. Under 40hz er egentlig slutt. Men min opplevelse er at dette holder meget bra til en god musikkopplevelse. Og den høye følsomheten, høy BL og litt tidlige avrullingen gir en veldig tørr og morsom bass. Resten må man overlate til en sub eller fem.:-D
    Eller vet du om noen woofere som har både høy følsomhet, høy mms og lav LE? Det blir et poeng når konstruksjonen skal deles i området 1,2kHz at de låter brukbart oppover i frekvens. Pris er også vikig og en av hovedgrunnene til at jeg foreslo den jeg gjorde.

Beregningene var ved to bassere i kassen. Selv om Beyma kanskje er optimistiske med sine X-max tall tror jeg at høyttaleren vil håndtere 350W med glans. Simmen indikerer ca 2,6mm utsving ved 40hz. Med to høyttalere, roomgain osv tror jeg egentlig ingen vil savne headroom.

Legger ved noen andre målinger av disse utført av en kar på avs:

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Denne her synes jeg ser gøy ut! I tillegg vil det være noe enklere å lage en to-veis til surround med en slik konstruksjon! Har designeren tenkt å videreføre utkastet?
    Hehe, hvis du tenker på meg som "designer" så er jeg ikke helt sikker på det.
    Jeg har veldig begrenset med tid fremover. Hadde bare lyst til å komme med et forslag fordi jeg har tenkt og lest ganske mye om den slags høyttalere det siste året, og har en del kjennskap til hva som finnes av waveguides og drivere på markedet.

Å lage en to-veis ut av denne til surround blir superlett. Den eneste forskjellen er vel at man må ha litt baffelstep koreksjon i filtere, samt senke følsomheten til hornet litt mer. Jeg tror en vanlig EconoWave med de vanlige delene også blir glimrende surroundhøyttalere.

Jeg leste at TimC kunne tenke seg å drive med dette i Trondheim. Nå vet jeg ikke om han er så interessert i akkurat dette designet at han vil det.

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var fryktelig stor forskjell på de diagrammene der og de som står på hjemmesiden. Har du link til den siden der disse målingene du postet nå befinner seg?

Edit: Så det nå, det er jo ikke samme driver på dem. Det burde kanskje være lurt å tenke på å bruke BC 250.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg leste at TimC kunne tenke seg å drive med dette i Trondheim. Nå vet jeg ikke om han er så interessert i akkurat dette designet at han vil det.

Dette er en idè jeg kan tenke meg å være med å utvikle. MEN, jeg er ikke interessert i å kjøpe ett sett til eget bruk, da jeg allerede har noe i samme gate.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Det var fryktelig stor forskjell på de diagrammene der og de som står på hjemmesiden. Har du link til den siden der disse målingene du postet nå befinner seg?

Edit: Så det nå, det er jo ikke samme driver på dem. Det burde kanskje være lurt å tenke på å bruke BC 250.

Ja det er en annen driver, og mulig B&C DE250 er spesielt god egnet. Det er ikke usansynelig med tanke på at den er så mye brukt, at de har laget halsen slik at denne matcher optimalt.

Ellers ser disse målingene litt vel gode ut. Ser litt smothed ut, samt at de er speilet. De har ikke målt til begge sider, selv om det i teorien skulle bli likt uansett.

Her er link til tråden: At last, the SEOS12 Measurements - AVS Forum

En interessant post av Wayne Parham, som er en kjent peson innenfor waveguide miljøet og som har bygget slike høyttalere i 30 år.
    AudioRoundTable.com: Pi Speakers => Notes for the DIYer
    F.eks det han skriver om baffelstep er litt interessant?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt samme design men med rette vegger, for center/surr.og evt.front. 8)

FredrikC sitt forslag til Forumprosjektet 2012-consruction006-jpg

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interessant post av Wayne Parham, som er en kjent peson innenfor waveguide miljøet og som har bygget slike høyttalere i 30 år.
    AudioRoundTable.com: Pi Speakers => Notes for the DIYer
    F.eks det han skriver om baffelstep er litt interessant?
    For en 35cm bred høyttaler så ligger baffelstep frekvensen på 330hz...'

Edit: Stealth, hvor høy er den høyttaleren der, vet du det?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg finner igjen linken til prosjektet, men QSC HPR152i er 10" høy så vil tippe ca.24"~ 62cm.

Link til noen meget bra sim.programmer for en hardcore DIYér, filter, baffelstep m.mer... jbagby

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    All videre info vil bli lagt til med tiden.

Diskusjon og spørsmål angående høyttalerene vil foregå i denne tråden.
    denne hadde vært spennende til firstwatt F5 og JLH 10W'er også

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Edit: Stealth, hvor høy er den høyttaleren der, vet du det?
    Her kommer link til prosjektet... 8-) :Can you smell what Brando's cooking!? - AVS Forum

Vedlegg 88652 Vedlegg 88653

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Oppdaget just at SEOS12 hornet er like lite som Jbl/dayton/pyle hornet, noe som passer mye bedre for min del med tanke på å plassere en under lerretet.

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har førstehåndserfaring med noen av Seos-hornene?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke noen på avforum har det. Er en kar på sentralen som har bestilt flere forskjellige profiler, inkludert SEOS tror jeg. Tytte71, mener jeg han heter.

Er man interessert er Autotech hyggelig på pris og vant med å sende til Norge.

Det er også planlagt større SEOS waveguides for de som vil bruke 1,4" og 2" drivere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende prosjekt og som jeg tror kan blir en vinner

Jeg har bestilt noen utgaver ja, men desverre ikke SEOS12. Jeg har SEOS10, 15 og 18. De to sistnevnte har jeg i testoppsett nå og tester mot JBL2226Hpl og FaitalPro Fx560. Min erfaring så langt er at SEOS waveguidene gjør en fantastisk bra jobb. Jeg har testet disse mot nevnte QSC og en 18Sound XT120 klone. Av drivere har jeg brukt B&C DE250, Radian 475PB og Altec 988 (to sistnevnte med Alumembran). Den Beymaen som FredrikC nevner har stått høyt på listen min over drivere jeg har lyst å prøve...

Min konklusjon så langt er at QSC waveguiden er den som låter dårligst, preget av et småresonant forløp (noe av dette kan nok kamufleres i voicing og mekanisk demping av den tynne plasten og muligens finnes det bedre drivermatch). Det er kanskje ikke direkte fremtredende ved første inntrykk, men i sammenligning mot SEOS15, er SEOSen bare så veldig mye renere. Mot de to nevnte SEOS-ene har jeg fått best resultat med DE250 når jeg bruker delefrekvens under 1400Hz. Over 1500 så er Radian etter mine ører to hakk vassere... Rett og slett fantastisk oppløst og ren (jeg har som de fleste mest erfaring med typiske hifihøyttalere og det er det som er referansen når diskantene vurderes subjektivt). Men det er en mismacth tror jeg mellom waveguidene og Radian når det deles litt lavere (en plagsom sibilians som nok skyldes trigging av 2/3 ordens forvrengning). For ordens skyld har jeg ikke prøvd Radian enda ned mot 1kHz med SEOS. Det skal testes og jeg har heller ikke helt gitt opp å finne kilden til sibilansproblemet -det kan sågar skyldes overdreven linjarisering av frekvensforløpet.

SEOS10 er kjøpt inn til et annet oppsett med matching mot en 10" mellomtone. Jeg har ingen grunn til å tro at denne og SEOS12 ikke låter minst like bra som de større variantene.

Angående drivere så anbefaler Jazeck i Autotech BMS 4550 til SEOS. Nå tror jeg at Nd varianten er vel så fin, men har ikke hørt den selv.

Den dagen det releases en 1,4" utgave av SEOS15 eller 18 så er jeg nok blandt de første til å hive meg på en bestilling

Dette var en kort oppsummering av mine rent subjektive inntrykk.
    Har lagt ved diverse drivermålinger foretatt av en fransk entusiast - muligens interessant for dette prosjektet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målingene jeg har gjort på en B&C DE250. Målingene er gjort ekkofritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da et utrolig linjært og fint forløp timc. Hvilken WG er dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Det var da et utrolig linjært og fint forløp timc. Hvilken WG er dette?

Ikke WG, vanlig kjipt plasthorn til noen få hundrelapper. Eminence LH-290.

Ha i bakhodet at dette er målt ekkofritt. Det er det de færreste hobbymålinger som er.

Smoothing mener jeg er 1/18 horisontalt og 1/12 vertikalt. Kan poste unsmoothed senere i dag.

Edit: Uglattede målinger:

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •